Tuleva vauva-arki & odotukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ninna85
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ninna85

Oman äänensä löytänyt
Elokuiset 2026
Mielikuvia tulevasta varmaan tulee maalailtua itsekullakin? 🤭 Minkälaisella mielellä odottelette tulevaa ja onko vielä alkanut muotoutumaan ajatuksia minkälaista arki olisi tai minkälainen äityli olisit?

Itsellä mielikuvissa mukavat vaunulenkit ja että olisi jokin söpö kehto missä pienen hyvä kölliä, ja kaikenlainen oma köllöttely pienen kanssa ja kiireettömyys ja ihanuus. Valkoisia ja vaaleanvihreitä supersöpöjä bodyja ja muita. Elokuussa saisi myös ihania ja valloittavia kuvia metsänkehdossa sammalten ympäröimänä. Aika ruusuisia mielikuvia 🩷

Puoluso povaa enemmän unettomuutta ja kiirettä ja painavaa vastuuta sekä str*ssiä. Saa nähdä minkälsiseksi arki muotoutuu 🙈

Rauhallinen loikoilu itsellä jää varmaan aika vähiin, kun kaksi taaperoa kotona mut he menee sit vauvan ollessa 2kk takasin päiväkotiin. Ja sit aattelin että vaan ei tulis liian helppoa arjesta niin alotan avoimes yo lukee varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnon kurssia😅 kiirettä ja vilskettä varmasti luvassa. 😂

Meillä esikoinen on koulussa, ja rutiinit jo hyvin hanskassa. Vauva-ajasta pääsee siis nauttimaan taas hyvin, kun toinen aikuinen voi hoitaa esikoisen hommat ja nukkua pitkät unet, toinen sitten vauvan jutut ja huonommat unet. Näitä tietenkin vaihdellen ja päiväunia nukkuen. 😄
Rakastin olla kotona esikoisen vauva-aikana ja melkein 3-v asti. Nyt kun on taas ajautunut työelämässä stressin ja *itutuksen syövereihin, odotan innolla että pääsee viettämään kunnolla taas perhe-elämää.
Työt jää tietenkin tauolle, mutta opiskelua aion jatkaa muutoin, paitsi sen syyslukukauden kun vauva on syntynyt.

Muokattu viimeksi:
Mä odotan kans, et pääsee töistä ainakin vuodeksi pois. 🤣 vauva-arjen suhteen ei oo mitään kummempia ajatuksia tai odotuksia. Kunhan selvitään aina päivä kerrallaan. Jotenkin ei oo vielä sisäistänyt kunnolla tätä raskautta. 😅

Itsellä mielikuvissa mukavat vaunulenkit ja että olisi jokin söpö kehto missä pienen hyvä kölliä, ja kaikenlainen oma köllöttely pienen kanssa ja kiireettömyys ja ihanuus. Valkoisia ja vaaleanvihreitä supersöpöjä bodyja ja muita. Elokuussa saisi myös ihania ja valloittavia kuvia metsänkehdossa sammalten ympäröimänä. Aika ruusuisia mielikuvia 🩷

Puoluso povaa enemmän unettomuutta ja kiirettä ja painavaa vastuuta sekä str*ssiä. Saa nähdä minkälsiseksi arki muotoutuu 🙈
Välttelen näiden miettimistä kovin tarkkaan etten jinksaisi mitään, mutta varmaan odotukset jotain tältä väliltä - huonosti nukuttuja öitä ja ensimmäisten hymyjen/jokeltelujen/ ryömimisten/ askelien hurmaa. Esikoista odottaessa ei kovin tarkkaa mielikuvaa siitä millaista uusi elämä sitten käytännössä on.

Olen kyllä utelias myös sen suhteen miltä elämä näyttää kun ei ole koko ajan töissä. Olen ollut aika ura-orientoitunut niin pitkään että varmaan yli puolet identiteetistä on rakentunut työminän ympärille. Jännä nähdä miten vanhemmuus ja ainakin reilun puolen vuoden kotona olo (kumppani on niin burnoutissa, että oletan hänen haluavan viettää niin pitkät vanhempainvapaat kuin mahdollista) vaikuttaa minäkuvaan, jos kaikki nyt viimeinkin tällä kertaa menisi hyvin!

Mä toivon, että pystyis vähän rauhottumaan kun vauva syntyy. Tällä hetkellä arki 1-vuotiaan kanssa on tosi kiireistä ja välillä vähän kuormittavaakin. Oikeestihan meiniki varmaan vaan pahenee vauvan myötä😂 Mutta toisaalta nyt raskaus väsyttää mua niin paljon, että luulen että vauvan synnyttyä ei voi olla näin väsynyt.

Odotan myös, millanen esikoinen on isosisaruksena ja ihana nähdä vauvan ja esikoisen suhteen kehittyminen😍

@Mustikkamaa, minä kans odotan kovasti sitä, millainen isosisko esikoisesta sukeutuu 🥹 Nyt hän on innoissaan ja hellä, mutta katsotaan, miten mieli muuttuu, kun hän näkee, miten paljon äidin ajasta kuluu vauvan kanssa 😅

@Mustikkamaa, minä kans odotan kovasti sitä, millainen isosisko esikoisesta sukeutuu 🥹 Nyt hän on innoissaan ja hellä, mutta katsotaan, miten mieli muuttuu, kun hän näkee, miten paljon äidin ajasta kuluu vauvan kanssa 😅
Meillä esikoinen ei vielä ymmärrä yhtään että on vauva tulossa. Mutta esikoinen onkin vielä niin pieni. En osaa yhtään sanoa tajuuko sitten jo lähempänä vauvan syntymää. Viimeistään kun vauva tulee kotiin😂 voi kyllä olla aika iso shokki kun ei saakkaan enää jakamatonta huomiota.

Takaisin