Tyhmät kysymykset jotka olet halunnut kysyä, mutta et ole kehdannut

Meidän synnärillä (k-sks) ei ilokaasua käsittääkseni saa, korjatkaa joku viisaampi jos oon väärässä. Eli toivoa sopii että puudutteet vielä vaikuttaa jos tikattavaksi joutuu...
 
Voi kumpa itekki pystyis ilokaasua käyttämään, mut tulee huono olo :sad001
Mul meinas mennä oikee hermo viime synnytyksessä ku kätilö vaa tuputti sitä pirun ilokaasua mut aloin tunnistaa et tulee huono olo ni en halunnu ottaa sitä enää.. Hetken se vei kipua pois kun piti keskittyy siihen oikeeseen hengitystyyliin.
 
Musta ois kiva ehtiä tällä kertaa kokeilla ilokaasua. Ihan vaan mielenkiinnosta. Ja mies haluis kokeilla kanssa :grin Viimeksi siinä vaiheessa, kun mentiin sairaalaan, olin jo niin plajon auki, että annettiin suoraan kiireellinen puudutus ja muut lievitykset jäi kokeilematta. Tietty tällä kertaa tulee sittem vielä enemmän kiire ja kiroan sen ilokaasu,askin kanssa, kun ei puudutusta ehditä antaa ollenkaan :hilarious:
 
Miullekin tuli ilokaasusta oksettava olo, joten kokeiluks jäi, en haluu enää sitä oloa kokea :)
 
Mä tykkäsin ilokaasusta. Mulle riitti avuksi amme ja ilokaasu. Oli kiva synnyttää niin, ettei ollu "pakko" käyttää vauvaan vaikuttavia kipulääkkeitä.
 
Mie muistan ilokaasusta sen hiprakan tunteen ja sen että hihittelin vaan juttuja yksikseni, miehen mukaan en vaikuttanut yhtään humaltuneelta, vaikka oma olo oli että oisin humalassa.
 
Mä tykkäsin ilokaasusta. Mulle riitti avuksi amme ja ilokaasu. Oli kiva synnyttää niin, ettei ollu "pakko" käyttää vauvaan vaikuttavia kipulääkkeitä.
Ei kai niiden kipulääkkeiden pitäisi vauvaan vaikuttaa mitenkään :) suomessa ollaan niin tarkkoja, ettei täällä mitään vaarallista saisikaan :D
 
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=71

Esimerkiksi tuolta bebesinfon sivuilta voi lukea lääkkeiden vaikutuksesta synnytyksen aikana.
Ja ylipäätään hieno sivusto tukemaan luonnollista synnytystä. Suosittelen! Ja älkää nyt hyvänen aika luulko, että tuomitsen muut ratkaisut. Tämä on mulle tärkeää ja se mitä seuraavassakin synnytyksessä tavoittelen.
 
Mä otin epiduraalin esikoisesta, silti synnytys kesti sen jälkeen vain noin tunnin, imetyksessä ei ollut ongelmaa, vauva oli hyvin tyytyväinen, eikä myöskään tarvittu imukuppjea tms :) tuolla ei puhuta kuinka yleisiä tollaiset haittavaikutukset on? Tuskin mitään kovin radikaaleja haittavaikutuksia kuitenkaan, kun niitä täällä suomessa saa antaa :wink
 
Joo en usko kanssa et olis mitää hirveitä tai muutenhan jokatoinen lapsi vähintään kärsis jostaki eikä kait iha jokatoine murkkuikänenkää oo piriin koukussa :D *nauraa
 
Emt mut täs ku alkaa kelaa ja käy läpi kaikkia varotuksia mitä raskaude aikana on ni sehän ois noitten "säädöksien" mukaan ihan täysin mahdotonta saada terve lapsi ku jokaikine aine voi aiheuttaa jotaki tyylii.. huhhuh. Siks ainaki ite otan iha relax ku näitten ruoka lääke säädöksien jälkeen kehitysvammaisten lapsien syntyvyys ei kuitenkaa ole laskenu vaik näin luulis..
 
