Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Pikkuhiljaa se paluu lähes samanlaiseen aiempaan ainakin meillä tuolla nyt tuolla 11kk aina tapahtuu. Muistaakseni usein 8kk iässä on yksi hulina-aika, kun vauvat alkaa tajuamaan ettei äiti+vauva olekkaan kiinteä pari vaan kaksi erillistä yksikköä ..
Tsemppiä!!
Okei, hyvä tietää, että on normaali kehitysvaihe ja menee ohi ajallaan. Tää ei ole koskaan aiemmin tähän tapaan "hulinoinut", ainoastaan kun teki ekoja hampaita syksyllä heräsi ehkä kerran tai kaksi yössä, mutta nukkui silti omassa sängyssään.

Enkä sinänsä valita, ei mua haittaa nukkua vauvan kanssa. Toki unenlaatu on huonoo kun herään melkein joka liikahdukseen ja selkä ei tahdo kestää sohvalla nukkumista, mutta kyllä tämän kai väliaikaisesti rämpii. ☺️ Säikähdin vain teenkö jotain pysyvämpää haittaa kun lipsahti tämä vierihoito näin vaikkei hammasvaivaa enää olekaan.

Okei, hyvä tietää, että on normaali kehitysvaihe ja menee ohi ajallaan. Tää ei ole koskaan aiemmin tähän tapaan "hulinoinut", ainoastaan kun teki ekoja hampaita syksyllä heräsi ehkä kerran tai kaksi yössä, mutta nukkui silti omassa sängyssään.

Enkä sinänsä valita, ei mua haittaa nukkua vauvan kanssa. Toki unenlaatu on huonoo kun herään melkein joka liikahdukseen ja selkä ei tahdo kestää sohvalla nukkumista, mutta kyllä tämän kai väliaikaisesti rämpii. ☺️ Säikähdin vain teenkö jotain pysyvämpää haittaa kun lipsahti tämä vierihoito näin vaikkei hammasvaivaa enää olekaan.
Ai, siis sinäkin sohvalla ... niin minäkin tätä nykyö lähes joka yö taatakseni taaperolle unirauhan.
Vauva ( nyt11kk) alkaa unessa ollessaan usein öisin puolen yön jälkeen itkemään... Rauhoittuu pian, mutta kyllä siihen Taapero samassa huoneessa nukkuessa tahtoo herätä kun he ovat vauvan kanssa hereillä ollessa kuin paita ja peppu eli varsin kiinni toisissaan. Niinpä ensin nukutaan sohvalla ja sitten kannan makkariin jossa kaikki yhdessä nukumme.
Tätä ylimääräistä yöheräilyä yms on ollut siitä asti kun vauva oppi kävelemään eli marraskuusta.

Ai, siis sinäkin sohvalla ... niin minäkin tätä nykyö lähes joka yö taatakseni taaperolle unirauhan.
Vauva ( nyt11kk) alkaa unessa ollessaan usein öisin puolen yön jälkeen itkemään... Rauhoittuu pian, mutta kyllä siihen Taapero samassa huoneessa nukkuessa tahtoo herätä kun he ovat vauvan kanssa hereillä ollessa kuin paita ja peppu eli varsin kiinni toisissaan. Niinpä ensin nukutaan sohvalla ja sitten kannan makkariin jossa kaikki yhdessä nukumme.
Tätä ylimääräistä yöheräilyä yms on ollut siitä asti kun vauva oppi kävelemään eli marraskuusta.
Haha, meillä just toisin päin, yritän ensin vauvaa omaan sänkyynsä, mutta kun ei vaan halua ilman minua enää nukkua niin sitten sohvalle. Tosin nyt yleensä en viitsi enää edes yrittää, helpompi jättää välistä tuo ylimääräinen säätö ja jäädä suosiolla sohvalle.

