Ulkoilu vauvan kanssa, vaatteet?

Meidän typy on varsinainen kuumakerttu että saapi varoa ettei tule ylipuettua. Nykyään en laita vaatetta juuri ollenkaa jos lähtään autoileen, kauppaan ymv. ; sisäkamppeet (pitkähiainen body, sukkahousut, sukat) ja siihen päälle housut ja sellanen vuorellinen välikausitakki. Niin ja villasukat, tumput ja kypärämyssy&ohut pipo. Monesti riisun tumput ja pipon autossa ku saattaa muuten alkaa kitistä kuumuutta.

Päikkäreille vaunuun oon nyt nollakeleillä laittanu sisäkamppeiden lisäksi housut (jos ei paista aurinko), tumput, villasukat, kypärämyssy&ohut pipo+huppu, vanupuku ja äitiyspakkauksen makuupussiin vaunuihin. Meillä on sellaset ns. talvivaunut jossa on topattu se kopan suoja, antaa lisälämpöä.
Niin ja mainittakoon että vauva nukkuu aina ulkoeteisessä viileässä mutta tuulelta suojassa.
 
Moikka!
Meidän tyttö hikoilee tosi helposti. Kun laitan tytön ulos vaunuihin päiväinille on sillä: sisävaatteet (body, housut, sukat) ja merinovillakypärämyssy (mitä ollaan käytetty koko talvi hupun alla) ja nallehaalari (ohut haalari, jossa korvat) ja vaunuissa on pehmeä kantokoppa ja äitiyspakkauksen makuupussi. Kantokopassa on suoja sekä vielä vaunujen päällä. Hattua en ole käyttänyt tytöllä oikeastaan koko talvena, koska pää hikoilee niin paljon. Kantokopassa meillä oli lämpöpussi joka suojasi myös päätä ja huppu + kypärämyssy. Nyt en pidä kopassa enää lämpöpussia, vaan tytöllä on sama ohut haalari kuin ulkona nukkuessaan ja silti sillä on aika usein vaatteet hiestä kosteana kun haalari riisutaan. Enempää en silti voi vaatteita vielä vähentää tähän aikaan vuodesta.
 
Tyttö nukkuu juuri ulkona vaunuissa ja vaatteina on body + housut ja sukat. Siinä päällä on velourtakki (ihan siis ohut) ja ohut hattu ja lapaset käsissä. Jalkojen päällä on fleeceviltti ja vaunuissa pehmeä kantokoppa. Vaunuissa on päällä sadesuoja joka estää tuulen pääsemästä vaunuihin. Eilen kun laitoin ohuen haalarin sisävaatteiden päälle, heräsi ihan hiestä märkänä. Meillä ei siis ole vaunuissa enää puku käytössä.
Ja ulkona tällä hetkellä +4 astetta.
 
Täällä auringos varmaan se +13 ja varjos +8 ja oli päällä body, housut, ja se saman tyyliin puku kun äippäpakkauksessa tuli se kevyt puku(oli oranssii ja vaiks mitä kuvioo) kypärämyssy ja pipo :p ja oli ihan kuuma tyttö kun otin pois vaunuista et siin rajolla et ois ollu liikaa päällä. +vaunuis lämmin kantokoppa ja ne suojat päällä :D hanskoi ei ollu ku puvussa on ne suljettavat päät ettei käet tai varpaat saa kylmää.
 
Meillä Emmaljungan kopassa (jossa siis karvavuori) päivävaatteiden päällä se äitiyspakkauksen vanuhaalari ja kevyt kypärämyssy. Jalkojen päälle laitan koppaan vielä viltin, mutta näillä näyttää tyttö pysyvän hyvin lämpimänä. Aina tosi lämmin kun vaunuista pois otan.
 
