Turvaistuin

*Anniina*

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oletteko jo siirtyneet kaukalosta istuimeen? Olen pähkäillyt mikä olisi paras istuin ja olen päätymässä Britax Römer Dualfix istuimeen, koska:

+ kiinnitys isofix, helppo vaihtaa autosta toiseen
+ alusta pyörii 360 astetta, joten lapsi on helppo laittaa kyytiin
+ kallistus helppoa, kun suurin osa autoilusta nukutaan.

Minkälaisia istuimia teillä on ja miksi olette sen valinneet?
 
Meillä siirryttiin cybex sironaan 6kk iässä ja istuimen valintaan vaikutti samat, kun sulla :) Tosin sen vaihtaminen autosta toiseen ei ole ollut mikään pikku homma kun se on aika iso :rolleyes: Oikeastaan isofix oli meillä enemmän turvallisuus seikka.
 
Meillä oli dualfix esikoisella ja vaihdettiin syyskuinen siihen jo puolen vuoden iässä. On kyllä hyvä iatuin
 
Meillä isommat siirtyivät sironaan 6kk iässä. Toinen vaihdettiin palkkiin tulehtuneiden lonkkien takia (istuma-asento parempi) ja myin yhden sironan pois. Jäljellä oleva sirona on vielä 3v:lla käytössä, mutta alkaa pituudesta jäädä vähän naftiksi. Vauva menee siis vielä kaukalossa, mutta kumpi vain tarvitsee isompaa istuinta niin heti vaihdetaan vauva sitten tuohon sironaan. :)
 
Meilläkin on Cybexin kääntyvä Sirona jo pienemmän käytössä ja on tosi hyvä, vaikka painava. 2,5-v. siirtyi Besafen Izi Plussaan samassa yhteydessä. Se menee vielä pitkään, joten joudumme varmaan hankkimaan toisen turvavyökiinnitteisen ennen kuin siirrämme kasvot menosuuntaan. Varmaan ostetaan sitten Axkid Minikid toiseksi 25 kiloon asti meneväksi, nyt kun olen paremmin perehtynyt noihin isompiin istuimiin.
 
Vielä kuitenkin mietin olisiko Britax Max Way parempi, se menisi pidempään. Poika vaan on vielä siihen liian pieni. Kaukalossa kyllä mahtuu vielä kokonsa puolesta olemaan, että ehkä odotan että poika vähän vielä kasvaa :) Max Way on turvavyökiinnitteinen, joten hankalampi kyllä siirtää autosta toiseen.
 
Britaxin istuimet ovat minusta ihan pyllystä käyttää.. :D Mummilla ja ukilla on isommille britaxin istuimet ja varsinkin selkä menosuuntaan ovat hankalat kiinnittää. Isofixit ovat todella helpot ja nopeat laittaa. Vaikka sironakin on painava istuin siirrellä, on sen laitto autosta toiseen kohtuullisen vaivatonta kuitenkin, kun ei ole mitään remmejä mihinkään kiinnitettävänä.

Nuo istuimet tyyliin 9-36kg ovat aina jossain määrin kompromisseja. Ei mikään istuin voi olla täysin optimaalinen alle vuoden ikäiselle ja koululaiselle. :)
 
^Tuota olen juuri myös miettinyt, että isompien istuin ei välttämättä palvele parhaiten vajaan vuoden ikäistä. Isofix on kyllä helppo, ehkä alan taas harkitsemaan Dualfixiä :D
 
Vielä kuitenkin mietin olisiko Britax Max Way parempi, se menisi pidempään. Poika vaan on vielä siihen liian pieni. Kaukalossa kyllä mahtuu vielä kokonsa puolesta olemaan, että ehkä odotan että poika vähän vielä kasvaa :) Max Way on turvavyökiinnitteinen, joten hankalampi kyllä siirtää autosta toiseen.


