Tutista luopuminen!!!!!!!!!!!

suzki

Oman äänensä löytänyt
Hei te viisaat kertokaa vinkkejä miten saada päiväunille ilman tuttia?? Välilä menee tosi hienosti kun taas jonain päivänä huutaa sen 2h eikä suostu käymään nukkumaan jolloin uniaika on ohi ja ilman unia ei jaksa ikää 1.5v. Ite en enää keksi keinoja. Aluksi meni hyvin mut nyt vaan huutaa.. Illalla käy nukkumaan ettei juuri pahemmin huuda mut noi päiväunet :/ Musiikit,sadut,silittely on kokeiltu.
 
Entä jos muokkaisitte päivärytmiä jotenkin?
Erilaisia vaihtoehtojahan ois rytmittää lounasta tai ulkoilua, toki se saattaa laittaa koko pakan sekaisin, jos teillä on jo vuodenkin verran esim. ollut hyvä rytmi ja rutiinit.

Mulla ei vielä valitettavasti oo omakohtaista kokemusta, mutta kesällä on aikomus päästä eroon tutista meilläkin... Päikkärit ei onneks tunnu niin kauheen pahalta ajatukselta tutitta, koska tuo nukkuu vaan ja ainoastaan vaunuissa päikkärinsä, joten sinne todennäköisesti rauhottuu paremmin kuin sitten iltaunillekaan omaan sänkyynsä...

Yks mitä kannattaa kans kokeilla (jos sulla vaan on aikaa, eikä esim. sisaruksia hoidettavana), niin käyt ite vaan sinne lapsen huoneen lattialle makuulle ja tarjoat käden lapsen sänkyyn. Huutaa varmasti aikansa, mutta ehkä sitten rauhoittuu ja käy itsekin levolle?

Tsemppiä!
 
Kiitos vastauksesta :) Joo meil on ollu samat rytmit ihan vauvast asti. Nukkumiset syömiset sun muut aina samaan aikaan mikä on toiminu tosi hyvin pienempänä nukku jo ku vaatteita puettiin aina klo 11. Nyt ollaa nukkumista sinne 12 venytetty mut millään ei meinaa nukkua ja sit uniaika on jo ohi :/ Nyt ollaan otettu meijän sänkyyn nukkumaan päikkärit ja oltu vieres nii kauan ku nukahtaa aluks toimi hienosti mut nyt seki jo menny hankalampaa suuntaa mut nukahtaa kuitenki ettei tarvi enää tuttii antaa edes hetkeksi. Kaikki alko tosiaan kun tutti otettiin pois ennen nukahti heti ku anto tutin suuhun :) no jospa se tästä taas helpottuu aika aaltoilevaa touhuahan tämä on :) Tsemppiä teillekkin tutin vierotukseen :)
 
Ööh...mitäs jos lapsi ei vain halua mennä päiväunille? Meillä tyttö 1v jokin aika sitten päätti ettei enää halua nukkua aamupäiväunia ollenkaan, nukkui vain iltapäivisin ja illalla nukkumaan meno olikin helppoa noin klo 21:30 kun päivittäinen uniaika oli puoliintunut. Sit yhtäkkiä tyttö halusi taas nukkua aamupäiväunet. Oon yrittänyt aina seurailla tytön omaa rytmiä enkä pakottaa mihinkään. On itelläkin rauhallisempi olo, vaiks mun "OMA"aika on vähentynyt. Tuttikysymykseen en osaa vastata. Tytölle tuo tutti taitaa olla enemmän makupala kuin tapa. Illalla unen odottelu tapahtuu kuitenkin sylissä tyynyliina kainalossa, sängyssään riehuu ja ilakoi vain.
 
Meillä ollaan oltu ilman tuttia nyt 1,5vkoa.  Meillä ei niinkään ongelma ole toi päikkäreille nukahtaminen vaan yöunille nukahtaminen!  Samoin aamut on muuttuneet varhaisemmiksi kun ei sitä tuttia ole turvana.  Sydäntä särkee kun poika itkee sitä tuttiaan illalla ja aamulla :(  Silittelyt ja muut ei tunnu auttavan kuin sen ihan pienen hetken ja jos silittelee tms. niin lapsi ei nukahda millään.  Onko muilla tullut helpotusta asiaan kuinka äkkiä?  Meillä tutti on ollut vain nukkumiskäytössä, päivätutin poika hylkäsi oma-aloitteisesti jo alle vuoden ikäisenä (nyt siis kohta 1v 5kk).  Selvästi tämä tuttihomma oli isompi kuin arvasinkaan kun lapsi on ollut selvästi turvattomampi myös päivisin :(
 
