Toukomussujen vauva-arkea

Täs tuli mieleen, että voisko vauvojen itkuisuus ja kärttyily johtuu kehon kasvamisesta? Joskus 4-5-vuotiaana muistan huutaneeni tuskasta Savonlinnan rautatieaseman kahviossa ja ojennelleeni jalkojani. Äiti arveli mun jalkojen kasvavan.

Tänä aamuna totesin, että taidan ottaa liian vakavasti tuon asian, ettei vauva ehdi käyttää kaikkia vaatteitaan riekaleiksi. Mies sano että kyllähän vauvat kasvaa eikä se oo mun vika ja juuri siksi kirpputoreilta löytää melkeen käyttämättömiä vaatteita. Mun tekis mieli käydä läpi toi meidän kirppis, vaan vauvalahjoina on tullu vaatteita sen verran että jospa sitten myöhemmin. Kulkekoot vauva vielä hetken vaaleenpunasissa vaatteis, niin hankin itse niitä sinisii, ruskeit ja vihreitä vaatteita. 

Meillä käytetään bodeja, legginssejä ja sukkii. Jalkaterälliset potkarit ei oikein sovi mun silmään. Kiristävät haaruksista bodyn kanssa, samoten jalkateris rupee varpaat menee rullalle tai vauva muuten vaan vetää jalat koukkuun jalkaterät rupee pyörimään tai lerpattamaan [&:] Pakko muuten myöntää, että söpöi vaatteita ei tuu pidettyy, jos ne o vähääkään hankalii pukee ja pitää. Samoten, mä suosin yksvärisii vaatteita. Niitä voi yhdistellä hieman paremmin ku kirjavia. Housut on hyvät olla paljon isompaa kokoa kuin itse vaatteen käyttäjä, sillä lahkeilla on taipumusta nousta ainakin puoleen sääreen. 70 senttisen lahkeet on nyt hyvii, 56 senttiset on ikävän näköset kaprit (tyttö vissiin 56 cm). Bodyt on nyt kaikki 62 senttisii, kun vaippa verottaa paljon tuosta pituudesta. Harmi että tällänen tietous tulee näin jälkijunas. Seuraavan vauvan kans tulis hankittuu vaan hyväksi havaittuja vaatteita. No, tietääpä sit jotain, jos tulee annettuu vauvanvaatteita jollekin lahjaks. 

Meillä on käytössä pitkähihainen body ja housut/ potkarit. Kietaisupaitoja oon käyttänyt jonkin verran, samoin tavallisia pitkähihaisia housujen kanssa. Missäköhän vaiheessa sitä ylihuolehtiva äiti uskaltaisi noita lyhythihaisia potkareita käyttää, saatika shortseja [:D]

Mä totesin tänään, että pakko on varmaan alkaa itse heräilemään yöllä kerran-pari lypsämään maitoa että saisi tuota tuotantoa tehostettua! Oma maito ei vaan millään riitä, mikä harmittaa kovasti [>:] Varmasti se vaikuttaa että mulla ei noita yösyöttöjä ole vaan ollenkaan! Herään kuitenkin kerran yössä pissalle, niin että voisin aivan hyvin siinä samalla lypsääkin maitoa jos siitä olisi apua tähän tilanteeseen! Se on kumma juttu, vaikka sitä järjellä ymmärtää että eihän sillä ole väliä syökö vauva tissiä vai korviketta, niin itse vuodatin monta päivää todella katkeria kyyneleitä ennen kuin suostuin myöntämään edes itselleni että maito ei nyt vaan riitä! Mulle oli ainakin ihan käsittämättömän vaikeaa kohdata se tosiasia, että minä en riitä lapselleni! Ja koetapa tätä selittää nyt tuolle miehelle [8|] ei toivoakaan että olisi ymmärtänyt tippaakaan kuinka vaikea asia oli mulle, sanoi vaan että ei ymmärrä miksi teen ehdoin tahdoin elämästäni niin vaikeaa...[:@] sain tuosta kyllä sellaiset itkupotkuraivarit että oksat pois!! Onpahan sen jälkeen ymmärtänyt olla hienotunteisempi [:D]

Tirri juu meilläkin on ihana sellanen hupullinen kesä"haalari" jossa on lyhyet hihat ja lahkeet. Just miehelle sanoin, että jääköhän pitämättä..

