Toukomussujen vauva-arkea

Miu ainakin Keski-Suomen Keskussairaalasta sen sai. Limenvihreä kassi jossa oli vaippapaketti, kertakäyttö vaipanvaihtoalustoja, pipo vauvalle, pieni lelu kaukaloon, näytepakkaus liivinsuojista sekä hoitoöljystä ja sit tais olla vielä Tena- näytteitä jos en väärin muista. En tiiä unohdinko jotain.

Täällä on väsynyt ja surullinen mamma. Toivoin näin vloppuisin miehen auttavan pe-la ja la-su öinä enemmän kun ei tartte aamusin herätä töihin. Kakat. Ja tietty eilisillan oli kalalla mun veljen kanssa, koko reissu 4-5h, tänään koko illan ollu menossa jne. Masentaa. Tyttö kun tietty huusi, valvoi ja söi aamu neljään viime yönä. Mies lupas et saan illalla nyt nukkua mutta enpä oo saanu. Kiva siis jos tässä taas neljään valvotaan. [&o]

Jaksamista ja woimahalit Lyydia!!!
Toivottavasti neiti nukkuisi ensi yönä.
Meillä on viime yöt menny niin että heräilee n. kahdelta, neljältä ja kuudelta mut silti edelleen ihan hienosti.
Nytkin nukkuu täs mun sylissä. Mennään kohta nukkumaan...

Meil isäntä oli 3 viikkoo isyyslomalla ja nyt vielä kesälomalla. Vasta heinäkuussa töihin.
Pelailee tuolla xboxilla mut lupas tulla auttamaan tarvittaessa.

Jaahas, mies kävi hakemassa Nellin ja vei omaan sänkyyn. Saas nähdä suostuuko nukkumaan. Oli silleen semi-hereillä... nyt pitäis itekkin mennä mut mä oon kans tämmöinen yökukkuja...

Mut rauhallisia öitä kaikille perheille!

Lyydia - sori, kun tungen taas nenäni tänne, mutta pistää vihaksi, kun lukee juttuja missä mies huitelee omia menojaan ja äiti väsyneenä vauvan kanssa. Ei muuta kuin stoppia miehen menoille ja vauvaa hoitamaan, että äiti saa levättyä. Ihan totta! Kyllä sitä ehtii mennä, kun vauva vähän kasvaa ja saa oikeata rytmiä elämään. Ei sitä äitinä yksin pidä vastuuta kantaa, kun ei sitä vauvaa ole yksinään tähän maailmaan tuonnutkaan. Asiat tärkeysjärjestykseen.... ja eka tulee äidin hyvinvointi ja sitten vauvan. Koska jos äiti voi huonosti, niin voi vauvakin ja se on tosi.

Tsemppiä hurjasti! [:)]

Miu82: Näköjään sen kassin saaminen on sairaalakohtainen, OYS:sta ei ainakaa sellasta saanut mukaansa..

Täällä melkein viikko ollaan oltu kotosalla vauvan kanssa ja alkaa arki pikkuhiljaa luistamaan.. imetys sujuu jo paremmin mitä sairaalassa, eikä rintakumiakaan olla tarvittu kun poika on oppinu tekniikan.. Tahattomia hymyjä ollaan myös saatu nähdä :)

Onneksi neuvolatäti kävi jo toisena kotipäivänä kylässä, painokin oli noussut sairaalan lähtöpainosta: 3460g -> 3530g. Nyt poika jopa heräilee omia aikojaan, kun sairaalassa piti herätellä syömään.. Nyt on iho alkanu kesimään, mutta terkkari sanoi ettei kannata alkaa rasvailemaan koska se on normaalia.. Mitä vähemmän rasvoja käyttää, sen parempi..

Toinen silmä on hiukka tulehtunut, kovin rähmii mutta toivotaan että se menee puhdistuksilla ohitse ettei tarvitse lähteä lekurilla käymään.

