Tulokkaan nimipähkäilyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Memmu79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu no tottahan sekin, että puhevikoihin puututaan nykyään paaaaljon herkemmin, ja apua saa. Mutta mä mietin vaan siinä sitäkin, että pienen lapsen pitäisi osata itse sanoa oma nimensä... niin sitä pikkulapsivaihetta mä lähinnä mietinkin.

Bytheway tuli mieleen, mun mummo eli äidinäiti on vaatinut kätilöä leikkaamaan kaikilta lapsiltaan (lapsia 9kpl) heti syntymän jälkeen sen kielen alla olevan jänteen, ettei tule puhevikaa. Jäykkä kieli joskus aiheittaa noita ongelmia ja olen ymmärtänyt, että sitä nykyäänkin käytetään joskus keinona helpottaa puhevikaa.
Mutta raakaa se on elämä ennen vanhaan ollu!! :grin
Tää vähän selittää miksi munki sisarruksilla on kaikilla "helpot" nimet.

Äiti on muutenki tosi taikauskonen, esim lapsen hiuksia ei sais leikata ennen ku osaa puhua:rolleyes: No minähän olen leikannut jo kahdesti eikä poika osaa vielä puhua. No äitihän pääsi sitte heti kuittaamaan, ku viimeksi huomasi, että hiukset on leikattu:grin

Sitäkin voi olla vaikea ennustaa, että millaiset nimet se (pikku)lapsi osaa sanoa ja millaisia ei, vaikkei puheongelmia oliskaan eikä vaikeita kirjaimia. Esim. oma nimeni on näin nopeasti ajateltuna helppo (Miia), mutta olen huomannut että pikkulapselle vaikea sanoa. Aina se vääntyy Miima, Miina tms. + omaa nimeä tullaan kuitenkin toistelemaan niin paljon, että kyllä sen oppii nopeasti lausumaan.

Ei meilläkään ole ajateltu mitään mahdollisia puhevikoja nimeä valitessa. Mulla itselläni oli pienenä ärrävika, joka korjaantui aika nopeasti terapiassa. Esikoisen nimessä on sekä etu- että sukunimessä pärähtävät ärrät. Esikoisen nimi on ehkä vähän vanhahtava suomalainen, ei tunnu kuitenkaan kauhean yleiseltä ainakaan vielä. Sama periaate tulee olemaan tämän tokan nimessä.

Muutenkin nimen valinnassa kannattaa valita se nimi jonka itse haluaa. Koska on monta nimeä josta joku joko tykkää tai vihaa. Vaikka joku nimi saattaa kuulostaa omaan makuun oudolta, niin kyllä se lapsi siihen nimeensä kasvaa :)

Lapsellahan voi olla ties mitä puhevikoja, joten ei sen takia kannata jättää jotain nimeä antamatta! Tuossa ärrä-asiassa mä olen ainoastaan itsekäs, koska kyseisen kirjaimen sanominen on mulle itselle vaikeaa :grin

Minäkin olen siinä suhteessa hiukan ilkeä äiti, että listallani on monta nimeä, joiden kirjoittamisessa ihmisillä tulis olemaan vaikeaa, ja ne varmaan tultais kirjoittamaan väärin. Tai sitten lausuttais väärin, jos näkee ensin kirjoitettuna. Pääasia kuitenkin, että lapsi itse ja lähisuku osaavat nimen kirjoittaa/lausua oikein.

nim. "yhdellä vai kahdella i:llä"

Juu, no melkein joka nimestä saattaa joku löytää jonkun "vian", eli on vaikea lausua tai kirjoittaa, pitää aina tavata jotta menee jonkun toisen kirjoittaessa oikein, onko paljon ärrää tai ässää jne...

Eli toki pitää ajatella ennen kaikkea niitä omia mieltymyksiä :)

Me ollaan miehen kanssa pari kertaa heitelty nimiä ilmaan kalenterin avulla, mutta aika pitkälti molemmat tyrmännyt toisen ehdottamat nimet.. itse olen töissä päiväkodissa, niin helposti tulee nimistä mieleen joku lapsi jota on hoitanut ja lisäksi rupeaa suvussa olemaan niin paljon lapsia ja serkkuja, että nekin jo rajaa vaihtoehtoja. Eilen 4d-ultran jälkeen kuitenkin näytin miehelle yhtä tytön nimeä ja se jäi mietintään! Rupesi jo hiukan heittelemään nimivaihtoehtoja toiseksi nimeksi. Esikon kohdalla kävi niin, että mies keksi muutamia nimiä jotka näytti minulle ja niistä saatiin hyvä nimiyhdistelmä pojalle! :D

Meillä mies tyrmää kaikki nimiehdotukset mitä sanon, eikä sitten suostu itse keksimään mitään järkevää nimeä vaan heitteletee vitsillään jotain jormaa ja kaaleppia naureskellen ja mua suoraan sanottuna vituttaa toi touhu!
Mies sitä mieltä että turhaan sitä nimeä etukäteen miettii että sitten kun hää on syntynyt nii helpompaa kun sitten näkee minkä näköinen hää on.
Miehellä siis jo yksi kuusivuotias poika ennestään ja hälle ovat nimen keksineet vasta ristiäisiä edeltävänä iltana, itse haluaisin että voisi edes kunnolla yhdessä miettiä nimiä, mutta kun ei niin ei :mad:

