Työajalla neuvolaan ja ultraan?!

Babybelli

Jostain jotain jo tietävä
Elikkäs, miten teidän työpaikalla suhtaudutaan työajalla tapahtuviin neuvola- ja ultra-aikoihin? Onko se palkatonta vai tuleeko käynti tehdä sisään?

Ite oon siis töissä päiväkodissa, työajalla 6.15-17.30, ja kaikki nää mun lääkäri ja ultrakäynnit on keskellä päivää, eli en siis voi mennä käynnille ennen enkä jälkeen työpäivän. Meillä on käytössä kvtes, ja sieltä olin ymmärtävinäni, etten menetä palkkaa eikä näitä menoja tarvitse tehdä sisään.. Toisaalta taas muistan, kuinka pari vuotta sit yks työntekijä teki sisään sen omat raskausajan neuvolakäynnit.

Huomenna tapaan johtajan, ja siltä tietenkin asian vielä varmistan, mutta haluan olla tietoinen omista oikeuksistani, jotta voin hänelle sanoa näistä asioista, mikäli hänellä ei ole tietoa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse olin yliopistollisessa sairaalassa töissä, jossa käytössä myös kvtes. Neuvolakäynnit piti tehdä omalla ajalla (eli toisin sanoen tehdä tunnit sisään), ainoastaan erityissairaanhoidon puolen, eli esim. äitipolin käynnit olisi saanut käydä työajalla. Itsekin luulin aluksi että nämä käynnit voi tehdä työajalla, mutta ainakin minulla esimies antoi toisen ohjeistuksen.
 
Oli tes mikä tahansa, kuuluvat ns. pakolliset neuvolat, lääkärit ja ultrat käytäväksi työajalla. Tunteja ei tarvitse tehdä sisään, eikä niitä vähennellä ja niistä maksetaan normaalisti. Perhevalmennus jne taasen eivät kuulu tähän.

Teidän jokaisen työpaikalta tulee löytyä tes, joka on kaikkien luettavissa. Jos näin ei ole, kannattaa tämmöiset asiat aina varmistaa luottikselta :)

Nimim. HR-ammattilainen :)
 
Noniin, eli ymmärsin pykäliä jotenkin! Ihmettelin vaan tosiaan, kun tää toinen työntekijä sillon teki sisään kaikki neuvola-aikansa.. Ja tosiaan kun niitä on hiukan vaikee saada omalle vapaa-ajalle, kun ei tee vuorotyötä. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Harvinaisen totta, päiväduunilaisen sula mahdottomuus hoitaa näitä työajan ulkopuolella.

Esimies ei välttämättä ole ollut tietoinen ja työntekijä tehnyt kuten sanottu, kuka tietää mikä se tilanne on ollut. Pidät nyt vain pääsi omalla kohdallasi :)
 
Mulle oli onneks seuraavaan lukujärjestykseen laitettu tyhjä päivä tiistaille niin pystyn sillon hoitamaan. Oon siis opettajana toisessa kaupungissa ja neuvoloihin ja muihin omaan kaupunkiin on niin pitkä matka, että joutuisin olemaan tosi monta opetustuntia poissa ja sijaisen hankkiminen on paitsi hankalaa myös kallista ja teettää mulle hirveesti lisätöitä. Pitää käydä pyytämässä jos saisivat kaikille jaksoille vähintään yhden tyhjän päivän. Muuten ei tuu mitään.
 
Juu kyllä minä kävin kaikki neuvolat, ultat ja perhevalmennuksetkin työajalla. Työpaikka Helsingin kaupunki, käytössä kvtes.
 
Huikkaan tuolta toiselta puolelta. Esikon aikana kävin kaikki omalla ajalla, kunnes sitten rakenneultran jälkeen kerroin pomolle. Tämä sitten kauhistui, että nämähän kuuluivat olla sulle palkallisia (mutta itse en halunnut kertoa :) ) niin mitään velvoitetta ei toki ollu hänellä enää, mutta totesi, että laske menetetty aika ja pidä ne vapaapäivinä :)
 
Minä käyn jokaisen neuvolan ja muun raskauden aikaisen lääkäri/ultrakäynnin tasan työajalla. Olen lukenut TESsiä ja tullut siihen tulokseen, että se on sallittua, koska teen työtä 8-16 välillä. Toki minulla on liukuva työaika, mutta ei se tarkoita sitä, että joudun puskemaan pitempää päivää neljän jälkeen, jos neuvolaa ei saa ennen klo 8 olevaksi.
Pomolle kertominen odottaa ensi viikolla kun hänen lomansa loppuu. Kääk.
 