Muutenhan tää voisi nukkua meidän sängyssäkin, mutta ollaan välillä kokeiltu ja kun sänky on vain 120cm niin vähän ahtaaksi käy.

Todella tyhmä kysymys, mutta..

Miten te saatte vauvan heräämättä pinnasänkyyn?

Me laskettiin vastikään pinniksen pohja alas kun seisoo ja kävelee sujuvasti tukea vasten, ja olen tätä pohtinut nyt välillä kun olen vauvan sinne laittanut hetkisiksi talteen (että saan laitettua pyykit rauhassa 🤣). Olen vähän haaveillut että jos jossain kohtaa kokeilisi suostuisiko tämä nukkumaan taas omassa sängyssään kun on vuoden vaihteesta nukuttu sohvalla, mutta kun vielä pinniksessä nukkuessaan oli se vauvan sinne asettaminen melkoista pomminpurkajan hommaa, en osaa visualisoida ollenkaan miten tuo nyt onnistuu kun pitäisi jotenkin kurkottaa sinne alas asti. 😵‍💫 Miten ootte onnistuneet? Vai meneekö tää vaan yrityksen ja erehdyksen kautta?

Me laskettiin vastikään pinniksen pohja alas kun seisoo ja kävelee sujuvasti tukea vasten, ja olen tätä pohtinut nyt välillä kun olen vauvan sinne laittanut hetkisiksi talteen (että saan laitettua pyykit rauhassa 🤣). Olen vähän haaveillut että jos jossain kohtaa kokeilisi suostuisiko tämä nukkumaan taas omassa sängyssään kun on vuoden vaihteesta nukuttu sohvalla, mutta kun vielä pinniksessä nukkuessaan oli se vauvan sinne asettaminen melkoista pomminpurkajan hommaa, en osaa visualisoida ollenkaan miten tuo nyt onnistuu kun pitäisi jotenkin kurkottaa sinne alas asti. 😵‍💫 Miten ootte onnistuneet? Vai meneekö tää vaan yrityksen ja erehdyksen kautta?
Meillä ainakin oli tuota pomminpurkajatyyliä. Yhdistettynä siihen että lasketaan vielä hereillä ollessa, mutta uneliaana ja jäädään hetki halaamaan siinä asennossa. Siinä voi kivasti vähän hytkyttää ja samalla vetää käsiä pois, ja hyräillä. Aluksi kurkottaa alas niin kauan että lapsi nukahtaa ja oma selkä on katki. Sitten ykskaks tsadam se lapsi vaan lasketaan sinne hereillä ollessa samalla kun hyräilee samaa laulua kuin aina ja lapsi vaan jää sinne itsekseen nukahtamaan kun poistuu huoneesta. Siinä voi mennä muutama kuukausi (😅) mutta on sen arvoista ja selkäkipukin melkein unohtuu myöhemmin. Kun oppii hereillä ollessa nukahtamaan omaan sänkyyn niin kun herää yöllä, ei kaipaa enää ulkoista apua uudelleen nukahtamiseen vaan pystyy siihen itsenäisesti. Sitten fiilistelet kun herkkäuninen vauva nukkuu säännöllisesti 12h putkeen ja itse saa vauva-ajan univelat nukuttua pois 🤩

Jokainen lapsi on erilainen, mutta näin meillä. Toivottavasti muilla on vähän helpompaa 😅

Ei millään ja siks ei ikinä nukkunut pinniksessä 🤣 toivottavasti sä löydät keinon!

