Toukomussujen vauva-arkea

Meillä poika nukkuu meidän kanssa makkarissa omassa sängyssään, vaikka kolmiossa asustellaan. Toinen makkari on hoito/työ/vierashuone. Ensimmäinen kotiyö oli miehelle rankempi mitä minulle :) Olin kuorsannut niin kovasti yöllä että mies oli säikähtänyt unen läpi että mikä kone hänen vieressä on..

Kokemuksen kauttahan sitä varmuutta hoitamiseen tulee, ei minullakaan kovin paljon kokemusta pienten vauvojen hoidosta ollut mutta sairaalassa piti oppia hoitamaan pientä ennenkuin pääsi kotiin. Miehellä ei ole aikaisempia kokemuksia pienistä vauvoista, joten ei ihme että arasteli kovin alussa. Mutta mitä enemmän olen antanut hänen touhuta pojan kanssa niin sitä varmemmaksi hän on muuttunut.. Eilen käytti poikaa ensimmäistä kertaa kylvyssä ja paremmin se homma häneltä onnistuu, kun omaa isommat kädet mitä minä :D    

Supernova meidän tyttö on nostanut päätään pystyyn ja kääntänyt sitä jo viikon verran - ikää karvan alle 3 viikkoa O_o Mutta sitähän nuo on neuvolassa ja sairaalassakin jo toitottaneet, että kyllä on jäntevä tyttö [:)]

Meillä mies on ihan kivasti mukana vauvan hoidossa nyt kun on vielä isyyslomalla. Joka sekin loppuu huomisen jälkeen eli sitten jäädään kaksistaan. Ja mies tekee pitkiä päiviä ja mun tukijoukot asuu tosi kaukana joten katotaan miten tällä äipällä pää kestää [8|] No joo, mutta kylvettää vauvan aina, näin oli meillä puhe alusta asti. On vaihdellut vaippoja, ainakin kun minä pyydän. Ja aika usein mies röyhtäyttää kun se saa sen röyhtäseen paremmin kuin minä - näyttää vissiin mallia [:D] Plus että mies on meillä se, joka on saanut pissat ja kakat päälleen, minä en ole saanut kuin pienet puklut. Mies sai eilen aamulla sellaisetkin paljaalle selälle niin että ne siitä sitten tietenkin valui selkää pitkin alas ja putos jalalle ja siitä kautta lattialle [:D][:D]

Kaksiossa asutaan, eli samassa huoneessa nukutaan kaikki kolme. Mutta eipä tuo mies juurikaan heräile öisin tuon vauvelin äännähtelyihin ja se on hyvä homma tietty kun isyysloma loppuu niin saapahan nukuttua vaikka samassa huoneessa ollaankin [:)]

Joa on myös tosi jäntevä ollut alusta asti. Kovasti kääntelee päätä aina ääntä kohti ja nostelee.

Me nukutaan myös kaikki samassa huoneessa vaikka omakin huone periaatteessa Joalle jo olisi. Nyt se on hoito-/vierashuoneena. Pinniksessä nukkuu äp-laatikossa. Totesin tosin viimeyönä et tarvii varmaan luopua kohta siitä laatikosta kun poitsu on jo niin pitkä ja häärää ihan hirveesti unissaan [:D] Tänäkin aamuna kopisi pää laatikon päätyyn. Pitäisi vaan osta pinnikseen se unisuoja kun toi meidän kissa ei vaan ymmärrä varoa vauvaa [&o] Ei tosiaan oo mitenkään mustis, mut se on vaan niin hössö ettei tajua.

Mä olen tässä pari yötä ihmetellyt kun ekan syötön jälkeen Joa on jotenkin kovin levoton ja heräilee enemmän kun aikaisemmin. Alko ekan syötön jälkeen syöttövälit menee sinne 1½ tuntiin...sit aamulla ajattelin et ei nyt voi olla siitä nälästä vaan kiinni...Otin Joan syliin muttei siihenkään oikeen rauhottunu, häsväs vaan...sit olin niin väsynyt ite et ajattelin kokeilla ekaa kertaa ottaa pojan meidän sänkyyn mun viereen. Otin Joan sit kainaloon ja simahti samantien...oli siis läheisyyden kaipuuta selkeästi. Edellinen syöttö oli kolmen aikaan ja söi ihan reilusti sit ähisi puoli kuudesta eteenpäin ja kuudelta otin viereen nukkumaan. Sit nukkuikin vähän yli kahdeksaan siinä kainalossa. Ite en osannu nukkuu mut levättyä vielä hetken [:)]

Meilläkin nostellaan jo päätä ja käännellään puolelta toiselle :). Muutenki täällä jäntevän olonen ja kuulema vanhemman olonen ko mitä on :). Mahalleen ko pistää lattialle, keinuttaa itteään jalat, käet ja pää ilmassa. Melkein tuntuu että kääntyä se yrittää :D. Ei kai nyt vielä kuitenkaan oikeasti ;).

