Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Toinen kysymys on vähän helpompi, mitä puette vaunuihin päälle nyt kun kelit menee plussan puolelle?
Kevät varsinkin on sellaista jumppaamista varustuksen kanssa kun säät vaihtuu. Talvella kun on aika selkeä ja sama varustus pitkiäkin jaksoja, niin nyt on ihan eri. Mulla oli vähän kaikenlaisia yhdistelmiä eri paksuisista pusseista huopiin ja eri vaatteisiin ihan säästä riippuen.

Tuntosarvet vaan pitää olla pystyssä ja tarkkailla lämpötilaa, tuulta, aurinkoisuutta, ja ulkoilun kestoa. Joka ulkoilun jälkeen kokeilin niskasta lämmön ja siitä sai dataa että oliko äiti kartalla vai ei. Lämpömittari vaunuissa olisi varmaan kätevä, itsellä ei ollut.

@SBO Tuun nyt vielä tänne tarinoimaan tuosta vauvan nukutuksesta mitä tulee mieleen.. Musta tuntui ettei koskaan ollut hyvä hetki muutokselle kun aina oli hampaat tulossa tai rokotus tai joku elämänmuutos menossa. Haluaisin vaan rohkaista tekemään edes joitain juttuja, vaikkei sitten 100% sitä mihin haluaa pyrkiä. Yksi voisi olla lisätä noita uniassosiaatioita. Meillä niitä oli useita jotka toistin kaikilla unilla; aaltoäänet nukkuessa, aina puin jotain päälle, unipupu, tutti, ennen unille menoa rukoilin ja lauloin, pimensin huoneen/vaunut.

Itse tossa tilanteessa varmaan ekana pyrkisin nimenomaan eroon siitä tissinukutuksesta. Eli kaikin tavoin kantaminen ja heiluttelu olisi ok, kunhan ei anna tissiä. Tämän voisi antaa myös isän vastuulle, näin me tehtiin, ettei haistanut maitoa ja meillä meni muutamassa yössä pahin ohi. Eli voi riittää kun varautuu yhden viikonlopun yöunensa pilaamaan. Se tissille nukahtaminen on ehkä vaikein assosiaatio tässä tilanteessa ja sen jälkeen loput on "helpompaa".

Ja tossa iässä päikkäreiden rytmi oli ainakin meillä vielä tosi tärkeää ettei mene yöunet pilalle. Jossain vaiheessa ei suostunut päikkäreitä nukahtamaan muuta kun vaunuissa niin se oli sellaista 2xpv vaunuttelua nukahtamiseen asti, ihan vaan että päiväunet pysyi kunnossa yöunia silmälläpitäen.

@SBO Tuun nyt vielä tänne tarinoimaan tuosta vauvan nukutuksesta mitä tulee mieleen.. Musta tuntui ettei koskaan ollut hyvä hetki muutokselle kun aina oli hampaat tulossa tai rokotus tai joku elämänmuutos menossa. Haluaisin vaan rohkaista tekemään edes joitain juttuja, vaikkei sitten 100% sitä mihin haluaa pyrkiä. Yksi voisi olla lisätä noita uniassosiaatioita. Meillä niitä oli useita jotka toistin kaikilla unilla; aaltoäänet nukkuessa, aina puin jotain päälle, unipupu, tutti, ennen unille menoa rukoilin ja lauloin, pimensin huoneen/vaunut.

Itse tossa tilanteessa varmaan ekana pyrkisin nimenomaan eroon siitä tissinukutuksesta. Eli kaikin tavoin kantaminen ja heiluttelu olisi ok, kunhan ei anna tissiä. Tämän voisi antaa myös isän vastuulle, näin me tehtiin, ettei haistanut maitoa ja meillä meni muutamassa yössä pahin ohi. Eli voi riittää kun varautuu yhden viikonlopun yöunensa pilaamaan. Se tissille nukahtaminen on ehkä vaikein assosiaatio tässä tilanteessa ja sen jälkeen loput on "helpompaa".

Ja tossa iässä päikkäreiden rytmi oli ainakin meillä vielä tosi tärkeää ettei mene yöunet pilalle. Jossain vaiheessa ei suostunut päikkäreitä nukahtamaan muuta kun vaunuissa niin se oli sellaista 2xpv vaunuttelua nukahtamiseen asti, ihan vaan että päiväunet pysyi kunnossa yöunia silmälläpitäen.
Mikä tässä nyt tosiaan ehkä laittoi jarruja oli tosiaan tää kun nää nukkumiset meni ihan yhtäkkiä aivan ranttaliksi. Aiemmin rauhoittui nätisti tissille hakemaan unta (johon olisi ollut helppo liittää muita assosiaatioita), päivässä parissa alkoikin jokin hiton sirkuskoulu joka kerta kun yrittääkään mallata nukkumaan. Rinta kelpaa kyllä, mutta sitä roplataan kaikissa mahdollisissa asennoissa ja vaikka miten keikkuen, kunnes menee hermo kun ei ote pysy, väsyttää ja/tai maitoa ei tule, ja sitten alkaa huuto. Tai sitten pelleilee aikansa siinä tissillä ja yrittää poistua muihin hommiin, minkä estäminen jälleen laukaisee huudon.