Onneksi tuo meidän koirakin on suhtautunut hyvin pikkuiseen, tykkää kovin nuolla varpaita ja tulee katsomaan jos poika itkee.. Ihan kiva päästä välillä koiran kanssa haukkaamaan happea ja jättää poika isälleen hoitoon. On isukki uskaltanut jopa ensimmäisen kakkapyllynkin pestä :) Mies vain tuskailee, että kasvaispa poika äkkiä isommaksi että pääsis kunnolla leikkimään, kun nyt vaan nukkuu ja syö :)

Ansku81, uskomatonta, miten tommosta voi ees tapahtua! Mä ottaisin yhteyttä jo potilasasiamieheen, eihän tommoinen oo inhimillistä kohtelua alkuunkaan!

Täälläkin annetaan vauvan valvoa kun hän haluaa, uni kyllä tulee kun väsymys painaa. Ja meidän neidille on jo aikalailla alusta saakka ollut tietty rytmi ton valvomisen ja nukkumisen suhteen, joten on helppo ennakoida.

Rukan reissu heitetty. Oli tosi rankka reissu tytölle. Molempina iltoina ihan älyttömät rintaraivarit (jota ei normaalisti meillä harrasteta..), eikä millään meinannut asettua, huusi vaan kurkku suorana tunnin ja nukahti lopulta. Illalla kun ajeltiin kotio päin, satuttiin juuri neidin nukkumaanmenoaikana pysähtymään, että syötäisiin jotain.. no, reissun päällä kun oltiin, niin tyttö ei siitä tykännytkään vaan raivosi ihan älyttömästi, ja päätettiin että äiti ja isi syö sitte vähä myöhemmin.. koko loppumatkan tyttö hyvin levoton, pieniä unipätkiä. Saatiin onneks syötyä kuitenki. Kotiin ku päästiin, laskin tytön meidän sängylle. Niin tyytyväisenä siinä katseli, tunnisti selvästi että tutussa paikassa ollaan. Syötin, vaihdoin vaipan ja yöpuvun päälle. Laitoin tytön sänkyyn jossa hetken aikaa katseli ympärilleen ja nukahti. Voi ku tuli hyvä mieli, kun toinen niin iloinen ku kotona taas [:)]

Mä olen myös huomannut että noi pidemmät matkat on aika rankkoja. Tämä toinen Jyväskylässä vierailu oli ihan yhtä rankka kun edellinen. Ja taas sekä pojalle että äidille. Joa oli hereilläoloaikansa tosi kiukkuinen ellei ollut joko omissa vaunuissa tai mun sylissä. Lisäksi Joan rytmi oli siellä ihan sekaisin. Illalla meni samaan aikaan nukkumaan kuin kotona mut muuten nukku ihan eritavalla kun kotona ja huomattavasti enemmän. Nyt ollaan taas kellontarkkoja kun päästiin tuttuun ympäristöön. :)

Mä taas sain kuunnella kommentteja miten retuutetaan/kiusataan lasta kun otettiin kaupungille mukaan kun mentiin kaupassa käymään ja miten isä ei olis kopan kanssa sateessa saanut hölkätä autolle ja kuinka laitettiin Joa kovalle alustalle kun otettiin kuvia niin ja isä kun kylvetti niin piti vielä kommentoida että älä hukuta poikaa...ja siellä vain ilmoitetaan että he lähtevät pojan kanssa kävelylle yms yms...eivät siis vaivaudu kysymään onko itse pojan vanhemmille ok...ja satuinpa kuulemaan myös kun mummo kutsui itseään Joalle sylissä äidiksi...

Ymmärrän että siellä ollaan innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta ja vielä enemmän kun harvemmin näkee...mut rajansa kaikella! Ja tiedän myös etteivät mitään pahaa tarkoita mutta kyllä tuoreen äidin korvaan särähtää... [&o]  jotenkin tuntuu et siellä on sellaisen jättimäisen arvioivan silmän alla noiden kommenttien takia vaikka se nyt vaan on heidän tyylinsä...kolmessa polvessa, huomasin ristiäisissä

Hellou!!
Täällä arki menee jo hienosti.. Poika on ollu nyt reilun viikon kotona ja hyvin on menny. Ei oo äiti ainakaan vielä väsynyt[:D]vaikka heräillään yöllä aina n. kolmen tunnin välein syömään.. Ja meillä, niinku monella muullakin, ei imetetä, joten joutuu aina lämmittämään ruoan siispä aikaa menee hiukan enemmän siihen hereillä oloon.
Tänään mennään ekalle neuvola käynnille ja saas nähä kuinka paljon nyt on paino noussu[;)]...Poika on hurja syömäri!
Meillä isä onneksi osallistuu arkeen kiitettävästi ja hänkin menee töihin takasin vasta heinäkuun puolen välin jälkeen...