Meillä ainakin oli tuota pomminpurkajatyyliä. Yhdistettynä siihen että lasketaan vielä hereillä ollessa, mutta uneliaana ja jäädään hetki halaamaan siinä asennossa. Siinä voi kivasti vähän hytkyttää ja samalla vetää käsiä pois, ja hyräillä. Aluksi kurkottaa alas niin kauan että lapsi nukahtaa ja oma selkä on katki. Sitten ykskaks tsadam se lapsi vaan lasketaan sinne hereillä ollessa samalla kun hyräilee samaa laulua kuin aina ja lapsi vaan jää sinne itsekseen nukahtamaan kun poistuu huoneesta. Siinä voi mennä muutama kuukausi (😅) mutta on sen arvoista ja selkäkipukin melkein unohtuu myöhemmin. Kun oppii hereillä ollessa nukahtamaan omaan sänkyyn niin kun herää yöllä, ei kaipaa enää ulkoista apua uudelleen nukahtamiseen vaan pystyy siihen itsenäisesti. Sitten fiilistelet kun herkkäuninen vauva nukkuu säännöllisesti 12h putkeen ja itse saa vauva-ajan univelat nukuttua pois 🤩

Jokainen lapsi on erilainen, mutta näin meillä. Toivottavasti muilla on vähän helpompaa 😅
Tää nukkui about 2-7kk täysiä öitä pinniksessä, mutta vuoden vaihteessa tuli joku häikkä (hampaat, ehkä), heräili öisin ja oli sitten vaan helpompi ottaa viereen sohvalle. Ja sitten hän ei enää ole halunnutkaan nukkua ilman, että olen vieressä. Aiemmin tosiaan pinnikseen siirtymiset sujui suht hyvin varovasti vähän halaten laskemalla sänkyyn, mutta tosiaan nyt tuo ongelma on se kun laskettiin pohja enkä kyllä enää yletä näin tekemään. Toki en ole kokeillutkaan kun nukkuu nyt vieressä, mutta nyt kun ei ole enää viikkoihin heräillyt öisin itkemään niin olisi ehkä aika kokeilla jos suostuisi nukkua taas yksin.

Tää ei oo ikinä hytkyttelyistä tai lauluista välittänyt, tuntuvat enempi häiritsevän, nukahtaa vain tissille.

@SBO meilläkään ei hytkyttelyt tai silittelyä auta mitään, häiriintyy vain. Laulusta/hyräilystä tms joskus rauhoittuu vähän, mutta ei aina. Olen saman dilemman edessä. Meillä on vaihdellut vähän missä vauva nukkuu. Nyt viimeisen viikon ajan alkuyön meidän sängySä ja kahdesta eteenpäin vaunuissa 😂

Muokattu viimeksi:
Meillä on onnistunut niin, että on sänkyyn laskemisen jälkeen jäänyt pitämään kättä selällä ja/tai silittämään vähäksi aikaa. Siitä sitten kun uni jatkuu hitaasti irtautuminen ja samalla peitto päälle. Mutta varmaan on vauvakohtaista, mikä auttaa pysymään unessa. Toisella voi toimia vaikka hyräily. Veikkaisin menevän sen mukaan, mistä on tullut uniassosiaatio. Jos tissi on ainoa, niitä voi lisätä lisäämällä halutun rutiinin nukahtamistilanteeseen. (Siis jos vauva nukahtaa tissille voi hyräillä siinä samalla -> hyräilystä tulee tarpeeksi monen toiston kautta uniassosiaatio.)

Ja lopuksi tsemppiä! Vaatii loputtomia yrityksiä ja heräämisiä.

Ei välttämättä yhtään mitenkään..🫠 Esikoisesta en muista, mutta hän olikin parempi yönukkuja. Kuopuksella oli niin vahva tissiassosiaatio että miehen oli pakko hoitaa nukutukset jonkin aikaa, että lähti onnistumaan. Oli tällöin +1-vuotias. Oman aikansa se otti, mutta nyt nukahtaa itsenäisesti. Kävelee jopa itse sänkyyn😂. Herää tosin jo neljän ja viiden välillä uuteen päivään🥲

