Tupakointi ja raskaus

mamma9

Oman äänensä löytänyt
Eli ajattelin nyt aloittaa tälläisen mielipiteitä jakavan aiheen keskustelun.

Mulla kovasti mieltä painaa kun en tiedä mitä nyt tekisin tupakoinnin suhteen. Tottakai päämääränä lopettaminen, mutta se ei ole niin helppoa ja uskon etten ole ainoa joka niin ajattelee..

Tottakai ajattelen että haluan lapseni olevan terve ym, mutta itse 7 vuotta polttaneena kärsin valtavasta stressistä ja kiukusta kun nyt koitan lopettaa.

Eilen juttelin tuttavan kanssa, joka kehoitti minua jatkamaan tupakointia jonkun aikaa mutta VÄHENTÄÄ jatkuvasti, ja sitten lopettaa. Ei tee kuulemma hyvää sikiöllekkään lopettaminen kuin seinään?

Olisinkin kyselly onko täällä sieluntovereita... En kaipaa moraalisaarnaa tupakan haittavaikutuksista, olen niistä täysin perillä :)
 
Mä en sano sit muuta tähän kun että paljon tsemppii ja tahdonvoimaa sit jos ja kun vähennät/lopetat. Tässä vaiheessa kun raskaus on ihan alussa, voi lopettaa tupakoinnin seinään ihan huoletta. Ymmärrän että tällaisesta asiasta ei halua moraalisaarnaa koska varmasti kaikki tietää miten asiat vaikuttaa sikiön kasvuun jne. yms. Itse oon lopettanut tupakoinnin 5v sit, sitä ennen poltin 7 vuotta. Ei se ihan yksinkertainen asia ole... Mut jos vaan päättää ja pysyy kovana niin onnistuu!!

Hei ja en halua et tää kuulostaa miltään painostamisviestiltäkään, mutta niin mielellään näkis pystymahaiset ihmiset ilman savukkeita...
 
Juu siis en todellakaan aio polttaa raskausaikaa,lähinnä toivoisin kanssaodottajilta mielipiteitä/kokemuksia että kannattaako lopettaa samantien seinään vai hiljalleen. Tosiaan esikoinen kyseessä niin kaikki on ihan uutta, ja tuo ei ollut sellanen tupakanpuolustuspuhe, vaan lähinnä harmittaa että olenko ainoa kellä ei itsehillintää löydy lopettamaan samantien. :( olen nyt polttanut yhden joka päivä, sen myönnän ja hävettää koska en halua lasta vahingoittaa. Mutta kun on tehnyt jo hermoille tiukkaa että on vähentänyt siitä 10-15:sta tupakasta pvässä yhteen, että olisin halunnu kuulla muiden tilanteita:)

Olipas sekava teksti:D
 
Olen polttanut melkein 14 vuotta. Poltan edelleen. Ja olen raskaana. Vähensin 20-25 punaisesta tupakasta jo yritysaikana 5-10 harmaaseen tupakkaan. Nyt paras mihin olen pystynyt on eilinen, 2 tupakkaa koko päivänä. Tänään on kyllä jo palanut taas enemmän. Se että raskaus on näin alkuvaiheessa ei tosiaan ole este sille suoraan lopettamiselle. Mutta eipä ole äiti ja alkio yhteisessä verenkierrossakaan heti. Sitä se johtuu. Itse en pystynyt lopettamaan suoraan enkä edes häpeä sitä. Nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin ja tsemppiä! Yksi tupakka on jo todella helppo jättää pois kerran siihen asti on päästy! Ottaa siihen tilalle vaikka omenan tjsp. Kunhan nyt itsekin pääsis siihen yhteen!!!
 
Ite en ole lopettanut tupakointia vaikka kovasti olen halunnut. Harmittaa ihan suunnattomasti mut minkäs teet ku ei ole tarpeeksi tahdonvoimaa. 
 