Niin ja ei taideta viel palkita äitejä jotka mahdollisimman luomuna synnyttää :)
Onneksi se on jokaisen oikeus valita miten haluaa synnytyksensä kokea :)
Ei se tee siitä sen arvottomampaa, vaikka lääkkeitä käyttäisikin, eiköhän se lopputulos oo kuitenkin tärkein!
 
Mä otin ekassa synnytyksessä epiduraalin joka kyllä helpotti kipuun, mutta vei ponnistuksesta voimaa. Tokassa synnytyksessä en epiduraalia enää ehtiny saamaan, niin ilokaasu auttoi supistusten pahimpaan kärkeen.. mulla muuten tuli ekassa synnytyksessä kans huono olo tosta ilokaasusta, mut tokassa ei sit mitään... :-)
 
Nii ja samaa mieltä oon, että kunhan sen vaavin saa synnytettyä, jokainen valitsee kivunlievityksen oman olonsa mukaan. :-) kyllä niitä kivunlievityksiä on varmaan sen verran tutkittu, että ei pitäis mitään pitkäaikaista haittaa olla...??
 
Mulla myös epiduraali vaan tuntui nopeuttavan avautumista ja sai hetken keräillä voimia niin jaksoi tehokkaasti ponnistaa. Annostuksesta varmasti paljon kiinni. Nykyään annostus on kai tosi tarkkaa ja harvoin annetaan enää niin paljoa, ettei esim. tuntisi ponnistusvaiheessa mihin ponnistaa ja milloin yms. Sattuuhan noita mokia lääkäreillekin toki, mutta itsellä tosii hyvät kokemukset epistä.

Itse en halua synnytyksessä ylimääräisiä hormooneja, jos niiltä vaan voi välttyä. Haluan antaa kropan tuottaa itse oman kemikaalicoctailinsa :wink Siksi en toivo käynnistystä. Epiduraalia ei oikein suostuta antamaan ilman sitä minimimäärää oksitosiinia, mutta itse koin ettei se haitannuut synnytyksen etenemistä liiaksi.

Esikoisen kanssa kuitenkin kävi niin, että sain sitten lapsen pihallepuskemisen jälkeen kuitenkin ne kaikki mahdolliset hormonit, kun istukka ei irronnut omillaan. Ei se irronnut niillä hormoneillakaan (kokeiltiin tunnin verran kaikkia keinoja, siis kaikki cytotecit yms. kauhupillerit), eli leikkaussalin kautta sitten vasta lapsivuodeosastolle. Silloin oli muuten epiduraalista arvaamaton hyöty, kun löivät suoraan siihen kanyyliin sektiopuudutteet niin ei tarvinnut nukuttaa. Istukka siis irrotettiin alakautta, eli mitään leikkaushaavaa ei tarvittu ja toivuinkin tosi nopeasti parilla tikillä.

Toi istukkahomma voi olla sellainen, että se odottaa tälläkin kertaa. On kai vähän kudostyyppijuttu, eli ei irronne helposti tälläkään kertaa. Katsotaan tarviikoo taas leikkurin kautta. Kunhan ehtisi rauhassa imettää ennen leikkuriin vientiä kuten viime kerralla.

Ja ainakaan meillä epi ei haitannut imetystä (tai jos haittasi, niin sitten imetys ehkä voi olla helpompaakin kuin meillä vaikka oli meillä oli onneksi super helppoa). Lopetin esikoisen imetyksen tuossa vasta vähän ennen kuin 1/3 tätä raskautta tuli täyteen :joyful:
 
Mulla oli esikoisen synnytys alkuun luonnollinen, jolloin koin että supistuksia pystyi hallitsemaan. Kun sitten synnytys keskeytyi ja myöhemmin käynnistettiin, laitettiin mulle myöhemmin epikin. Tuntui, että se vauhti oli niin huumaava ja supistukset todella intensiivisiä, että tarvitsin lepoa.

Olen myös kuullut, että lääkkeillä voisi olla vaikutusta, mutta itse katson ennemmin kokonaisuutta. Onhan se synnytys tapahtumanakin saatettava loppuun, niin että molemmat ovat hyvissä voinneissa :)
 
Takaisin
Top