mullaki on yleensä kylmempinä päivinä se äitiyspakkauksen vanupuku ja ohuempi pipo, joskin joudun laittaa myös talvitumput jalkoihin, koska neiti on niin pitkä, et saa potkittua jalat läpi vanupuvun tumpuista huolimatta. tänään oli +10 astetta ja aurinkoa, päätin laittaa neidille kevyen toppapuvun ja äitiyspakkauksen käsi- ja jalkatumput ja sekin tuntui vähän liialliselta, mut helpotti, kun otin vaunupeitteen pois (on musta ja kerää lämpöä) sekä makuupussi puoliksi auki. joskus laitan tytön vaan makuupussin päälle, jos siis on semikylmää. tyttö on semmoinen kuumavesipullo ja lämmin/hikinen ollut joka kerta vaunuista nostettaessa.
 
mä oon käyttäny sitä valkoista missä on niitä oransseja kirahveja, mulle se on se vanupuku, en tiedä, oliko siellä joku muukin vaihtoehto.
 
Hei tammikuiset :)

Olen itse tuolta helmikuun puolelta, mutta meidän keskustelu on kuihtunut valitettavasti kasaan synnytysten jälkeen. Porukka kirjoittelee ilmeisesti facebookissa, mutta itse en jaksa siellä pyöriä :)

Olenkin käynyt lukemassa teidän keskusteluja ja saanut arvokasta tietoa jne teiltä, joten kiitos teille :)
Nyt haluaisinkin kysäistä, että te jotka käytätte manducaa tai muuta vastaavaa ulkoillessa, niin mitä ihmettä puette vauvan päälle silloin? Onko vauva teidän takin sisällä? Ja jos on, mitä vaatetusta sinne sisälle pitäisi laittaa?
Meillä on manduca ja haluaisin lähteä joskus sen kanssa ulos, mutta en osaa itse järkeillä yhtään tuota vaatepuolta.. :) Muutenkin tuo vaatettaminen tuntuu olevan hirmuisen vaikeaa.

Kiitos jo etukäteen vastanneille,
terveisin beijaflor ja bebebeijaflor :D
 
beijaflor, oon nyt alkanut pohtimaan ihan samaa asiaa. Kun nyt meidän pikku-ukon pää alkaa olemaan hiljalleen hallinnassa,voidaan alkaa manducan käyttö uusiksi. :)
Roope on siis sen verran pitkä (55,5cm jo syntyessään) että kasvoi vauvatuesta/selkäpaneelista kohinalla ulos eikä sitten voitukaan enää sitä käyttää. :/

Mutta mun takin alle ei ainakaan mahdu kuin omat läskit, joten ihan oikeat ulkovaatteet joudun pojalle pukemaan. Luultavasti eka kokeilu lähdetään tuulipuvulla, jonka alle siis vaan potkarit ja body,sitten ohuet tumput,jokin ohut huivi kaulan/niskan suojaksi ja  tuulenpitävä myssy. Epäilisin meinaan että tuulipuvun huppu pitää irrottaa. Villasukat pitänee korvata tuulenpitävillä töppösillä. Asun siis niemennokassa, joten täällä tuulee melkeinpä aina...sillä kaikki on mallia tuulenpitävä. ;)  

Niin ja mäkin oon muuten kuokkavieras...joulukuisista.;)
 
beijaflor; me ollaan nyt käyty 4 kertaa ulkona manducalla kun ulkona on ollut +10 ja aurinkoista/puolipilvistä. Manduca on mun ulkovaatteiden päällä. Olen tähän asti pukenut pojalle sisävaatteiden (body, housut, ohuet sukat) päälle villasukat, tumput, pipo, sitten jalkaterätön fleecepuku ja vielä tuulenpitävät ohutvuoriset tossut. Jos on tuullut kovasti niin huppu on ollut päässä.

Tuntuu kuitenkin että tuo fleecepuku on liian lämmin, poika on alkanut kitisemään sen takia ja ajattelinkin kokeilla sitä äitiyspakkauksessa tullutta vaaleankeltaista röpöpintaista haalaria seuraavalla kerralla.
Jos se tuntuu päästävän liikaa tuulta läpi  pitää käydä ostamassa vuoreton tuulipukuhaalari pojalle. Tänään kävin hankkimassa aurinkolasit pojalle, harmittaa ettei niitä ollut jo viikonloppuna.