"Ihanaa" kuulla et on muitakin sauhuttelijoita! :D Siis ei sillä että olisin sen puolella, vaan sen takia että oon stressannut niin hemmetisti tän asian takia että oonko mä oikeesti vaan selkärangaton luuseri mutta ehkä mä en olekkaan.. Jokainen odottaja ja äiti on erilaisia ja sitä kunnioittakaamme, mutta on se kiva jakaa tälläsiä ajatuksia muiden kanssa:)

Ukko on niin jännittynyt vauvan tulosta että sehän hokee mulle koko ajan että tuhoan meijän lapsen jos poltan yhdenkin....
 
Kyllä mä meinaan lopettaa. Ihan pian. Kunhan saan vaan vielä muutaman päivän ajan vähentää. Töissä polttamattomuus on vaikeinta. Se on niin sosiaalinen tapa kuitenkin.
 
Täältä myös tosi isot tsempit lopettamiselle!! Mä oon maailman tupakkavastaisin ihminen varmaan, enkä oo koskaan edes maistanut. :D Ja siis mikään moraalinvartija en ole minäkään, käytän kyllä alkoholia normaalisti jonkun verran ym., ja olin ekasta ja tästä tokastakin suoraan sanoen ryyppäämässä kaksi päivää ennen kun tein plussatestin. :)
 
Mutta megana tsemppiä, auttaisko se mielikuva tunteesta, kun pääsee ekaan päivään ilman sitä tupakkaa? :) Ja toi vähentäminen jo yhteen näin nopsaan, on tosi hieno saavutus!
 
Joooh..meilläkin plussailtu ja edessä sama homma. Oletin että jää kuin seinään testin jälkeen. Kuten edellisessäkin raskaudessa. Nyt vaan puhaltaa uudet tuulet,uusi pomo ja työpaikka. Lieviä paineita kertoa raskaudesta ja senkin olen kertonut että jos lopetan siihen on vain yksi syy, ja niin sittenhän se olisi selvää. Mutta jätän itse vielä kertomatta ja vähennän viikon aikana tupakoinnin nollaan. Pirun koukuttava pask***nen. Ja niin totta kuin vain voi olla, tupakoivat keksivät itselleen mitä parempia syitä jatkaa tupakointia vaikka kuinka olisi vauvakin mahassa. HUH.
 
Siihen en ota kantaa kuinka helppoa tai vaikeaa lopettaminen on, koska en oo
ite ikinä polttanut, mutta se on ihan höpö höpö puhetta että kerralla lopettaminen
ois jotenkin haitallista vauvalle koska äitillä on pinna kireällä ja stressaa.
Mitä vähemmän ja mitä nopeammin lopettaa, sen parempi :)
 
Mä oon ollut bilepolttaja, mutta kesän aikana tupakointi lisääntyi jokapäiväiseksi tavaksi. Eli yleensä ei kuitenkaan kuin 1-2 päivässä ja sitten jos olin tyttöjen kanssa ulkona tuli poltettua useampi (ehkä 1krt/kk). Kun testi näytti vahvasti positiivista poltin yhden ja sitten jätin tupakan. Eli kolmeen viikkoon en oo nyt polttanut. Kyllä teki mieli kun olin kaverin tupareissa, mutta sain pidettyä itseni kurissa. Helpompi kyllä lopettaa kun ei ole tämän enmpää polttanut pitkiin aikoihin. Kannattava päätös ja kannattaa muistaa, että mitä nopeammin lopettaa sitä nopeammin ne aineet lakavat poistua kehosta ja riippuvuus helpottamaan. En ala väittämään että helppoa olisi!
 
Sen kummemmin kommentoimatta tupakoinnin jarkevyytta, kun lopetin itse (jo pari vuotta sitten) niin sain paljon apua Nicorette microtabs pillereista. Niita saa ihan ruokakaupasta ja apteekista myos. Paljon parempia kuin laastarit tai pahanmakuiset purkat. Aloin vahentamaan tyyliin joka toisen tupakan pilleriin, kunnes soin enaa pelkkia pillereita. 