Mä mietin kans raskauden aikaan, että en mä mitään stressiä ota jos imetys ei onnistu. Nyt mua kyllä tosiaan harmittais jos ei onnistuis! Kun mua kanssa Tirrin tavoin harmittaa ettei oma maito riitä ihan kokonaan, vaan korviketta annetaan noin kerta päivään sit lisäks.. Nyt taas kyllä selkeesti huomaa että eilen söin ja join huonosti kun tänään tuntuu olevan maito tosi vähässä! Pitää tsempata tänään!

Meillä on käytetty kyllä jo melkein alusta asti lyhythihasia bodeja, kun herra on hieman kuumaverinen :D, ja kun kotiuduttiin oli tosiaan ihan kamalat helteet, niin tuntu että aina on kuuma tai hiki.

Yöt nukkuu välillä sellasessa bodyhaalarissa, jossa on lyhyet lahkeet ja hihat, tosin sitte on sukat jalassa. Viime yönä jätettiin jo lapasetki (=sukat) pois käestä, päivisin ei oikeastaan muulloin enää ole paitsi ulkona.

Suositeltiin meille käyttämään ekat pari viikkoa jotain raapimissuojina ennenkun saa vauvan kynsiä leikata. Eihän siitä meillä ainakaan mitään tullut kun herra viuhtoo käsiään niin hirveesti [:D] Kaks pienenpientä naarmua ehti tulla nenän pieleen kun luovuin niistä. Lapaset ollu käytössä tosiaan vaan ulkoillessa ettei kädet palele.

Pojalla on tumput kädessä jos on kädet kylmät tai sitten on suojana, ettei kynsi naamaansa pitkillä kynsillään. Muuten vaatetus on pitkähihainen body, housut ja sukat/sukkahousut lämpötilan mukaan. Öisin vetoketjullinen yökkäri.. Lyhythihaisia bodeja kyllä on mutten ole vielä uskaltautunut käyttämään, kämppä on aurinkoisella ilmalla niin kuuma että pakko pitää ikkunoita auki..

Sais poika vielä kasvaa, niin vois surutta pitää 56 vaatteita. Olis ainakin enemmän valinnan varaa :)

Mä joskus ennen synnytystä en tykänny noista bodeista, kattelin vaan paitoi ja housui. Rupesin pitää paitoi kotona ja mies rupes kärttyileen että ei tuommosii kamalii paitoi...Luulin että paita oli ruma mut sit tajusin että oikeassa joku mamma täälä oli sanoessaan että paidat nousee kainaloon. Kaapissa on nyt kuusi paitaa eikä niitä tosiaan voi pitää kuin lappuhaalarien kanssa. Meillä kun nostellaan vauvaa ja pidetään sylis koko ajan ni ei oo kiva kun on sit selkä paljaana. [&:] Ja haalareita ei pidetä kotioloissa kun en on jokseenkin kovat ja tarkotettu vain yleisillä paikoilla näyttelyyn. Vauvalahjana tuli edestä nepparoitava hihallinen ja lahkeellinen yöpuku kokoa 50, jonka kuitenkin siirsin sivuun kun oli niin iso. Nyt löysin sen ja väkisin yritän pitää kun on käymässä pieneksi. Mies kiroo tuotakin vaatetta, kun se on otettava kokonaan pois että saa vaipan vaihdettua. Ja mulla on paha mieli (puku on nätti) vaiks en ookaan vaatetta hankkinu. Huoks [:(]

