Tupakanpoltto alkuraskaudessa

brainfreeze

Puuhakas puhuja
Moniko on polttanut vielä plussauksen jälkeen, ja millä rv:lla lopetit? Naapurin rouva veti kessua posket lommolla koko raskauden ajan. Itse olen ihan alkuvaiheessa ja tuntuu etten ole edes sisäistänyt koko raskautta vielä, ja myönnän että edelleen poltan muutaman tupakan työpäivän aikana. (Väitän itselleni että pakko mennä tupakkaporukan mukana edes pari kertaa päivässä, etteivät arvaa että olen raskaana, kun en halua vielä kertoa..)

 
Täällä ilmoittautuu yksi sauhuttelija. Esikoista odottaessa poltin plussan jälkeen rv 6 asti juurikin näin että menin työporukan mukana pari kertaa päivässä tupakalle, muuten en ollenkaan. Ja heti kun ilmoitin lopettavani, arvasivat että olen raskaana vaikken olisi halunnut heille kertoa.

Tätä toista kun yritettiin, poltin satunnaisesti aina yhden iltatupakan tai iltapäivällä pari. Heti plussan piirryttyä tikkuun tämäkin satunnainen sauhuttelu loppu.

Tunnen itse lähipiirissäni kaksikin mammaa jotka polttivat todellakin koko raskauden läpi ja nyt kärsiivät siitä kun vauvalla on hirveet vierotusoireet kun enää ei saa nikotiinia. Luojan kiitos siis itselleni että tajusin lopettaa ihan alkuvaiheessa niinkun tein nytkin.

 
Itse olen nyt ollut 4ttä päivää ilman ja  viimeiset 3viikkoa poltin niin vähän kuin mahdollista eli vähentelin(ei onnistunut toki joka päivä kun mulla elämässä nää keväät on muutenkin tämmösiä että paskaa sataa niskaan vähän väliä). Sit lisäsin vielä kaveriksi nuo imeskelytabletit ja nyt siis 4s päivä ilman kun aski loppui.
Mie oon jääny jo kiinni kun en sitä alkoakaan ota ja tupakin lopetin niin kaikki läheiset arvaa-minkäs teet.
Elä nyt ainakaan stressaa sen asian kanssa, koska sillon se on vaan vaikeempaa jos haluat kokonaan lopettaa (ainakin mulla näin)...
emoticon tsemiä
 
Vielä lisään sen verran että tää on myös semmonen asia jonka jokainen päättää itse miten tekee. Toki olen vastaan tupakointia raskauden aikana mutten myöskään tuomitse ihmisiä jotka polttaavat raskauden aikana. Itsepähän pilaavat oman ja lapsen terveyden tällä. Tosiaan tsemppiä kaikille jotka taistelee tupakanpolton lopettamisen kanssa!

 
Kun esikoisen tulo paljastui, puotin heti puoleen. Neuvolassa sanoivat ettei kannate stressata asian kanssa, että joskus se liian raju lopettaminen saattaa aiheuttaa keskenmenoa kun äiti on stressaantunut. Oli päiviä etten polttanut, ja välillä poltin. 10 röökiä päivässä oli ehdoton maksimi. En missään vaiheessa saanut kuitenkaan lopetettua, neuvolassa joka kerta kysyttiin kuinka paljon menee päivässä. Sanoivat vain että voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen ja vauvalle riippuvuutta. 41+5 viikolla jouduttiin käynnistämään, ja vauvalla ei ollut mitään riippuvuus ongelmia, söi ja nukkui ja oli kiltti ja rauhallinen. Imetyksen aikana poltin edelleen joskus muutaman, ja imetyksen loputtua röökin poltto taas karkas käsistä. Ja nyt kun on pikku kakkonen tulossa, sama homma, pudotin heti puoleen ja on päiviä etten polta ja on päiviä jolloin saatan sen pari polttaa. Nyt on eri neuvola, ja siellä annettiin samat ohjeet ja varoitukset, ja perään taas sanoi että hyvä jos saat edes vähennettyä. Olen kuitenkin polttanut n17v ja puol toista askia päivässä, joten itse olen tyytyväinen siihen että on päiviä ja viikkoja etten polta, mut pysyn siinä ehdottomassa ylä rajassa. 
Tää on todellakin jokaisen oma päätös, itselläni ärsyttää etten pääse kokonaan eroon, mut kunhan se pysyy niin vähäisenä kuin mahdollista niin eipä siittä ollut esikoiselle mitään haittaa. Kannustan kaikkia ehdottomasti yrittään kokonaan eroon, täysin typerä ja ruma tapa koko rööki!
 
