Toukomussujen vauva-arkea

Meilläkin eilinen oli yhtä itkua ja kitinää[&:] Nukku alle tunnin unia ja koko hereillä oloajan oli vauvalla huono fiilinki.. itkua ja kitinää taukoamatta. Tissi ja pullo ei kelvannut ja vaippakin kuiva. Selkeästi oli iltasella jo väsynyt, mutta uni vaan ei tullut[:(] Viime yökin meni 3:lla heräämisellä, kun yleensä menee kahdella ja kerran ollaan yhdelläkin päästy.
Tuttia meillä syötiin 2 ekaa viikkoa. Nyt mutristaa kulmia ja työntää kielellä ulos. Ihan kuin ajattelis et mitä hemmettiä te mun suuhun työnnättekään[:D]

Meillä ei tuttia syödä, irvistetään vaan. Levottomuutta on ruvennu olemaan enemmän ja itkuakin, mut en ole kertaakaan ajatellu sen johtuvan D-tipoista. Jöötti tuolla vaan huonosti kulkee ja paukuttaa vaan ja hajut on aivan kamalat. Mut oon aatellu, että se ny vaan kuuluu tähän vauvaelämään, enkä oo sen kummemmin huolestunu. Vauvaakin lohdutellu että kyllä se siitä ohi menee. Niin, ja jos ei muu kitinään auta, niin sitteriin makoileen ni kyllä hiljenee. Kai se on vauvasta sellanen oma turvallinen paikka.

Oletteko tarkastelleet omia syömisiänne, kun vauva itkee mahaansa? Joskus voi vika löytyä omasta ruokavaliosta... 

Mä ainakin oon kokeillu kaikkea mahdollista jättää pois. Maidolla ei ole ainakaan vaikutusta, ruisleivällä ehkä vähän ja sitä nyt en ole juuri syönytkään, myös kahvin olen jättänyt minimiin. En sitten tiedä onko noilla vaikutusta vai aloittamallani disflatylillä mutta aion jatkaa samaa rataa.

Jep, mäkin oon kattonut mitä suuhuni pistän kun neiti on ollut niin kovin itkuinen pitkään. Nyt oli muutama hyvä päivä, nukku kunnon päikkäreitä ja meni yöunille 21-23, todella ihmeellistä. Mutta en antanutkaan muutamaan päivään d-vitamiineja!!! Nyt eilen annoin taas, kävin ostaan sitä gefilus+d tippoja kun relat loppui. Tuloksena huusi naama punaisena aamu viiteen! Ja ihan tajutonta huutoa. Nyt ei meinannut mikään auttaa edes, kun aina ennen on jokin konsti auttanut! Huusi vaan ja jänkäs itteensä tikkusuoraks. [:(]
Mä jostain olin lukevinani, että vauva on itkuisin n. 6vkon ikäisenä. Alkaa meillä olla ne ajat käsillä jo monella..

Meillä d-vitamiinit aiheutti kovastikkin itkua. 2tipasta itkettiin 14-23 yksi päivä. nyt annan aamuin illoin disflatyliä 11tippaa ja menee 3:kin d-vitamiini tippaa jo ilman en suurempia huutoja. eli meillä on ainakin tuo disflatyl auttanu. välillä sitä itketään mutta paljon rauhallisempi noiden alotuksen jälkeen.

Inxu kiitos vinkistä! Pitää kokeilla noitakin eikä vaan eri d-vitamiini merkkejä! Meillä on ollu nyt Cuplatonit, mutta oon alkanu epäilemään niiden tehoa!

mitä olen netistä mielipieteitä lukenu niin tuo disflatyl olisi tehokkaampaa kuin cuplaton ja cuplatoniahan pitää antaa joka syötön yhteydessä(ainakin neuvolan tädin kertomana) eli koin muutenkin tuon disflatylin helpommaksi kun tosiaan meillä ainakin riittää 2 kertaa vuorokaudessa(maksimi on 3 kertaa).

niin ja meidän d-vitamiinit on jekovit, jonka pitäis olla mahaystävällisin?

eli yhteensä meillä siis menee jekovit, gefilus(5tippaa) ja disflatyl (10-15 tippaa)

Tänään ollaan yritetty kovasti keskustella [:)] Suu isona yritetään äännellä ja kovasti hymyillään [:D] Mummo ja pappakin pääs tänään todistamaan isot hymyt kun kävivät äsken kahvilla [:)]

Mä luin et Jekovititkin voi aiheuttaa vatsakipuja(tietty varmaan kaikki!) ja sillon kannattas kokeilla Deetippoja(ei D-tipat, ne on eri). Niitä annetaan 20 tippaa päivässä, kuvassa oli muistaakseni pipetti pullossa, voi olla sillä kätevä kun noin paljon annetaan, on siis laimeempaa seosta varmasti. Ja noi ois d3-vitamiinia joka on vielä "parempaa" kun Jekoviteissä ja Devitolissa oleva d2-vitamiini, eilen kun googlettelin. Noissa Gefilus+d:ssä on kanssa d3-vitamiinia.
Jekovitit on muuten 96% etanolia! [:-] Samoin oli kyllä Deetipoissa väkiviinan prosentti sama.. Kuulostaa maalaisjärkeen hullulle..