Tää nukkui about 2-7kk täysiä öitä pinniksessä, mutta vuoden vaihteessa tuli joku häikkä (hampaat, ehkä), heräili öisin ja oli sitten vaan helpompi ottaa viereen sohvalle. Ja sitten hän ei enää ole halunnutkaan nukkua ilman, että olen vieressä. Aiemmin tosiaan pinnikseen siirtymiset sujui suht hyvin varovasti vähän halaten laskemalla sänkyyn, mutta tosiaan nyt tuo ongelma on se kun laskettiin pohja enkä kyllä enää yletä näin tekemään. Toki en ole kokeillutkaan kun nukkuu nyt vieressä, mutta nyt kun ei ole enää viikkoihin heräillyt öisin itkemään niin olisi ehkä aika kokeilla jos suostuisi nukkua taas yksin.

Tää ei oo ikinä hytkyttelyistä tai lauluista välittänyt, tuntuvat enempi häiritsevän, nukahtaa vain tissille.
Meillä oli tuo 7-8kk vieroitus yösyötöistä ja mies teki sen pääosin, musta tuntuu että oli hyvä kun tehtiin tarpeeksi aikaisin. Muisti voi vähän pätkiä näiltä ajoilta, mutta ensimmäinen vuosi oli muistaakseni selviytymistä kun oli pätkänukkuja ja aina tuli jotain hampaita tai rokotuksia tai unitaantumia. Sellaista ettei opetettu mitään huonoja tapoja, mutta jotenkin yritettiin pitää logiikkaa yllä. Sitten tulos alkoi näkyä vasta sen ekan vuoden jälkeen, ja toisena vuotena pääosin (pl. sairastelut ja hampaat) nukkui täysiä öitä itsenäisesti. Sitten kun tämä 2v alkoi lähestyä niin ei yhtäkkiä päästä äitistä irti 😏 Yritän jaksaa yöheräillessäkin viedä takaisin sänkyyn vaikka pitää istua huoneessa joskus tuntikin aamuyöstä. Eilen tosin kun klo 6 esitin nukkuvaa kun lapsi nousi sängystä ja tuli ovelle, siinä seisoi hetken ja palasi nukkumaan omaan sänkyyn. Kyllä olin hämmentynyt, mutta sellaisia palkintoja varmaan saa kun vaan jaksaa päättäväisesti opettaa miten elämä toimii.

@Selah meillä oli noihin aikoihin aivan kiinni isässään. Oli siis ollut isänsä kanssa kotona, niin luonnollisesti isästä muodostui se kenestä hakee turvaa yms. Minä olen onneksi muutenkin uniongelmaisena saanut sitten nukkua rauhassa, kun tuo on välillä aamuisin halunnut mennä isänsä viereen. 😄

Mutta tuohon pinnikseen totuttamiseen, niin itsehän totutin silloin vähän sillain puoliväkisin alusta asti. Pinnis oli siinä sängyn vieressä laita alaslaskettuna vielä sittenkin, kun pohja oli alhaalla, niin käsi oli helppo laskea rauhoittamaan vauvaa. Itse heräilin, jos vauva oli kainalossa, niin siksi pysyin varsin tiukkana siitä omasta tilasta. Päikkäreitä ei suostunut siellä oikein nukkumaan, niin nukkui joko vaunuissa tai isänsä kainalossa. Oli helppo siirtää lapsi nukkumaan omaan huoneeseensa noin vuoden iässä, kun hän oli tottunut nukkumaan itsekseen.

Meillä vauvalle oli tärkeitä jutteluhetket iltaisin. Hän jokelteli ja itse juttelin rauhallisesti päivän asioista ennen kuin vetäydyttiin nukkumaan. Samalla tavalla toimitaan nykyään isomman lapsen kanssa. Ensin luetaan iltatoimien jälkeen satu, lauletaan laulu ja jutellaan vielä päivän asiat.

Se juttelu voi tuntua vähän hassulta, mutta vauva oppii yhdistämään sen makoillen höpöttelyn unille menoon. Ja nykyään se on jo oikeasti vastavuoroista keskustelua kolmevuotiaan kanssa. ❤️

Kiitos vinkeistä!

