Tyhmät kysymykset jotka olet halunnut kysyä, mutta et ole kehdannut

Ehkä tyhmin kysymys ikinä. Pelottaako ketään muuta tuleva äitiys? Huolehdin ja ressaan niin paljon kaikkea, että alkaa pelottaa et pärjäänkö sittenkään. Vaikka on hellu mukana menossa ja ob hyvät tukijoukotki, mutta silti. Enkä kyl tiä pitäskö tän olla täällä vai siel huolet ja pelot -keskustelus.
Mä pohdin ihan samaa kun esikoista ootin!
 
Mua pelotti alkuun tosi paljon kuinka pärjään kahden lapsen äitinä. Ajattelen, et on se vaan niin eri lähteä liikenteeseen kahden lapsen kanssa tai saada hoitaja kahdelle lapselle ja sit jos kaksi lasta juoksee eri suuntiin, pitää yhtaikaa silmällä molempia. Ja lisäksi pelottaa taas vauva-aika ja valvominen ja mahdollinen alakuloisuus. Kuitenkin hiljalleen vahvistunut luottavaisempi olo. Ekan odotuksessa en osannut pelätä mitään ja koinkin hänen syntyessään todella suuren mullistuksen tai oikeastaan kriisin omassa elämässä. Ihan kuin mut olis potkaistu mun elämästäni pihalle, jonnekin kauas kauas. On se sellainen muutos, et ihan tervettä on jopa vähän pelätä ja samalla käsitellä koko asiaa.
 
Toki pelkään. Ekan kanssa pelkäsin eniten. Tokan kohdalla mietin, että pärjäänkö miten useamman kanssa, voiko olla ylipäänsä mahdollista saada pidettyä molemmat hengissä.. Kolmannen kanssa omalla tavallaan jo rauhallisempi olo, mutta nyt taas pelottaa.
 
Ekan synnytyksen kohdalla mukana oli opiskelija kätilö ja olin laittanut synnytyskorttiin luvan eppariin... ponnistusvaiheessa opiskelija kysyi kätilöltä voiko tehdä epparin, kätilö että tee vaan... noh, siinä sitten 12 tikkiä ommellessaan kätilö tokaisi opiskelijalle, että ei epparia olis välttämättä tarvinnu..
En pystynyt istumaan 1kk ja käveleminen ja kaikki muukin oli yhtä tuskaa, jopa sänkyyn meno oli oma taiteenlajinsa... tokan kohdalla ei epparia eikä myöskään repeämiä, oli ihan käsittämätön olo kun pystyi heti synnytyksen jälkeen istumaan, makaamaan ja kävelemään normaalisti :D
 
Ekan synnytyksen kohdalla mukana oli opiskelija kätilö ja olin laittanut synnytyskorttiin luvan eppariin... ponnistusvaiheessa opiskelija kysyi kätilöltä voiko tehdä epparin, kätilö että tee vaan... noh, siinä sitten 12 tikkiä ommellessaan kätilö tokaisi opiskelijalle, että ei epparia olis välttämättä tarvinnu..
En pystynyt istumaan 1kk ja käveleminen ja kaikki muukin oli yhtä tuskaa, jopa sänkyyn meno oli oma taiteenlajinsa... tokan kohdalla ei epparia eikä myöskään repeämiä, oli ihan käsittämätön olo kun pystyi heti synnytyksen jälkeen istumaan, makaamaan ja kävelemään normaalisti :D

Tiiätkö mulla melkein samanlaiset synnytykset, kun sullakin. :-) mulla kyllä ekassa oli pakko tehdä eppari, kun jouduttiin imukuppiin turvautumaan. Mut toinen synnytys oli niin mahtava (jos näin voi sanoa?!) ei tullut yhtään repeämää tms. kätilökin tokaisi, että oisin ollut valmis vaikka maratoonille heti kun palautuminen lähti niin hyvin käyntiin. :-) nyt kyllä täytyy myöntää, että tää kolmas synnytys jännittää aivan hirveesti. Täytyy vaan toivoa, että menis nytkin hienosti!
 