Meillä on hymyilty takasin nyt kohta kaks viikkoa. Ja jutellaan kanssa jo kovasti. Neuvolan täti ihmetteli oikein tänään, että miten paljon neiti jutteli! Ja sen mielestä jokin neidin äänähdys jota teki muutaman kerran peräkkäin kuulosti ihan "äiti". [:D] Juu, tokihan se jo äiti sanoisi.. [:D][:D][;)]

Mun täytyy varmaan keskustella neuvolassa sitten noista tipoista. Viime yönä sain nukuttua vähän paremmin,mutta tyttö nukku kuitenki aika huonosti,että varmaan sellasii 1-2h pätkiä. Päivällä nukku paremmin. Nyt vähän pyörii tossa levottomaan,ja naama punaseen yrittää pusertaa jotain..oiskohan vatta jotenkii kovalla..[8|]

jännää miten noihin vauvanvaatteisiin kiintyy. Laitoin just 5 bodya pois, kun ovat käyneet pieniks. Pitänee käydä ostaas samanlaisii mut isompaa kokoo [&:]

Jossain luki, että vauvoille pitää laulaa. Saa oikein luvan kanssa palata lapsuuteen ja hoilottaa Dingoa. Täytyyhän vauvan tietää, mikä värisytti Suomen musiikin historiaa ja äidin sydäntä 80-luvulla [8D]

starletti: täälläkin laitoin 54cm vaatteita eilen just pois ja onnek niissä ei ollut vielä noita parempia. Sit menee monet hyvät kun joutuu vaihtamaan 60cm vaatteet pois vaan toivottavasti ei ole vielä hetkeen edessä [8|] Oon täällä alkanu toteamaan että saa alkaa käyttämään 62cm vaatteitakin kohta vaikka vähän vasta 4 viikkonen neiti. Ehkä noi mitä oon kokeillu on ollu pienemmästä päästä tota 62cm [:-]

Saatiin tänään lappu tampereen yliopistosta mahdollisuus osallistua korvatulehdustutkimukseen, joku uusi pneumokokkirokote. Onko muita kirjeen saaneita ja meinaatteko osallistua? Me ollaan tässä keskusteltu että osallistuttais.

Huomenta

Meillä menossa 56cm vaatteet ja tänään ikää 1kk.
Millaisia vaatteita noin ylipäätänsä pidätte vauvoilla päällä?
Meillä yleensä pitkähihainen body ja sukkahousut.
Muutaman kerran kylään lähdetty niin et niitten päälle laitettu sit äidin ostama "hellemekko" joka tosin 56cm eikä oikein enää mahdu [:D]

Todella harmi et ihanat vauvan vaatteet menee niin pian liian pieneksi.

Rauha: Eikä ees ehi käyttää kaikkia, ainaki siltä tuntuu.. 60-62 bodeja meillä on mahottomasti, yrittäs nyt vain tosiaan käyttää niitä kivoimpia. Joitaki sen koon bodeja on joutunu pistää jo poijeski ko jäävät liian lyhkäsiks poitsulle, mutta housuista saattaa mennä vielä 56.

Yleensä meilä on päällä body ja housut/sukkahousut/potkarit/puolipotkarit ja tarpeen vaatiessa sukat.

Inxu, mulle sanottiin neuvolassa että kaikki 1.6 alkaen syntyneet saavat sen pneumokokin jo automaattisesti mutta mekin se voidaan saada jos halutaan tutkimukseen osallistua. Voi olla tietenkin eri tutkimus kun täällä sillä kartoitetaan oikeastaan vain että miten se rokote vaikuttaa ympäristöön. Ei vanhemmilta vaadi muuta kuin että antaa luvan ilmoittaa jos tulee tulehduksia. Ja se ei ole 100% varmaa että saa sen pneumokokin kun osalle annetaan "lumerokote" joka oli muistaakseni B-hepatiitti. Ollaan kyllä puhuttu että lähdettäis siihen mukaan. En vaan tiedä pitäskö jättää vähän myöhemmälle sen ottaminen kuin 6vko neuvolassa kun muuten tulis yks rokote suun kautta ja kaksi reisiin..aika paljon kerralla pienelle ihmiselle...ja tosiaan tultiin siihen tulokseen että ei se B-hepatiittikaan mikään ihan turha varmasti ole vaikka sen saisikin eikä pneumokokkia. Tullaan varmasti paljon matkustelemaan jos nuo herran silmät leikkauksen jälkeen antaa lentokoneeseen nousta.

