Työt ja raskaus

moi mimbu,

itse kerroin jo ennen 12 viikon ultraa ihan käytännön sanelemana : meille oltiin palkkaamassa (pieneen tiimiin) ihmistä, joka ei olisi pärjännyt ilman minun ohjaustani, joten oli pakko kertoa. Sanoin ihan tylysti vaan, että tässä on nyt sellainen juttu että jos kaikki menee hyvin, niin jään mammalomalle joulukuun alussa. Pomo (mies vielä) ponnahti pystyyn ja totesi, että elämän tarkoitus on lasten nauru. Eri asia on sitten se, mitä hän todellisuudessa ajatteli kun tarkoituksena oli, että hän siirtyisi ensi vuonna hieman sivuun ja minä ryhtyisin vetämään koko ryhmää. Mutta mielestäni on esimiehen ammattimaisuutta ottaa asia tyynesti ja onnitellen vastaan. Itse esimiehenä toivoisin, että minulle annettaisiin mahdollisimman paljon pelivaraa uuden ihmisen löytämiseen - uuden ihmisen palkkaus on kuitenkin monesti usean kuukauden prosessi.
 
Kun luen näitä juttuja niin tuntuu että meidän työpaikka on unelmatyöpaikka raskaana oleville.
Työsopimuksemme mukaan meidän on kerrottava raskaudesta HETI kun sen saa tietoon, asia kerrotaan omalle työterkkarille sekä esimiehelle, heillä on vaitiolovelvollisuus asiasta niin kauan kun tuleva äiti haluaa.

Työt suunnnitellaan uudelleen, työvaiheet jotka olisivat vahingollisia sikiölle siirretään muiden vastuulle (tämän hoitaa esimies niin ettei raskaudesta kerrota). Lisäksi työterkkari ottaa vähintään kerran kuussa yhteyttä ja kyselee kuulumisia sekä vointia.

Raskaana olevan ei tarvitse tehdä mitään työvaihetta jos se tuntuu omasta itsestä vaaralliselta tai vahingolliselta vauvalle. Tarvittaessa siirretään jopa toiselle osastolle jos niin halutaan.

Työskentelen lääketeollisuudessa ja työssä käsitellään vapaata hormonia sekä liuottimia että mutageenisiä aineita. Tästä syystä toimintatapa on edellä mainittu. Ja mielestäni todella toimiva, työpaikalla otetaan äidin toiveet  huomioon ja heistä sekä tulevasta lapsesta pidetään huolta.
 
mun esimiehet otti asian ihan hyvin, kun kerroin eka ke lähiesimiehelle ja to ylemmälle esimiehelle (jolle lähiesimies oli tosin ehtinyt jo asiasta juoruta). kumpikin toivotti onnea ja totesi, että uutinen on hyvä minulle, mutta työyhteisölle hieman huonompi, koska oon kuulemma ollu hyvä ja osaava työntekijä. vannoin kyllä meneväni takas töihin, kunhan menen (varmaan sit kun lapsi on vuoden ikäinen).

tällä viikolla mahalla on ollut joku kasvuvaihe meneillään ja nyt sitä ei enää peitellä millään vaatteilla. rohkeimmat työkaverit ovat tulleet suoraan kysymään, olenko raskaana, ja ovat sit saaneet ensi käden tietona asian. ei-niin-rohkeat ovat jatkaneet kyräilyä ja ilmeisesti odottavat, et avaan sanaisen arkkuni ja kerron asiasta (mitä en kyllä tee, jolleivät itse kysy tai mun pidä tiimikokouksessa kertoa kaikille)
 
Dodi...meilläpä taitaa töissä jo suurinosa tietääkin tästä mun raskaudesta.Yks työkaveri tuli kysymään ihan suoraan,että millon mulla on la?!! Mutta väliäkö sillä? Alkoivat jo silloin epäillä kun tupakoinnin lopetin ja mulla kyllä näkyy mahakin jo tosi selvästi! Olin aika hoikka ennenku rupesin odottamaan (160cm, 48kg). Eka ajattelin,et nytkö ne kaikki juoruilee mun asiastamut eihän tämä mikään juoru ole ? ;) Paitsi kyllähän tämmösistäkin asioista saa monenlaista juorua kun oikein tekemällä tekee niistä semmosia.emoticon Väliäkö sillä ? :) Mulle kuitenkin maailman ihanin asia.

 
mun työkaverit oli kuulemma jo keväällä katsoneet, et oon raskaana ja eräskin hurja väitti nähneensä raskauden jo silloin kun menin ekaa päivää töihin silloin en tosin vielä itsekään tiennyt asiasta, joten epäilen kyllä, että hänkään olisi mitään huomannut :) mä olin entiselläni jonneki rv 11 tienoille ja sit alkoi jo näkymään pientä mahankasvua. huomasin tosin jo silloin, et mun mahaa tuijotetaan jotenki oudosti :) onneksi nyt voi kuitenkin jo avoimesti puhua asiasta, mä meinaan halusin, et esimiehet saa tietää ekana ja sit vasta muut eikä niinpäin et esimiehet kuulee juoruna muilta tästä asiasta.