Poika nukkuu yleensä ekat unet omassa sängyssään (nukahtaa sinne ittekseen, ko tuttia vain nostaa tarpeeksi ahkerasti :D), mutta muut unet minun vieressä/minun ja miehen välissä.

Olin äsken poissa pojan luota pitempään mitä aiemmin, kolmisen tuntia! Kävin miehen kanssa kalassa ja mummi hoiti poitsua :). Korviketta oli pitäny antaa, ko pumpattu maito ei riittäny.

Meilä kyllä on käytössä :). Hyvin rauhottuu tutin kanssa, ei tissiä pietä huvituttina :)

Meilläkin on tutti kovassa käytössä kun todettiin jo sairaalassa et pojalla vaan on ihan mahdoton imemisvietti [:D]

Meillä tutti oli alkuun tosi kova sana, nyt tuntuu hylkivän sitä kovasti [&o] reissussa kyllä tutti kelpaa onneksi, ja sen turvin viihtyy sylissä pitkiäkin aikoja vieraassa paikassa [:)] onneksi poika vikan syötön jälkeen nukahtaa ihan inahtamatta nykyään ilman tuttia!

Sanotaanpa nyt täältäkin,että jäntevä typykkä meilläkin ja jos tossa olalla rötköttää niin nostelee päätään,vaiks ei olis tarvis vielä [:D] Välillä nostaa päätään ja sitten katsoo minuun ja möllöttää siinä sitten [:D] söpö. Ja tutti täällä on käytössä..osastolta asti,kun ei yhtenä iltana rauhottunut millään niin kekkasimpa tutin,..jo hiljeni [:)]

Lohjalla vissiin liputtavat tutittomuuden puolesta ja siellä ei tutteja näkynyt missään tai kenelläkään. Eikä kukaan tutteja maininnutkaan. Ohjeistusluettelossa oli mainittuna "tutittomuus" eli siitä olisi ilmeisesti halutessaan saanut opastusta. Eipä otettu, muutenkin olen tutteja vastaan [8|] Käyttäkööt muut mutta minä en halua.

Meillä on ajoittain tutti käytössä, pyritään kuitenni nukuttamaan ilman tuttia koska tahtoo herätä heti kun tutti tippuu suusta. 

Nyt ollut parina päivänä niin että poika söisi vaikka kuinka paljon, mietinkin että mihin mahaan sillä mahtuu :) Hyvä vaan että nykyisin jo herää syömään ihan itse.. Viime yönä sitten nukkuikin 6 h putkeen, kun ei 14-21 välisenä aikana kovin pitkiä päikkäreitä tahtonut ottaa. Yritti epätoivoisesti iltapäivällä pysyä hereillä vaikka näki, että pientä väsyttää..

Aloitin eilen kestovaippojen testauksen.. harsoilla/imse vimseillä ja kuorivaipoilla mennään näin alussa päivisin, yöllä vielä kertakäyttöinen..

Meillä jokainen kestovaippakokeilu on päättynyt vaatteiden ja lakanoiden vaihtoon... Mutta katsellaan nyt, en aio vielä antaa periksi.

Tirri, meillä kans mies ei halua osallistua vaipanvaihtoon,mikä on mulle ihan ok. Eihän toi kummonen homma oo 
Mies ku tuntuu olevan aika herkkä noille eritteille (jopa puklulle!)..

Meillä pikkuneiti nukkuu samassa makkarissa meidän kans, omassa sängyssään. Varmaankin jos olisi mahdollisuus, niin
tyttö nukkuisi omassa huoneessaan, mut ku ei oo ku kaksio, niin pitää samaan makkariin mahtua Kunhan nyt saadaan taloprojekti alkuun, ja valmiiksi niin sit on tytöllä oma huone [:)] Tosin siihen menee vielä aikaa ihan jonki verran.

