Työajalla neuvolaan ja ultraan?!

Neuvolat ovat yhtälailla työaikana käytäviä jos tekee ns virka-aikaa eikä saa tämän vuoksi järjestettyä niitä työajan ulkopuolelle. Tällöin tunteja ei tarvitse tehdä sisään, niitä ei vähennetä palkasta tms.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Väestöliiton sivuilta:
Lääkärintarkastukset ja neuvolakäynnit työaikana

Poissaolojen ehdot löytyvät eri alojen työehtosopimuksista. Yleinen käytäntö työpaikoilla on, että odottava äiti saa käydä raskauden normaaliin seurantaan kuuluvilla lääkäri- ja neuvolakäynneillä työajallaan. Kyse on silloin palkallisesta poissaolosta.

Puolison mukanaoloa neuvolassa ja lääkärintarkastuksissa yhdessä odottavan äidin kanssa ei ole pääsääntöisesti sovittu palkallisiksi. Joillakin työpaikoilla ja työehtosopimuksissa voi olla asiasta erityismainintoja. Jos mainintoja ei vielä ole, ne kannattaa kirjata työpaikan omiin ohjeistuksiin.
 
Itse olen rakennusalalla enkä tiedä mitä tes asiasta sanoo, mutta itse juuri ammattini puolesta en voinut pitää raskautta salassa esimieheltä kuin rv9 kun olin ensineuvolassa käynyt. Jatkossa vain ilmoitin neuvolat ja ultrat etukäteen että "minulla on tällöin tämmöinen henkilökohtainen meno ja sillä selvä". Meillä ainakin esimies ymmärsi täysin eikä niistä ollut sen enempää puhetta.
Olen myös kuullut että jotkut ovat käyttäneet "pekkaslyhennyksiä", ovat sopineet neuvolakäynnit iltapäivä ajoille ja pitäneet sitte puolipekkasen, eli lähtee aikaisemmin töistä.
 
Takaisin
Top