Täällä huonotuulisuus vaan jatkuu.. jokunen päivä sitten tulin tänne kertomaan, että itkuisuus loppu ku seinään.
No, loppuhan se, mutta alko ihan yhtä nopeesti uudestaan. Oon ihan ihmeissäni, että mitä tää on..
Tyttö nukkui eilisen päivän aikana 1h päikkärit + muutaman kerran torkahti muutamaksi minuutiksi. Eikö toi oo vähä
liian vähä noin pienellä? Se jo tekee tytöstä kärttyisen. Sen lisäksi, oon huomannu ettei tytön vatsa toimi samalla tavalla
ku ennen. Eilisen ja tän päivän aikana ei oo tullu kakkoja, märkiä pieruja pelkästään.. toissailtana itki taas niin sydäntäsärkevästi,
että oon ihan varma että sillä on vatsa niin kipee. Kylvyn ja syönnin jälkeen teki hirmuiset kakat, ja itkuisuus loppu. Eilen aamulla ja illalla koitin taas samaa, kylpyä, syömistä, vatsan kevyttä hierontaa ja jalkojen jumppausta, ei toiminu.
Odottelen jotta kello lyö 12, nii pääsen soittamaan neuvolaan, vähä neuvoja miten tästä selvitään.. tyttö on koko ajan kärttynen, varmaan ton vatsan toimimattomuuden takia.
En ehdi muuta tekemäänkään ku kanniskelemaan ja viihdyttämään, jotta ei huutaisi ja kitisisi ihan koko ajan. Hartiat
on jo niin jumissa, että päähän koskee jatkuvasti. Ja varmaan myös se ettei ehdi edes syömään vaikuttaa päänsärkyyn..
Aika kuluttavaa tää tämmönen. Yöt onneks nukkuu vielä entiseen tapaan.

Nyt onneks taas nukahti, heräilee varmaan ihan kohta taas..

Meillä nyt joka yö syötön jälkeen neiti unissaan alkaa väninän ja huokailun ja huitomisen. Silmät pitää tiukasti kiinni eikä suostu heräämään. Oma nukkuminen on aika katkonaista. Mut ei se itke joten en osaa huolestua. Röyhtäyttäminen rauhottaa vähäksi aikaa levottomuuteen. Enkä mä huolehtis siitäkään, että valvooko vauva koko päivän. Kai se isse tietää, mikä on kivaa. Meillä nukutaan vaunuis aina, ja mä kun oon nyt innostunut tekeen hommii ulkona ni välillä tulee olo että pakotanko mä vauvan nukkumaan kun pidän sitä vaunuis [&:] Yritän selitellä itselleni että onhan se sentään siinä lähellä aina (pellollekin vedän vaunut mukaan) eikä sen ois pakko nukkuu jos haluis kattella taivaalle.

Meillä käytetää sekä 50cm että 56cm vaatteita. Tänään neiti mitattu ja 55cm pituutta. Mutta osa 56 on tosi isoja.
Meillä on H&M:n puuvillalapaset olleet jatkuvassa käytössä öin ja päivin, ettei raavi itseään kun on semmoiset tiikerikynnet ollut. Kerran olen niitä jo leikellyt ja neiti odotteli vaan tyytyväisenä siinä. Silti tuntuvat teräviltä... Mutta kun ruopii välillä siihen malliin minua rintojen välistä ja masulta syömistä aloittaessa että olisin varmaan verinaarmuilla ilman niitä lapasia [:D] Mutta tosi hyviä lapasia nuo H&M:n, eivät irtoa huitovista ja kuopivista kätösistä millään itsestään [:)]
Pitkähihaiset ollut käytössä koko ajan kun minä pelkään, että pienelle tulee kylmä. Bodyja ja erilaisia housuja ja yksi aivan ihana haalari ovat eniten käytettyjä ja pari kietaisupaitaa on ja nekin ovat kivoja. Lyhythihaisia haalareita löytyy kyllä kaapista mutta en edes sisällä ole niitä uskaltanut käyttää vaikka lämmintä täällä on ebout 26 astetta. Vilukissa itse niin olen vissiin varovainen vauvankin palelun suhteen. Vaikka on kyllä paremminkin tainnut näyttää tulevan tytölle kuuma vaunuissakin [8|]
Miten muuten te muut; oletteko makkarin ikkunaa uskaltaneet pitää öisin auki? Kun täällä läkähdytään... [8D] 26-27 astetta, hyvässä lykyssä ollut 24, jos keittiön ikkuna ollut auki toisella puolella asuntoa. Mutta paremmin varmaan viilenisi, jos olisi makkarin ikkuna auki ja ovi kiinni, kun on sen verran pienempi tila.

