Tutti vai ei?

PiPaNat

Kommentoinnin ninja
Tutti gallup :dummy: Onko vauvalla tutti käytössä vai ei? Miks on/ei ole? Miten ja milloin opetitte vauvan tutille?
 
Meillä on esikoisen jäljiltä kaapissa käyttämättöminä varmaan kaikki mallit/värit/hajut/maut/koot ja materiaalit mistä tutteja valmistetaan :grin Mikään niistä ei kelvannut vaikka monesti yritettiin.

Tämän toisen kohdalla alkuun ajattelin etten edes kokeile tuttia kun loppujen lopuksi ollaan esikoisenkin kanssa pärjätty hyvin ilmankin. Jossain 1,5-2kk aikaan yritin sitten opettaa tutille että jos se ois tuonu helpotusta nukahtamiseen. Ensin imi muutaman imaisun niin että hyvä ettei koko tutti menny suuhun ja sit alkoi yökkimään ja pullautti tutin suusta. Muutaman kerran sain yöunille mentäessä pidettyä tuttia vauvan suussa ilman yökkimisiä ja nukahti siihen hyvin. Saman tien kun irrotin otteen niin tutti tippu. Muutamia kertoja ollaan kokeiltu ja aina tulee yökkimistä ja jos ei tule niin tutti ei pysy suussa pitämättä. Ollaan siis luovuttu nyt taas kokonaan tuteista ja ilman mennään tämänkin kanssa.

Nyt vaan kun nuo nyrkit on todellakin löytynyt ja niitä imeskelään kokoajan niin tuli vaan taas tutti mieleen...
 
Itsellä oli tarkoitus kokeilla ainakin mahdollisimman kauan pitää vauva ilman tuttia ja josko ei olisi tarvinnut ollenkaan, mutta kun joutui heti teholle niin seuraavana aamuna kun mentiin katsomaan niin siellä se oli tutti suussa ja pönkättynä liinalla ettei edes putoa.. On siis tutti käytössä ja se on vain yksi ongelma kun sitten myöhemmin löytyi tuo halkio, jonka vuoksi se ei koskaan tule pysymään suussa pitämättä eikä nyt nukahda ilman sitä niin saa aina tytön oman käden laittaa tueksi, ettei tipu ja kun nukahtaa niin käydä nappaamassa se pois ettei mene posken alle, johon sillä on tapana mennä.. Liinalla ei voi enää tukea kun se on samantien naamalla..

Onneksi nyt viime päivinä on alkanut sylkäistä sen heti pois suustaan kun on nukahtamassa, mutta edelleenkään ilman sitä ei rauhoitu.. Kesällä pitää opettaa jo irti tutista leikkauksen vuoksi ja ollaan jo aloitettu mahdollisimman vähän sitä käyttämään..
 
Mieluummin tutti ku peukku tai nyrkki! Eihän se mitenkään haitaksi ole, jos luopuu ajoissa. Meillä lähinnä nukahtamisen apuna, kuten esikoisellakin. Esikoinen ei huolinut lohdutukseen, ei oikein tämä kuopuskaan, en turhaan tyrkytä. Unituttina ei niin merkityksellinen paitsi ehkä nukahtamisessa, mutta sen voi vaihtaa uniriepuun, kun aika otollinen. Esikoinen jätti ite tutin kokonaan 1,5-vuotiaana (yötutti oli enää eli päikkäreiltä jätti jo aiemmin), vaikka ei ollu unikavereita (nyt on). Samoin tän kans tullaan jättämään siinä iässä. Ihmetellen oon kaupassa kattonu, ku esikoisen ikäisiä yli 2-vuotiaita tutit suussa.
 
Meillä ei ole poika huolinut tuttia. Mietin pääsenkö tulevaisuudessa helpommalla kun tuttia ei ole vai onko vaikeampaa jos minä olen se huvitutti. Aina kun tuttia tarjonnut poika yökkii ja sylkee pois. Eri malleja yms kokeiltu.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei tuttia huolita ollenkaan, kokeiltu on useita erilaisia. Aina sylkee pois ja jos hetken pitää niin sylkee pois pulautuksen kera.
 
Meillä myös oli teholla tutti lohdukkeena. Kotona ollaan käytetty rauhoittamiseen ja harvemmin nukuttamiseen. En usko että tuottaa mitään ongelmaa, vierotetaan sitten pois kun on sen aika.
 
Meillä tutti laitokselta asti. Pyysin itse että saatiin rauhoittumaan. Oikein hyvä ja käytännöllinen kapistus meidän arjessa. Ei ole tämä yhtä perso kuin edellinen mutta päivittäin kyllä käytössä! :)
Esikoisen tutti jäi pois kun täytti vuoden. Pari iltaa nukutettiin vahingossa ilman tuttia ja siinä se olikin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä tutti on käytössä nukuttamiseen vaunuissa ja turvakaukalossa. Sängyssäkin olen joskus onnistunu korvaamaan tissin tutilla kun oon huomannu että tyttö imeskelee tissiä huvikseen eikä enää nälkäänsä. Just kävin ostamassa luonnonkumisen tutin, josko se pysyis vähän paremmin suussa kun tämä silikoninen pullahtaa ulos hetkessä jos sitä ei pidä kädellä tai jollain muulla paikallaan.

