Tuet ja etuudet

Anki84

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Ehkäpä vielä tässä vaiheessa on aikaista tälle ketjulle, mutta ajattelin aloittaa sen kuitenkin :) Itselle kun on ensimmäinen lapsi tulossa, niin kaikki Kelan asiat ja siihen liittyvät asiat ovat vieraita. Täällä voipi viritellä keskustelua tuista, etuuksista sekä muista äitiyslomaan ja vanhempainvapaaseen liittyvistä asioista :)
 
Itseä kiinnostaisi tällä hetkellä tietää, miten tuo äitiysloman alkamisen ajankohta lasketaan? Ilmeisesti se on noin 30 päivää ennen laskettua aikaa? Lasketaanko tuon laskukaavan mukaan viikossa viisi vai kuusi päivää? Vaikuttaako arkipyhät laskemiseen eli pidentävätkö arkipyhät äitiyslomaa?
 
Äitiysloma voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, koska aloitat äitiysloman. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.
 
Ilmeisesti äitiysloman pituus on kuitenkin yhtä pitkä, aloitti sen 50 tai 30 päivää ennen laskettua? Toivottavasti osasin selittää, mitä tarkoitin :)
 
Anki, Joo eli jos aloittaa varhennettuna äitiysloman niin on sitten lyhyempi sieltä toisesta päästä. Jos siis ei jaksa töissä olla loppuun asti niin kannattaa mielummin jäädä saikulle. Jos nimittäin käykin niin, että aloittaa äitiysloman silloin kun on aikaisin mahdollisuus ja lapsi syntyykin niin yliaikaisena kuin mahdollista niin joutuu aika pienenä miettimään hoitoon laittamista ellei jää sitten kotihoidontuella vielä kotiin.
 
Kelan sivuilla on muuten hyvät laskurit noiden etuuksien laskemiseen eli kannattaa niiden avulla tutkia asiaa. Mä esim jo ihan aluksi katsoin pikaisesti, että äitiysloma alkaisi jo 18.12. jos la pysyy tuossa mihin olen sen itse laskeskellut. Ilmoitin jo työnantajallekin arviona tuon ajankohdan, sillä tiedän että tuossa vaiheessa sijaisia etsitään muutenkin niin voi jo valmiiksi orientoitua etsimään yhden äitiyslomasijaisenkin :wink Jouduin siis työnantajalle kertomaan heti kun tein plussatestin, koska raskaana oleva ei voi tehdä kaikkia työtehtäviä meillä.
 
Kiitti! Täytyy siis tutustua vielä tarkemmin :) Katsoin pikaisesti, että mammaloma noiden tietojen mukaan alkaisi mulla 26.11 eli "vaan" vajaa viis kuukautta enää olisin töissä! Tää aika tulee menee niin nopee! :)
 
Jos täällä on keikkatyöläisiä ja aiotte käyttää työtuloja äitiysrahan pohjana, niin pitäkää huoli, että ootte työttömiä työnhakijoita, jos sopimus loppuu ennen äitiysloman alkua. Mä sain kelalta väärää tietoa ja sen takia meni melko paljon rahaa ohi suun, kun en saanutkaan sit työtuloihin perustuvaa äitiysrahaa..samalla jäi saamatta kuukauden työttömyysrahatkin..sanoivat siis, että en voi saada työttömyysetuutta, kun olen opiskelija, vaikka minulla täyttyi työssäoloehto...
 
Laskin et mulla äitiysloma alkais 30 arkipäivän mukaan 25.11. Tosin eipä se paljoa missää näy eikä tunnu ku on valmiiks kotihoidontuella. Sitä mä muuten mietin, et maksetaako nuoremmasta kotihoidon tukea äitiys- ja vanhempainpäivärahakauden aikana? Nuorempi siis täyttää ens vuoden elokuussa vasta 3v.
 