Niin just menee kun itsestä tuntuu. Lopettamisesta ei tosiaan kannata stressata ja etenee niinkuin itselle parhaaksi sopii. Kaikenmaailman jeesustelijoista ei kannata välittää-niitä riittää joka aiheen suhteen elämässä.

Meillä neuvolatäti sanoi että lapsesta tulee tyhmä ja tulee kaikkee adhdtä yms...oli lähellä etten ärähtänyt sille.
Ihan tavallinen miusta kuiteskin tuli ;)
 
MYÖNNÄN! Lupasin joskus itelleni että sit ku joskus tuun raskaaks ni lopetan samantein, mut ei se ollutkka niin helppoa. :o Oon pystyn vähentämään reilusti, normaalisti poltin askinki päivässä ja nyt 1-10 ja neuvolassa ne sano että se on tosi hyvä juttu et on voinu vähentää, eilen jostakin luin että ennen RV 20 ois hyvä jos sais lopetettua kokonaan ja siihen pyrin. Tosin en taho ottaa mitään paineita, toki mulla on huono omatunto joka ikisen tupakan jälkeen.. Mut lääkäri ainaki sano että ennemminse muutama tupakka ku järkyttvä stressi. Ite uskoisin et RV 12 jälkeen mun on helppo lopettaa tai ainaki vähentää ihan minimii ku näkee et siel on joku ja se joku kasvaa normaalisti ja sil on kaikki hyvin. :)
 
Mie tein tosi aikaseen raskaustestin sillon (niinkun varmasti täällä moni muukin ;)) ja testin jälkeen taisin viikon verran poltella pari-kolme päivässsä. Olin siis..viikolla 6 kun lopetin. Poltin ennen raskautta helposti maxitopan päivään O_o Sain oltua koko raskausajan polttamatta, mut yllätys sinänsä, oon alottanu kun tässä on imetyskin loppunu. Imetyksen aikana.. taisin muutamat savut ottaa jo.

En mie siihen samaan määrään haluu enää ajautua takasin, mut en tässä jeesustelekaan tai leiki tekopyhää "voi kun piti alottaa uudestaan". Suorastaan nautin siitä omasta kaks minuuttisesta tuolla takakuistilla tupakkaa polttaessa :D

Mut nostan kyllä hattua, ketkä pystyy olemaan polttamatta raskausajan ja kannustan siihen!! Ja jos tuntuu, et alottaa uudestaan niin sitten alottaa.
 
Kiva ettei täällä tullut heti paskaa niskaan tunnustukseni jälkeen

Mä olen itse aina henkilökohtaisesti paheksunut polttavia odottavia äitejä, ja sanonut että lopetan tupakanpolton siihen paikkaan kun tikkuun tulee plussat :) Eipä ollutkaan niin helppoa. Olen toki vähentänyt rutkasti polttelua, ennen meni päivässä vähintään normikokoinen aski, nyt on ollut satunnaisia päiviä etten ole polttanut ollenkaan. Töissä sen pari, kolme tupakkaa ja illalla kotona sen max kolme. Tyytyväinen olen tohon määrään, kun ajattelee että olen polttanut kohta 10 vuotta! On mulla silti jokaisen tupakan jälkeen niin huono omatunto, ja pelottaa jo valmiiks että mitä neuvolan täti sanoo meidän ekalla käynnillä. Oon lukenut kauhutarinoita tiukkapipoisista th:sta jotka saa vain pahan mielen odottavalle äidille...

Mä veikkaan että ensimmäisen ultran jälkeen mä vasta tajuan että mun sisällä kasvaa oikeasti pieni elämä, ja ehkä se lopettaminen on siinä vaiheessa sitten helpompaa, just niinkun Susq87 sanoi :)
 
Terkkareiden kuuluu sanoa, se on niiden työtä, mut ne ei saa loukata. Jos loukkaa, niin silloin pitää sanoa takaisin. Mun edellinen th oli viittä vaille eläkkeelle jäämässä, ja se siinä olikin parasta kun se osasi ottaa kaiken rauhallisesti ja järkevästi. Sano röökinpoltosta et hän kertoo faktat ja itse sitten päätät mitä teet. Ja faktat oli noi et voi syntyä aikasemmin ja voi hoidattaa vähän enemmän jos on nikotiinille riippuvainen. Mut se muutama tupakki päivässä ei tee oikein edes itse polttajaa riippuvaiseksi. Joka kerta kun kysy et monta menee päivässä, totesi vain että tosi hyvä et oot saanu pysyyn vähäisenä ja aisoissa. Sillon kun pahoinvoinnit oikein iskee päälle niin sillon on tosi helppo olla polttamatta ja sitä aikaa kannattaakin käyttää hyväksiJa nikotiinipurkat autta kans. Se että joka röökin jälkeen tulee huono omatunto, kertoo vaan siittä että älyää asian vakavuuden ja sekin auttaa siinä vähentämisessä ja lopettamisessa, sehän vain kertoo että välittää ja tahtoo hyvää lapselleen. Kyllä se siittä, päivä kerrallaan! Pahimmat tuskat helpottaa parin viikon sisällä lopettamisesta, kyllä sitä sen aikaa jaksaa sinnitellä. Puolisolle kannattaa muistaa mainita asiasta että kun noi hormoonit muutenkin saattaa aiheuttaa pinnan kiristymistä niin röökin puute vaan korostaa sitä. Mut hyvin se menee kun ei vaan stressaa!
 