Tulee muuten kuuma itsellekin manducan kanssa mennessä! Vaikeaa yrittää suojella tissejä viimalta mutta pukeutua muuten niin ettei hiki virtaisi (ei ole vielä onnistunut, paitojen selät ihan läpimärät kun pääsee kotio...)

Vaunuillessa meillä otettiin mallia Hempasta ja  vaihdettiin fleecehaalari velouritakkiin, vaunuissa lisäksi äitiyspakkauksen makuupussi, riitti mainiosti ja oli melkein sekin liian lämmin!
 
ammy, mistä kävit ostaan aurinkolasit ? Mulla ois huomena tarkotus lähtee metsästää ja oon noita julboi kattellu kun hyppää joka paikast esii mut minkäs muun merkkisii on, ja mitkä hyväks todettu ? :) jossain sivuilla mainittiin myös noista baby banzeista..
 
kävin Vauvatalo Johannassa, kokeiltiin kolmea eri mallia ja tuo Baby Banzit oli parhaimman tuntuiset meidän mielestä. Maksoi 19e ja pitäis käydä 2v asti.
 
Meillä Baby Banzin tyyliset jaz o shades merkkiset eli siis sillä nauhakiinnityksellä olevat aurinkolasit. Näyttivät aluksi ihan hyviltä, mutta kun olivat tytöllä hetken päässä niin oli jääny painaumat nenän viereen. Eli siis eivät istu. Lisäksi saatiin tuttavilta my first shades merkkiset lasit, jotka siis myös nauha kiinnityksellä ja ne on liian isot. Ostan vielä jotku halvat sangalliset marketti lasit, kunhan tarpeeksi pienet tulee vastaan.
 
Meillä on käytössä Julbot. Esikoinen on sen päiväinen räpsyripsi (pois se minusta että harvoine karvoineni olisin kade ) ettei BabyBanzit tulleet kyseeseen. Kokeiltiin serkkutytön laseja ennen ostopäätöstä ja ne otti ilmeisesti häiritsevästi kiinni ripsiin ja puristi nenän viertä, mutta jokatapauksessa niistä ei tykännyt. Roope sai nyt sitten perintönä isoveikan vanhat, kun isoveikka sai uudet isommat julbot. 
Tyylinäytettä löytyy tuolta..
http://aijaa.com/0054210089688
 
Meillä on ulkoiltu nyt pitkään jo sisävaatteissaan (body, sukkahousut ja farkkulegginsit) siinä äp:n kirahvipuvussa, lisäksi villasukat ja ohuet hanskat. Päässä huppu ja nauhalakki. Kovassa kantokopassa ollessaan olen heittänyt vielä fleecepeiton päälle jos on ollut alle +5 lämmintä, ja jos ollaan vaunuteltu ilman koppaa (ratasosassa makuullaan), on päällä ollut peiton sijasta äp:n makuupussi puoliksi auki. Toki muksu on hikinen aina kun herää vaunuista, mutta ainakin ulkona ollessa saa hyvin nukuttua. Täällä meilläpäin myös tuulee AINA, joten sikskin oon laittanut peittoa tai makuupussia, lähinnä varmuuden vuoksi. Nollaan jos on lämmöt laskeneet, oon laittanut sen kirahvipuvun alle vielä villatakin, mutta sitäkään ei oo tarvinnut enää ainakaan kahteen viikkoon. Niin ja siis joka kerta vaunutellessa laitan myös sen vaunujen "kannen" päälle, mikä sen virallinen nimi nyt sitten on. Ja se on ihan kosmeettisista syistä, kun mun mielestä meidän vaunut vaan näyttää paremmalta sen kannen kanssa!