Täälläpäin maailmaa äitiyslomaa on yhteensä ruhtinaalliset 15 viikkoa, mukaan luettuna ennen synnytystä otetut lomat... Sitten vaan kolmen kuukauden vanha lapsi tarhaan (jos nyt paikka edes järjestyy - haettu on *tietenkin* jo heti kun näytti plussaa) ja takaisin töihin! :sour: Pitäisiköhän muuttaa takaisin Suomeen :sad001
 
Täällä Euroopan pääkaupungissahan minä :smiley-angelic006 Luulisi täällä olevan hieman edistyneempää toimintaa näissä asioissa, mutta Belgian systeemeitä seuranneena en kyllä ole yhtään hämmästynyt tästäkään... Varmaan pitää vaan loppujen lopuksi sanoutua irti töistä tai jotain, jos ei saa muuten asiaa neuvoteltua, koska ei mitenkään sovi ajatusmaailmaani laittaa niin pientä lasta vieraiden hoitoon :arghh:
 
Täällä Euroopan pääkaupungissahan minä :smiley-angelic006 Luulisi täällä olevan hieman edistyneempää toimintaa näissä asioissa, mutta Belgian systeemeitä seuranneena en kyllä ole yhtään hämmästynyt tästäkään... Varmaan pitää vaan loppujen lopuksi sanoutua irti töistä tai jotain, jos ei saa muuten asiaa neuvoteltua, koska ei mitenkään sovi ajatusmaailmaani laittaa niin pientä lasta vieraiden hoitoon :arghh:
Joo, ei sopis minunkaan ajatusmaailmaan. Mitä ne siellä hoidossa sit syöttää vauvoille? Korvikettako? Vai pumppaileeko äidit aina töissä seuraavan päivän maidot?
 
Ei mitään käsitystä :confused013 Useimmat tutut on kyllä aika nopeasti siirtyneet syöttämään lapselle korviketta joka tapauksessa, että ehkä eivät ole kokeneet sitä ongelmaksi. Itse en kyllä ollut sellaista suunnitellut. Saa nyt nähdä, eiköhän tämä tästä jotenkin sutviudu, vielä on aikaa selvitellä vaihtoehtoja...
 
Ystävät jotka asuvat maissa joissa on nuo lyhyet äitiyslomat ovat tosiaan pumpanneet maitoa... Onnea matkaan, Emmmmi!
 
Betite: muistaaksen automaattisesti ei saa kotihoidon tukea äitiysvapaan aikana ellei ole sillä minimiäitiysrahalla. Kelan sivuilla voi laskea paljonko saisi kotihoidontukea jos sitä saa.

Itse näitä pohdin paljon, sillä tämä toinen vauva syntyy kuukausi sen jälkeen kun esikoinen täyttää kole vuotta, eli minä tipun minimiäitiysrahalle ja se sen vuoksi joudunkin menenmään syksyksi töihin ja keskeyttämään hoitovapaani (jotta saan jotain säästöjä äitiysvapaata varten).

Emmmmi: kuulostaa hurjalta, - toivotaan että ratkeaa kaikille suopealla tavalla tuoa asia :)
 
Mä saan sen minimituen se nyt on selvää jo valmiiks.
 
Bettie: oliko sinulla siis minimituki myös edellisestä lapsesta? Ymmärtääkseni hoitorahaa maksetaan niin että hoitorahasta vähennetään tuo vanhempainrahan määrä ja jos jää maksettavaa niin sitten saa tuon erotuksen. Hoitolisää voi saada, mutta siihen vaikuttavat tulot ja vanhempainraha katsotaan myös tuloksi sitä laskettaessa.
 
Oli viimeksi minimi. Ja mun mieshän on työkyvyttömyyseläkkeellä, niin suuret ei meiän tulot oo muutenkaan (itellä koulu jääny kahdesti kesken äitiyslomien takia).
 
Oonkohan ymmärtänyt oikein, että mikäli 6 kk ajalta ennen äitiyslomaa on vain määräaikaisia työsopimuksia niin äitiysrahan pohjana voidaan käyttää työsopimusten aikaisia kuukausia, mikäli on työttömänä työnhakijana silloin kuin ei ole töitä? Olispa hienoa, kun viime vuonna olin koulunkäynnin takia vain kolme kuukautta töissä.
 
Takaisin
Top