Eihan se ideaalia ole etta lisaa nikotiinia kroppaansa laittaa mutta kylla se on vahemman haitallista kuin tupakka. 

Tsemppia lopettamiseen!
 
Mäkin ostin purkkaa ja noita pillereitä mut en oo ollenkaan käyttänyt niitä. Mä en polttanut tänään töissä yhtään!!! Aamulle ennen ku lähin töihin ja sit ku pääsin töistä. Ruoan jälkeen poltin kans. Eli kolme, kyl tää tästä!
 
Hyvä me! :) Äsken poltin tälle päivälle ekan tupakan. Saas nähdä miten menee työpäivä tänään. Eilinen aamuvuoro oli ihan helppo olla polttamatta. Iltavuorot on jotenkin raskaampia, saas nähdä. Yritän pysyä tiukkana!
 
No näin se sitten jäikin pois, kokonaan. Eilen vielä tuli muutama poltettua mutta tästä päivästä eteenpäin ei enää. Good luck muillekki <3
 
Mä en oikeen voi muuta, kuin tsempata sekä teitä että itseäni yrittämään ihan just niin täysillä ku lähtee! Poltin edellistä odottaessa koko ajan n. 3 päivässä, ja jokaikisestä tunsin huonoa omaatuntoa pakottaessani itseni ajattelemaan sitä kipristelevää sikiötä... vaan silti en löytänyt sitä tahdonvoimaa stumpata kokonaan. Tälläkin kertaa aion yrittää! Ehkä oma tsemppi just nyt on se, että jos lopetan nyt, niin eipä oo tulossa sitä kompastuskiveä, mihin moni muu lopettaja mällää; bilepolttaminen.

Mun mies just tilas itelleen sähkötupakan, ja plussan jälkeen se ehdottikin, että voisin kokeilla sen avulla vähentää. Sitä ei tartteis "polttaa kokonaan" vaan vois sallia itelleen pari imasua vaikka sen kolmesti päivässä ja vähentää sitä sitten, vaihtaa lopulta nikotiinittomaan, jos ei pääse siitä tavasta eroon. Tää kuulosti musta hyvältä ajatukselta, joten heti kun kyseinen härpäke tulee, niin aion yrittää!

Toinen tsemppaava ajatus on, että eipä tarvii seisoskella tuolla tuulessa ja tuiskussa, vaan voi mennä bussipysäkilläkin sinne muiden ihmisten sekaan lipan alle sadetta pitelemään, kun ei tarvii varjella muita siltä tupakansavulta ;)
 
Sehän on ihan omasta tahdon voimasta kiinni lopettaako vaiko ei.. Itse olen vähentänyt ja yritän pikkuhiljaa lopettaa kokonaan. Ja en tiiä siitä kun tupakka on vaarallista lapselle ja jnejne, oma äitini poltti meidän kaikkien 4 lapsen raskauden ja kaikki täysin terveitä. Niin on myös suurimman osan kavereiden äidit polttanu ja terveitä ollut. en halua tästä mitään yleistä ''riitaa'' tänne aloittaa mutta kunhan kerroin :)
 
Ite sain lopetettua nyt muutaman päivää plussan jälkeen, ja montaa en niinäkään päivinä polttanut. Edellisessä ei menny niinkään helposti vaan justiinsa vähentämällä ja kokonaa sain lopetettua rv 18 mennessä vasta, mutta sain kuitenkin ja hölmönä sitte alotin uuelleen joku aika tytön syntymän jälkeen. 
Tosin nyt en niin paljon polttanutkaan, kun silloin, kun ekaa aloin odottamaan vaan meni muutenkin se 4-5 tupakkaa päivässä ja koitin vähentää jo ennen tätä yllätys tietoa. 

Tsemppiä kaikille! :)
 
Takaisin
Top