Hylene78, täällä kans mietitty, miks pitää aina vaan ryypätä, eikä olla tyytyväisenä kotona perheensä kanssa.. sen kun on halunnutkin [8|]
Esim. meillä mies jäi viikon sairaslomalle. Ensimmäisen, toisen ja neljännen saikkupäivän joi enemmän tai vähemmän. Sit sillon neljäntenä päivänä kehtas vielä sanoo, että hänellä on vielä kolme päivää vapaata, että hänhän vois seuraavana päivänä vetästä perskännit..
olin vaan että et vittu oo tosissas.. asia jäi sit siihen. No aamulla oli jo onneks eri ääni kellossa, vissiin vähä morkkis kun toi mulle aamiaisen sänkyyn [:)] Ensimmäinen kerta koko mun elämän aikana ku saan aamiaisen sänkyyn! Jotain hyvää tosta ryyppäämisestä joskus sittenki on [8|]
Oon tullu siihen tulokseen, että mies on vähä hidas tajuamaan tätä tilannetta, että hän on nyt isä, entinen elämä on taaksejäänyttä aikaa. Nyt puhaltaa uudet tuulet, jota vastaan mies kenties ehkä vähän kapinoi? [8|] Jaksan kyllä olla toiveikas, enkä luovuta.

Meillä kans tyttö tosi jäntevä, ollu alusta asti. Hyvin seurankipeä ja tykkää katsella kasvoja ja kirkkaita värejä. Melkein pyörähti yksi päivä tässä vatsalleen, ku kääntyi isiä katsomaan [:D] Paljon hymyilee jo ihan tarkoituksellisesti (?), ja jonkinsortin "jutusteluakin" on havaittu. On se vaan niin ihana paketti

Täällä kans tutti ahkerasti käytössä, muuten olis äipän tissi jatkuvasti suussa, imemisvietti aikamoinen [:D]

Kiitos Lilli10! Kävin eilen ultrauttamassa rinnan mutta eipä tuoltakaan mitään vikaa löytynyt... Lääkäri oli kyllä ihan urpo, ihmetteli että miten on ruoka yhestä rinnasta riittäny vauvalle ja että miten tästä kipeästäkin tulee maitoa? [8|] Kovasti sitten pohdiskeli että saako siitä tulehtuneesta muka OIKEESTI syöttää... Toivottavasti sullakin tilanne paranee ja olo helpottaa! Ei tosiaan henkisesti mitenkään helppoa. Ja kun ei ne oikeesti tunnu tajuavan ettei tuore äiti voi vaan maata sängyn pohjalla... Ja kun mullakin se liki 40 asteen kuume aiheuttaa aina semmosen horkkatärinän että mua pelottaa nostaa vauvaa ni on tosi kiva olla yksin kotona vaihtelemassa vaippoja yms. [8|] 

Kiitos myös muille myötäeläjille! Tässä nyt taistelun tuloksena ollaan tosiaan käyty joka päivä jossain kokeissa tai tutkimuksissa eli toiveekkaana ollaan. [:)] Nyt todennäköisin syy lienee toi mun nänninpää, johon tulee jotain "piimäkokkareita" jotka sitten tukkivat aika-ajoin ne maitotiehyet . Inhottaa vaan kun aina saa taistella että saa hoitoa. Kuinkakohan monta kuuria ne olis mulle vielä kirjottanu jos oltais vaan tyydytty "lääkärin sanaan".

