työ ja raskaus

iltatähti2015

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mieleeni tuli sellainen asia kuin työssä jaksaminen. Mietin, että kuinkahan kauan sitä jaksaa töissä ennen kuin äippä-loma alkaa :) Riippuu tietty siitä kuinka raskasta työ on. Itse olen vanhusten hoitoalalla ja kyykistely on jo aika hankalaa :D Samoin useat aamut tuntuu väsyttäviltä. Mites teillä muilla on tai on ollut. Tottakai tää on niin yksilöllistä kuka mitenkin jaksaa ja millainen on itse raskaus.
 
Olen päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä töissä, niin kyllä näin raskausaikana huomaa olevansa selvästi väsyneempi työpäivän jälkeen. Töissä kyykkiminen ja lasten pukeminen, varsinkin kenkien laitto, on kaikkein raskaita. Tähän mennessä ei kuitenkaan ole vielä tullut mitään supistuksia tai muita oireita, niin ihan normaalisti olen töissä ollut.
 
Minä kans töissä hoitoalalla vanhusten parissa ja tuo kyykkiminen rupee oleen kyllä aika haasteellista :confused: Selkä meinaa jo reistata ja tukivyön avulla sitä mennään! Haaveena olisi ainakin kuukausi vielä jaksaa, mutta kyllä sitä varmaan tarvii saikuttaan ruveta ennen äippäloman alkua.
 
Mä oon vanhainkodissa töissä, kyykkimistä ja nostelua sielläkin siis.. Mä joudun oleen nyt 2vk sairaslomalla, ei vaan selkä kestä. :sad001 Ja muutenkin yleinen jaksaminen on mitä on. Mut tän sairasloman jälkeen ois vaan viikko töitä, sit talviloma jonka jälkeen ois enää ~8vk töitä ennen äippälomaa, jos sen jaksais vaikka pää kainalossa. :D
 
Onneks teen istumatyötä ja muutenkin vähän lyhyempiä työpäiviä. Lisäks mulla on töissä jumppapallo jota käytän välillä tuolina, oon huomannut että selkä rasittuu tälleen paljon vähemmän (syksyllähän mulla meni alaselkä niin jumiin että käveleminen ei meinannut onnistua, sain sen venyttelemällä ja jumppapalloilemalla onneks korjattua). Koitan myös juoda töissä paljon niin et ois pakko rampata vessassa usein niin tulee pieniä taukoja istumiseen. Joulun aikaan tein parin viikon työrupeaman auttelemassa yhdessä kahvilassa jossa oon ennen ollut vuoropäällikkönä niin piti kyl todeta et jos oisin edelleen seisomatöissä niin ois varmaan pakko pian alkaa saikulle, sitkeitä sissejä olette ketkä näinkin pitkälle ootte sitä jaksaneet!
 
Mä oon jo töissä siirtynyt helpompiin tehtäviin, mutta pitkät toimistopäivät silti on entisten hommien tilalla. 12.5h ja 12h yövuorot ollu kans, mitä pääsääntösesti tehny nyt. Lääkäri suositteli että kannattaisi lopettaa yövuorojen tekeminen jos vaan onnistuu ja olenkin jo töissä siitä sanonut. Että ne pitäisi nyt sitten ensi jaksosta jäädä pois. Saa nähä miten alas tippuu työtunnit kun vaan pelkkiä päivävuoroja tekee jatkossa.
 
Olen onneksi opiskelija, ja vain vähän tällä hetkellä töissä (ja sekin loppuu onneksi pian!), en millään pystyisi fyysistä työtä tekemään, kokopäiväisesti en toimistohommiakaan. Alkuraskaudessa oksensin seitsemän viikkoa, sitten oli päällä vain jatkuva väsymys, kunnes heti joulun jälkeen iski armottomat liitoskivut päälle :/ olisi ihan kamalaa olla saikulla lähes koko raskaus, onneksi en ole töissä! Tsemppiä teille!
 
