Tulokkaan nimipähkäilyt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Memmu79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Memmu79

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinämammat 2014
Moi,

onko kukaan muu ruvennut jo tähän ah, niin toivottomalle tuntuvaan(ainakin itsellä) tehtävään jo?

Ketjun tarkoitus lähinnä purkaa tuntoja ja heitellä ajatuksia siitä millä alueella liikutaan ja minkälista nimeä kukin hakee. Vanhaa, sointuvaa, heleää, miehekästä, jatka listaa makusi mukaan.

Itsellä on vielä tuo tyylikin vähän harmaalla että mitä haluaisin, mutta alkaa pikkuhiljaa muotoutua.

Aiemmin ajattelin että ehdottomasti pitää suvuista tulla jotain koska itselläkin on, mutta olen tuon nyt haudannut tyystin ketjuun kuulumattomista syistä.

Eli itsellä haussa ei ehkä ihan se yleisin nimi, mutta sellainen minkä lapsi oppii kirjoittamaan ja lausumaan helpohkosti. Ei liian erikoinen, englanniksi äännettävissä(muttei liian ulkomainen). Kutsumanimi varmaan lyhyehkö, keskimmäinen mahdollisesti pidempi ja jos perään sopii tai keksitään niin kolmas jos asettuu nätisti. Ja tietty sukunimeen sopiva.

Eli onneks tässä on vielä hetki koska en ole ainoa päätäntävaltainen ja mies on ampunut jokaisen ehdotukseni alas tyyliin "se oli mun ala asteen ope, hirvee äijä" tai sitten "en tykkää muutenvaan" tyyppisillä epäolennaisilla ;) argumenteilla.

Nyttemmin olen sanonut että pidän lukua torjunnoista ja saa ehdottaa itse ainakin yhtä monta nimeä ja jos ei tule niin veetto oikeus heikkenee. Melkonen tennismatsi siis tulossa ;D

Haha meillä ei myöskään mies hyväksy mitään mun ehdottamia nimiä :D Me tahdotaan nimi joka on suomalainen että espanjalainen koska lapsesta tulee myös espanjan kansalainen (mies on siis puoliksi espanjalainen sen takia) Nimen pitää olla myös sellainen joka lausutaan niin kuin kirjoitetaan suomessa. Haastetta nimeen tuo miehen kaksiosainen espanjalainen sukunimi johon ei sovi mikä tahansa nimi. Apua, onneksi tässä on vielä aikaa. :D

Meillä pojalle tulee todnäk vanha suomalainen nimi (äitini isän nimi), tytölle joku uusi ja harvinaisempi.
Nimilistoja oon keränny jo jonkun aikaa, pojalle siinä kaikenkaikkiaan 5 nimeä, tytölle yli 10 :P Eli jos tulee poika niin nimenannosta tulee varmasti helppo, mutta jos on tyttö niin........

Miehelle on tähän asti kelvanneet kaikki listaamani nimet, ainoastaan tyttölistalta jouduin poistamaan Esran, koska mies ei kuulemma osaa lausua tuota kun on s ja r peräkkäin :D Mieheltä itseltään on tullut vain yksi nimiehdotus, tytölle. Että taitaa aika pitkälti jäädä minun onnelliseksi velvollisuudekseni päättää sitten se nimi loppuviimeksi :>
Sukunimi on lyhyt ja suomalainen, sopii siten hyvin pojan tulevaan nimeen, mutta tyttönimen kohdalla pitää vähän sovitella ettei kuulosta tyhmältä jos olis liian eksoottinen etunimi noinkin suomalaiseen ja helppoon sukunimeen.

Huh, onneks ei oo tota pähkäilyä eessä.. Mulla oli nimet valmiina sekä tytölle että pojalle jo ennen kun tulin ees raskaaksi! Nämä sitten vaan ilmoitin miehelle ja asia sillä selvä! :grin Eipä ukolla ois paljon vastaan sanomista ollut kun olin asian päättäny jo kauan aikaa sitte.. :wink

Tytölle mulla on nimi valmiina. Oon mietiskelly tulevien lapsien nimiä jo vuosia, ku tulihan tuota 7 vuotta ooteltua, että mies halus lapsia alkaa tekemään=) Sit ku oon keksiny jonku hyvän, ni oon tallettanu niitä puhelimeen eikä lista todellakaan ole pitkä. Nyt sit pari päivää sitte kuntosalin suihkussa tuli tosi vahvana tunne, että mikä nimi jos tää ontyttö. Pojalle on pari vaihtoehtoa.
Suvussa kulkevia nimiä haluan käyttää lapsilla ainaki toisena nimenä. Etunimi mielellään semmonen , joka ei heti tulis vastaan, mutta ei tod. mitään tyyliin aamu-usva. Vaikka mun mielestä on hienoa, että nuo nimihommat on vapautunu, ni jotenki meän perheeseen ei sovi.
Mutta itsellä on yksi ikäluokkani yleisimmistä nimistä ja meitä oli parhaillaan samalla luokalla kolme samannimistä tyttöä ja kyllä se välillä otti tosissaan päähän..Miehen nimi on kans ikäluokassaan yleinen, eli molemmat halutaan perussuomalainen nimi, mutta hieman ehkä harvinaisempi.