Tänään olisi sitten tytön ensimmäinen neuvola 10.20. Keskustan neuvola kun on kesäksi suljettu niin mun pitää lähtee vauvuilee ihan järkyttävä matka,jotta päästään sinne neuvolaa mikä ottaa vastaan..
Saa nähdä miten tyttö on kasvanut :)

RiinuLiinu - meillä oli kans about viikon verran tuon ikäisenä aika jolloin kakka ei luistanut niin kuin ennen, poika oli selvästi paljon tyytymättömämpi ja masuvaivainen. Tuo meni kuitenkin ohi ja alkoi vatsakin taas toimia paremmin vaikkei ihan samaa tahtia enään pitänyt kuin ennen tuota lievää ummetus vaihetta. Lieniskö ollut joku suoliston kehitysvaihe tms. kun systeemit muuttui. Täysimetyksellä olevilla ei tosin varsinaista ummetusvaivaa yleensä pitäisi tulla. Eri juttu jos vauva on vastikkeella, jolloin tuon riski on suurempi.

Paavo on kasvanut ihan hirmuisesti (ainakin siltä tultuu...) kotona otettiin paino tänään ja 6,5kg sen mukaan ois ja pituutta 60cm.
Eilen kun käytiin lelukaupassa niin mukaan tarttui sellainen leikki matto jossa on kaaret yllä joissa roikkuu hilkuttimia ja kilkuttimia, on peiliä ja kirkkaita kuvioita mitä katsella. Tuntui tykkäävän kun siinä makasi selällään ja killitteli leluja ja muita pitkään.

Yöt menee meillä tosi kivasti, eilen yöllä toista kertaa nukkui koko yön ja vasta aamulla kl6 alkoi tuhistelemaan että pitäisi saada syödä. Yleensä kyllä saa kl3 aikoihin syöttää mutta menee nukkumaan heti takaisin. Jaksamista teille joilla yöt on katkonaisia nyt, kyllä ne siitä paranee pikkuhiljaa kaikilla.

supernova, joo huomasin minäki, että kärttysyys johtu vatsan toimimattomuudesta.. nyt kun massu toimii melkein entiseen tapaansa,ei niin usein mutta toimii kuitenkin, niin tyttö on entinen ihana oma itsensä [:)]

Mullekin sanottiin, että varsinainen ummetus on tosi harvinaista, jos on täysimetystä.. kehotettiin kuitenki käymään apteekista mallasuutetta ko. vaivaan, mut en ees ehtiny käyttää sitä, ku tytön massu alko toimimaan ilman sitäkin [:)] No, onneks sitä ainetta voi käyttää vaikka leipomiseen [:D] (jos vaan olis aikaa semmoseen).

Eilen puntaroin itseni ja pikkuisen, yritin selvittää paljonko neiti painaa nyt. Ei taida meidän vaaka näyttää totta [8|] Sain lukemaksi 5,1 kg [:D] Vaikka viime viikolla tyttö painoi 4,3kg.

Me taidetaan lähtee kirpparikierrokselle, kun on näin kaunis ilmakin. Aurinkoista päivänjatkoa kaikille [:)]

Mites on muuten mammoilla painot palautuneet?
Meillä oli paino juuri ennen syntymää 72kg jolloin lähtöpainosta oli 14kg tullut lisää.
Nyt on paino 61,5kg eli vielä 3,5kg ennenkuin vaaka olis alkulukemissa.

Mulla on paino nyt sama kuin ekassa neuvolassa. 2kg tullu lisää sen jälkeen kun imettäminen loppu.