Hei,

pakko laittaa tähän lisää mitä tupakointi aiheuttaa pitemmällä aikavälillä vauvoille.
Lukekaa teksti. Tässä hyvä linkki:
http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=0

Ainoat riskit eivät ole nimittäin vain pieni syntymäpaino, riippuvuus ja ennenaikainen synnytys. Tupakointi mm. kaksinkertaistaa riskejä hengitysinfektioille ja Astmalle myöhemmin.

Itse en polta ja en voi tietenkään samalla tavalla ymmärtää lopettamisen vaikeutta. Työni puolesta kuitenkin törmään ihmisiin, jotka taistelevat lopettamisen kanssa. Haluan kannustaa tekstilläni jokaista äitiä lopettamaan tupakoinnin. En halua arvostella ketään tuntematta hänen tilannettaan, vaikka en hyväksy tupankanpolttoa raskauden aikana. Toivon, että teksti herättäisi tietoisuuden siitä mitä kaikkea tupakka aiheuttaa tulevalle lapselle.
 
Mä tulen tänne tuolta Toukokuisista 2011 huuteleen.

Eli ite poltin koko raskaus ajan (ja kuulun myös tähän "lopetan heti kun raskaaks tulen"-porukkaan). Ja mulla kyseessä oli kaksosraskaus.Hirveitä saarnoja siitä kuulin ties keltä, että kuinka tapatan lapseni tupakoinnilla ja aiheutan sairauksia niille. Kun tein positiivisen testin niin ensi järkytykseksi painelin tupakalle. Sitten seuraavan päivänä tein niin, että hain kaupasta harmaata LM:ää ja polttelin niitä..toki myös vähensin huimasti tupakointia. Neuvolassa kun kysyivät ja selitin mitä poltan ja paljon ja miten oon ennen polttanu niin sanoi vaan, että hyvä et oon pystyny vähentään ja sekin on jo jotain et vaihoin kevyempään tupakkaan.
Ja vaikka koko raskausajan tupakoinkin ja synnytyskin käynnistettiin rv 37+5 niin ihan terveet kaksospojat sain. Enkä oo huomannu mitään vierotusoireita niillä.

Tietenkään se tupakointi raskausaikana ei tee hyvää sille lapselle, mutta suurempana pahan pidän alkoholia ja sen suhteen mulla oli täysin nollatoleranssi. Ainoastaan teneriffalla maistoin pari huikkaa olutta kun halusin maistaa paikallista ööliä..en sen enempää.. Oisin toki voinu sen yhen ottaa joskus, mutta en ottanu koska tiedän, että sitten olisin halunnu ottaa toisenkin.

Minä en ainakaan niitä äitejä syyllistä ja kato nenän vartta pitkin jos raskaana polttavat, koska se lopettaminen on kuitenkin vaikeeta, olit raskaana tai et. Ja ite sitä kuitenkin kantaa vastuun siitä lapsesta. Toki hienoahan se on jos pystyy lopettamaan ja hattua nostan niille jotka siinä onnistuu.
 
Mä en hyväksy tupakointia raskauden missään vaiheessa. En jeesustele enkä jakele neuvoja mutta jos asiasta minulta kysytään niin kerron kyllä mielipiteeni. Mielipiteeseeni olen oikeutettu :D. Itsekkin olen ihan alku-alkuraskaudessa polttanut, tosin en tiennyt että olin raskaana.

Mutta juu, olen entinen tupakoitsija. Poltin 15 vuotta enemmän ja vähemmän (yleensä enemmän). Yritin lopettaa niin monta kertaa, en onnistunut IKINÄ. Yritimme mieheni kanssa yhdessä ja aina se olin minä joka ratkesi tupakoimaan...
Tein lopetuspäätöksen (taas kerran) 2 päivää ennenkuin plussasin esikoisestani, olimme sopineet mieheni kanssa että kun plussa joskus tulee niin tupakka jää. Yllätykseksi plussasin (niinkin alussa kuin rv3+5) lähes 2 vuoden yrittämisen jälkeen ja tupakka jäi!

