Työt ja raskaus

heidh

Näppärä viestien naputtelija
Valmistuin kesän alussa ja olen nyt tehnyt kolmen kuukauden sijaisuutta joka loppuu elokuun lopussa. Tässä samassa paikassa ei ole minulle jatkoa joten joudun etsimään uuden työpaikan..Nyt vaan mietin että täytyykö kertoa seuraavalle työnantajalle haastattelussa että olen raskaana, siis jos saisin sopparin vaikka marraskuun loppuun, yleensä on kolmen kuukauden sijaisuuksia ja kun jään marraskuun lopussa sitten mammalomalle.. Tai sitten jos en saakkaan kuin kuukausi kerrallaan niin hehän voivat sanoa kuukauden jälkeen että minulle ei ole jatkoa kun ei heillä ole mitään velvollisuutta pitää minua töissä kun olen sijainen, voivat etsiä uuden.. Ja kun raskaus huomataan varmaan jo kuitenkin syyskuussa.. Voikun jostain saisi paikan missä tietäisi pomon joka ei ole semmonen pikkusielunen ja pidä minua riskinä työntekijänä koska olen raskaana.. 
Ja tässä nykyisessä työpaikassani kun kysyin jatkoista niin hän sanoi että "eihän sitä koskaan tiedä jos joku tuleekin raskaaksi tai jalka katkeaa ym ja työsopimukset ei jatku" eli hän toisinsanoen tarkoitti sitä että jos saisi tietää jonkun olevan raskaana niin hänellä ei ainakaan työt jatkuisi. En uskalla tästä kaikille kavereille edes sen vuoksi puhua ettei nykyisessä työpaikassa aleta puhua raskaudestani tai sitten leviä mahdollisiin seuraaviin työpaikkoihin...
En tiedä saako selvän tosta teksistä mutta yritin kirjottaa niin selvästi kun sen tuolta päästä saan tähän koneelle :D
 
Juttelin työpaikallani pomon kanssa raskaudestani ja työsopimuksestani. (pyysin jatkoa työsopimukselle,itselläni kanssa määräaikanen sop.)
Sinun EI tarvitse missään nimessä kertoa raskaudestasi työnantajallesi,ellet itse halua. Ja jos työnantaja syystä tai toisesta kysyy raskaudesta sinulta niin ei siihenkään tarvitse vastata! Noin minulle kerrottiin!

"eihän sitä koskaan tiedä jos joku tuleekin raskaaksi tai jalka katkeaa ym ja työsopimukset ei jatku" eli hän toisinsanoen tarkoitti sitä että jos saisi tietää jonkun olevan raskaana niin hänellä ei ainakaan työt jatkuisi

Tolla asialla on varmasti tarkoitettu saikkua ja mammalomaa!!! Ja sitä,että jos pääsisit sitten tuuraamaan. :-) Ainakin luulisin näin...
 
Aijaa. Mut eiks siinä oo se et kaks kuukautta ennen mamma lomalle jäämistä on pakko kertoa työnantajalle ? Mutta päteeks se myös sillon kun on esim., vaan kolmen kuukauden sopimus voihan sitä sit vaan sanoa että ei halua jatkoa enempää thats it.. jotenkin ressaa hirveesti nyt noi työt ku olis kiva kuitenkii olla sinne marraskuun loppuu eikä kotona sen takia kun ei saa työtä raskauden takia..
 
No siis jossain vaiheessahan sen jo huomaakin ja on kerrottava.. Ja joo,voithan sä sanoa että haet töitä vaan sille ja sille ajalle...mitäpä siinä selittelemää :)
Mulla itelläni loppuu nyt syyskuussa soppari, aattelin et sen jälkeen en ees hae töitä :)
 
Mä en kertonut töissä, vaan ne jatko automaattisesti soppari vuoden loppuun. Eli mun on kai joskus lokakuussa kerrottava että joulukuun alussa jään pois. En halunnut kertoa raskaudesta töistä, koska muutama jotka vuosien varrella siellä on oottaneet ovat kokoajan olleet saitsulla, joten pelkäsin ettei sopimusta jatkattaisi jos kertoisin, koska aikaisemmista odottajista jäänyt negatiivinen kuva.
 
