Tuet ja etuudet

Ilona88: "Äitiys- ja vanhempainrahan perusteena käytetään AINA ensisijaisesti etuusoikeutta edeltäneenä vuonna toimitettua verotusta. Vuonna 2014 alkavissa äitiysrahoissa käytetään vuoden 2012 tuloja ja 2015 alkavissa vuoden 2013 tuloja jne. Mikäli tulot ovat nousseet huomattavasti (=vähintään 20 %) verotusvuoteen verrattuna, voidaan etuuden perusteena käyttää viimeisen 6 kuukauden tuloja. Jos sinulla ei ole tuloja 6 kuukauden ajalta, työnantaja esittää tulotiedot siltä ajalta kuin niitä on. Tulot esitetään pääsääntöisesti välittömästi äitiysrahakautta edeltävältä ajalta. Tulot kerrotaan kahdella vuosituloiksi ja niistä vähennetään mahdolliset tulonhankkimiskulut, esim. ay-jäsenmaksut ja työmatkakulut.

Etuus voi perustua myös opintotukeen tai sen perusteena voidaan käyttää työttömyysetuutta, jos sitä on maksettu etuutta edeltävän 4 kuukauden aikana. Näitä perusteita käytetään silloin, jos henkilöllä ei ole mitään muita tuloja (verotus, 6 kk tulot), joihin etuus voisi perustua."

Tuon mukaan kyllä olisi mahdollista saada.
 
Mä sain esikoisen 2013 kesäkuussa, ja Silloin rahat määräyty 2011 vuoden mukaan, jolloin onneksi olin töissä. Nyt tää tuleva Äitiysloma määräytyy saman mukaan koska siihen on oikeus kun edellisestä äitiyslomasta alle 3v. Näin neuvoi kelan työntekijä.

Olen nyt töissä mut en tiedä vielä miten jaksan 17.12 asti, joten tuo on hyvä pelastus jos en ehdi kerryttää 6kk hyviä tuloja (valmistuin vasta..)
 
Takaisin
Top