Coco, ehkäpä mieskin innostuu sitten vähän lähempänä, kun asia konkretisoituu paremmin... tsemppiä...! Voithan sä silti jatkaa nimipähkäilyjä :)

Puuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh! Tuntuu toivottomalta. Täällä kans tarvis keksiä semmonen nimi mikä sopii suuhun suomeksi ja espanjaksi eikä aiheuta hillitöntä häpeää ja traumoja kummassakaan maassa. Mies on siis chileläinen ja asumme toistaiseksi Espanjassa.Tyttö toiveissani olin alustavasti jostakin syystä miettinyt lähinnä tytön nimiä, mutta ne on nyt saanut hylätä ja pitänyt ruveta miettimään pojan nimiä. Toistaiseksi löytynyt jopa yksi nimi, jota kumpikaan ei täysin tyrmää, kun yksimielisyyttä ei ole tahtonut tällä saralla löytyä. En kuitenkaan ole ihan 100% tyytyväinen siihenkään. Uhkailen siis toistaiseksi Paavolla, joka tarkoittaa espanjaksi kalkkunaa :grin

Muokattu viimeksi:
Me taidettiin keksiä nimi heti rakenneultran jälkeen. Melkein samalla tavalla kuin esikoisen nimen kanssa, oltiin heti yhtä mieltä eräästä nimestä ja se nyt tuntuu "jääneen päälle". Toinen nimi vähän ehkä aiheuttaa päänvaivaa, kun mun mielestä sen pitää olla vähän pitempi kuin ensimmäisen nimen ja miehelle kävisi kaksi lyhyehköäkin nimeä. Mä en kyllä ehkä anna periksi, vaikka se miehen ehdottama toinen nimi olisikin sinällään kiva, niin ei minusta joku "Mika Timo" -tyyppinen yhdistelmä toimi vaan kuulostaa tosi töksähtävältä. Jos myös toka nimi on lyhyehkö, niin nimien kaverina pitäis sitten olla kolmas pidempi, mutta kun esikoisellakaan ei ole kuin kaksi nimeä...

Meillä ei ole kyllä nimien mietintä edennyt mihinkään. Mulla on jo vuosia ollut useita mieleisiä nimiä kerättynä ylös, ja yhdistelmiä myös. Sekä tytöille että pojille. Ja miettinyt, että mitkä rimmaisivat ja sopisivat sisaruksille...
Mutta mies ei ole mitään ehdottanut, ja tuossa taas pari päivää sitten kun asiasta puhuttiin, niin mies meinasi, että voitaisiin sitä mun listaa katsoa ja siitä sitten yhdessä päättää, että ei hän osaa mitään ehdottaa :rolleyes:

Meilläpä onkin vahva ehdokas, sekä eka että toka nimi ja ne viel yhdessä käy molemmille.:eek: Ekan keksin mä ja toisen isäntä. Hitsi jos näin vähällä päästään ni hyvä. Mutta sitten kun hää syntyy ja ei näytä karvaakaan nimeltään ni sit ollaan ongelmissa :grin

^ Joo voihan siinä käydä niinkin, että jos on jo nimi valmiina, ja kun lapsi syntyy, niin se ei sitten enää tunnukaan oikealta nimeltä... mutta onhan siinä silti vielä pari kuukautta aikaa sitä miettiä :) Eikös nimenantojuhlat tai ristiäiset pidetä yleensä 2-3 kk päästä syntymästä...?

Joo, nimi pitää vissiin ilmottaa.. öö.. 2kk (joo on se, lunttasin maistraatista) kuluessa.

Lainaus:

"Lapsen vanhempien tai huoltajan on ilmoitettava lapsen nimet ja äidinkieli väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä."

Hmm.. jos pitää nimiäiset ni eikös ne voi pitää vaikka 3kk kuluttuu syntymästä jos sille tuntuu kunhan ilmoittaa maistraattiin ajoissa.

Ajatuspieru näemmä tuli.. :D voi tietty, daah. Kun ne ei oo silleen viralliset juhlat kun kirkon.

Minoukka kerroin mun ukolle ton sun Paavolla uhkailun, meinas kuolla nauruun :grin Meillä olis taas pojalle ollu valmiina nimi mietittynä.

Päästiin yhteisymmärrykseen nimestä, keksittiin tytölle nimi joka miellyttää kumpaakin <3

meillähän oli tytölle nimi valmiina päätettynä,mutta kun täältä taitaakin tulla poika,niin meni suunnitelmat uusiksi. Nyt ollaan sen verran edetty nimi suunnitelmissa,että poika saa saman toisen nimen,kun isällään. etunimikin on melko varmasti jo valittu..saas nähä muuttuuko vielä matkan varrella? :)

Takaisin