Tuet, lomat ja muut etuudet

Äitiyspakkaus haettu tänään, vanha pakkaus saatiin. Hakemus laitettiin 14.2. ja äitiystodistus liitteenä viime viikolla, viime viikolla saatiin sitten päätös hakemuksen hyväksymisestä. Hyviähän nuo kamat on, tosin noiden sisävaatteiden kuosit ja värit eivät monien vaatteiden osalta kovin hivele silmää. Mutta eivätköhän kuitenkin ole toimivia, mikä on pääasia!:)

Mie haluan sen uuden toppapuvun ja uuden makuupussin ja uuden pussilakanan! Mutta taitaa käydä niin että vanha pakkaus kotiutuu myös meille. Olen siskolleni niiiiin katelliinen kun saa uuden, hänellä la syksyllä.

Mäkin haluaisin uuden, mutta tuskinpa saan. Mutta on se sitten ihanaa saada vanhakin. Mä pesen niitä vaatteita vasta sitten äitiyslomalla 3 viikon päästä. Uskon, että meille kotiutuu niin paljon pienen ihmisen vaatetta, että omia ostettuja ei ehkä edes kannata kaikkia pestä ja ottaa lappuja pois vaan laittaa lahjaksi muiden syntyville vauvoille.. Oonkin jo yrittänyt muutamaan eri suuntaan sanoa, et oon vaatefriikki eikä bodeja kokoa 50-62 cm kantsi ostella vaan mielummin jotain ihan muuta.

Enks mää nyt sitten oikeesti saa tukipäätöksiä kuin vasta joskus kesällä?!! Hypin kohta seinille.

Kyselin meidän toimistolta palkanlaskennan yhteystietoja niin vastasivat mulle sieltä että palkkatiedot ilmoitetaan vasta kun palkanmaksu loppuu. Mutta toimistontäti puhui nimenomaan tuosta työnantajan maksaman palkan ilmoittamisesta eikä 6 kk tulojen ilmoittamisesta (josta ei tainnut olla kuullutkaan). Ja eikös se ole 6 kk ennen kuin ä-loma alkaa eikä siitä kun palkanmaksu lakkaa?

Ja jostain mää sen ihan varmana luin että kun kiinteä palkka niin ne voidaan ilmoittaa sinne jo aiemmin.

Ja arvatkaa sainko toimistosta edes sitä yhteystietoa että voisin suoraan palkanlaskennasta kysellä. No enpä niin. PRKL.

Olisi ihan kiva tietää tulevista tuloistaan edes vähän etukäteen...

Kyselin sitten vielä Kelastakin ja sieltä sanottiin että mahd. pian kaikki tiedot vaan sinne.

Huomenna kun olen taas konttorilla niin marssin toimistoon ja puristan ne yhteystiedot sieltä vaikka väkisin. Murrrrr.

Mulle palkanlaskija sano ainakin laittavansa heti tiedot Kelaan. Mullehan siis maksetaan tässä välissä se 3kk palkkaa ku olen hoitovapaalla eli eka palkka maksetaan huhtikuulla, olikohan se niin...

Mulla oli palkanlaskija ryssinyt sen hakemuksen. Ei siis ollut lähettänyt sitä y-lomaketta kuten väitti koska päätökset on tehty V.2012 mukaan. Et kiitti vaan taas letuista! Täytyy soitella sille akalle heti huomenna!

Sehän on niin, että tulotietoja voi Y17 lomakkeella ilmoittaa Kelaan myöhemminkin. Pääasia on että on itte toimittanut hakemukset (äitiys- ja vanhempainraha hakemus, äitiysavustus ja lapsilisä) ja raskaustodistuksen Kelaan 2kk ennen laskettua aikaa.
Jos on säännöllinen kk-palkka, niin tulot voi ilmoittaa 6kk hakemuksen jättämisestä taaksepäin. Jos taasen tulot vaihtelevat, silloin tulot ilmoitetaan 6kk äitiysloman alkamisesta taaksepäin.
Päivärahan perusteena käytetään vuonna 2014 vuoden 2012 tuloja, ellei nuo tulot ole 6kk ennen äitiysloman alkua vähintään 20pros suuremmat kuin tuolloin v.2012.
Ja sit lisään tähän vielä, että jos työnantaja maksaa työntekijälle äitiysloman ajalta sen 3kk palkkaa, niin silloin tietty Kelan korvaus menee siltä ajalta työnantajalle..

