Treenaaminen kolmannella kolmanneksella

Minä olen aina harrastanut pyöräilyä ja pitihän se eilen aloittaa pyöräilykausi kun melkein kaikki tiet ovat jo sulat.Viikkoja on kasassa jo 35+1 mutta silti ei pyöräily tuntunut missään vaiheessa hankalalta.

Ok, eli josko sitä uskaltautuis pulikoimaan (: Voi olla vähän härön näkönen kyllä mahan ja bikinien yhdistelmä mut mulla ei muita uikkareita oo koskaan lapsuuden jälkeen ollukaan :D

Mä olisin alkanut lenkittää koiraa pyörällä, mutta mun pyörän satula on vähän liian korkeella mulle (äidin vanha pyörä) ja satula puolestaan ruostunut kiinni. >:( mies yritti ja yritti tunnin verran vääntää satulaa alemmas, mut eipä onnistunut.. Enkä uskalla nyt tän mahan kanssa pyöräillä tolla, kun muutenki vähä vaikee yltää polkimille. Riski kaatumiseen varmasti suurempi vielä tän masun kaa.

Mä jouduin silloin esikoisen aikaan lopettamaan pyöräilyn todella ajoissa, kun se ei kerrassaan tuntunut miltään hyvältä alapäässä. :D Nyt en ole edes yrittänyt, kun varmasti olisi sama tunne. Alapään suonikohjut ei oikein pyöräilystä tykkää...

Mä otin pyörän nyt talven jälkeen käyttöön, ja oon sillä esikoista vienyt hoitoon muutamana päivänä... Mutta tuntuu että maha on jotenkin tiellä!? :eek: Ja, tuntuu että penkkiä pitäis sentakia nostaa.. Ei muuten tunnu epämiellyttävältä..oudolta enemmän tuon mahan takia.. ja pyöräily sen takia on jotenkin "painavan tuntuista"..:bored:

Mä sain rv34 eteenpäin alkaa taas elää normaalisti, ollut supistuksia paljon, joten oli liikuntakieltoa. On ollut kyllä ihanaa, kun on taas päässyt lenkkeilemään ja saa liikkua :)) loppuajan (nyt 36+4) pyrin lenkkeilemään päivittäin kropan sallimissa rajoissa ja touhuamaan nyt, kun saa :D jotain kevyttä lihaskuntoa myös tehnyt ja lantionpohjalihaksia vahvistanut.. miten muilla viimeiset viikot, millaista liikkumista ja mikä meininki? :)

Rv 37+4 ja vointi erinomainen eli liikkumaan on pystyny tosi hyvin. Päivittäin tulee joko käveltyä tai pyöräiltyä pienempiä asiointimatkoja (2-5 km) ja lisäks oon käyny kolmesti viikkoon joko kuntosalilla tai jumpassa. Joko siis 2 jumppaa ja 1 sali tai 1 jumppa ja 2 salia, vähän vaihdellen viikosta. Jumpista oon valinnu lähinnä aerobisia tunteja joita oon sitten soveltanu niin etten hyppelehdi eikä syke nouse korkeelle mutta että kuitenkin saa pienen hien pintaan :) step-tunneista oon aina tykänny ja niitä tosiaan on pystyny jatkaa ihan koko raskauden ajan kun voi tehdä kaiken askeltaen ja soveltaa sit semmosia liikkeitä mitä ei voi tehdä.

Mullakin ollut supistuksia niin en oo hirveesti urheillut. Tosin ei mulla mitään liikuntakieltoo oo ollut. Neuvolalääkäri sano vaan supistuksista et ei olis kovin huolissaan. Salilla pystyn käymään mut esim kävely ei onnistu kun vauva painaa tonne alas niin paljon ja yleensä virtsarakkoon alkaa sattumaan. Viime viikonloppuna kävin pari kertaa salilla ja ihan hyvin pystyin tekeen. Arkisin en kyllä jaksa töiden jälkeen urheilla. Nyt rv 34+3

Täälläkin onnistui vielä lenkit 6-8km joka päivä. :) nyt rv35+1. Katsotaan meneekö kävely jossain vaiheessa hankalaks. Toisina päivinä vasen lonkka vihottelee, sillon en viitsi lenkkejä tehdä. Onneksi sitäkään ei ole kuin 1-2krt/vk. :)

Muuta liikuntaa en oo pahemmin raskauden aikana harrastanut. Alkuraskaudesta uintia, mut sit ei mennyt enää uikkarit päälle, enkä viitsinyt ostaa uusia.