Meillä luovuttiin tutista 6pv sitten. Ihmeen hyvin meni, poika (1v10kk) sai itse viedä tutin terassille vauvaoraville ja sai sitten keksin vastalahjaksi =) Nyt ei oikeastaan ole edes maininnut tuttia pariin päivään, mutta kun sitä vielä kaipaili niin muistuttelin vaan niistä onnellisista vauvaoravista :D Nukkumaan rauhoittuminen on ollut nyt vähän hankalampaa, mutta ei kuitenkaan mitään huutosirkusta, vaan ainoastaan sitä ettei lapsi varmaan osaa nukahtaa vielä ilman tuttia.
 
Nyt 2,5vkoa takana ja tuntuu että alkaa jo vähän helpottaa :)  Ylipäätään nukahtamista näköjään jeesaa se jos isi vie nukkumaan.  Mun perään pitää huutaa pää punaisena.  Outoa.

Oon miettiny sitä oisko ollu helpompaa tehdä tää vieroitus vähän myöhemmin kun lapselle olis just voinu selittää jonkun eläinvauvasadun tms.  Nythän tämä reppana ei ainakaan sellaista vielä ymmärrä.  Toisaalta halusin vierottaa ennen kuin uusi vauva syntyy ettei sitten yhdistäisi tuttien katoamista vauvaan.

Ja tosiaan, nyt pitää päästä säännöllisesti syliin päivisin.  Se ei haittaa koska takana pitkä kausi kun lapsi ei hellittelyistä juuri piitannut vaan oli liian "kiireinen" äidin halailtavaksi <:)
 
Tilannekatsaus:  4 viikkoa takana ja tosissaan näyttää että tutti on nyt unohdettu :)  Yöunet on pidentyneet jo paremmiksi eikä herääminen ole enää pelkkää huutoa.  Jess!
 
Esikoinen luopu tutista 10kk ja päikkäreitä on aina nukuttu vaan rattaissa. Aluks jouduin melko pitkäänkin heijaamaan ja laulamaan. Pikkuhiljaa tottu ajatukseen ja nyt nukhataa ite ku laitan vaan partsille. Onko teillä unilelua käytössä? Meillä autto paljon. Meillä tehtiin pitkään ja känisemällä noita ikiä poskihampaita (ei siis puihjennu nopeesti, mut sattu pitkään). Voisko olla, et tutti autto kutiseviin ikeniin?
 
Mä olen kavereilta kuullut hyviä kokemuksia juuri noista eläintarinoista, että annetaan oravavauvoille tai lähetetään korvatunturille porovauvoille tutit =) tutista luopumisen oon ajatellut ajottaa sinne 2v ikään, että ymmärtääkin sitten tän tarinan, helpompi tosiaan muistuttaakin jos tulee suru puseroon, että siellä ne oravavauvat nyt syö niitä sun tutteja =)
 
En tiedä oliko meillä mukula uskonut mun selityksiäni...  Meillä siis oli tapana jättää paras kaveri eli unipupu sänkyyn "vartioimaan tutteja".  Sitten tosiaan yksi päivä tutit olivatkin vain kadonneet sängystä ja pupua kyllä paiskottiin sen jälkeen sängystä.  Tiedä sitten onko ollut vain turhautumista yleensä vai onko pupulle kostettu huonosti hoidettu vartiointitehtävä X)  Meillä poika oli siis melkein 17kk kun tutit jätettiin pois.  Ei olis varmasti vielä ymmärtänyt sitä oravavauva-satua.

(nykyään se vartiointiliikkeestä potkut saanut pupu seikkailee siis muuallakin kuin sängyssä)
 
Musta on tosi hassua että semmosella vähä yli 1v joka kävelee on tutti suussa, se ei tee hampaillekkaan hyvää.
 
Hehe, no niinhän se vähän onkin :D  Mutta meillä ei käveltykään tutti suussa.  Tutti asui sängyssä ja oli mukana unille mennessä siis.  Joo seli seli.