Hui! Tuo on ehkä pahin synnytystarina tähän asti...mä kestän kaikki repeämiset ja veren ja ulostetarinat, mut se että ihmistä aletaan huoletta leikkelemään, niin...huh!:confused:
 
Mun parturi sanoi, että hän oli synnyttänyt ilman puudutteita ja revennyt, niin kätilö oli sitten päätellyt myös alkaa tikkaamaan hänet ilman puudutteita, kun oli hyvin pärjännyt siihenkin asti :dead:
 
Te joilla on napa pullahtanut aikaisemmissa raskauksissa tai nyt jo tässä, onko teillä ollut napa kipeenä ennen sitä ? Välillä, kun vatsaa hipelöi ja koskee napaan, ni saattaa yhtäkkiä sattua, mut ei se muuten oo kipeä :confused004 Mietin voisko se ennakoida navan pullahtamista vaiko mitähän :think005
 
Te joilla on napa pullahtanut aikaisemmissa raskauksissa tai nyt jo tässä, onko teillä ollut napa kipeenä ennen sitä ? Välillä, kun vatsaa hipelöi ja koskee napaan, ni saattaa yhtäkkiä sattua, mut ei se muuten oo kipeä :confused004 Mietin voisko se ennakoida navan pullahtamista vaiko mitähän :think005

Mulla on kans napa hellänä ja välillä ihan sattuukin... :-/ en kyl osaa sanoa mistä johtuu, muistaakseni mulla on ollu kaikissa kolmessa raskaudessa sama juttu.
 
Navan kipeytyminen on varmaan yksilöllistä? Mulla on molemmissa pullahtanut n.puolivälissä odotusta mut ei oo (muistaakseni) ollu kipeenä kuitenkaan.
Normaalisti mulla taas on tosi arka napa enkä voi sietää että kukaan siihen törkkii :p

Napa on myös aina tummunut mulla pullahdettuaan ulos :grin
 
Hillevi: aika järkkyä että menny ilman puudutteita tikkaamaan :confused:
Mulla kyl puudutettiin mutta ei se puudute kyllä mitään auttanut:p
Onneksi oli vauva masun päällä rinnalla niin oli myös muuta ajateltavaa :rolleyes:
 
Mulla pullahti nyt napa tosi ajoissa, taisi olla jo ennen kymppiviikkoa. Se voi enteillä napatyrää ja jos kovasti kipeytyy ja tulee kovaksi, niin pitäisi näyttää lääkärille. Napatyrille ei mielellään tehdä mitään raskausaikana, mutta tosiaan jos alkaa kamalasti vaivata, niin on kai pakko leikata tms. Kyselin juuri maanantaina neuvolassa asiaa. :)
 
Okei hyvä tietää :) täytyy ottaa lääkärineuvolassa puheeksi toi.. Mä luulen, et mul on jo nivustyrä, täytyy varmaan seki muistaa mainita, vaikka eihän sille mitään tehdä nyt :D
 
Miul on nivustyrä, mutta vain raskausaikana, eli oireilee nyt raskaana ollessa kun vauva ja maha painaa tuohon, niin sitä pakottaa ym. Eivät raskausaikana mielellään tee mitään, mut jos jotain akuuttia tulee niin lääkäri päättää tehhäänkö sille jotain...
 
Ja kannattaa mainita neuvolassa tyrästä niin siellä vähän seuraavat ettei mee pahaksi :)
 
Hillevi: aika järkkyä että menny ilman puudutteita tikkaamaan :confused:
Mulla kyl puudutettiin mutta ei se puudute kyllä mitään auttanut:p
Onneksi oli vauva masun päällä rinnalla niin oli myös muuta ajateltavaa :rolleyes:

Itse asiassa ja valitettavasti mulla oli vähän sama, et ei vaan se puudute enää siinä tikkausvaiheessa auttanut mitään. Muutaman kerran pyysin laittaa lisää, mut totesin et turhaa ennen jokaista pistosta työntää vielä puudutuspiikkikin edeltä.
 
Itse asiassa ja valitettavasti mulla oli vähän sama, et ei vaan se puudute enää siinä tikkausvaiheessa auttanut mitään. Muutaman kerran pyysin laittaa lisää, mut totesin et turhaa ennen jokaista pistosta työntää vielä puudutuspiikkikin edeltä.
Ei auttanut mullakaan, joten pyysin vielä siinäkin vaiheessa ilokaasua :rolleyes: Vetelin sitä sitten siinä kun kursivat epparin kasaan.
 
Pitää munkin älytä seuraavan kerran pyytää ilokaasua tikkaukseen, jos tarvii taas tikata :D mulla se toimi hyvin aikaisemminkin ja hihittelin vaan siellä itsekseni kesken synnytyksen :D
 
Takaisin
Top