Toivottavasti tulo tarpeeksi selkeästi :) T.palkanlaskija ;)

Voi kun meilläkin olisi noin fiksu palkanlaskija! Ei vaan, täytyy selvittää missä meillä ne palkat lasketaan ja pyytää josko voisivat jo laittaa tietoja menemään. En oo hyvä elämään epätietoisuudessa kun ero 2012 verotuksen ja optimistisimman skenaarion välillä on melkoinen.

Kuule minttu, kun nyt oikeen ammatikseksi tiedät näitäjuttuja, niin missä tapauksessa saa sitten tulot tällä: (lainattu kelan sivuilta)
"Uusi lapsi
Jos saat uuden lapsen niin, että lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta"

itsellä siis tlanne että lapsi tulee tuon kolmen vuoden sisällä, nyt teen lyhennettyätyöaikaa ja v 2012 olin äitiyslomalla/hoitovapaalla..eli olisi siis tuo tulo kaikkein paras itselle..mainitsin kelan halemuksen asiasta, mutta milläs sen nyt sitten varmistaa??
et varmaankyllä kelalla oo töissä, mutta omakaan palkanlaskija ei osannt sanoa tähän, enkä kelaan oo yrittnytkään asian tiimoilta..:rolleyes: KOKEMUKSIA??:anyone

Siis kela maksaa automaattisesti samaa kuin viimeksi äippärahalla ollessa, jos uus lap syntyy sen 3vuoden sisällä. Mäkin tein nyt lyhennettyä näiden lasten välissä, muttei se vaikuta äitiysvapaalla maksettavaan palkkaan eikä äippärahaan.

Kiitos Röppö! Mä todella toivon että näin on..jotenkin vaan kelan kanssa ei aina usko että se automaattisesti on mitään..aina aiemmin oon vääntänyt sen täyttäpäivää 6kk tuloilla hyvän rahan ..nyt ei onnistuis (lue jaksa)

Jossain kelan sivuilla luki, et ne ottaa aina sen asiakkaalle paremman vaihtoehdon mukaan. Eli jos oiskin tienannu tässä lasten välissä paremmin kuin ennen edellistä, niin ne ottaiskin niiden välitulojen mukaan. Olipas sekavasti selitetty..

Mulle tuli myös (onneksi) päätös, että esikoisen aikaisilla tuloilla mennään! En ole nyt välissä ollut töissä ollenkaan, ja suurimman osan v 2012 jo kotona... Vähän kyllä hirvitti, kun kelan sivuilla luki vaan tuosta automaattisesta huomioonottamisesta, mut nii vaan tuli päätös muutamassa päivässä :)

Mulla on kestänyt, öö, kuus viikkoa? Viime viikolla Kelasta soitti virkailija kysyäkseen yhden maksatuksen päivämäärää, josta mulla oli eri tieto kuin sillä. Olisin voinut selvittää sitä itsekin, mutta virkailija sanoi, ettei tarvitse. Nyt niistä ei taas kuulu mitään... Vähän huolettaa, että onko mulla edessä vielä jotain viime hetken setvimistä.

Hei, Mun hakemus saapunut Kelaan joulukuun 4., päätöskirje saapui tänään. :) Johtui varmaan siitä, että hain 6kk työtulojen mukaan, enkä sen vuoden 2012 mukaan. (niin ja äitiysloma on jo alkanut viikko sitten).

Takaisin