Tupakointi ja raskaus

Täällä kanssa yksi esikoista odottava joka ei ole vielä kokonaan pystynyt lopettamaan tupakointia. Tulee poltettua 1 tupakka päivässä entisen 10-15 sijan.  Tarkoitus on lopettaa kyllä kokonaan mutta jotenkin se tuntuu aivan liian tuskaselta ihan kertaheitolla. Tiiän kylllä että se yksikin tupakka on pahasta mutta oma ja läheisten elämä on toistaseks helpompaa kun saan sen yhen tupakan päivässä. Nyt on kyllä parina edellisenä päivänä tullu siitä tupakasta niin huono olo että kyllä se on nyt parasta tumpata ihan kokonaan. Kyllä me jokainen siihen varmasti pystymme jossain vaiheessa. Turha sitä on stressata liika koska sekään ei ole hyväksi raskaana ollessa (näin oon kuullu) ...
 
Noniin, nyt mä istun tässä sohvalla ja vieressä on se Allan Carrenin hehkutettu Stumppaa tähän. Jännää ja pelottavaa, mutta ainakin motivaatiota lopettamiseen nyt ois!

Tätä ei tosin helpota yhtään se, että näin viime yönä unta lopettaneeni tupakoinnin ja kahvinjuonnin ja vauva oli kuuskiloinen jötkäle! Tokikaan en voi sanoa kuuluvani niihin, jotka polttaa jotta lapsi pysyisi pienenä, mutta en kait voi kaiketi kieltää tästä aiheesta läppää heittäneeni, että tupakoituani läpi edellisraskauden, niin lapsi syntyi kauniisti keskikäyräisenä ja aloitti hullun kasvukiitonsa vasta maailmaan tultuaan. Mutta järkevintä tää tyhmä tapa ois saada katki aivan viimeistään nyt! En voi kuvitellakaan, että selviäisin vauvan ja kolmevuotiaan kanssa, jos pitäis muka jotenkin saada karattua tupakallekin! Aivan mahdoton ajatus!

Aion yrittää ja toivottavasti onnistun. Tiukkaa se varmaan tulee tekemään, tunnevuoristorata tulee varmaan olemaan aika hirveä ja läheiset kärsii muutenkin turhan temperamenttisesta SannaKoosta, mutta nyt saa luvan loppua tää pelleily sekä omalla että vauvan terveydellä! Kerron sitten, miten projekti etenee! :)
 
Meikäläinen kans polttanut kohta 8 vuotta, mutta kuten edellisen raskaudenkin tullessa ilmi, niin nytkin lopetan ihan seinään näin odotusajaksi ainakin. Vaikka näinkin kauan on polttanut, niin ei mulla oo oikeasti vieläkään varmaan mitään varsinaista koukutusta siihen tupakkaan tullut, enemmän se on se tapa mikä vaan jää päälle. Että sinänsä mulla on helppo lopettaa.
Ja just kuten joku mainitsikin, niin ei oo munkaan mielestä kyllä kiva jos näkee raskaana olevia naisia tupakka huulessaa ;/
 
Löytyyhän näitä kohtalotovereita... Täällä siis myös tupakoidaan ikävä kyllä :( vähentynyt kuitenkin on n. 5-10,ennen poltin n.askin päivässä. Aivan suunnaton stressi tupakoinnista,mutta kun ei vaan lopettaminen tuosta noin onnistu. On päiviä kun menee muutama enemmän ja päiviä kun sitten taas vähemmän,oli määrä mikä tahansa niin silti ahdistaa. En tosiaan haluaisi enään polttaa kun maha tästä kasvaa. Pakko myöntää että esikoisen kanssa polton koko raskaus ajan,mutta silloinkin sen 5-10pvässä, ja se häpeän määrä oli niin suunnaton ettei mitään rajaa :(
 
Kyllä me Ninton vielä onnistutaan!! :)
Mulla siis täysin sama, poltin edellisen raskauden, mutta hävetti muiden ajatukset ja ruoskin itseäni ajatellen sitä kipristelevää sikiötä... ja silti en saanut täysin lopetettua.

Mutta nyt jotenkin on aivan erilainen draivi, ja tosiaan yritän tällä kertaa tuolla Stumppaa tähän -kirjalla päästä puusta pitkälle. Puolet kirjasta luettu, vähän tietty epäilyttää, mutta katstoaan miten käy!
 
Mä en ota nyt kantaa sen kummemmin MUTTA pakko kysyä että eikö pahoinvointi estä tupakointia?