Meillä on tuo istuin (tai se plus-versio) ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä :) niitä alaremmejä voi ostaa myös erikseen ja laittaa vaikka toiseen autoon jo valmiiksi jos säännöllisesti tarvii vaihtaa. Muuten on ihanan kevyt istuin ja lapsella hyvin tilaa mutta kuitenkin turvallisen napakasti siellä on :D

Meillä istuimessa voitti ajatus että missä saadaan mahdollisimman pitkään kuljetettua selkä menosuuntaan turvallisesti. Ja tuo on myös aika pieni että jos tarvii tulevaisuudessa mahduttaa takapenkille muita niin ei istuin vie puolta penkkiä jo pelkästään :) nyt mahtuu kaksi aikuista ja istuin hyvin :D
 
Oltava isofix, selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, Plus testi hyväksytty, ei saa olla palkki-istuin, saatava "makuuasentoon".. Näillä näkymin Axkid Rekid tai BeSafe isofix x4 (oli pidempi nimi tuolla, mutta en jaksa kaivaa esiin :hilarious:). Meillä ei tarvetta sille että istuin olisi mahd. pitkään samalla lapsella, kun suunnitelmissa toinen lapsi niin,että voi esikoiselle ostaa turvavyöistuimen sitten. Toisaaltava isofixiä saa käyttää vain 18kg asti.
 
Yleensä nuo selkä menosuuntaan istuimet menevät sen pari vuotta, melkein maksimissaan kolme. Meillä pienikokoiset 3v täyttävät tytöt eivät enää pituuden puolesta menneet selkä menosuuntaan, vaan pakko oli kääntää. Tuli polvet niin koukkuun jo, että asento oli epämukava lapsista. Käännettiin palkki-istuimeen kasvot menosuuntaan. Iän puolesta olisivat menneet jo periaatteessa turvavyöistuimeenkin, mutta kun painoa on vasta se 12kg, ei voi laittaa. Palkissa saavat olla nyt vielä vuoden tai pari kasvamassa..
 
Mä olen vitsaillut, että meidän pojat istuu selkä menosuuntaan kunnes lähtevät armeijaan. :grin Sen verran oon katsellut kolarivideoita ja lueskellut ruotsalaista materiaalia netistä, etten edes harkitse kääntämistä vuosiin. Suomessahan suositellaan kääntämistä aikaistaan 3-vuotiaana, Ruotsissa 4-5-vuotiaana ja ruotsalaiset ovat kyllä tehneet perusteellisempaa ja kattavampaa työtä tutkimustyössään. Itse olen tykännyt lueskella alla olevaa blogia, tossa linkki selkä menosuuntaan matkustamisesta:

http://turvaistuimet.blogspot.com/2018/02/miten-isot-lapset-matkustavat-selka.html?m=1
 
(Blogithan eivät tietenkään ole mitään tieteellisiä julkaisuja, mutta tässä taustatietoja on musta kerätty hienosti luotettavilta tahoilta)
 
Minäkin olisin mielelläni pitänyt vähintään 4v ikään asti selkä menosuuntaan, mutta ei ole ollut meidän autoissa mahdollista. Lasten aikana on ehtinyt olla kolme eri autoa, jotka ovat olleet keskenään hyvin erilaisia. Lisäksi meillä on toisella isommista lonkissa erittäin paha reuma, eikä pysty olemaan yhtään jalat koukussa. Kompromisseja nämä aina ovat - valitettavasti. Täytyy muistaa, että auton tärkein turvatekijä löytyy AINA ratin ja penkin välistä!

Nuo istuinten pituusrajat ovat hyvin ohjeellisia. Riippuu todella paljon lapsen mittasuhteista, miten pitkään mikäkin istuin ja kiinnitystapa sopii. Joku lapsi voi olla hyvinkin pitkä, mutta jos pituus on eniten selässä ja jalat suhteessa lyhyemmät, on selkä menosuuntaan tietysti aina helpompi saada lapsi sovitettua. Toinen lapsi taas voi olla hyvinkin pitkäjalkainen ja gasellimaisten jalkojen asettelu hankalaa. Meilläkin istuimia on takapenkillä kolme, joten jokaisella lapsella on rajallinen tila niille jaloilleen (aika tarkkaan 55cm/lapsi).
 