Paljon voimia teille jotka joudutte vauvan kanssa periaatteessa kahden pärjäämään vaikka isä on kotona!!!! Kurja tilanne toi tommonen[&o]..

Ainii, ja tuossa Libero-kassissa oli vielä Lyydian luettelon lisäksi kunnon paketti kosteuspyyhkeitä... Ei mikään pieni näyte vaan samanlainen kun kaupasta voi ostaa.
Meille Kymenlaakson keskussairaalassa sellainen myös siis annettiin sekä Pampersin pieni pahvinen "salkku", jossa oli kans liivinsuojanäyte, pienen pieni paketti kosteuspyyhkeitä, lyhyt hihainen body ja vaippoja.. Olikohan muuta? Ei tainnu olla..

Meillä tämä arki on nyt sitten kolme viimeistä päivää ollut sellaista, että yöt nukutaan 2-3 syötön voimin eli ihan ok mun mielestä. Huonomminkin voisi olla. Mutta päivät... nuo kolme viimeistä päivää olen ollut lähestulkoon yksin vauvan kanssa kotona koska mies oli harrastuksensa päiväleirillä. Eikä siinä mitään. Mutta tyttö ei olekaan sitten aamupäivien jälkeen antanut minulle ollenkaan hengähdystaukoa; koko ajan pitää olla syöttämässä... Ja kun saa syötön loppuun ja kantelee sylissä jonkun aikaa ja laittaa sänkyynsä niin max 10min ja alkaa kitinä. Ja taas syliin ja syömään... Ja tätä sitten iltaan saakka. Ja nyt sitten alkoi taas itku... Koko ajan käskyttää. Tosi rankkaa henkisesti kun ei hetken rauhaa saa tuolta tytöltä [&o]

miiuhoo, tuttu tunne. Tyttö nukku aamusella puolisen tuntia, joka ei hänelle riitä ei alkuunkaan. On hirmu kärttynen ku on väsyny. Nyt sit tuiskahti vihdoin ja viimein, MUTTA lastenneuvolan täti tulee vartin päästä, joten eiku tyttö hereille [:(] Mies on kyllä kotona, mut ei ehdi auttamaan, niin paljo omia hommia [&:] Olkoot mun puolesta.

Meillä kans KYS:sta antovat mukaan niin Liberon limenvihreän hoitolaukun kuin Pampersin pahvilaatikon. Ja äitiysneuvolan tädit toi sillon ekalla kerralla samanlaisen Pampersin laatikon tullessaan.

Jeps, taidan lähtee pikkuhiljaa pientä neitoa herättelemään, sääliksi käy, ku just nukahti [:o]

Riikka on se mies pääsääntöisesti hienosti mukana ja auttamassa, mutta sit välillä tulee tällanen parin päivän "huono putki" jollon oon aika maassa, kun tyttö nukkuu huonosti ja isi on ollut vähän heikommin apuna. [:(] Siksikin eilen ärsytti kun me mennään tänään taas tytön kanssa porukoille yöksi kattoon mun serkkua joka asuu ulkomailla ja mies saa olla illan ihan rauhassa ja nukkua ens yön ihan niinkuin huvittaa! Et ois sit illalla ees pidelly tyttöä että saan pestä pulloja ja käydä suihkussa..