Onhan se silti taas kunkin perheen oma asia missä vaiheessa vierottaa.  Ja mua ainakin hirvitti jo etukäteen se kuinka nukahtamiset ja heräämiset vaikeutuu kun ne tutin kanssa olikin maailman helpoimpia toimituksia - riitti että lapsen vei sänkyynsä ja lykkäsi tutin suuhun ja aamulla se tutteineen touhusi siellä sängyssään tyytyväisenä samalla kun äiti sai rauhassa valua omassaan :)
 
MiaW, onhan se ehkä noinkin, että on hassua. Ei meilläkään koskaan tuttia syödä muuten kuin unilla, mitä nyt sairastellessa pari kertaa. Sillä käytöllä ei hammaslääkärin mukaan ole mitään haitallista vaikutusta hampaiden kehitykseen. Varmasti jos sitä koko ajan söisi niin voisikin olla, sinänsä oot oikeassa =)
 
Hei siis väheksynkö mä nyt oikeesti tuota ipanaa, kun en usko sen ymmärtävän riittävästi näitä tutinluopumistarinoita? :O

Meillä tutti unikäytössä edelleen - mutta vannon että taivuttelen ton isin siihen, että siitä luovutaan. Meillä ei tutista luopumista himmaile äiti tai lapsi, vaan iskä :D
 
Tyttö on nyt 1v 7 kk ja syö öisin ja päiväunilla tuttia. Usean kerran olen päiväuniaikaan laittanut tutin roikkumaan pehmoketun nenään, että tyttö joutuu sen itse ottamaan, jos haluaa syödä. Olen selittänyt, että kettu haluaa syödä tuttia. Tyttö siinä mietiskelee hetkisen, vaan nappaa tutin aina itselleen. Kun tyttö menee päiväunille isänsä kanssa, mies ensimmäisenä kailottaa että missä tutti aivan kuin se olisi ehdottoman tärkeä kapistus. Kuinkas siinä tyttö alkais edes kyseenalaistamaan tutin tarpeellisuutta.

Itse söin tuttia vielä 3 vuotiaana myös päivisin, kunnes neuvolassa asiaan puututtiin. Mietin tuossa, että mahtaakohan useampilapsisessa perheessä tutista luopuminen onnistua paremmin sisaruksia seuraamalla kuin yksilapsissa perheessä.
 
Nostetaanpas taas tätä aihetta ylös..

Meillä edelleen syödään tuttia (tosin vain päikkäreillä ja yöunilla), mutta suunnitelmissa olis päästä eroon kohta puoliin, sillä poika täyttää pian 2vee. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan?
 
Meillä tutti jäi ensimmäisen kerran pois päiväunille mennessä sellaisena päivänä, kun tyttö oli herännyt huomattavasti tavallista aikaisemmin, ja oli siis normaalina päiväuniaikana tavallista väsyneempi. Siitä sitten jätettiin saman tien tutti pois yöunilta.

Ensimmäinen ilta meni ihan hyvin, muutamana seuraavana iltana oli jonkin verran huutoa tutin perään. Kerrottiin vaan rauhallisesti, että tutti on rikki, ja leikittiin itse nukkuvaa, siihen lapsikin lopulta pienen huutamisen jälkeen rauhoittui. Pitkään tosin iltaisin toisteli, että tutti rikki, mutta ei enää itkenyt sen perään. Tytön ikä oli tutista vieroittamisen aikaan 1 vuosi 9 kk.

Tsemppiä ja pitkiä hermoja, loppupeleissä se voi olla helpompaa kuin luuletkaan
 
Meillä päästiin tutista aika hyvin vaikka pelkäsinkin että kauheet raivarithan siitä tulee ja meillä ei nuku viikkoon kukaan. Kerran sitten vaan hengitin syvään ja nappasin parista tutista pienen palan pois (varaks jätin pari). Päikkäreille mentäessä sitten ihmettelin ja voivottelin poitsulle että ohhoh onpas vanhoja tutteja kun oravanpoikaset on niitä jyrsiny et eihän tälläst voi syödä ja poika sitä sitten siihen ihmettelemään, pisti suuhun ja sanoin et eiks ookki ihan yööööök niin anto tutin äipän käteen ja otti nallen kainaloon ja meni nukkumaan :) illal sama homma. Sen jälkeen ei oo tuttii pyydelly. Yllätyin kyllä siitä miten jannu 1,2 vuotta ymmärsi ilmeisesti kaiken mitä selitin...välil tuntuu että taitaa olla valikoiva kuulo:)
Tuttipullo olikin sitten isompi urakka, mutta onneks nyt 1,5 vuotiaana on senkin jo jättäny:)
 
Kiitos vaan tsempeistä ja vinkeistä!
Täytyy varmaan testata tota että rikkoo tuttien kärjet. Kuulostaa hyvälle idealle.
Eiköhän se tuu onnistumaan, kunhan itse pitää hermot kurissa ja asennoituu oikealla tavalla..
 
Takaisin
Top