Mä kans mietin sillon, että olinkohan nyt ihan idiootti kun menin kertomaan pomolle. Sanoin sitten, että "tuskin tää tulee vaikuttamaan mun työntekoon piiiitkään aikaan!" ja vastaukseks sain "Jos vaikuttaa,niin sitten vaikuttaa.. eihän sille mitään voi :-)" Jäi kyllä itelleni hyvä mieli,kun kävin sanomassa..
 
Jotenkin on vaan monilta jäänyt semmonen kuva että monet pomot ei kauheen hyvin ota niitä uutisia. Tuntuu ettei voi olla täysillä ilonenkaan tästä kun joutuu varomaan mitä sanoo ja mitä tekee. Töissäkin väsyttää hirveästi sillointällöin ja pahaa oloa ja muut ihmettelee ja tyrkyttää buranaa ja kaikkea pahaaoloa helpottavia lääkkeitä ja saan keksia kaikenmaailman tekosyitä miksen ota niitä, tosi ärsyttävää. Ja sitten just kun vaikka sanon että väsyttää ja nukahdan melkein pystyyy tai melkein oksennan nii ne vaan nakittaa mulle enemmän ja enemmän töitä, viimeviikolla jouduin sitten kesken aamuhommien lähteä kansliaan istumaan kun tuntui että jalat lähtee ihan justii alta, ja verensokerit oli sit laskenutkii aika reippaasti. Tommosissa tilanteissa olis kiva että ne tietäis nii mulle ei kaikista raskaampia annettais ja vaikka annettais niin ne tulis herkemmin auttamaan.. nnoo, enää pari viikkoa  tuolla ja sitten uuteen paikkaan jos semmoisen nyt jostain saisi.. Nyt on alkanut semmonen hermo kireellä vaihe.. ehkä tääkin menee ohi.
 
Onko siellä ketään kenelle voisit mahdollisest puhua raskaudesta? Mulla on toi mun työ TOSI RASKASTA ja siks oon joutunukkin puhumaan samassa työpisteessä oleville työkavereille,et saa raskaimmat jutut tehä ja ite voin hoitaa ne "kevyemmät" hommat. Mulla on kans semmonen pieni pelko, et miten ne nyt oikeesti töissä suhtautuu mun raskauteen. Jouduin viime viikolla olemaan pari päivää töistäkin pois ihan siks vaan kun väsytti!!! Hävetti antaa saikkulappu pomon käteen ku joutunu väsymyksen takia olemaan pois. No, tänään jouduin sit kans lähtee töistä aikasemmin pois ja huomisen oon kans pois.

Osaisitko muuten auttaa tai onko omia kokemuksia... Eli kävin tänään lääkärissä KOLMANNEN kerran virtsaamis"ongelmista", elikkä on semmosta pientä pissatulehuksen oireilua, mut kuitenkin tulehusarvot on ok ja virtsa puhas! Nyt sit laittovat mulle labraan lähetteen sukupuolitautitesteihin (ne nyt oon kokonaan sulkenu pois!!!EI VOI OLLA) Onko sulla ollu kaikki ihan normaalia vessassakäynnin kanssa?! kipuja, kirvelyä..??

Ps. Anteeks kun ängen ongelmani tänne :) aattelin vaan kysästä!
 
Minustakaan ei ole töissä pakko kertoa raskaudestaan vasta kuin kaksi kuukautta ennen äitiyslomaa ja käsittäisin tämän näin, että se kai on vakituisten velvollisuus. Toki en ole varma. Itselläni on myös sijaisuus syyskuun loppupuolelle ja luultavasti työni jatkuu äitiyslomaan asti jos yksi työntekijöistä lähtee pois. Meillä töissä kyllä tietävät, että odotan ja ompa se tieto mennyt ihan pomolle asti vaikka en ole tätä hänelle henk.koht. kertonut.