Itse olen siis hyvinkin pitkällä tupakointihistorialla varustettu.  Ehdin polttaa reilu 11 vuotta ennen kuin sitten alettiin esikoista suunnittelemaan.  Jätin tupakan samaan aikaan kuin ehkäisyn eli ehdin olla kolmisen kuukautta polttamatta ennen kuin tärppäsi.  Siinä vaiheessa olisin muuten ollu hyvin lähellä repsahdusta, tupakka oli pyörinyt hyvinkin aktiivisesti mielessä ja olin harkinnut askin ostamista...  Positiivinen raskaustesti kuitenkin motivoi jatkamaan savuttomuutta ja hyvin äkkiä karisi viimeisimmätkin halut tupakointiin kun pahoinvoinnit iski.

Nyt sitten ennen tätä raskautta olin jo ansiokkaasti lipsunut savuttomuudesta satunnaiseen tupakointiin.  Mutta pian tosiaan unohtui jälleen kerran kaikki pössyttelyhalut kun olo huononi.

Tsemppiä kaikille lopetukseen!
 
Mie kerkesin polttaa n. 13 vuotta ja ajattelin et en millään pysty sitä tupakointia lopettamaan vaikka testi näytti plussaa. Poltin neljä päivää tuon plussauksen jälkeen n.2-5 tupakkaa päivässä ja sit päätin yhtenä päivänä et nyt riittää. Heitin melkein täyden askin roskiin enkä lisää oo ostanu. Tästä on nyt n.1,5 viikkoo aikaa. Ja tupakkaa on tehny tasan yhen kerran mieli. Kuvittelin et tää ois vaikeempaa mutta ei se sitten onneks ollukkaan. :) Ehkä tuo jatkuva etova olo myös hillitsee sitä tupakan himoa. Tsemppiä kaikille jotka tän asian kanssa painiskelee!
 


pikkumyy84 kirjoitti:
Mie kerkesin polttaa n. 13 vuotta ja ajattelin et en millään pysty sitä tupakointia lopettamaan vaikka testi näytti plussaa. Poltin neljä päivää tuon plussauksen jälkeen n.2-5 tupakkaa päivässä ja sit päätin yhtenä päivänä et nyt riittää. Heitin melkein täyden askin roskiin enkä lisää oo ostanu. Tästä on nyt n.1,5 viikkoo aikaa. Ja tupakkaa on tehny tasan yhen kerran mieli. Kuvittelin et tää ois vaikeempaa mutta ei se sitten onneks ollukkaan. :) Ehkä tuo jatkuva etova olo myös hillitsee sitä tupakan himoa. Tsemppiä kaikille jotka tän asian kanssa painiskelee!


onneks olkoon! itellä on kaapissa kartongista 4 tupakka-askia jäljellä, eikä tee kans yhtään mieli, on niin fressi olo oksetuksesta huolimatta! ite oon ollut nyt reilun kk ilman :)
 
Kai se on ketjun aloittajana kerrottava kuulumisia tän paheen suhteen :) Aluks tosiaan meni se 1-2 tupakkaa päivässä, ja 1,5viikkoa sitten päätin et nyt riitti! :) Jee!
 
Itse lopetin 2v sitten tupakoinnin kuin seinään. Sitä ennen poltin 7 vuotta.

Oma velipuoleni on kärsinyt koko elämänsä äidin raskauden aikaisen tupakoinnin aiheuttamista sairauksista, joten en voisi kuvitellakaan savuttavani raskaana. Tämä aihe tekee niin surulliseksi. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi lopetettua ajoissa.
 
Todellakin toivotan tsemppiä teille kaikille lopettamiseen. En saarna mutta ajatelkaa nyt hyvät ihmiset ihan oikeasti sitä pientä vauvaa siellä mahassa. Itse olin polttanut ennen ensimmäistä raskautta sen 17 vuotta vähemmän tai enemmän, lopussa aikalailla enemmän. Tupakointi loppui kun seinään kun sain tietää olevani raskaana. Jos on helppo piiloutua sen taakse että hei, eihän minulla riitä tahdonvoimaa, niin yrittäkää muuttaa ajattelutapaa. Joskus auttaa kun ajattelee vain tätä hetkeä eikä ns. isoa kuviota. Siispä kokeilkaa vaikka tehdä niin, että aina kun tekee mieli mennä tupakalle, päätätte, että enpäs tällä kerta menekään. Yksittäiset päätökset ne on niitä jotka oikeasti auttavat eteenpäin.