 
huh, sain kun sainkin kerrottua pomolle ja voinpahan taas todeta että turhaan stressasin :) Pomo suhtautui asiaan todella hyvin ja oli todella iloinen puolestani. Ei siis ois voinut paremmin mennä. Kerroin hänelle sit soittamalla kun en jaksanut odottaa että hän palaa lomilta. Onneksi kerroin, nyt on paljon helpompi olla :) Maanantaina sit vois kertoa muille työkavereille ,jotka varmaan ovatkin jotain jo epäilleet( mm. masu & tupakan lopettaminen). Kukaan ei kyl oo suoraan uskaltanu kysyä mitään :D
 
Kuuku87: No meilläkin tais täl kertaa olla esimiehellä huono päivä kun maanantaina ilmotin että selkä on reistaillu ja että oon nyt saikulla muutaman päivän. "Onks sulla useinki selkä kipeä?" "Pitäsköhän sun lopettaa yövuorot kokonaan?" "Kai oot käyny lääkärissä hakemassa todistuksen" Ja plaa. Ylensä se on tosi ihana, mut nyt se oli kyl ku myrsyn merkki. :D
 
"Jouduin" kertomaan omalle esimiehelleni (asuu muualla niin  puhutaan yleensä puhelimessa) Puhuttiin siis mun ylenemisestä, ja niitä näitä siinä samalla hän kysyi sitten onko minulla lapsia ni siinä sit sanoin "ei ole vielä, ja vielä ei tarvitsisi kertoa (viikkoja oli tuolloin n. 10) mutta olen raskaana" Kovasti esimies onnitteli ja kiitteli rehellisyydestä seuraavalla viikolla sain ylennyksen =) Ja voi sitä helpotusta  kun olin saanut kerrottua, nyt ei tarvi enää miettiä milloin ja miten kerron. 
 
Minä en oo kertonut enkä aio kertoa ennen rakenneultraa töihin. Sanon rakenneultran jälkeen tai sitten sen kaksi kuukautta ennen mammalomalle jäämistä että en aio jatkaa sopimusta. Ihan vaan sen takia kun aikaisemmissa työhaastatteluissa sanoin että olen raskaana niin laittoivat mut vain keikklalistalle, ei enää ollutkaan tarjolla pitkiä sijaisuuksia... :/ ja tosin työsoppari on marraskuun loppuun ja jatkoista on puhuttu niin että jos tykkään niin sopimusta jatketaan ja jos taas en niin etsin uuden paikan.. joten ei heiltä ole pois se etten kertonut koska muutenkin jäämiseni on varmaa marraskuun jälkeen..
Helpotti kun sai töitä, tuntu että kivi vierähti sydämeltä kun sain kuulla että on töitä ! :)
 
Mä kerroin melkein heti alkuvaiheessa. Ihan siksi, kun oli koeaika meneillään ja olin juuri vaihtanut työpaikkaa. Esimies suhtautui tosi hyvin, ensin pääsi pari ärräpäätä, mutta lopulta totes, että hän sen melkein arvaskin  Tiedä mistä sitten oikein sen huomasi, kun ei mahaa ollut. Ja onhan se nyt helpompi pyytää iltavuoroja tai vapaapäiviä, saa sanoa "oikean" syyn, eikä tarvitse kierrellä ja kaarrella. Esimies vielä sanoi, että hyvä kun kerron näin aikaisin, niin hän ehtii kaikessa rauhassa etsiä minulle tuuraajan. Enkä muutenkaan halunnut pitkittää kertomista, vaikka jännitti ihan sikana!
 
Mä oon kyl niin syväst loukkaantun meijän esimiehelle et kerron sit vast ku on pakko! :D Tosin tätä mahaakaan ei oikein enää piiloon saa ja pomo on kuitenkin kaikki arkipäivät töissä et voihan se selvitä sille jo ennenkuin kerkeän itse ilmoittaa.
 
Aika hassua, että esimies keskustelee sun asioista siun työkaverin kanssa eikä soittanut sulle. Ja muutenkin tuo "milloin on LA ja jäät lomalle yms.." niin ehkä se ei ole sun työkaverin tehtävä kertoa siitä luulis jo esimiehen tajuavan sen. (toivottavast myös työkaverisi ymmärsi pitää suunsa kiinni) tai ite toivoisin ainakin työkaverilta sitä ettei kertoisi vaikka olisinkin kertomassa vaikka samana päivänä esimiehelleni, mutta kyllä tuo tehdään itse eikä työkavereiden toimesta. =)
 
Kuulostaa just siltä et meijänki pomo vois olla just tommonen! :D Mut nyt menee kyl sinne päivää se ilmottaminen ku pakko on.
 
on olemassa myös laki yksityisyyden suojasta työelämässä et ei ne pomot/työkaverit saa mitä vaan "huudella" siellä...
 
kyllähän työpaikoilla on luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut jotka näitä asioita osaa ja yleensä auttaakin jos tulee ikäviä tilanteita. Itse kerroin työn luonteesta johtuen aika ajoissa ,mutta jos ei olis ollut pakko niin en olis kertonut enkä todellakaan hyvällä katellu vierestä jos joku työkaveri olisi esimiehelle kertonut tai esimies kysellyt sitä joltain muulta kuin miulta itseltäni...
 
eihän nyt riidellä tarvii mut kyllä olis ihan asiallista että sanois ettei ole toiminut oikein.
Eihän nuo esimiehet ikinä käyttäydy asiallisesti jatkossakaan jos ei joku joskus päin naamaa sano et nyt taisit mokata...
 
Takaisin
Top