Rii_a: Saitko helposti sairaslomaa väsymyksen vuoksi töistä? Itse olen myös todella väsynyt välillä, vaikka väsymyksen pitäisi jo alkaa hellittää ja olenkin miettinyt, että haluaisin välillä hieman jäädä poiskin tämän takia mutta en oikein uskalla mennä edes kysymään sairaslomaa, kun pelkään mitä töissä ajattelevat jne. Olin tässä joku aika sitten kovassa flunssassa ja oksennustaudissa, joka ei johtunut raskauspahoinvoinnista niin silloinkin epäilivät töissä olenkin oikean syyn takia pois :/

 
Kuuku87 : Jouduin viimeviikolla menemään keskussairaalaan päivystävälle lääkärille (työterveys menny jo kiinni..) siellä lääkäri antoi kolme päivää saikkua ja sanoi,että jos ei riitä niin haen omalta lääkäriltä lisää.
Tänään soitin töihin ja sanoin,että olen huomisen pois. Kysyin siinä samalla ihan suoraan,että eihän nämä raskaudentakia poissaolot vaikuta työsopparin jatkumiseen (kohta loppuu sop. ja jatkuu kuukaudella) .. Ei kuulemma vaikuta yhtään!:-) Ihan rohkeesti meet lääkäriin jos tuntuu siltä,että voimat loppuu ja ei enää jaksa! ;)
 
Meillä saa sen 3pv olla pois ilman lääkärintodistusta mikä on tosi hyvä juttu jatkoa ajatellen. Ja jos tuntuu että tarvii pidempää huilia niin selkä on varma nakki mistä saa sen viikon ainakin. :)
 
Aijaa, ompa hyvä tommonen, että ei tartte heti lääkärille mennä todistusta hakemaan! Joo kyllä ne aika helposti antaa saikkua ku raskaana on:) Mulla on onneks enää 7vkoa töitä, sit lomailenkin sen nelisen kuukautta ennenkun se vaipparalli alkaa ;)
 
Oikun ois ihanaa jos vois jäädä kohta jo pois kun tuntuu että on niin väsyny ja en oo viittinyt olla sen takia pois töistä, nukun sitte kotona kun töistä pääsen. No tuolla töissä en viitsi kellekkään puhua koska sitten siellä alkaa se supattelu ja sit kohta kaikki tietää ja sitte inhoon sitä jos ne alkaa hössöttämään ja varsinkii sitä että sit kytätää mun tekemisiä oikeen huolella mitä teen ja mitä en voi tehdä ja supatetaan selän takana, ja sittekun oon vielä niin lapsi niiden mielestä (siis 19v).. Mulla on esimerkiks nyt kymmenen päivän työ putki yhdellä vapaalla.. Ei paljon nautita tästä tai ens viikosta.. täytyy vielä yrittää kestää tää pari viikkoa ja toivoo että seuraava paikka olis vähän rennompi ja kivempi ja uskaltais puhua..
 
Aatelkaa positiivisesti! Eihän meil tosiaan ole enää ku 4kk töissä oloa! :) Sitte saadaan ihan urakalla olla kotona ja jos luojasuo ni ehkä levätäkki? :D
 
Me ajateltiin nyt miehen kanssa vähän reissata kun mun työt loppuu :) Sit on ihanaa kun saa rauhassa laitella kaikkea.. Ja kylläpähän mä olen lomani ansainnu, eipä ole mitään lomia ollut 8 vuoteen! :) Siis kun kouluaikoinakin tuli oltua kaikki lomat töissä ja valmistumisen jälkeenkin töitätöitätöitä!!
 
heidh: Teillä taitaa olla töissä vähän tämmöistä "Joo en tietenkään kerro kenellekään!!" "Arvaa mitä kuulin, mut älä kerro kellekkään" JUORUILUA!! Mulla kans vähän sama, et oon aika tiukasti rajannu sen porukan kelle kerron ja kelle en.. Varmasti olen vielä minäkin lapsi monen silmissä (20v). Toikaan ei kyllä kenenkään asia ole,et kuinka nuorena niitä lapsia rupee tekemään :) Hui,mitä työputkia!!Älä rasita ittees liikaa, ihan vauvankin takia.
Mulla kans oli alussa välillä 13 tunnin työpäiviä(ylitöitä), mut nyt ei oo paljoo ylppään pyydelly ku kerroin raskaudesta..mut oon ottanu ton asian sillein etteivät halua mua liikoja rasittaa;) tiiä sit mikä on totuus!
 
