Treenaaminen kolmannella kolmanneksella

Minerva

Oman äänensä löytänyt
Heippa!

Urheiluhullu täällä kyselee toukokuisten parhaita vinkkejä treenaamiseen kolmannella kolmanneksella? Odotan toista lastani, mutta viime raskaus meni niin huonoissa voinneissa, ettei tullut urheilua ajateltuakaan. Mitä liikuntaa te harrastatte ja mille reenille oireet ja masu ovat antaneet siunauksensa? :)

Mä oon nyt pääasiassa käynyt salilla tekemässä punttitreeniä ja yhdessä tanssiharrastuksessa. Kävely tuntuu olevan ikävin ts. se alkaa välillä tuntua alavatsassa, jos vähänkään reippaammin kävelee. Istuminen ylipäänsä taas ankeampaa kuin seisominen, eli olen huomannut, että sitä paremmin menee, mitä enemmän töissä seison ja olen pienessä liikkeessä päivisin. Kunhan saan muuton alta pois, yritän ottaa joogaa/pilatesta vielä mukaan viikko-ohjelmaan, mutta ainakin nyt salilla käyn ja tanssin niin kauan kuin voin. Osa liikkeistä on pitänyt jättää kokonaan pois (esim sellaset, joissa tulee reiden lähentäjille venytystä tai jännitystä, alkaa tuntua häpyluussa ikävältä), mutta suurimpaa osaa pystyn vielä onneksi tekemään. Painoja on toki salilla pitänyt pudottaa jonkin verran, mutta se nyt on pientä, jos pystyy kuitenkin tekemään jotain. :) Vatsoista en tee enää suoria, mutta kiertoja teen ja kylkiä.

Minä oon onneksi pystyny liikkumaan melko normaalisti koko raskauden ajan (paitsi sillon alussa oli jonkun aikaa vähemmän liikuntaa huonovointisuuden takia). Nyt kun viikkoja on 29 ja risat niin oon edelleen käyny kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla (steppiä, viveä, combatia, pumppia). Eniten ehkä oon stepissä käyny koska se on oma lempparitunti! Toki on joutunu himmailemaan niin että pidän lautaa matalimmalla tasolla ja korvaan hypyt jollain muilla liikkeillä mut stepissä suurin osa liikkeistä tehdään kuitenkin askeltamalla niin mielestäni se soveltuu hyvin myös raskaana oleville jos siis on jo ennestään kokemusta kyseisistä tunneista :) kuntosalille sain ohjaajan tekemän ohjelman joka on viilattu raskautta ajatellen. Painoja oon vähän pienennelly ja vatsalihasliikkeitä piti eniten muutella. Salilla pystyy kyllä tosi monipuolisesti treenaamaan myös raskaana ollessa. Jostain syystä ihmiset paljon enempi tuijottaa salilla/ryhmäliikuntatunnilla raskaana olevaa, ihan kun ois joku kummajainen siellä :D ootteko huomannu samaa ilmiötä?

Mä en oo nyt combatissa käynyt, lähinnä aikatauluongelmien vuoksi. Mutta tykkään kyllä, tosin pitäis vaan himmailla aika lailla, ettei sykkeet lähde överiksi ja toisaalta pitäisi varoa vähän potkuja, ettei potkisi ihan täysillä. Mut pitää katsoa osuisko vapaata iltaa mun suosikkiohjaajan tunnin aikaan vielä tässä, kun on jotenkin liikuntakunnossa. :rolleyes: Muuten en ryhmätunneilla käy, noilla tanssitunneilla raskaana olevat ovat niin norminäky, että kukaan ei kummeksu. Ammattilaiset usein treenaavat about niin, että aamulla treeni, illalla synnyttämään. :D

Olen ollut sen verran kipeä raskausaikana, että viimeiseen kuukauteen en ole enää käynyt salilla. Siirryin pilatekseen, joka on aika leppoisaa puuhaa. Siellä treenataan synnytystä/palautumista silmällä pitäen ja tämä oli mukava yllätys. Ennen raskautta kävin juoksukilpailuissa ja treenasin salilla.