Kampaajayrittäjänä eli seisomista, seisomista ja seisomista. Selkä on kovilla mutta nyt lisäsin joogan taas iltapuhteisiin niin pysyy kunnossa, samoin juokseminen onnistuu taas pitkän tauon jälkeen, liike on lääke. Pitkää päivää on tehtävä että saa kaikki maksut ennakkoon hoidettua ennen kuin pulju menee kiinni äitiysloman alussa, huhhui. Saikulle ei ole mahdollista jäädä, yrittäjän keskeytys ja sairausvakuutukset on lähinnä huijausta. Enää reilut 2kk, jaksaa jaksaa :grin
 
Mulla on tosi vaihteleva työnkuva, välillä rankempaa ja välillä helpompaa. Viikon olin sairauslomalla supistusten takia. Tuntuu, että tosi helposti lääkäri ois kirjottanu lisääkin vielä ja sanoki, että herkästi kirjottaa lisää jos on sellanen olo, ettei pysty.! Sinänsä helpottava kuulla, on helpompi jaksaaki töissä ku tietää, että ottavat tosissaa jollei jaksa:)
 
Itse teen toimistotyötä ja luultavasti ihan normaalisti mennään äippäloman alkuun asti. Ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Toki työpäivän jälkeen on aiempaa väsyneempi, mutta olen vain vaatimatta itseltäni mitään erikoisempia ylimääräisiä juttuja työpäivän jälkeen, niin ihan kivasti menee. Lomia ois pitämättä, mutta sen verran kiire on, ettei tässä kohtaa ole aikaa lomailuun. Ja mieluusti ne säästänkin sitten hoitovapaan aikana "pidettäväksi". Viime raskaudessa oisin voinut olla voinnin puolesta ihan laskettuun asti töissä.

Ekassa odotuksessa olin töissä leikkaussalissa. Kuitenkin voinnin mukaan pääsin pikkuhiljaa muuttamaan työnkuvaa fyysisesti kevyemmäksi ja olinkin lähes loppuun saakka.
 
Mä olen opiskelijana, joten päivät pitkät tulee istuttua koulussa. Ei ole onneksi fyysistä rasitusta, mutta kyllä se istuminenkin on puuduttavaa! :D Pitää muistaa jaloitella tietyin väliajoin, yleensä joutuukin juoksemaan vessassa ainakin kerran oppituntien aikana (1,5h oppitunnit). Ja yritän myös käydä muutaman kerran viikossa kävelyllä ja tehdä jumppia kotona, ettei ihan lösähdä.
Viimeiset kokeet on toukokuun alussa, ehkä joku menee toukokuun puolille välinkin, mutta ei sen väliä, jos muutoin tunnen oloni hyväksi :) Lohduttava tieto oli, että minä ja sisarukseni on kaikki syntyneet suht lasketun ajan tienoilla, niin uskon, että kerkiän suorittaa lukukauden loppuun saakka, ennen kuin tämä toukka tulee maailmaan :) Minulla on siis la vasta 29.5.
 
Itselläni alkaa olla närästystä joka ei todellakaan oo mukavaa ja varsinkin kun paljon kyykistelee ja nostelee niin olo on tukala. Kahvinkin yritin jo jättää mutta siittä seurasi karmea päänsärky. Ja toisekseen ihmettelen sitä kun minulle on laitettu pitkiä putkia (6) vuoroo peräkkäin :O tänään lähtee 5 päivä ja se on jo ihan maximi :D että helpompiin tehtäviin ei ole päässyt. Eiköhän se kroppa kerro milloin käy liian raskaaksi :) Selkä on vielä toistaseks kestänyt, mutta kaikenmaailmaan muuta vaivaa on sitten. Yölliset suonenvedot työpäivän päätteeksi :)
 
Aika typerää työvuorolistojen laatijalta, kun ei ota tilannetta huomioon noita listoja tehdessään. No, mutta sitten ei auta kitistä, kun joudut jäämään sairaslomalle ennen aikojaan. Ja oikeasti kannattaa jäädäkkin, jos tuntuu tahti liian kovalta. Ja voihan olla, että viikon pari lepotauko saa kummasti listatkin inhimillisemmiksi:wink
 