Tsemppiä vielä kerran kovasti!!!
 
Valtavat tsempit kaikille lopettamiseen!

Itse lopetin tupakoinnin heti, kun sain vajaa kolme vuotta sitten tietää odottavani esikoista. Tosin päivittäisen tupakoinnin olin lopettanut siitä jo noin puoli vuotta aiemmin. Sen jälkeen en ole polttanut, enkä enää osaa edes kuvitella polttavani. Oli kyllä elämäni paras päätös lopettaa :) Ja täytyy tunnustaa, että eilen pahoinvoinnin kourissa, kun yritin lukea tätä ketjua, niin en pystynyt, kun ajatuskin / tupakoinnista lukeminen alkoi oksettaa.

Mutta siis en minäkään tahdo moralisoida vaan tsempata teitä. Itse loin päähäni kauhukuvat vatsassani kouristelevasta sikiöstä niin ei paljon enää tehnyt mieli tupakkaa. Ja tsempiksi vielä teille, että mieheni lupasi lopettaa, kun tulen raskaaksi. Sitten, kun tulin esikoisesta raskaaksi, hän lupasi lopettaa ulkomaan reissumme jälkeen (joka oli jotain rv 7 paikkeilla). En kyllä uskonut hetkeäkään, että hän pystyisi oikeasti noin vain seinään lopettamaan, mutta niin hän todella teki. Eikä polta vieläkään. Eli kyllä siihen siis kaikki pystyy :)
 
Sunnuntaina klo 20 vetelin elämäni viimeisen röökin.
Tänään (keskiviikkona) ollut ensimmäinen oikeesti aika tuskaisen vaikea päivä, mutta olen kestänyt! Vituttaa vaan, että pahoinvoinnit oli jo voiton puolella, mutta nyt kun ei enää polta, niin yökötys on tullut takasin ja olo on kamala...

Elmiira, ei edes se ajatus siitä kipristelevästä vauvasta auttanut, jokaikisen tupakan aikana sitä samaa ajattelin esikoisen aikana, mutta ei vaan auttanut... Tosin silloin mun neuvolantätikin oli vähän sellanen, että se ei pitänyt sitä lopettamista mitenkään ehdottomana, ja mitäpä tupakoija muutakaan mieluummin kuulis! :/

Mutta nyt tosiaan tämä päätös pitää lopun elämääni - ainakin tarkoitus näin olisi vahva! Helpolta tää tuskin tulee tuntumaan, mutta eiköhän tää nyt ollu tässä kuitenkin :)
 
Tsemppauksia tupakoinnin lopettaville! Tokihan se voi varsinki sen ekan viikon-parin aikana olla vähän tuskallista, mutta ei ylitsepääsemätöntä ^^
 
6 vrk selätetty! :)

Ja kyllä tää tuntuu vähintään mount everestin valloitukselta :D Osa onnistuu siinä, osa onnistuu tupakoinnin lopettamisessa, osa ei kummassakaan :)
 
Onnea SannaKoo ja kaikki muutkin irti päässeet!

Kaksi viikkoa on se aika jossa pitäis fyysisen riippuvuuden päättyä.  Henkinen riippuvuus onkin sitten asia eri (mulla on tuo tapa edelleen selkäytimessä ja laskenkin olevani aina tupakoitsija vaikka en varsinaisesti olekaan sellainen ollut reiluun kolmeen vuoteen)
 
Mulla onneks ei oo tullu juurikaan fyysisiä oireita (tärinöitä, päänsärkyjä tms.) ainakaan vielä, enkä oo limojakaan toistaiseksi yskinyt hirveesti... Voikohan ne tulla vielä myöhemmin?

Mä yritän opetella sanomaan olemani tupakoimaton, josko se tsemppais mua oikeesti loppuelämän savuttomuuteen. Just juttelin yhden äitiystävän kanssa, joka lopetti reilu 3v sitten ennen esikoisensa odotusta, mutta saattaa polttaa satunnaisesti juhliessaan/juodessaan... Mä mietin, että kuinkahan mulle sitten käy; pystynkö tai haluanko olla täysin savuton, vai sorrunko bilepolttajaksi ja kuinka helposti siitä sitten tuliskaan taas tapa?

Aika näyttää, mutta kyllä mä edelleen ajattelen, että poltin 18.11.2012 klo 20 elämäni viimeisen tupakan.