Eilen alkoi 31 päivän kyykkyhaaste ja itse kovin halukkaana siihen nyt olen osallistunut. Eilen ja tänään on kyykätty (eilen 50, tänään 55) ja olo oooikein hyvä ja normaali. Ei siis ole tullut paikat kipeäksi (paitsi reidet....:laughing021) eikä ole supistellut tmv. Mitä luulette, uskaltaako ton kyykkyhaasteen vetää loppuun asti? :) Vai onkohan siinä riski että käynnistyy synnytys..? :confused:

Mitäänhän multa itseltäni ei ole kielletty ja kun liikuntataustaa on, niin on sanottu että kaikkea mitä ennenkin on tehnyt, saan tehdä. Lenkkeillä, juosta, uida, kuntosalilla käydä ja lihaskuntoa kotona. Nyt raskauden aikana en ole kyykkyjä tehnyt, mutta kun ei pahalta tunnu, niin onko se sit iso paha susi?

Kiva ku tulee väkisinki mieleen, kannattaako mun tätä tehä vai ei, vaikka kaikkialla sanottu että saan tehdä. :sour: Nyt sit huutelen tätä vielä tännekkin ja kysyn vielä teidän viisaampien mielipidettä. :rolleyes: Ja ehkä vielä vaivaan neuvolantätiäkin huomenna ja soitan häneltä mielipidettä asiaan. :grin

http://www.motivire.fi/31paivankyykkyhaaste/ <-- tuolta löydätte siis vielä enemmän tietoa haasteesta, jos joku ei tiedä mistä puhutaan. :happy:

Mulla ei faktatietoa ole asiasta, mut epäilen, et esikoisen synnytyksen sain käyntiin kyykkäämällä. :D

Mä voisin kuvitella että kyllä sen sit tuntee kun kyykkääminen ei oo enää hyvä juttu itelle..

Mulla ei faktatietoa ole asiasta, mut epäilen, et esikoisen synnytyksen sain käyntiin kyykkäämällä. :D

O ooou. :D Nyt tuli olo et pitää unohtaa koko juttu. Pistin vielä tonne Motvireenkin viestiä, mitä ammattilaiset ovat mieltä.

Joo, no Motvirelta jo vastattiin ja sanoivat, että "oman voinnin mukaan, raskaus ei ole este liikunnalle ja kyykyille, emmekä näe mitään syytä mikset voisi kyykkyhaastetta tehdä" mutta eivät kuitenkaan ota vastuuta. :D

Äitini kanssa puhuin kanssa ja hän sai synnytyksen käyntiin rv40+0 juoksemalla rappusia. Neuvolalääkäri oli sanonut juuri samana päivänä, että nyt voi alkaa juoksemaan rappusia, niin saadaan synnytys käynnistymään. Samana päivänä alkoi juoksemaan rappuja ja niinhän se synnytys sitten käynnistyikin ja tyttö syntyi 40+1, kun vuorokausi ehti vaihtua. :)

Hyvä että käveleen pystyy ja nekin reissut on lyhyitä. Selätin ja kaikenlainen venyttely tuntuvat hyviltä... Kovasti koitan silti pitää toimintakykyä tässä yllä.

Hyvä että käveleen pystyy ja nekin reissut on lyhyitä. Selätin ja kaikenlainen venyttely tuntuvat hyviltä... Kovasti koitan silti pitää toimintakykyä tässä yllä.

Tsemppiä kovasti sinne! <3 kuulostaa ikävältä :( selätin on tosiaan hyvä kapistus, sitä kannattaa käyttää jos pystyy. :)

Mua on alkanut ahdistaa yhä enemmän, kun harkkasuppareita tulee koko ajan, vaikka olis enemmän levossakin koko päivän.. Oon tähän asti käynyt joogassa ja Pumpissa (ja Zumbassa sekä sauvakävelyillä vielä pari viikkoa sitten), mutta nyt totesin Pumpissakin kaikkien kevyimpienkin askellusten, kyykkäysten ja kumartelujen (kulmasoudut esim.) aiheuttavan supistuksia, joten alan olemaan aika neuvoton. Oon ennen raskautta urheillut 4-7h/vko juosten ja ryhmäliikuntatunneilla niin ajatus siitä, ettei juuri mitään voi tehdä on tosi ahdistava! Jooga ja ylävartalon lihaskuntoliikkeet tuntuu olevan ainoita, mitkä ei aiheuta supistelua. Meinasin neuvolassa ens viikolla kysyäkin, mitä mun kannattais asialle tehdä, kun en pysty tyyliin tekemään ruokaakaan ilman, että alkaa supistella kun seisoo ja suht hitain liikkein liikkuu.. Vai voinko edelleen elää normaalisti supisteluista välittämättä..?

