Tutittoman vauvan nukuttaminen

Meidän vauva on toki vielä tosi nuori, et ehkäpä tää tästä helpottuu/muuttuu. Mutta siis tämä herää AINA muutaman minuutin päästä sänkyyn laittamisesta tissille tai syliin nukahtamisen jälkeen. Ja tätä syliin/tissille nukahtamista ja sänkyyn siirtämistä ja taas uudelleen heräämistä kestää helposti tuntikaupalla, ni alan jo siihen väsyä. :)
Meillä auttoi se, että sänky lämmitettiin valmiiksi ennen kuin vauvan laski sänkyyn. Helpoiten se kävi niin, että laittoi sähköisen lämpöpeiton sänkyyn ja otti sen pois juuri ennen kuin laski vauvan sänkyyn. Ennen sähköpeittoa käytin lämmitettyä kaurapussia.
 
Tissi suuhun ja untenmaille. Tosin mun kaks nuorinta on olleet itsestään nukahtajia kunhan minä olen vieressä. Nuorin nukkuu vaunuissakin. Päivän ensimmäisille päikkäreille hän käy vaunuun oltiin sitten sisällä tai ulkona. Yöunille saattaa vähän viuhtoa vieressä iltatissin jälkeen ja sitten nukahtaa. Tai sitten ei. Kantoliina on myös päikkäreiden hyvä.

mulla on 3 tutitonta vauvaa. Ekalle ei kelvannut (enkä osannut tarjotakaan), toiselle kelpasi ja sitä söikin 3viikon ikäisestä 2kk ikään saaka. Oli tälle äidille liian hankalia kapistuksia pitää puhtaana, käyttää, pitää tallessa, ottaa mukaan... hyvin jäi tutti pois niin pieneltä. Kolmannella ei myöskään ole enkä lainkaan kaipaa.

itse koen että pystyn paremmin lukemaan vauvan tarpeita kun tutti ei ole edessä. kaksi ensimmäistä ovat olleet myös hyviä kommunikoimaan jo todella pienenä ihan sanallisestikin.
Sitten jää se ”missä tutti on apua katastrofi!” -vaihe elämästä pois kokonaan. Meidän lapsilla ei myöskään ole ollut yhtä ja ainoaa unileluakaan. Helpompi vanhemmille näin.
 
Meillä ei esikoinen huolinut tuttia millään, mutta nukkui suosiolla omassa sängyssään vanhempien sängyn vieressä. Jo puolivuotiaana nukkui ihan täysiä öitä.

Pienempi taas... jos yrittää omaan sänkyyn laittaa, alkaa riehua ja hyöriä ja pyöriä tuntikaupalla. Kainalossa kohta 6kk kyllä nukahtaa, mutta on kova puskemaan/potkimaan, niin pidemmän päälle perhepetikään ei oikein käy. :/ Tuttia ei huoli hänkään.
 
Takaisin
Top