Ja kiitos onnitteluista Moon! :) Tuntuu hassulta, että saa onnitteluita tällaisesta aiheesta, mutta toisaalta se tuntuu juurikin sellaiselta tosi tsemppaavalta ja hyvältä, hankala selittää!
 
Tupakoinnin piti loppua plussaukseen, mutta eipäs se niin vaan onnistunutkaan. Olen aina sanonut, että tupakointi loppuu, kun tulen raskaaksi, mutta enpä mä tiennyt, että olen ekaa kertaa raskaana vasta 32-vuotiaana, kun halusin aina saada lapsia nuorena, mutta aikaisemmin mulla ei ole ollut miestä. Olen siis polttanut 19 vuotta, joista suurimman osan ihan säännöllisesti, pitkään 11 tupakkaa päivässä ja muutamana viime vuonna noin 15 tupakkaa päivässä. Kun yritin plussattuani lopettaa kuin seinään yhtenä iltana, oli seuraavana päivänä edessä jo muutaman tunnin hereillä olon jälkeen hysteeristä itkua.

Sitten yritin vähentää. Ensin poltin 8 tupakkaa päivässsä, siihen pääsi kohtuu helposti, mutta siitä ei taas tahtonut päästä alaspäin. Sitten poltin 6 päivässä. Välillä yritin olla ilman, mutta ei se onnistunut. Viime lauantaina piti aamusta polttaa viimeiset tupakat ja kokeilla Nicotinell imeskelytabletteja avuksi. Poltin siis lauantaina kolme ja lopun päivää Nicotinellilla. Meni ihan hyvin muuten, mutta ne imeskelytabletit on musta ihan kamalia, enkä millään haluaisi laittaa niitä suuhuni. Ja sen tabletin imeskelyyn pitäisi mennä 30 min, niin mulla menee tunti, kun en voi imeskellä sitä nopeampaan, koska muuten kirvelee nikotiini kurkussa. Ja tabletin imeskeltyäni tekee kuitenkin mieli tupakkaa.

Eilen sunnuntaina poltin sitten illalla noin klo 19 yhden tupakan ja vielä myöhemmin toisen, mutta ei sekään hyvältä maistunut. Tänään on mennyt yksi pahanmakuinen tabletti ja yksi vielä pahemmanmakuinen tupakka. Tätä tupakointia vastaan taistelua on kohta jatkunut neljä viikkoa, enkä todellakaan haluaisi polttaa, mutta miten kykenisin ilmankaan olemaan? Olin siis viikonloppuna pois kotoa, niin pystyin ihan hyvin olemaan polttamatta, mutta sitten tulin eilen illalla kotiin, niin ei onnistu. Avomieheni polttaa todella paljon, eikä pysty lopettamaan, vaikka haluaisikin. Enkä voi häneltä sellaista vaatia, koska hän on melko vakavasti masentunut ja lopettaminen vain pahentaisi masennusta. Lisäksi meidän parvekkeelta tulee tupakansavut pahasti sisälle, niin että tuntuu, kuin sisällä poltettaisiin, niin yritä siinä sitten itse olla ilman tupakkaa. En haluaisi vaatia mieheltä sitäkään, ettei polttaisi parvekkeella, vaan menisi ulos, mutta mietin kyllä vakavasti, että pitääkö mun sitten lähteä omasta kodistani evakkoon ja kuinka kauan joutuisin evakossa olemaan, kun ei tuollainen passiivinen tupakointi kyllä sovi sikiöllekään. Meillä on siis remontin jäljiltä eristyksissä jotain vikaa, kun olohuoneen ikkunan alta (ei siis ikkunan ja pokan välistä, vaan pokan ja seinän välistä) vetää ja sieltä kai se tupakansavukin sisään tulee. Vialle ei olla tultu tekemään mitään ilmoituksesta huolimatta, mikä ei ole ihme, koska talossa on pahempiakin vikoja, joille ei tehdä mitään. Eilen tutkimme asiaa hieman itse, mutta seinää pitäisi ilmeisesti repiä laajemmalti auki, jotta vika löytyisi.

Onko ideoita, mitä voisin tehdä? Miten päästä tupakasta kokonaan eroon? Tunnen itseni todella huonoksi ihmiseksi, kun en vieläkään ole kyennyt kokonaan lopettamaan, vaikka kuinka yrittäisin!!! Anteeksi pitkä vuodatukseni, mutta tämä asia todella vaivaa minua ja tarvitsen apua. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja auttaa!!!
 