Ajattelin täälläkin nyt kertoa kun silmäleikkaus on ohi että miten meni kun sitä pahaa oloa purin sillon ekoilla viikoilla.
Leikkaus meni todella hyvin, jäänteitä verisuonista oli jäänyt silmään eli ihan selkeä kehityshäiriö, ei sairaus. Kaihi on ollu niin tiivis että nyt vasta nähdään minkä väriset Joan silmät oikeasti on [:)] Pahoinvointia oli heräämössä mut muuten eilinen meni nukkuessa ja nyt meillä on varsin iloinen ja tyytyväinen poika. Ollu tänään toosi paljon hereillä kun on niin paljon uutta ihmeteltävää. Hymyjäkin sadellut ihan urakalla <3 4 erilaista silmätippaa menee parhaimmillaan parin tunnin välein mut se on pientä siihen nähden miten onnelliselta poitsu näyttää eikä Joaa pahemmin häiritse kun minä niitä laitan toisin ku sairaalassa ku hoitsu niitä pisti...

Viikon päästä kontrolli ja siitä taas viikon päästä ja sit vielä heinäkuun lopulla ja sen jälkeen vähän harvemmin. Oli ihan sanoinkuvaamattoman upea fiilis nähdä että Joa seurasi katseellaan kättä kun sitä liikutti Joan näkökentässä [:)]

Samassa huoneessa oli kaksi muutakin pientä potilasta. Toisella toinen silmä kokonaan sokea jossa oli kaiken muun lisäksi harmaakaihi myös ja toisella leikattiin jälkikaihi toisesta silmästä. Synnynnäiset kaihit molemmilla eikä mitään selitystä että mistä on tullut. Juteltiin ja ynnättiin ja todettiin että olisi kiva tietää viime syksystä syntyneistä kenellä on ollut synnynnäinen kaihi että kuinka monen äiti otti possurokotuksen...me kaikki kolme se otettiin ja muutenkin lääkäri sanoi että nyt on jostain ihme syystä joku piikki kesäkuulla noissa operaatioissa....tiedä sitten mikä on totuus mut ihan mahdollinen mun mielestä.

Mutta siis, elämä hymyilee ja samoin Joa! Ihania kesäpäiviä kaikille ja voimia niille joilla on vaikeuksia! [:)]

Painoa tuli raskauden aikana 14kg ja pois on lähteny 16kg :). Olen tyytyväinen! Vieläki sais vain lähteä, mutta taidan tarvita ottaa itteä niskasta kiinni, ei se imetyskään ihmeitä tee, valitettavasti :D.

Mimmu hienoa, että leikkaus meni hyvin ja siellä on tyytyväinen ja iloinen pieni mies! Uuh, mä olin niin kriittinen tota hiton rokotusta kohtaan sillon, mutta loppuviimein menin ottamaan sen. Tää taas ruokki mun pelkoa, että ne on oikeesti voinu tehdä vaikka mitä..

Mulla oli viikko synnytyksen jälkeen kilot hävinneet, sekä maha. Taisin jo aiemmin sanoakin, että mua pelottaa paino toiseen suuntaan kun ihmisillä yleensä. Pelkään et kuinka oon loppukesällä "kuivan kesän oravan" näkönen kun imettää. Muhun ei vaan mikään oo tarttunu vaikka oon syöny mitä.. En tahtois laihtua sairaan näköseks! [&o] Mä kun olen saanut kamppailla aiemminkin pituuspyrähdyksen aikaan painon kanssa kun näytin suoraan sanottuna hirveelle..

lähtöpaino oli 79(eli enemmän kun tarpeeks), ennen synnytystä 84 eli 5 kiloa tuli ja nyt painan 69. mun epävirallinen tavotelukema on 65, mutta en ole laihiksella ennen kun imetyksen lopetan. Saa nähä paljon jää laihdutettavaa.

Hienoa Mimmu että kaikki meni hyvin.

Takaisin