Tuet, lomat ja muut etuudet

Pitää olla liitteineen perillä viimeiseen päivään mennessä, ei vasta postissa matkalla...

Taidan kikkailla ja odotella hetken ja laittaa vasta ihan helmikuun loppupäivinä menemään netin kautta äitiyspakkaushakemuksen, menee sit reaaliajassa niin ei voi syyttää postia :p jos ei oiskaan perillä määräaikana. Kaikki muut pistinkin jo oikein vanhanaikaisesti paperihakemuksena menemään raskaustodistuksen kera ja työnantaja oli tällä viikolla laittanut myös Y17-lomakkeen Kelaan. Tuskinpa sitä uutta pakkausta saan, mut mukavaahan se ois.

Hakemukset ajattelin laittaa vetämään vasta maaliskuun puolessa välin. Jospa silloin saisi jo uuden pakkauksen. En malta odottaa sen julkaisua, eiköhän se vihdoin tule kerta kelan etusivulla näin lupaillaan.

Mun vanhempainrahahakemus (eli se kaikista tärkein) on edelleen käsittelyssä. Hakemukset kuitenkin on tehty jo 13.1. Siihen varmaan vaikuttaa se, että meidän palkkis ei kuulemma lähetä sitä tositetta palkan maksusta ennen kuin on sen palkan maksanut, eli siis tässä tapauksessa vasta kesäkuussa. Siihen varmaan kävisi jokin muukin palkanmaksukausi, koska olen kuukausipalkkalainen, eikä muutoksia kuukausipalkkaan tule näillä näppäimillä?

Mä en millään jaksaisi alkaa vääntämään tuon palkkiksen kanssa taas. Niiden kanssa saa joka kerta itselleen pahan mielen ja napsuvat hermot.

Tavallaan helpottavaa kuulla, että käsittelyajat venyy muillakin. Mun vanhempainrahahakemus on lähetetty 20.1. eikä vastausta kuulu, ja oon alkanut stressata, että onko jokin pielessä.

Oiskos Kelassa taas paljon puhuttua ruuhkaa :confused:

Entie ruuhkasta, tai siitä ratkaistaanko päätökset samassa paikkaa tai maakunnittain(?), mut miulla tuli kaikki päätökset viikossa.
Ja laput vein kelaan tammikuun 30.....

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Oliko sulla jonppu verotuksen vai 6 kk tulojen mukaan?

Mulle tuli ä-pakkauspäätös päivässä, mutta rahahakemuksissa on nyt mennyt melkein 2 vkoa. Ja nähtävästi vielä ei ole aihetta henkeä pidätellä odotellessa.

Mistäs muuten sen näkee että onko työnantaja laittanut tulotiedot eteenpäin? Mulla on tiedot tulossa kahdesta paikkaa - varsinainen työ on iso pulju enkä tiedä edes missä meidän palkanlaskenta tapahtuu niin ihan tuosta vaan en lampsi sinne kysymään, kun edes meidän osaston toimisto ei osannut sanoa tuosta mitään. Toinen on taas on pieni seura, jossa ei mikään tunnu muutenkaan tapahtuvan hetkessä kun hommat hoidetaan muiden kiireiden ohella. Eli pientä epävarmuutta pukkaa että meneekö tiedot ajoissa eteenpäin.

Nipsumuki: Mä näin sen Kelan sivuilta kun kävin tekemässä ä-rahahakemuksen, samalla siellä oli tieto, että Y17-lomake vireillä. Jos ei näy siellä, soittaisin palkanlaskentaan.

Ok, eli näkyisi varmaan heti tuossa kun klikkaa Vanhempainraha-kohtaa? Mulla lukee siinä että hakemus saapunut 7.2.2014, mutta ei mitään muuta. Täytyypä selvitellä.

Kysyikö, Ameeba, Kela tiedot suoraan vai pyysitkö lomakkeen ja lähetit itse?

Mulla siis laskennassa käytetään edellisen 6kk tuloja ja ainakin viimeksi sain siis päätöksen vasta kun se viiminenkin palkka oli maksettu.

Uutta äitiyspakkausta odottelen myös, ei sillä etteikö tuo edellinenkin kelpais, mutta kun olen sen ehtinyt jo fiilistelemään ja hypistelemään monta kertaa. Ja luulen, että monelta tutulta ja kirppareilta löytäisin niitä vaatteita jo tosi edullisesti. Ja uusi on aina uusi. Luulen kyllä että mulle vielä tuo vanha tulee, mutta hakemuksen laita vasta kun on pakko.

Kelan sivuilla mainittiin että vaikka periaatteessa tarkoitetaan just ennen päivärahakautta olevia tuloja niin, jos on kiinteä kk-palkka voidaan ilmoittaa myös hakemusta edeltävän 6 kk jakson tulot. Eli sen puolesta ei sentään, mun tapauksessa, tarttis odottaa loppukesään asti että päätös tulee.

Miekin olen kuukausipalkalla, mutta palkka vaihtelee n +-100e kuussa lisien takia :/ Olin itsekkin huolissani viime kerralla ja kelaan soittelin, mutta sanoivat että käsittelevät nämä tapaukset heti kun työnantaja sitten tulot ilmoittaa ja nopeasti se päätös sitten tulikin.

Meillä (isommassa firmassa) Kela-vastaava on lähettänyt Y17-lomakkeen suoraan Kelalle. Ois lähettäny raskaustodistuksenkin, mutta mä halusin laittaa sen itse, jotenka työpaikalle pistin vaan kopion (se virallinen tieto mun työpaikassa vaadittiin) Ja tää Kela-tyyppi oli laskenut mun tulot tietääkseni vuoden 2012 verotuksen mukaan ja ilmoittanut ne suoraan.

Verokortin mukainen verohan niistä lähtee +2 prosenttiyksikköä. Lapsilisä on muistaakseni veroton.

Takaisin