Valitettavasti vaan läheskään aina ei se oman auton ratin takainen toiminta liity mitenkään kolarin sattumiseen, vaan liikenteessä nyt on aika paljon muitakin kuljettajia ja eläimiä. Jokaisen omia päätöksiähän nämä kuljetustavat ovat, mutta pitää muistaa, että päätökset vaikuttavat mm. oman lapsen henkeen tai vammautumiseen jos huono tuuri käy.
Esikoisella on nyt Max way ja se on siinäkin suhteessa hyvä, että sitä ei edes voi kääntää kasvot menosuuntaan vaikka joskus alkaisi tehdä mieli. :)
 
Tilastollisesti suurin onnettomuuksien aiheuttaja on liian suuri tilannenopeus. :) Siihen voi jokainen meistä ihan itse vaikuttaa.
 
Hei, jos saan tulla sekoilemaan tänne teidän ketjuun, niin haluaisin kommentoida tuota britaxin dualfix -istuinta. Meillä on semmonen hankittu kolmisen vuotta sitten silloin noin puoli vuotiaslle vauvalle. Oli oikein hyvä ja ihana. Mutta kun 13 kg painoraja ylittyi ja istun piti nostaa vauvakallistusasennosta isojen poikien pystyasentoon, niin meinasi itku päästä. Istuma-asennosta tuli etukeno ja oli pakko kääntää kasvot menosuuntaan kun jalat ei mahtunut olemaan ja tyyppi näytti retkottavan vöissä roikkuen. En tiedä johtuuko auton penkin muodosta vai istuimesta, mutta ihan köyttökelvoton on meidän tapauksessa selkä menosuuntaan.
En tiedä onko sitä istuinta muutettu tässä kolmessa vuodessa, mutta kannattaa sovittaa omaan autoon ja tarkastaa myöskin se pystympi isojen asento. Mielellään ihan testilapsi mukana jos sellaisen saa jostain värvättyä.
 
Ei kai sitä mikään pakko ole nostaa pystyyn?
Meillä 14-kiloinen taapero istuu sujuvasti vauva-asennossa selkä menosuuntaan, eikä ole mitään ongelmia. Eihän istuin edes pyöri jalustan päällää jos se on pystyasennossa, joten ei ole mitään järkeä kääntää istuinta pystyasentoon ennen kuin lapsi on nelivuotias.
 
Siitä pitää vaihtaa asetus 0 ja 1 - asentojen välillä ja sitten kyllä pyörii. En kyllä tiedä, että onko pakko vaihtaa pystympään kilojen täyttyessä, vai onkohan vaan suositus kun pystympi on kuitenkin turvallisempi... Mä esikoisen kohdalla heräsin siihen aika myöhään, mutta meillä kyllä toimi se pystympi ihan hyvin. Ja ehdottomasti oisin pitänyt sitten kallistettuna selkä menosuuntaan kuin oisin kääntänyt toisin päin. En ole tutustunut, että onko uudessa versiossa noita 0 ja 1 - asetuksia ollenkaan, siinä on ainakin enemmän kallistusta muuten
 
Kyllä se pyörii sen 360 astetta kun se on nostettu sen siihen isojen poikein asentoon, eli yli 13 kilosille tarkoitettuun asentoon. Tuota typeryyttä en edes muistanut, ettei istuin käänny lainkaan jos se on vauva-asennossa, mutta nostettu vähän pystympään. Makaavimmassa vauva-asennossahan se kääntyilee 180 astetta, eli ei voi vahingossa kääntää kasvoja menosuuntaan.

Mä käsitin, että se on turvallisuuskysymys vaihtaa sitä painoaluetta. Olen varmasti väärässä.
Mutta ehkä pointti olikin sovittaa istuinta huolella ja katsoa myöskin istuvuus omaan autoon siinä yli 13 kg asennossa.
 
Takaisin
Top