Tuet, lomat ja muut etuudet

Huihuihui: äitiys- ja vanhempainrahakaudelta kertyy lomat eli sen 2,5 päivää per kk, jos on ollut töissä vaaditun ajan (riippuu työsuhteen aloitusajasta, mutta noin reilu vuosi). Hoitovapaakaudelta lomaa ei kerry. Loman kerryttämiskausi on 1.4.-31.1.

Ja esimerkiksi mulla loppuu vanhempainrahakausi helmikuun alkupäivinä vuonna 2015 eli ihan täyttä lomaa ei kerkiä tulemaan, vaan jää sen 5 päivää vajaaksi. Jos laskettu aika on sillä lailla sopivasti, että vanhempainrahakausi päättyy niin, että kuluvalta kuukaudelta on 14 tai enemmän "työssäolopäiviä", kertyy lomaa sen 2,5 päivää.

Toivottavasti selvensi... Juuri itse viime viikolla näistä vänkäsin palkanlaskennan kanssa ja tuli pykälää ja lakia luettua ihan korvat sauhuten!

Mullakin niin pienet tulot, että ei kyl kauheen pitkään kotona voi olla. Mäkään en haluis laittaa lasta ihan pienenä hoitoon. :sad001

Ele: Kiitos, eli saadaan lomat sitte ens vuodekski, mikä on toki reilua, eihän sitä ilman lomaa jaksakaan :) Mulla tais vanhampainrahakausi loppua 25.2., eli hyödyn siis siitäki kuukaudesta :)

Jee, sairauspäivärahapäätös oli tullu tänään postissa! Nyt heti asumistukea hakemaan :)

Mä olen kotihoidontuella (ja tuleehan mulle sitten myös lapsilisät noista kolmesta). En koe eläväni siivellä, tilanne nyt vaan on se, että mies käy töissä ja saa sieltä paljon parempaa palkkaa ku mitä mun tulot nyt on. Mä kuitenkin annan panokseni täällä kotona hoitamalla meidän yhteiset lapset, huushollin ja pääosin laitan ruuat. Yhteinen elämä, yhteiset rahat ja kumpikin tekee osansa.

Nyt on jätetty kaikki hakemukset kelaan. Kun ei se ä-pakkauskaan näytä uuteen päivittyvän (eikä tossa vanhassa oikeesti mitään vikaa oo...).

Töissä laitoin vanhoista lomista anomuksen vetämään. Uudet pitäisi siirtää mutta jostain syystä meidän loma-ohjelma ei anna mun tehdä sitä. No, eiköhän se huhtikuuhun mennessä sekin onnistu.

Oho! Joo, nyt ei harmita, että en jäänyt aikailemaan pakkauksen tilaamisen kanssa.

MUOKS: Jossain väitetään, että tuossa kuvassa on jonkun vuosituhannen vaihteen pakkauksen vaatteita, ja uusi julkistetaan helmikuun lopussa.

Ei nuo kuvan vaatteet ole uudesta pakkauksesta, vaan jostain vanhemmasta. Mulla on ollut jollain lapsella tuon näköisiä vaatteita jostain saatuna... Kattokaas vaikka kelan sivuilta edelliset äitiyspakkaukset osiosta, niin noi on jostain 2000 -luvun alkupuolen pakkauksesta.

Ok! No sit jatketaan odottamista. Pöh, huono lähdeviittausten käyttöä, kun ei missään tuossa artikkelissa sanota, että kuva on vanha. En tykkää.

Uusi äitiyspakkaus julkaistaan helmikuun lopussa lukee kelan etusivulla alanurkassa! Jospa vielä siis odottais :) Ei oo lastenhuonekaan vielä valmis niin meillä ei ole mikään kiire. Kämppä on muutenkin kuin pommin jäljiltä vielä, muuten oisin varmaan jo pakkauksen hakenutkin

eikös se niin ole, että riittää kun hakemukset ä-rahoihin, pakkaukseen ym. on perillä Kelassa määräaikana eli viim. 2 kk ennen laskettua aikaa?

Jee, mulle on myönnetty äitiyspakkaus! Mutta päivärahapäätöstä saane jännäillä vielä hetken.

Mä ihmettelin kun mulla tuli kaikki päätökset eri aikaan, mutta pääasia että tuli kuitenki. Jouduin kyllä viimesiä päätöksiä odottelemaan melkeen 3vkoa!

Menee niin hermo ton Kelan äitiysrahapaperin kanssa. En mä osaa sanoa päivämääriä milloin työnantaja maksaa mulle palkkaa ja kuitenkin ilmeisesti ekat 72 päivää maksaa. Oisi voinut sitten työnantajan Kela-ihminen lähettää mulle sen Y17-todistuksen nähtäväksi, jotta osaisin itse täyttää oman hakemukseni eteenpäin.

Harmittaa vietävästi, että taasko pitää soittaa eteenpäin enkä tosiaan sitä nyt sairauslomallani tee. Voiskohan sen jättää tyhjäksi ja alleviivata vaan, että työnantaja lähettää sen Y17-lomakkeen???

Tietääkö kukaan, onko se lähetyspäivä Kelan pakkauksen ym. suhteen 2 kk ennen laskettua aikaa vai pitääkö hakemuksen olla perillä ja kirjattuna silloin???

Haluaisin vihdoin saada näitä asioita eteenpäin ja nyt parin päivän saikulla ois aikaa, mut kun ei hermot kestä :smiley-angry017

Mulle ainakin kelasta sanottiin, että pyytävät sieltä suoraan palkkatiedot ym. tyonantajalta eikä itse tarvitse niitä erikseen selvitellä.

Takaisin