turvakaukalot

Kyl kaikki kaukalot pitäis olla turvavyökiinnitteisiä (eli käy kaikkiin) mut telakoita on erilaisia.. Näin minä olen asian ymmärtänyt..
 
Joo, telakointi on erikseen.

Mutta kaikissa auto malleissa toi turvavyön pituus ei välttämättä riitä kaukaloon...
 
Autojen ohjekirjasta löytyy tiedot, onko autossa ISOFIX kiinnikkeet. Ne on sellaiset metalliset lenkit takapenkin välissä. Meilläkin meni päivä selvittäessä onko niitä vai ei, helposti tietoa ei löytynyt..

Mulla on autossa takapenkillä Isofix-merkit ihan, semmoset pienet kangaslaput siis molemmilla reunoilla eli näki heti passaako isofix-kiinnitteinen telakka. :) Auto on vm 2012.
 
Nyt en tarkistanut tätä mistään mutta eikö uusissa autoissa pitäisi kaikissa olla isofix-kiinnikkeet nykyään?
 
Telakka ostaessa tuli muuten yllätyksenä sellainen vastaan että osaan malleista sai sitten myöhemmin sen isommillekin lapsille käyvän turvaistuimen kiinni. Me tilattiin Maxi-Cosin Pebble plus ja saman valmistajan 2wayfix-telakka, sillä siihen telakkaan menee myöhemmin sitten kun kaukalo käy pieneksi Maxi-Cosin 2waypearl-istuin, joka menee siihen sitten sekä selkä- että kasvot menosuuntaan. Eipähän jouduta enää uutta telakkaa sitten hankkimaan. Esikoiselle silloin turvaistuinta (ei siis kaukaloa) ostettaessa huomasin että yllättäen sellaisiakin oli todella paljon joita ei saanut selkä menosuuntaan. Nämä ovat kyllä tosi vaikeita asioita, sillä turvallisuus mahdollisen kolarin sattuessa on tietenkin tärkeintä ja siinä ei oikein auta kysyä ihmisten käyttökokemuksia kun onneksi harvemmalla on siitä kokemusta. Kaukalon valinta oli oikeastaan sen jälkeen meille aika helppoa kun tuo on nyt uusimpien vaatimusten mukainen ja pärjännyt testeissä hyvin. Ja sopii vaunujen runkoon kun tilattiin samalla Bugaboon Cameleon 3. Kalliiksi kyllä tuli, ja varmaan halvemmallakin olisi saanut hyvät. Meillä minä olen sellainen että tykkäisin kauheasti vertailla ja pohtia ja mies ostaisi hienoimmat mahdolliset niin pääsee helpommalla eikä tarvitse pähkäillä. :D
 
Niin ja se piti sanoa että tuon telakan kanssa siis ei muut kaukalomallit käyneetkään niin eipähän enää tarvinnut vertailla kun nuo olivat tosiaan testien perusteella hyvät.

Tietääkö joku muuten että jos telakan olisi ostanut käytettynä niin kärsiikö se kolarissa samoin kuin kaukalo ettei enää saisi käyttää? Päättelin vaan että ehkei sitäkään sitten uskalla käytettynä katsella kun en oikein luota siihen että kaikki olisivat ihan rehellisiä..
 
Takaisin
Top