Eilen oli +9 ja satoi vettä, myös tuuli jonkin verran ja poika oli puettu:

*Bodyyn
*Sukkahousuihin
*päällihousuihin (ohutta materiaalia)
*käsissä äp:n tumput (ne ohuet joissa hymiö) ja jalassa villasukat
*Äp:n kirahvihaalariin jossa taitettu pultut ja hihansuut umpeen
*Päässä oli ohuttoppalakki ja huppu
*Äp:n makuupussi puolittain auki
*Sadesuoja vaunuissa

Meillä ei enää käytetä kantokoppaa vaunuissa, kun se alkas olla liian ahdas, joten meillä maataan ratasosassa. Sehän on avonaisempi vaihtoehto kuin koppa, joten siksikin käytän tota makuupussia vielä.

Kummasti muuten tässä reilussa 3 kuukaudessa on oppinut jotenkin ton lapsensa pukemisen jalon taidon, vaikka sillon kun alotin tän ketjun, ei ollut mitään hajua Eipä sitä vieläkään varmasti ihan nappivalintoja tee, mutta ainakin on varmuutta tullut ihan eri lailla. Onneksi pian on kesä ja riittää että ulkoillessa on body ja vaippa päällä!
 
Kiitos vastanneille (tämä tuli pikkuisen myöhässä :)).

Emme ole vielä päässeet manduca-kävelylle, kun aurinkolasit ovat ostamatta. BabyBanzeja mietin, mutta meidänkin pikkuherralla on nuo räpsyttimet aikamoiset, että sopivatko sittenkään.. Ehkä pitää vain sovitella, kai ne takaisin voi viedä jos eivät sovi.

Meillä edelleen vaunuissa aika runsaasti vaatetta, en vain "uskalla" ottaa kerroksia pois. Hölmöähän se on, mutta kertaakaan ei ole vielä hikinen ollut, joten ehkä hän on tullut äitiinsä. Eli vaatetta tarvitaan ja paljon :) Käyn vieläkin jatkuvasti tökkimässä poitsua niskasta, joka tietysti vaikuttaa uneen. Äiti on vähän enemmänkin hölmö!!

Mukavia aurinkoisia ulkoilukelejä teille tammikuisille,
terkuin helmikuinen :)
 
Entäs nyt, kun lämpöä on noin +15, ja välillä jo ollut jopa +18, miten paljon laitatte vaatetta? Entä milloin uskaltaa jättää mm tumput pois? Hattuna pidän tällä hetkellä vain kypärämyssyä puuvillaista, sitä ajattelin pitää myös kesällä, jotteivat hyttyset pääse syömään pahasti, vaikka hyttysverkko vaunuissa onkin. Aina sinne jokin hyttynen silti tiensä raivaa.
 
Mä en ainakaan vielä hetkeen ole jättämässä pikkuiselta tumppuja pois...vaikka mittarissa täälläkin jo vilahtanut pari kertaa likemmäs 15graderia, niin melkeimpä vielä itsekin kaipaa kynsikkäitä kun rantahiekkapolulla taapertaa. Sen verran raaka tuuli käy mereltä.
Roopella on nyt äp:n  hymynaamatumput ja se70cm korvaläppäpipo,tuulipuvun huppu sitten lisänä. Pehmeän vaunukopan kantta oon nyt jättänyt avonaisemmaksi jottei tule liian kuuma sisävaatteissa+tuulihaalarissa. 
 
en mäkään oo riisunu tumppuja pois, paitsi bussissa tänään kun siellä oli kuuma, mut puin ne heti takas ennenku jäätiin pois. meidän tytöllä on vaunuissa makuupussi alustana, muuten välikausipuku (sellanen ohut), ohuempi pipo siis samanmoinen ku se äitiyspakkauksen paitsi lipallinen ja tyttömäisempi, tumput ja kylminä päivinä villasukat. meillä on vetoketjulla kiinnitettävä vaunukopan päällinen, jonka oon jättäny kuumempina päivinä pois, koska se on punamusta väriltään ja kerää kaiken lämmön. tyttö on ollut tyytyväinen tuohon asuun ja siihen, että vaunukopan saa ilmavammaksi jättämällä päällysteen pois.
 
Takaisin
Top