Meillä ei oo siis ollut yösyöttöjäkään sitten ~2kk iän, tää on ollut varsin helppo vauva nukkumisten suhteen. Jos olisin arvannut tuossa vuoden vaihteessa, että se viereen ottaminen venyy tällaiseksi niin olisin varmaan toiminut toisin.

Toki siitä huolimatta olisin varmaan saman ongelman ääressä, silloin kun vielä nukkui yksin jos pinnikseen laskiessa heräsi niin sitten alkoi huuto ja piti ottaa takaisin tissille. Eli siinä kohtaa ei enää lepertelyt ja silittelyt auttaneet. Täytynee siis alkaa yrittää jotenkin nukahtamaan itsenäisesti jos ei pinnikseen laskeminen nukkuvana onnistu.

Jos nukkuvana siirtää niin kannattaa odottaa aika pitkään sylissä et on varmasti kunnolla unessa. Sit ei yleensä haittaa jos vähän havahtuu vaan useimmat lapset jatkaa unta. Niin omat kuin hoitolapsetkin. Sinne pohjalle on tosi ärsyttävää laittaa, musta tuntuu et oon liian lyhyt laittamaan sitä lasta kunnolla ja se on lopulta vähän tuurista kiinni miten muksahtaa vai saako sen sujumaan rauhallisesti. 🙈

Ja jotkut vauvat herää siihen et lämmin syli muuttuu kylmäksi sängyksi, et jos saisi sängyn lämpöiseksi niin auttaa. Esim. Oon joskus pitäny jotain tyynyä/vilttiä sylissä samalla ku lasta. Siirtäny sen kanssa pinnasänkyyn ja sit kohta ottanu sen ylimääräisen asian pois.

En oo siis mitään erikoista keinoa keksinyt. Aika perus asiat ja voi olla jo tiedossa ja kokeiltu. 😅

Pinnasängyssä on laskettava laita. Oon ollu tosi iloinen että sellaisen sängyn hoksasin hankkia. Tavalliseen en saisi mitenkään nukkuvaa lasta

Meillä varmaan oli jo pahin roikotusvaihe ohi kun pinnis oli laskettu alimmalle tasolle, ei ollut mikään kiipeilijätyyppi niin meni aika myöhälle. Mutta kyllä minä siellä pohjallakin olen roikkunut syliotteessa 😅 Jotenkin ajattelin että se avain on opettaa laskemaan hereillä ollessa jolloin sitä unesta havahtumistakaan ei tule. Mutta en tiedä jos se ei ole ongelma jos lapsi ei heräile itsekseen vaan pysyy unessa niin ei sitten säikähdä missä on 🤷🏼‍♀️

Opitun tavan muuttaminen on kyllä vaikeaa kuten tässä sohvalla vieressä nukkuminen ja tissille nukahtaminen. Liputan tuon puolesta että liittää siihen uuden/uusia uniassosiaation ja sitä kautta tiputtaa noita "huonoja" tapoja. Unikaverista voi tulla tässä yhteydessä myös tärkeä, jos ei vielä ole. Ja oletan ettei hyväksy tuttia, koska se olisi varmaan helpoin ratkaisu tuohon tissille nukahtamiseen. Minä yövieroituksessa nappasin tissin pois suusta lyhyen ajan jälkeen ja äkkiä tutti tilalle ja pientä rauhoittelua, ja kohta se menikin pelkällä tutilla ja aluksi myös sylillä.

Tulipa vielä mieleen tuo, että jos muu ei auta niin voisiko mennä takapakkia pinnis sivuvaununa yhdessä nukkumaan ja sitä kautta pikkuhiljaa kohti pinnis omassa huoneessa yksin nukkumaan.

Kunhan heittelen lisää ajatuksia 🤷🏼‍♀️

Takaisin