Rauha, meillä käytössä bodyt ja puolipotkikset. Ei hermo riitä niiden kokopotkareiden käyttöön [:D] Todettiin jo sairaalassa miehen kans että meillä ei kotona näitä enää käytetä. Ja siellä oli jotenkin hankala kun oli se paita kun eihän se mitenkään pysyny kunnolla ja aina oli selässä mytyssä...

Mulle tuli ihan suru kun laitoin kaappiin 56cm vaatteet kun ne jäi pieneks, niin ne jäi kotiutumisvaatteetkin pieniksi vaik Joa oli hukkua niihin kun tultiin kotiin...tuli semmonen olo et miten mun pieni voi olla jo näin iso... [:D] eikä noi 62senttisetkään varmaan kauheen kauaa mene jos samaa rataa jatkuu kasvu. Viralliset mitat saadaan maanantaina mut ei niissä kauheesti ylimääräistä pituudessa ole.

Tää on kyllä tosi kummallista. Tyttö oli tosi kiukkunen kaks ja puol päivää. Käytiin sit eilen päivystyksessä, kun tuntu ettei mikään auta. Tyttö vaan huusi ja huusi naama punasena, hyvin syönyt, vaippa kuiva, ei rauhotu vaikka syliin ottaa ja käveleksii ja hyssyttelee. Vaunuihin ei asettunut eikä auton turvaistuimeen, vaikka ennen jo niiden näkeminen sai unen tulemaan.
 Kunnan lääkäri ei osannu oikein mitään sanoa tai tehdä, joten laitto lähetteen päivystykseen lastentautien polille. Sinne siis. Lastenlääkäri kans ihan ihmeissään, että mikä tytöllä on, ku ei vaikuta vatsakipuiseltakaan. Otti verikokeita ja laitto samalla kanyylin päähän, jos tarttee tippaan laittaa. Tutki korvat, suun ja nenän. Oli tosi rankkaa mulle henkisesti, tyttö itki niin sydäntäsärkevästi, että äitikinhän siinä itkee vollotti sitte.. Pissanäyte kans otettiin. Samaten keuhkokuvat. Tuloksia odoteltiin muutama tunti, ei mitään, ONNEKSI!
Hassuinta tässä onkin se, että sen jälkeen kun tutkimukset oli tehty, ja odoteltiin niitä tuloksia, tyttö nukkui mun sylissä koko sen ajan mitä odoteltiin! Kun aiempina päivinä nukkunu tosiaan max. 15min pintaunia..
Jokatapauksessa, tyttö on tänään ihan niinku aikasemmin [:)] Kiukusta ei tietookaan, syö tavalliseen tapaansa, hymyilee ja on vaan entinen oma itsensä [:)]

Mut tuntu kyllä, etten oikeesti jaksa. Itkin itekkii ku tyttö huusi vaan, eikä mikään helpottanu toisen oloo.. mies ei auttanu mitenkään, ku oli kännissä, tietysti. En ollu nukkunu kovinkaan paljoa, joten väsymyski paino päälle.. asiat tuntuu niin paljo vaikeemmilta ku on väsyny. Viime yö ja tää aamupäivä ollaan tytön kans nukuttu melkein kokonaan, on tainnu nää viime päivät olla hänelleki aika rankkoja.
Syy tälle jäi mysteeriks. Ehkä se oli vaan semmonen kiukkukausi.

Niin ja kysyin siitä patista tuolla korvan takana siltä lastenlääkäriltä. Kuulemma on ihan normaalia, että pienillä vauvoilla turpoo imusolmukkeet, ettei niistä kannata huolestua turhaan. Pitää vaan seurailla, ja jos lähtee isonee nii sit pitää puuttua.

Mut me mennään taas tonne pehkuihin [:)]

Mikähän tirppana meillä asuu? Neiti on kuitenkin kasvanu nyt neljään kiloon ja pituuttakin oli tullut, mutta 50 vaatteet edelleen sopivat. 56 en oo ees kokeillut! [:-] Ja ihan sopivia noi 50 senttiset on eikä  kinnaa vaikka neiti on hyvin kasvanut... ? Mä oon ihan ihmeissäni... [:-] Tosin olihan meidän neiti syntyessään varmaan aika monen vauvaan verrattuna pieni..
Edit: No joo, onhan meillä tietty esim Lme:n kanssa 1kk iässä 1,5kg eroa vauvoilla.. [:)] Kävin kattomassa tuolta kasvupyrähdyksistä..
Meillä on käytössä pitkähihanen body ja housut+sukat/puolipotkarit. Peruspotkarit ei vaan oo mun mieleen yhtään ja on mun mielestä epäkäytännöllisempiäkin(jos pulauttaa niin helposti menis koko potkarit vaihtoon kun puolipotkareilla/housuilla menee vaan body, yleensä).

RiinuLiinu no hyvä ettei mitään kuitenkaan löytynyt, vaikka varmasti otti äidille koville tuo itkuisuus kun isi vielä kännissä eikä sulle ollut apua!

Takaisin