Raskasta oli ensimmäinen viikko ilman tupakkaa, voin kertoa. Toinenkin viikko oli  hankala mutta helpompi. Olin hämmästynyt että lopettaminen oli niinkin helppoa loppujen lopuksi, ehkä raskaus oli minulle niin suuri motivaattori että se auttoi. En tiedä.

Tsemppiä lopetusyrityksiin. Mä tiedän että te pystytte siihen koska minäkin pystyin! Ei se helppoa ole mutta ajatelkaa aina sitä pientä uutta elämää siellä masussa. Niin mä tein... Näin kauhukuvia miten pieni lapsenalku sätki ja kouristeli tupakansavusta. Ei tehnyt enää mieli tupakkaa!

En ole kieltänyt itseltäni tupakkaa enkä sitä koskaan tule tekemään. Jos joskus tekee mieli polttaa yksi niin sitten poltan ja sillä hyvä, mutta raskausaikana en polta. Sen olen itseltäni kieltänyt. Lopetin vuonna 2009 lokakuun alussa ja synnytyksen jälkeen olen polttanut 3 tupakkaa tähän päivään mennessä. Ihan hyvin vaikka itse sanonkin.

Kyllä te pystytte siihen!
 
Just_Pam oon täysin samoilla linjoilla sun kanssa! :) Tosin itse poltin ennen esikoista "vaan" 5vuotta, mutta senkin ajan joka ikinen päivä ja aski meni päivässä helposti. Plussa kun tuli niin siihen loppui tupakanpoltto. Tieto siitä, että siirtäisi ne vieroitusoireet mieluumin omaan vauvaansa kun kärsisi niistä itse oli kauhea.. Kyllä mullakin tupakkaa on lopettamisen jälkeen tehnyt mieli ja oon polttanu, en tosi raskaana ollessa tai imettäessä, mutta jotenkin se raja vaan menee siinä kun raskaana on niin ei voi polttaa. Tsemppiä kaikille lopettamiseen! Ja ei se loppujen lopuksi vaadi kun munaa :D
 
Moi!
Olen itse polttanut reilusti yli 10 vuotta ja päivässä on mennyt vähän vajaa aski röökiä. Rööki on ollut mulle aina ihan kamala pakkomielle. Olen yrittänyt lopettaa muutaman kerran ja aina se on ollut yhtä helvettiä. Kuulun myös siihen ryhmään "joka lopettaa tupakoinnin heti kun saa tietää olevansa raskaana" ja näin olen tehnyt. Tämä on kolmas raskaus ja kaksi edellistä on johtanut keskenmenoon. Kaikilla kerroilla olen plussatestin jälkeen polttanut yhdet hermosauhut ja se on jäänyt siihen. Vaikeaa se on kieltämättä tehnyt, mutta paljon helpompaa se on kuitenkin on erittäin hyvä syy. Kyse ei ole enää pelkästää minusta. Tämä teksti on vau.fi sivuilta ja sai minut todella miettimään mitä teen sikiölle:

"Mitä sikiö tekee kun äiti tupakoi? Kun äiti vetää henkoset, ultraäänikuvissa näkyy selvästi, kuinka sikiö alkaa vääntelehtiä ja sen sydän alkaa lyödä nopeammin. Sitten liikkeet vähenevät ja hengitys muuttuu.
Sikiö voi vääntelehtiä jonkin aikaa, mutta pysähtyy sitten kokonaan. Tämä saattaa jatkua jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."

Tätä en halua tehdä lapselleni. Sitten ku se on täysi-ikäinen niin se saa ihan itse päättää haluaako aloittaa nikotiini-helvetin, mutta ennen sitä en altista pientä noille myrkyille. Toki kaikilla on omat näkemyksensä, mutta tämä on minun.
 
Mä itse poltin ennen kuin plussasin ja vielä plussaamisen jälkeen hetken aikaa, mutta
mun polttelu loppui kuin seinään, Suomen voitettua jääkiekon mestaruus :) Tästä päätöksestä oon ollut todella ylpiä :) Samalla mulla jäi kahvin juonti ja makkaran syönti, ei vaan yksinkertaisesti pysty niitä syömään, kun haju on niin oksettava.
 
Hyvä! Kuin myös! Tosin nyt viimepäivien aikana mua on alkanu etomaan koko tupakka, aamusin ja iltasin en voi enää polttaa ja se on tosi hyvä! :) Aina tosin sika huono omatunto ku se tupakan polttaa. :/ Onneks meit on muitaki jotka painii saman asian kans!
 
Takaisin
Top