Hienoa SannaKoo, toivottavasti olet edelleen pysynyt savuttomana! Hehkuta ihmeessä tänne, vaikkapa jokaisesta päivästä! :)

EvMa, kovasti tsemppiä sinullekin lopetukseen, olethan jo hienosti edennyt asiassa! Miehen kyllä käskisin pihalle tupakoimaan, koska tuo passiivinen tupakointi ei myöskään varmasti helpota sinun lopettamistasi!! Jos aijotte myöhemmin nukuttaa lasta parvekkeella, on varmaan ihan hyvä taito mieheltäsi käydä muualla tupakalla jo valmiiksi. Harmittavaa, ettei miehesi pysty tukemaan sinua lopettamispäätöksessä lopettamalla myös itse. Se olisi kuitenkin paras vertaistuki molemmin puolin! Jaksamista!
 
Kiitos Puuma, ylpeänä voin sanoa olleeni savuton jo viikon ja 2 päivää päälle!

EvMa, tunnen sun tuskan. Noin mä vannoin kanssa aiemmin, HETI kun olen raskaana, niin lopetan. Valitettavasti en ollut ainoa, joka näin oli ajatellut, monia saman kohtalon kokeneita tunnen useita... Mä en oikeastaan tiedä, että mikä mulla nyt oli se viimeinen niitti, että tätä kakkosta odottaessa tupakka todella sammui! Paitsi erotus oli se, että luin sen Allan Carrenin Stumppaa tähän -teoksen, joskin olin jo päättänyt ennen sen lukemista, että nyt aion yrittää parhaani. Ootko sä kuullut siitä? Moni muukin sillä lopettanut :)
Mulle itelleni ehkä avainasemassa oli se, että oli vaan pakko lopettaa nikotiini kokonaan, eli ei edes korvaustuotteita. Enkä mä oo oikeastaan muutakaan "korvaavaa" oo käyttänyt, etten korvaa riippuvuutta riippuvuudella...

Mä suosittelen myös puhumaan miehelle, että nyt teidän täytyy ajatella myös jotakuta muuta kuin vain itseänne. Ehkä miehesi ymmärtäisi, jos tätä pyydät nimenomaan tulevan lapsenne vuoksi? Jos hän ei kokonaan voi lopettaa, niin siirtyisi tosian ulos tupakoimaan?

Neuvolasta voisit myös saada lisää vinkkejä ja tukea! Joissain paikoissahan on keskustelu-vertaistukiryhmiäkin, sellaisesta voisit kysyä myös, jos haluaisit kokeilla?

Tää on vaarallista sanoa, mutta sanon sen silti; reilusti vähentäminen on parempi kuin jatkaa tupakointia samaan malliin! Mun neuvolantäti sanoi esikoisesta näin, tosin mulla se valitettavasti tarkoitti sitä, etten mä sitten saanut vaadittua itseltäni kokonaan lopettamista. Jokaikisellä hengenvedolla mä kuvittelin sitä kipristelevää sikiötä. Lapsen synnyttyä mä koin helvetin huonoa omaatuntoa, että synnärilläkin ollessa mä vaan ajattelin ulospääsyä, että saisin tupakan! Kotiin päästyä mä koin huonoa omaatuntoa, kun kävin tupakalla, koska en halunnut ottaa lasta heti syliin, etten heti hönkinyt sitä vauvan naamalle. Osaltaan myös imettäminen kärsi siitä, että poltin, koska en tietenkään halunnut sitten heti olla imettämässä käytyäni tupakalla - ja yleensähän vauva heräsi tietysti just sen jälkeen, kun olin polttanut.

Ehkä näiltä tunteilta välttyäkseni oon saanut voimaa nyt tähän savuttomuuteen. Ainakin näillä ajatuksilla yritän jaksaa jatkaa eteenpäin, päivä, viikko, kuukaus kerrallaan!

PS. Arvostan, että kirjoitit tunteesi noin suoraan - se saattaa netissä kääntäytyä sua vastaan, koska lähes aina joku kokee oikeudekseen tulla jeesustelemaan, että ettekö tiiä mitä se tekee sikiölle yms... Sä ja mä tiedetään kyllä, mutta eipä se oo se jeesustelu, joka auttaa.

Mutta mä ainakin jaksan lukea sun kuulumisia jatkossakin, ihan täysillä oon täällä sun tsemppinä!! Yrität ja teet parhaasi, itsesi ja vauvan tähden! <3
 
Takaisin
Top