mä aloitin nykyisessä työpaikassani 2.5, jolloin olin jo tietämättäni raskaana, joten en ole voinut kertoa edes työhaastattelussa tms. raskaudesta. tein ekan testin 17.5 ja se oli positiivinen (kuten myös 3 seuraavaa testiä :) ) en ole vieläkään kertonut esimiehelle raskaudesta, monestakin syystä. ennen ekaa ultraa en uskonut edes olevani raskaana, vaan ajattelin et tää on tuulimuna tai tulee muuten vaan ulos ja sit kun mulla oli ultra, esimies jäi kesälomille.

huomenna mulla koittaa totuuden hetki eli esimies tulee lomalta ja mun pitää kertoa asia hänelle. työkaverit on jo arvanneet asian laidan, mut eivät ole kehdanneet tulla kysymään multa mitään. vatsaa ovat tuijotelleet ja mun luottotyökaverin mukaan olivat eilen lounaalla puhelleet, et mä oon varmaan raskaana. tää luottotyökaveri tietää raskaudesta, mut ei halunnut alkaa juoruilemaan, vaan kehotti muita kysymään suoraan multa asiasta. kukaan ei eilen eikä tänään kysynyt mitään.

mulla on vakituinen virka, jossa on muodollinen 6kk koeaika menossa. koeaika loppuu ennen mammalomaa eikä sen pitäisi merkitä yhtään mitään mun kannalta, koska vakituisesta virasta ei voi ihan noin vaan potkii ketään pois. vähän toki jännittää ja hävettääkin, koska aloitin vasta työt tuossa työpaikassa ja nyt oon jo raskaana , mut enhän mä oo missään vaiheessa luvannut olla lisääntymättä.
 
joo nää työputket ei oo kivoja, ja sit joskus ne yrittää saada mua jäämään pitkään päivään, eli että tekisin aamu seiskasta ilta puol kymppiin töitä, siihen en ole kun kerran suostunut ja suostuin olemaan sen 12h töissä. Olisi vähän helpompaa jos tiedettäis töissä niin ei tarttis kaiken maailman syitä kekisä miksi en nyt taas voi tehdä pitkää ja ajateltais että taaas toi luistaa ja muut joutuu tekemään... :( mutta, ens kuun puolessa välissä kerron ja siinä vaihdeessa on ihan sama mitä muut sanovat, meinaan nyt jo haljeta kun ei voi edes kaikille kavereille puhua asiasta ettei vaan töissä käydä puhumaan kun olen töissä kavereideni tuttujen kanssa.. :( inhottavaa juoruilua !!
 
Rii_a: Minulla loppuu työsopimus syyskuun lopulla. Siksi olen vaan yrittänyt jaksaa. Minulla kuitenkin sinänsä mukava työ, vaikka teenkin hoitotyötä palvelukodissa niin pääsääntöisesti viikonloput ovat olleet vapaita, joka on ollut mukavaa kun mies on kotona myöskin :) Pitänee kyllä mennä lääkäriin, jos tämä yliväsymys vaan jatkuu, että pääsee huilaamaan jos siltä tuntuu :) Nauti lomastasi täysillä ja siitä, kun saat ihan rauhassa valmistella kaikkea :)

Susq87: Kyllä meidänkin työpaikassa saa olla kolme päivää pois ilman lääkärin todistusta, mutta se asenne ottaa päähän kun soitin olevani kipeä niin olivat heti sillä asenteella, että "no kyllä me vakituiset on saatu olla kolme päivää pois ilman lääkärin todistusta, mutta jos sä kumminkin hakisit sen" ja myös tyyliin "oletko sä nyt varmasti kipeä" :/
 
tässäpä aihe, joka onkin pyörinyt mielessä.. Itsehän en siis ole kertonut esimiehelleni tästä raskaudesta vielä.. Hän palaa lomilta vasta puolentoista viikon päästä mutta tämä asia stressaa minua niin, että tekisi mieli kertoa hänelle puhelimessa tai sähköpostilla ( hän kuitenkin soittelee useamman kerran viikossa lomallakin). Miten olette itse kertoneet pomoillenne ja missä vaiheessa? ARgh, tämä olisi helpompaa jos pomoni olisi jotenkin kaukainen johtohahmo, mutta työskentelen pienessä tiimissä, jossa kaikki olemme todella hyvissä väleissä...  Miten saisin asian vain rykäistyä? Onko muistakin kertominen tuntunut vaikealta?
 
Takaisin
Top