Mä oon huomannu nyt parin viime päivän aikana, että harkkasuppareita ei tuu enää ihan niin usein kun aiemmin! Nyt vaan pukkas flunssaa päälle, mut ajattelin tästä tervehdyttyäni kyllä lähtee testaamaan, josko kävely-/pyörälenkkejä vois vielä heittää, vaikka sitten vähän hitaampaan tahtiin (: Joogaa ja lihaskuntoa oon tehny viikottain mut ennen 4-5krt/vko liikkuneena nykyisen 1,5kk:n aikaiset kevyet treenit 3krt/vko on jotenkin ahdistaneet (koulu ja huonontuneet yöunet vaatineet myös veronsa viime aikoina). Nyt kun ilmat on lämmenneet ja aurinko paistaa niin oikein kaipaa tonne ulkoilmaan muutenkin kun kävelyllä ovesta autolle! Ja kun viikkojakin on jo 35+1 niin ei enää oikein osaa pelätäkään vaikka vähän supistelis :) Vaikka toki mielellään pidän vaavin vielä sen pari viikkoa mahassa!

Mullakin tuntuu et on harkkasupparit vähentyny tosi paljon, mut tänään neuvolassa kun mittaili sf mittaa niin sano et supistukset tuntuu ja mä en huomannu mitään :D en sitte tiiä...

Tänään pääsin vielä kerran yhdelle tanssitunnille, mutta nyt lonkat sen verran kipeät ja SI-nivel heijastelee kumpaankin pakaraan, että taisi olla viimeinen kerta tätä lajia ennen synnytystä. Kävely kuntoilumielessä on pois laskuista, koska alkaa heti krampata mahasta, joten ehdolla on vielä kuntosali (on toistaiseksi sopinut) ja uinti (olettaen, että kohdunsuu on vielä kiinni). Lisäksi ajattelin testata jotain lattaritanssituntia, joka ei olisi niin rankka, mutta jossa saisi vähän lantiolle liikettä ja irtonaisuutta. Joogassa käyn myös, mutta se on enemmän rentoutusta, ei "kuntoilua".

Eilen vielä salilla, yllättävän hyvin kulki treeni. Kävely on edelleen ongelmallisinta, vatsa heti kivikova ja alavatsaa kivistää, mutta salitreenissä ei mitään ongelmia. Tein jopa jalkakyykkyä (toki suht pienillä painoilla), mutta enemmän ylävartaloa ja selkää. Saa nähdä kauanko pystyy salilla käymään, en ole vielä jättänyt korttia jäähylle, mutta eilen ainakin ok. Vähän vihloi alapäätä, kun menin sinne ja mietin, että saas nähdä tuleeko treenistä mitään. Kumma kyllä treenin jälkeen oli paljon parempi olo ja kivut kaikonneet. :rolleyes:
Edellispäivänä tein yhtä raskausjoogaa, mutta ei selkeästi ollut tarkoitettu ihan näille viikoille - osa asennoista sellaisia, että en todellakaan pääse niihin tällä vatsalla plus liikkuminen jo niin kömpelöä, että piti "hieman" soveltaa. Lattialtakin pääsee parhaiten ylös, kun toisella kädellä tukee seinästä ja toisella reidestä. Raskaus/pre-natal-pilatesta ajattelin testata tässä vielä kans, kun yksi nettipalvelu käytössä. Aerobiseen toimisi varmaankin uinti, mutta toisaalta en tiedä kohdunsuun tilannetta ts. pohdin uskaltaako vielä mennä uimaan. Kävely ei nyt kuntoilumuotona vaan toimi, eikä juoksu ainakaan. :grin Pyörä olisi myös, mutta sitä ehkä vähän arastelen ylämäkien (=kohtuun tuleva paine) ja kaatumisriskin vuoksi, mutta pitää katsoa millaiseksi vointi menee. Pyöräily muuten on kyllä kivaa ja työmatkoja normaalisti pyöräilen.

Takaisin