Mulla ainaki supistelee monesti lenkeillä, mut sit minuutin tauko niin helpottaa.. Toisina päivinä enemmän, toisina vähemmän.

Tsemppiä kovasti sinne! <3 kuulostaa ikävältä :( selätin on tosiaan hyvä kapistus, sitä kannattaa käyttää jos pystyy. :)

Kiitti... Tuo selkä pääsi pahaan kuntoon kun en ajoissa pyytänyt kevennystä työtehtäviin (liikunnanopetusta vähemmäksi). Nyt vaan koetan saada selän kuntoutumaan levolla ja kevyellä liikkeellä, että ehdin peruskuntoa kohottaa/ylläpitää lenkkeillen synnytystä varten. Jumppa jäi viikon 22 jälkeen kun maha pullahti esiin.

Yösade: Mua on kans supistellu tosi paljon nyt pari viikkoa (nyt rv 28+4). Torstaina neuvolassa siitä juttelin ja mun virtsassa oli paljon valkosoluja eli saattaa johtua ihan vaan jostain tulehduksesta. Saan tietää maanantaina tulokset. Mulla ei oo siis mitään tulehduksen oireita tai en oo ainakaa huomannu, pelkästään supistelee. Ja just tollee ku sullakin, et vaik tekis ruokaa tai vaan nousee sohvalta tai istuu alas niin voi alkaa supistaa. Ja ihan noita harkkareita vaan ei oo mitenkää kipeitä. Eli välttämättä tuo liikunta ei oo kokonaisuudessaan syynä, tottakai sillä voi olla osuutta asiaan, mut voi johtua muustakin. Suosittelen neuvolassa juttelee asiasta. Mä en siis oo mitenkään paljon liikuntaa harrastanu, kävelylenkeillä lähinnä vaan käyny... Ja torstaina mul on viel varuiks lääkäriaika, et katto miltä paikat näyttää... Tsemppiä! On tää hankalaa, ku yrittää hitaasti kävellä ja silti supistaa :/

Mulla supistelee melkeen aina treenipäivän aikana. Tai yleensä treenaan aamulla, niin sit on koko päivän just tota että pienempikin kävely aiheuttaa supistuksia. Mä en oo oikeestaan osannu huolestua asiasta, mut viime aikoina vähentäny treenikertoja, ettei nyt joka päivä.. Ihan normit koiran ulkoilutukset ja työpäivät, jotka menee usein kiireessä juosten koko päivän ilman istumataukoja, ei tunnu missään JOS en oo aamulla treenannu :P

Ootteko muuten ikinä ollut mukana väriestejuoksussa? En ite oo ikinä ollut ja nyt se rantautuu ekaa kertaa Lappeenrantaankin - 21.05.16. Eli LA on ylitetty tuossa vaiheessa jos vielä kasassa ollaan. Onks ihan hullua, et jos olo on edelleen mitä nyt, niin lähtis sinne osallistumaan? :D En tosiaan oo ite ikinä ollut, enkä varsinaisesti tiedä mistä kyse, mutta haluaisin osallistua. Ja kyllä - vieläpä raskaan ollessa. :hilarious:

Oishan sekin, kun siellä sitten käynnistyis synnytys ja pitäs lähtee synnyttämään ihan sinivihreekeltaisena. :laughing021Mahtais kätilökin ihmetellä.

Eikös väriestejuoksussa ole esteitä ja kaiken maailman remuamista? :D Että itse en ehkä ainakaan viimeisillään raskaana lähtis. :)

Takaisin