Alotettiin tutin käyttö kaks viikkosena ja vieroitetaan sit ehkä joskus puolitoista vuotiaana.
 
Ei tuttia!
Kerran kokeilin kylässä, kun oli hurjat iltakiukut/tissiraivarit. Rauhoitti ehkä hetkeksi, vaihdoin lennossa sit tissiin, koska oli kuitenki nälkänen. Vähä oli hakusessa se tutin imeminen, myös tuttipullon kanssa ongelmia.
Vaunuihin nukahtaa ihan ittekseen, iltasin yleensä tissille, mut on nukahtanu myös itsekseen sänkyyn. Nyrkkiä syödään, jos on kova nälkä, eli ei sitäkään "turhaan" imeskellä. :)
 
Pääasiassa ei ole ollut tuttia. Nyt on muutaman kerran saatu rauhoittumaan nukkumaan tutilla. Pojalla on selkeästi vaikeuksia rauhoittua unille, mutta aina ei huoli tuttia.
Syö myös sormiaan välillä, ja tutti on niin paljon parempi! Sen voi leikata rikki, mutta sormien imeminen voi jäädä pitkäksi aikaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Ellei tuttia tartte niin ainahan se parempi niin on, mutta tutti tosiaan peukkua ja nyrkkiä parempi vaihtoehto. Meillä vauva kyllä rauhoittuu ilman tuttia ja yleensä aina syliin otetaanki, nälkään tietty auttaa tissi. Helpottaa kuiteski huomattavasti, ku huolii tutinki, jos esim. esikoisen kans iltatoimet kesken. On myös kova "imemisvietti" tällä lapsukaisella ja minä en suostu ite huvitutiksi, ei kyllä enää tissiä siihen hommaan huolikaan. :D
 
Meillä on alkanut ihan tajuton nyrkkien imeminen. Pari päivää olen taistellut pojan kanssa kun nyrkit on koko ajan suussa, mutta tutti ei kelpaa tilalle. Poika söpösti loukkaantuu kun otan nyrkit suusta ja tarjoan tuttia. Mulkoilee minua isoilla silmillään. :p
 
Torakka, meillä on sama juttu. Oon antanut Sophie-kirahvi purulelun nyrkin tilalle, välillä toimii ja välillä ei. Tuttia ei suostu syömään, mutta purulelu vähän parempi.
 
Meillä poika syö myös nyrkkejä ahkeraan ja kuolaa sen mukaisesti! :D olen antanut syödä nyrkkiä, putsaan käsiä kyllä myös monesti päivässä :) Meilläkin olisi Sohvi-kirahvi, mutta en oikein lämpene lelujen mutustamiselle :D

Tuttia imee vain hetken ja sylkäisee pois. Tuttia tarjottiin ensimmäistä kertaa 2vk iässä, kun imutarve oli ihan älytön, olisi ollut KOKO ajan rinnalla. Siitä pikkuhiljaa vähentynyt tutin tarve ja nykyisin usein kakoo jos tuttia tarjoaa. Vaunuissa onneksi kelpaa rauhoitukseksi!
 
Meilläkin tutti lykättiin neidille jo kättärillä vastasyntyneiden osastolla. Ei kyllä ole mitenkään riippuvainen siitä, kelpaa tosi harvoin, mutta tarjoan aina välillä kun toisinaan se rauhoittaa. Useimmin kelpaa vaunuissa kuin kotona. Meillä myös koittaa mutustaa nyrkkejään, oon koittanut tarjota tuttia ja pitänyt tumppuja, mutten oikein tiedä mikä auttaisi?!
 
Täällä kans yks nyrkkien mussuttelija. Välillä kelpaa tutti tilalle, usein ei. Tutti syljetään pois ja taas se ah niin ihana nyrkki tilalle. Välillä imee myös ihan pelkkää peukkua ja kakoo sitten kun työntää lian syvälle kurkkuun. Tai tulee kauhea loukkaantumisitku kun puree ikenet yhteen ja peukku välissä. Koko ajan saa olla siis ottamassa käsiä pois suusta.
 
Täälläkin nyrkkien imijä nykyään. Tutin saa hetkeksi tilalle, mutta sylkäisee itse pois ja nyrkit tilalle.. Ei vain nukahda niitä nyrkkejä syödessään, tutin kanssa kyllä.. Pitäisi varmaan koittaa jotain purulelua myös..
 
Meillä imeskellään omien nyrkkien lisäksi äidin käsiä jos ne sattuu sopivalle etäisyydelle :)
 
Olen yrittänyt tarjota lelua, mutta ei ymmärrä ollenkaan että sitä voisi imeä.:) Katsoo vaan ihmeissään että mitä se äiti yrittää suuhun änkeä.:grin
 
Takaisin
Top