Mies on täällä tosissaan ollut yllättävän neutraalilla kannalla kaikkiin nimiasioihin, näkee ehkä sen olevan liian aikaista puhuttavaksi tosissaan... toisaalta toivon ettei koskaan ees innostuis kauheesti asiasta vaan antas mun hoitaa nimihommat, se on kuitenkin jo nimennyt yhden lapsen aikanaan ja tulos ei tod ole minun korvaani sopiva, että toivottavasti ei ala heittelemään yhtä ihmeellisiä ehdotuksia tälle... (oonkauhee)

Miehen suvussa kiertää yksi pojan toinen nimi, mutta kieltäydyin laittamasta sitä jos poika tulee, on sen verran... ei-minun-makuuni sopiva (miten senkin nyt sit sanot nätisti että se on vaan ruma?? :D). Päätettiin sitten, että pojan toiseksi nimeksi tulee miehen isän nimi joka on myös oman isäni toinen nimi.

Äitini puolella kiersi tytöillä toinen nimi, mutta oma äitini lopetti sen perinteen minun kohdallani (thank god jälleen kerran), ja olen pohtinut että saattaisin antaa tyttövauvalle saman tokan nimen kuin itselläni on....

Mulla on pitkät listat kirjoitettuna, mutta mies ei oikein oo edes suostunu vilkaisemaan niitä nimiä vielä, hänen mielestä sitä nyt ei tässä vaiheessa tarvitse päättää...hmh olen yrittänyt saada hänet ymmärtämään että ei tarvitse päättää, mutta vois edes olla vähän kiinnostunut ja osallistua. Ne nimet mitkä hänelle ääneen olen sanonut on muka "liian vanhanaikaisia"...tästä saattaa tulla vaikeaa!:confused:
Paitsi toinen nimi se meillä on kaikilla: äidillä, siskoilla, minulla ja siskojen tytöillä!:)

Meillä mie päätin esikoiselle toiset nimet jo ennenkun synty. Sai miulta miun yhden nimen ja isältään väännettiin Mikael -nimestä Mikaela kolmanneks :) Tyttö oli sit jotain parin-kolmen viikon ikänen kun oli isänsä sylissä ja isännällä välähti yks kaks "hei, siehän oot ihan X:n näköinen".. ja niin hän sai nimensä..hehheh.

Ollaan siis etunimiä pähkäilty jo.. Pitää sointua lyhyeen sukunimeen ja toki kuulostais kivalta jos sisarukset sointuis yhteen mut ei niihen mitään loru-riimejä tarvii yhessä olla... Oon nyt yrittäny lämmitellä, jos ainakin miun mummolta yhden nimensä sais sitten..
Luulen,et lopullinen päätös etunimestä tulee vasta, kun pienokainen on sylissä.

Mut niinkun miun täti joskus sano pojastaan "Ei siitä mitään Ridge Forresteria tuu" et varmaan sellaisessa suht "normi -nimessä" pysytellään..

Meillä käytössä ollut netistä löytyvät nimikoneet. Oon selaillut niitä ja sanonu ääneen ne mitkä kuulostaa omaan korvaan hyvälle. Pari varteenotettavaa nimeä on jo laitettu korvan taakse. Miehen kanssa ollaan yllättävän hyvin päästy yhteisymmärrykseen.
Mähän olin kokoaika ihan varma,että meille tulee tyttö.Meillä oli jo varma nimi tytölle valmiina, mutta nyt kun tulokas ilmeisesti sittenkin on poika,niin tää ei enää ookkaa niin helppoa.
Luulen kyllä,että sitten kun vauvan näkee niin tietää sen nimen. Kaipa siitä näkee,että onko vauva nyt enemmän Pekan vai Lukan näköinen. :D

Meillä on tytölle ollu nimi aika alusta asti selvillä (tyttöä myös ultrassa lupailtiin), mutta siinä on aina se mahollisuus että onkin poika! Pojan nimeä ei olla edes mietitty!! Pitäisi sitäkin kai varmuuden vuoksi varalle miettiä vaikka kaikki ovat tosi varmoja että tyttö tämä on :grin

Mä olen jo vuosien ajan mallaillut miellittäviä nimiyhdistelmiä sekä tytöille että pojille, ja miettinyt mitkä nimet sointuvat yhteen, ja millaisia sisaruksilla sopisivat yhteen jne.

Mutta nyt jotenkin en yhtäkkiä yhtään tiedäkään, onko mikään niistä nimistä sopiva.
Miehen kanssa niitä ollaan yhdessä katseltu, hänellä ei kauheasti ole ehdotuksia ollut, on vain sanonut pitääkö jostain miettimästäni nimestä vai ei.