Itse toimistotöissä pääosin, eli ihan ok oon jaksanut. Tosin huomannut, että stressiä ei kestä enää samalla tavalla, eikä kauhean pitkiä päiviä. Puolivälissä raskautta olin kerran luennoimassa, niin alkoi huimaamaan ja piti pitää loppuesitys istuen (verenpaineet oli silloin tosi alhaalla). Ja työmatkat alkaa olla vähän turhan raskaita. Aiemmin oon aina suosinut "aamulla sinne, illalla pois" lähestymistä esim. Brysselin reissuilla, mutta nyt ei enää jaksa, vaan tarvii sen yhden hotelliyön lepoa. Lentokoneessa istuminen ei houkuta myöskään enää. Onneksi enää kaksi työmatkaa tiedossa ennen mammalomaa :woot:
 
No nyt se saikuttaminen alkoi, paljon aikaisemmin kuin olin aatellu... mutta eilisen työvuoron jälkeen kun oli selkä, lonkka, häntäluu ja häpyluu ihan tulessa niin ettei meinannu kävelemään päästä, niin aattelin, että ei ole itsensä kiusaamisen arvoista tuo homma:confused: Siihen päälle jälleen pahentunut pahoinvointi, niin aika raskasta raadantaa... viikon päästä neuvolalääkäri, katotaan mitä se mun tilanteesta tuumailee. Nyt siihen asti sain työterveydestä saikkua.
 
Ei todellakaan oo sen arvoista. Pieni ja oma jaksaminen on kaikkein tärkeintä :Heartred Tuota minäkin sanoin, että vähän käväsee saikulla ni alkaa listatkin olla inhimillisemmät :) Ja mullekin sit esimies hokee et hän kun oli raskaana ni loppuun asti mentiin :O aika outoo käytöstä välillä. Itse oon kuitenkin työt tehny ja en ole raskauden takia lusmuillu! Työkaverit on kyllä muuten ihanii ja ymmärtäväisii :) Hyvä on just tuolla neuvolalääkärissä tutkailla asioita ja varmastikin lääkäri osaa sanoo millon riittää rehkintä!
 
Olen varmaan kysynyt ennenkin, mutta onko täällä muita laitoshuoltajia ja siivoojia? Miten olette jaksanut? Siis olla töissä ja ololetteko olleet jo saikulla? Itse olen nyt ollut viikon saikulla vatsakipujen takia.
 
Minä olen joutunut olemaan sairauslomalla jostakin lokakuun alusta lähtien. :sad001 Olen metallialalla enkä ole kyennyt raskaisiin töihin, koska on ollut heikotuskohtauksia ja muutenkin ihme oireita. Kaikki arvot ovat kuitenkin normaaleja eikä mitään ole löytynyt. Osa minua hoitaneista on pistänyt oireet raskauden piikkiin ja osa on sitä mieltä, että johtuu jostain muusta. Joka tapauksessa en siis ole kyennyt töihin ja se harmittaa todella paljon!
 
Mie olen seisomatyössa ja on kyllä ollut tuskaa ihan jokainen töissä vietetty tunti. :sad001 Olen kahden keittiön vuoropäällikkönä ja stressiä riittää myös kohtuullisesti. Nostelua, kantamista, kyykkymistä yms ei voi välttää mitenkään. Alun pahoinvointi viikkojen 7-20 aikana oli aikamoista hajujen ja yökötysten vuoksi. Joulu-ja tammikuu meni 9-14 tuntista työpäivää tehdessä ja kävinkin hakemassa helmikuun alussa kaksi viikoa sairaslomaa kun supisteli niin kovasti ja kivuliaasti. Tukivöitäkin on töissä käytössä kaksi päällekkäin. :) Kummasti alkoi pomoiltakin löytymään ymmärrystä saikun aikana kun nyt työvuorot oli uudella listalla 6-8 tuntisia. Vielä pitäisi kaksi viikoa sinnitellä töissä ja sitten pidän talvi- ja kesäloman ennen äippälomaa. Muuten joutuis saikuttelemaan vielä melkein 2 kk.
 
Takaisin
Top