Meillä mies kyllä osaa hoitaa vauvaa ja pärjää sen kanssa ihan siinä missä minäkii (kiitos varmasti sen että oon ollu koko ajan kipeenä sängynpohjalla) mutta halut viettää vauvan kanssa aikaa on ihan olemattomat. Onneks näin päivisin meillä neiti nukkuu pitkät unet ni saan itellenikii vähän omaa aikaa. Iltaisin mies ehkä just sen aikaa kattoo tyttöä että saan pyykit viikattua tai tiskikoneen tyhjennnettyä ja siitäkii ajasta puolet menee tytöllä sitterissä tutti suussa.
Sunnuntaina on ristiäiset ja mieshän sitten ilmoitti että lähtee ampumareissulle lauantaina... [8|] Mä sille jurputin että missä välissä mä leivon kun ei siitä mitään tuu jos oon kahestaan tytön kanssa... no mieshän sitten ystävällisesti pyysi anopin tänne "avuksi"... [8|] Ehkäpä muistatte että meillä ei anopin kanssa mitkään parhaat välit ole eikä tilanne tässä lapsen syntymän myötä ole juuri helpottanu. Varsinkaan apua siitä anopista ei ole yhtään kun se vaan tekee kauheen haloon itestään eikä uskalla edes nostaa vauvaa ite syliin. Siis kun anoppi tulee meille ja haluaa vauvan syliin ni mun ekaksi pitää ettiä puhdas peitto, jonka laitan sen syliin, sitten asettelen vauvan siihen hyvään asentoon ja sitte juoksen minuutin välein korjaamassa niskaa tai kääntämässä päätä tai jotain. Viimeistään vartin päästä vauva hermostuu siihen touhuun ja anoppi rupeaa itkemään että miksi se ei tykkää hänestä... [:-] Mä oon kyllä vahvasti sitä mieltä että anoppi on ihan oikeesti henkisesti sairas... Nykyisin se saattaa soittaa mulle ja itkeä puol tuntia sitä että mitä jos hän kuolee eikä nää tän tytön rippijuhlia. [8|] No enpä tiedä minäkää oonko enää silloin hengissä... Ja sitte se raahaa meille kassi kaupalla kaikkea käytettyä roinaa... Kaiken huippu oli ku anoppi toi sairaalareissultaan (oli siis pienessä leikkauksessa keväällä) vauvalle semmosen kertakäyttöisen vaipan/lakanan palan jota oli ite pitäny allaan viikon sairaalassa... [:'(] Siis oikeesti! Niitä semmosia kelta-valkosia mitä mä tungin synnytyksen jälkeen housuihini siteen lisäksi ja laitoin toisen vielä alle ja heitin niitä tunnin välein menemään... ni anoppi tuo semmosen naama kirkkaana että "mä sain ottaa tän sairaalasta mukaan ja aattelin että täähän on vauvalle hyvä! Ei siinä muut oo nukkunu ku minä sen viikon ja mä katoin ettei siinä ollu mitään likaa...". Hyi olkoon sanon minä... [:'(]

Jaahas, vaunuissa taidettiin herätä ihan kunnolla... Lähdetääs sitten taas ihanaisen kanssa seurustelemaan. [:)]

ansku81, anteeks mut minä nauraa rätkätän täällä ihan kympillä [:D][:D] voiko tommosta oikeesti tapahtua?
Tuoda nyt käytetty alunen, hei haloo [:D] Ei kyllä taida ihan kaikilla rattailla toi sun anoppis käydä..

Aurinkoista huomenta kaikille![:)]

Täällä ollaan ihan pulassa. Tyttö kitissyt jo toista päivää, mistä ihmeestä se voi oikein johtua?
Ainut "hyvä hetki" tänään ollut heti heräämisen jälkeen, syömisen ja vaipanvaihdon jälkeen. Muuten kitisee koko ajan,
oli sylissä tai ei. Nälkä sillä ei ole, vaippakin kuiva. Eilen ajattelin sen johtuvan D-Tipoista, mut kitinä eikun jatkuu vaan,
joten eikai se siitäkään voi johtua? Ajattelin tänään jättää tipat antamatta, niin poissuljen sen vaihtoehdon.
Eilen nukkui semmoisia 15min pätkiä, tosi levottomasti. Yö nyt meni hyvin, varmaan tyttö sen verran väsyny oli..
Ollaan mun vanhemmilla nyt toista päivää, aiemmin tyttö viihtyi täällä tosin hyvin ja oli kiltti ku mikä.. ihan ihmettelivät
kuin helppohoitonen voi olla. Ja nyt sit tämmöseks menny, voisko olla koti-ikävää?

Nyt sain sen taas hetkeks nukkumaan, mut ei neiti nuku kun max. 15min ja taas hirmu kitinä. Rauhoittuu kun vieressä on hetken.
Ihan selvästi väsyny, mut miksei nuku sitte? Eilen ei vaunuihinkaan (missä normaalisti viihtyy) rauhoittunu..
Lämpö ihan normaali reilu 37, nenukki vähä vuotaa, mut ei oo muuten flunssaisen oloinen.
Vaikee kattoo toista, kun ei tiedä miten voi auttaa, kun tietäs ees mikä on.. [:(]

Mä mietin ihan samaa,että johtuuko meijän tytön viime öinen rääkyminen D-tippojen aiheuttamista vatsavaivoista,JOS se aiheuttaa niitä. Ei oikee voi jättää pois kun vasta alotettu sekin..viime yö poikkeaa normaalista. Nyt näyttää nukkuvan niin tyytyväisenä tossa sitterissä,että mitäs ihmettä,miks ei yöllä voinut nukkua? [8|]

Takaisin