Mä luulen että me niitä tässä nyt mietiskellään, mutta päätetään sitten vasta kun tyyppi on syntynyt.

Tämä nimiasia ahdistaa mua suunnattomasti! Mullakin on tosi yleinen nimi ja inhoan sitä kun samalla luokalla oli monta muutakin samannimistä. Siitä syystä haluan lapselleni nimen joka ei ole kymmenen suosituimman nimen joukossa (tai itse asiassa ainakaan kolmenkymmenen yleisimmän nimen joukossa). Esikoisellani on vähän erikoisempi nimi, jota ei löydy ainakaan vielä kalenterista, mutta se on ollut suvussa jo sata vuotta sitten ja kertakaikkiaan rakastan sitä nimeä vaikka osan korvaan kuulostaakin vähän oudolta :) Ja vaikka itselläni onkin yleinen nimi, niin monen monta kertaa oon joutunut sitä tavaamaan (onko se Iina, Niina, Nina, Tiina, Tina vai Miina).

Tulevalle lapselle oon tytölle keksinyt nimen jo pari vuotta sitten eräästä kuolinilmoituksesta. Joo, taas nimi joka on ollut yleisempi 1900-luvun alussa :grin Sopii kuitenkin hyvin esikoisen kanssa. No kun kerroin ehdotuksen miehelle niin näin miten sen naama venähti vaikka ei suoraan kieltänytkään. Mies taas on halunnut pojalle tietyn nimen mistä mä en kauheesti ole innostunut. Muuten ihan kiva, mutta melkein sama kuin mun miehellä + mun luokalla oli joskus yks sen niminen. No toisaalta tällä hetkellä ei ole kuin yksi nimivaihtoehto molemmilla, niin ehkä me päästään joskus yksimielisyyteen!

Niin ja R-kirjainta nimessä ei saa olla! Terkuin yks vanha ärrävikainen, joka vieläkin sekoilee kyseisessä kirjaimessa jännittävissä tilanteissa :rolleyes:

Toinen nimi ei oo mulle mitenkään tärkeä, mutta luultavasti otetaan sellainen nimi joka suvussa kulkee. Itsellä on sama toinen nimi kuin äidilläni, ehkä se jatkuu jos toinen tulokas on tyttö. Esikoisen toinen nimi on Aino, joka sattuu olla myös mun ja miehen isoäidin etunimi. Kaunis nimi, mutta liian mun makuun liian yleinen ensimmäiseksi nimeksi tällä hetkellä :grin

Mun oma nimi on päätetty ristiäispäivänä kolmen vaihtoehdon joukosta, eikä mun isäkään tiennyt mikä niistä päätyisi mun nimeksi :grin

^ Me on kanssa mietitty tota R kirjainta. Yks etunimi olis tytölle joka alkais just R kirjaimella + miehen sukunimessä on KOLME R kirjainta. Oon miettiny sitä että uskaltaako antaa vielä R kirjainella alkavan etunimen? Miehen mielestä jos tytöllä on R vika niin sitten on mitä se haittaa, ettei nimeä sillä perusteella voi valita mutta ite kyllä vähän emmin.:rolleyes:

Munkaan nimessä ei oo ärrää eikä ässää, ku äiti pelkäs ärrävikaa. No ei tullu ärrävikaa, mutta ristiäispäivänä äiti oli vieraiden kans pohtinu, että äkkiä jokunimi, missä ei noita kirjaimia.

Ei oo muuten tullu mieleenkään tollanen S tai R juttu + puheviat... mutta en kyllä anna sen vaikuttaa, koska listoillani on jonkin verran r-nimiä ja pidän niistä.

Muutoin kirjaimista mistä en vaan nimessä tykkää on tupla-e; Eetu, Leevi, Eemeli... ei vaan jotenkaan sovi minun makuuni yhtään :D

Meillä tämä oli helppo; kun aloitettiin puhumaan että vois lapsia tehdä niin yks kaunis päivä mies sitten vain ilmoitti että juu, tehdään vaan vauva ja jos se on poika, nimi on tämä, piste. Nimi kelpasi molemmille ja toiseksi nimeksi tulee suvussa kulkeva.. nyt kun RU oli ja meni ja poika tulossa niin tytön nimeä ei tarvitse edes miettiä. :) Vaikka on niitäkin kaksi varastossa. :D
Kaikki ketkä on nimi asiaa kyselly, on sitten ihmetelly että mitä jos se lapsi ei näytäkään sen nimiselle.. Itse en jotenkin usko tähän "metodiin.."

Mä oon kanssa miettinyt nimiä vähän sen kannalta, että miten hyvin pieni lapsi osaisi sen itse sanoa (onko vaikea nimi, tyyliin Alfred), ja myöhemmin jos on siis r- tai s-vika.

^ no ihan samaa mietein, että kyllä ne viat sitten saadaan korjattua jos sellaisia ilmenee, että ei sen takia kannata mitään nimeä hylätä...

Takaisin