Kyllä ne neuvolat ja ultrat kuuluu työaikaan :)
Hyvä tietenkin työnantajan on olla tietoinen raskaudestasi, kun käyntejä työajalla teet (jos et ole vielä kertonut). Itse en ole vielä kertonut ja näin ollen pidänkin palkattomia päiviä.
 
anteeksi huutelen tuolta helmikuisten puolelta mutta todellakin ja surutta kayn tyoaikana, koska noita aikoja ei oikeen tahdo herua 07:00 tai vastaavasti 17:00 jalkeen juurikaan, yksityiselle paasee taalla Tanskassa ultraan iltaisin ja viikonloppuisin mutta hinnat ovat sen mukaisia.
Meidan firman saannoissa sanotaan etta "kaynnit tulisi ajoittaa tyoajan ulkopuolelle, mikali tama ei ole mahdollista, esimiehen suostumuksella kaynti on palkallista aikaa" jos sita suostumusta ei tule niin sitten vahinko otetaan asiantuntijatyossa muulla tavalla takaisin, koska esim tavallinen lekurikayntikin on palkallista niin miksei raskauteen liittyva ultra tmv olisi ihan yhta hyva syy...
Olipa ilo lukea muutaman kommentoijan mahtavista pomoista, maailma tarvitsee lisaa tuollaisia :)
 
Tässä raskaudessa kerroin työnantajalle raskaudesta jo ennen ensimmäistä neuvolaa, joten olen käynyt neuvoloissa ja ultrissa työaikana.
Edellisillä kerroille kerroin vasta nt-ultran jälkeen ja vasta sen jälkeen sitten kävin työajalla. Vaikea olisi ollut palkallisesti karata kertomatta mihin karkaa :)
 
Minä sanoin edellisessä raskaudessa alussa käyväni tk:ssa ja sain ihan työajalla käydä ilman sen kummempia selityksiä. Kerroin raskaudesta sitten nt-ultran jälkeen raskaudesta. Nyt tähänastiset käynnit hoidettu lomalla ja nytpä se pomo jo tietääkin.
 
Olen laittanut omat visiittini siis muiden menojen piikkiin, juurikin lääkäri tai verikoe tms. Kerran sanonut että käyn lapsen vasu-keskustelussa tarhalla. Sekään ei ollut valhe, kävin vain ennen sitä neuvolassa. Meillä pomo on jonkin verran poissa työpisteeltä niin en ole kokenut mitään huonoa omatuntoa jos olen luistanut neuvolaan tai ultraan. Ja jos hän olisi halunnut tietää, uskon että hän olisi kysynyt kyllä menoistani.
Pomon hermoja ja kesälomaviihtyvyyttä olen ajatellut sillä, että olen pitkittänyt ensi viikolle kertomista. Sijaisen hankkimisesta nimittäin seuraa niin iso rumba, että se tulee vaatimaan koko lopun syksyn.
 
Itse kerroin käyväni ekan neuvolan aikaan hammaslääkärissä ja alkuraskauden ultran aikaan taisi olla myös joku lekurikeikka. Tahdoin ensin itse varmistaa, että kaikki siihen asti hyvin. Nt-uä olikin sitten loman aikana ja olin päättänyt kertoa raskaudesta loman ja tämän ultran jälkeen, kuten myös tein.
"Hammaslääkäri" käynnin jälkeen meinasin heti jäädä valkoisesta valheesta kiinni kun eivät saaneet verikoetta otettua. Tämän seurauksena oli sekä kyynärtaipeet että kämmenet rei'illä :D
 
Itse työskentelen sairaanhoitajana yksityisellä lääkäriasemalla. Meillä käytössä "Terveyspalvelualan työehtosopimus", jossa lukee näin " Raskaana oleva työntekijä käy synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa".. Eikä mitään muuta, eli saakohan ne käydä työajalla??

Ultra olisi 2 viikon päästä ja pitäisi siksees selvittää, kuuluuko se työaikaan vai ei.. Pomolle pitäisi kertoa tällä viikolla, (nyt rv 18+5). En vain haluaisi millään pomolle kertoa, kun tiedän ettei hän suhtaudu asiaan niin hyvin kuin täällä muutamat ovat suhtautuneet :sad001
Tähän mennessä olen yrittänyt työajanlyhennyksillä selvitä neuvola, lääkäri ja ultra käynneistä.. Teen töitä klo 7.30-16, ja asun eri paikkakunnalla, joten neuvola-ajat on erittäin haasteellisia järjestää..
 
Saa käydä työajalla jos niitä ei saa sovittua niiden ulkopuolelle :)
 
Tuolla oli joku muu keskustelupalsta mistä näitä lueskelin. Siellä aika moni oli sillä linjalla, että onhan neuvolakäynnitkin lääketieteellisiä siinä mielessä, että siellä otetaan pissanäytteet, hemoglobiini ja verenpaine. Eli seurataan äidin terveyttä raskaana ollessa. Sillä perustein myös tavalliset neuvolat menisi tuohon Epen mainitsemaan rajaukseen. Ultra on ehdottomasti lääketieteellinen tutkimus, samoin kuin neuvolalääkärit.

Korjatkaa jos olen täysin pielessä.
 
Takaisin
Top