Tänään koitin tissittelyn epäonnistuttua nukuttaa sylissä, mutta potki ja sätki ja alkoi lopulta huutamaan kun ei päässyt pois. Mutta täytynee yrittää houkutella isukki tähän juoneen mukaan jos hänellä olisi helpompaa.

Unikoulut.
Oon nyt tehny hyvin pintapuolista (kun ei oo aikaa) silmäilyä näihin, mutta siis onko näin että lähes kaikissa on joko se, että huudatetaan, tai sitten oletus, että vauva asettuu suht rauhassa sänkyyn niin että sitä nukahtamista voi työstää? Meitä hyödyttäisi eniten vauvan itsenäisen nukahtamisen tukeminen (ei heräile muuten, mutta pyöriessään jo ihan isossa sängyssä tulee seinät vastaan johon havahtuu, sekä toki ei tätä nukkuvana saa pinnikseen ollenkaan), mutta miten? Nyt nukahtaa syliin josta siirrän nukkuvana (isoon) sänkyyn. Jos hereillä yrittää, niin vähän mielialasta riippuen alkaa joko leikkimään tai huutamaan.

Toinen juttu mikä tuli neuvolassa esiin, mitä tarkoittaa kasvun kiihtymä?
Meidän pitää nyt pituuskasvun kiihtymän takia käydä välikontrollissa ja jos sama peli jatkuu niin lääkärin konsultaatio. Minä en nyt vaan ymmärrä mikä tässä on ongelmana? Olen merkannut mittoja yhteen appiin ja ihan tasaiselta nousulta se näyttää. Ja vaikka olisikin välillä nopeampaa niin miksi se on ongelma?

Unikoulut.
Oon nyt tehny hyvin pintapuolista (kun ei oo aikaa) silmäilyä näihin, mutta siis onko näin että lähes kaikissa on joko se, että huudatetaan, tai sitten oletus, että vauva asettuu suht rauhassa sänkyyn niin että sitä nukahtamista voi työstää? Meitä hyödyttäisi eniten vauvan itsenäisen nukahtamisen tukeminen (ei heräile muuten, mutta pyöriessään jo ihan isossa sängyssä tulee seinät vastaan johon havahtuu, sekä toki ei tätä nukkuvana saa pinnikseen ollenkaan), mutta miten? Nyt nukahtaa syliin josta siirrän nukkuvana (isoon) sänkyyn. Jos hereillä yrittää, niin vähän mielialasta riippuen alkaa joko leikkimään tai huutamaan.
Unikoulu kai tarkoittaa varsinaisesti vain sitä että valitset strategian ja pitäydyt siinä. Unikouluksi voi kutsua varmaan vähän mitä vain keksitään tehdä lapsen nukahtamiseksi jos siinä on selkeä suunnitelma, tavoitteena on lapsen "oikealla" tavalla nukahtaminen (mitä se ikinä kenellekkin tarkoittaa) ja toteutat sitä vähintäänkin useamman päivän ajan.

Itse tykkäsin lukea Uniliiton sivuilta, vaikka tekstiä on aika paljon niin sieltä sai hyviä ajatuksia. Itse varmaan valitsin syliin-sänkyyn -unikoulun, mutta vähän hellemmin, koska jäin halaamaan lasta syliotteessa sänkyyn laskettuani. Mutta lapsi oli tosin silloin jo ihan nukahtamaisillaan. Aluksi havahtui siitä laskemisesta ja alkoi itkeä eikä helpottanut hyssyttelyllä vaan jouduin ottamaan takaisin syliin ja piti aloittaa alusta. Mutta sitä kun toistin aluksi montakin kertaa yhdelle nukutukselle ja jatkoin pitkäjänteisesti niin kauan että nukahti "syliin" omassa sängyssään maaten, ja sitten aloin höllätä sitä syliotetta, niin lopulta mentiin kohti sitä että laskin lapsen vain sänkyyn uniaikaan. Vei silloin energiaa etenkin ekat päivät kun nukutuksessa kesti kauan, mutta maksoi itsensä takaisin kun vain pitäytyi siinä. Ymmärtäisin että joku tyyli missä lapsen antaa itkeä voisi olla nopeampi, mutta itse en halunnut sellaista kokeilla.

Ja mähän käytin tekoälyä kokoajan. Selitin miten vauva reagoi mihinkin, mitä yritän tehdä ja kysyin että mitä voin muuttaa tms. Se oli tosi hyvä tuki siinä kun sai pompotella ajatuksia ja sai uusia ideoita tai vastaus oli että jatka vain juuri niin kuin teet.

@SBO meillä oli lapsella ylimääräisiä seurantoja, kun kasvu pomppasi keskikäyrältä yläkäyrälle vauvavuonna. Todettiin, että kaikki on hyvin, kun kasvu jatkui siellä yläkäyrällä tasaisesti. Likka on edelleen kolmevuotiaana pitkä, mutta kasvu ei ole kiihtynyt vaan on tasaista. Niillä seurannoilla pyritään saamaan kiinni ne keillä onkin sitten jotain hormonaalista ongelmaa kasvussa. Liian nopea kasvu altistaa erinäisille vaivoille myöhemmin.

Tuohon uniasiaan sanon, että itsehän jouduin ihan alusta asti lenkkeilemään joka päivä vaunujen kera säässä kuin säässä, että sain lapsen nukkumaan. 😅 Meillä nukkui yöt hyvin, mutta päivisin oli vaikeaa saada unille ja ainoat pitkät päikkärit sain nukkumaan niissä vaunuissa, kun ne liikkuivat. Joskus illalla nukahti pikapäikkäreille johonkin lattialle satunnaisesti, mutta huuto alkoi, jos erehtyi nostamaan syliin/sänkyyn. Opin laittamaan vain viltin päälle lattialle. 🤭

Mie pakkasin alkuun lapselle aivan liikaa vaatetta. Ratkaisin lopulta niin, että lapsella oli makuupussia ja peittoa mukana ja kuorin häntä sitten niistä tarpeen mukaan. Ihan niskasta kokeilin onko kuumissaan tai kylmissään(ei muuten ollut kylmissään! 😆) Ja sitten, kun itse opin pukemaan lapsen järkevästi, niin hän meni päiväkotiin missä puetaan ihan liikaa vaatetta aina. Olen aika monta kertaa hakenut hiestä valuvan lapsen päiväkodin pihalta. 🤦🏼‍♀️

@Selah Joo miekin tuolta ja muualta olen lukenut, itselle on vain vaikeaa sisäistää lukemaani niin sitten kaikki tieto puuroutuu vaan sekaisin. Toi mainitsemasi nyt kun kävin tsekkaamassa taisikin olla niitä harvoja jotka tekee vähän järkeä ja olisi kokeilemisen arvoinen. Ja tuolla sun tavalla se olisikin tosi kiva tehdä, mutta en yllä pinnasänkyyn nyt kun pohja on alhaalla. Mutta täytyy kokeilla jotenkin. Tällä vaan pinniksessä joko alkaa omat touhut tai sitten semmoinen täysin hysteerinen kakomisitku jolle ei meinaa tulla loppua ja alkaa heti uudelleen kun laskee alas, niin en tiedä onnistuuko nöistä lähtökohdista. Mutta kiitti vinkistä ☺️👍

@Pilkki24 Okei, kiitti tästä selvennyksestä! Kyllä se lääkärikin jotain selitti, mutta mulla menee tuollaisissa tilanteissa helposti kaikki ohi. Meillä on pituus mennyt koko ajan tasaisesti yläkäyrällä ja paino yhtälailla tasaisesti alakäyrällä. Kyllä siinä ehkä ihan pieni nousu pituudessa nyt oli, mutta tosiaan meni täysin ohi mikä on ongelma.

Meillä lenkkeillään koirankin takia lähes päivittäin, nyt viime päivinä on aika hyvin unet jatkuneet vaunuissa vaikka ollaan palattu kotiin vähän aiemmin. Ja hän siis nukkuu kyllä kotonakin hyvin, mutta mun täytyy sit maata vieressä, joka on käytännössä syönyt kaiken mun "oman ajan", joskus ei ehdi syömään, suihkuun jne. joten siksi näitä unikuvioita yritän järkeillä uusiksi.
Mutta supersymppis toi mielikuva kun nukahtaa riepu lattialle! 🥹

Ja @SBO minähän laitoin lapsen miehen kainaloon nukkumaan päikkäreitä ja painuin omiin treeneihini. 😁 Mies tykkää nukkua päikkäreitä, jos on aikaa ja minä puolestani kaipasin aikaa ilman takiaista. 🤭

Takaisin