Mutta tyttö oli äitille kiltti sit eilen. Nukahti jo vähän ennen 12! [:-] Mies syötti sille vielä tissien jälkeen korviketta ja se simahti, laitto sänkyynsä ja heräs. Itkeskeli ja lutuutti suuhunsa vielä kaikkea. Mies otti sen peitossaan syliin kun mä aloin kaivaan tissiä esille, mies hyssytteli sitä ni simahti sekunnissa! [:D] Me katottiin toisiamme ja purskahdettiin nauruun. On meinaan meidän neidille ihmeellistä! Sit mies laski sen sänkyyn ja neiti nukahti tyytyväisenä! Mutta siis nukkui 12-4, 5-8 ja vielä 9-12½. Minä en ihan kaikkia noita pätkiä saanu nukuttua kokonaan, mutta hyvät unet kuitenkin sain! Ens yö taas vähän jänskättää kun mennään sinne porukoille. Se on molemmat yöt nyt nukkunu aika huonosti kun ollaan siellä oltu, et josko meidänkin neiti siks kun ei olla kotona vaan vieraammassa paikassa.

miiuhoo ymmärrän täysin sua! Meillä on päivät kans tollasia! Ja jos ei syö niin itkee muuten eikä suostu oleen yksin. Joten on todellinen saavutus jos saan syötä SEKÄ aamupalan että "lounaan" ennenku mies tulee kotiin! Kotihommia nyt ei tartte haaveillakaan tekevänsä.
Mä ostin kyllä sen kantoliinan, pitää reenata sen käyttöä et jos se auttais..

Mutta nyt, neiti alkaa vaan lutuutella tissiä joten irrotan sen ja pakkaan loput kamat ja lähdetään ajeleen.

Kyllä sen miu saa liberolta, niin lukee liberon nettisivuilla. Että sinne soittaan vaan jos me ei elokuussa sitä saada. [;)]

Kantoliina on meillä pelittänyt hienosti vaikka ei sitä olla käytetty kuin kerran postilaatikkoreissulla ja kerran sitten käytiin kaupassa asti. Sairaalassa meinaan oli niin kiva kätilö, että opetti ihan kädestä pitäen ja vauvan kanssa, kuinka sitä käytetään [:)]
Mutta siihen että sitä käyttäisi kotona kotitöiden apuvälineenä... hiivatti kun hiki on ilmankin! Sit kun sen kieputtelee ympärilleen ja sujauttaa sen tiiperon vielä mukaan niin kyllä riittää lämmintä! Ja kun sisällä on muutenkin 26 astetta niin ei kiitos... [8|]

ALKUPERÄINEN: Kerttuli
Paljon voimia teille jotka joudutte vauvan kanssa periaatteessa kahden pärjäämään vaikka isä on kotona!!!! Kurja tilanne toi tommonen[&o]..

Joo..meillä kanssa vähän näin. Isä vkl kotona,mutta kyllä se olen minä joka vauvan kanssa kokoajan on,eikä tuo oikeestaan ees yritä tarjota apua. [&o] Ehkä alkukankeutta...

Lyydia - kun menet porukoille, niin mene itse aikaisemmin nukkumaan, jos siellä saat syöttöapua.. joku muu hoitaa ekan syötön pullosta, sinä sitten seuraavan. Saisit nukuttua vähän pidemmän pätkän. [:)] Muistaakseni sun vauvasi söi myös korviketta... Eiku vaan auttavia käsiä "hyväksi käyttämään" jos ja kun niitä on. [;)]

Jos mies ois kantanu vauvaa 9 kk sisällään ja kokenut huonot olot, hormoonimyrskyt ja synnytystuskat, mahtaisiko hän hoivata vauvaa samalla lailla kuin nainen? Tuota ei voi tietää ja siksi voi vain tuntea mielipahaa, jos uusi isä ei lapsestaan välitä. Välittäminen ei ole sitä, että tuodaan rahaa (jos sitäkään) talouteen ja muuten ollaan kuin ilmaa ja jatketaan omaa elämään ilman lasta. Minusta ketään miestä ei voi puolustella sanomalla, että miehet on miehiä (erilaisia kuin naiset). Naisilla ja miehillä kun pitäisi olla samat oikeudet ja velvollisuudet. [8|]

Meillä mies haluaisi tehdä vähän enemmän, mutta ei ole vielä oikein uskaltanut esim kylvettää poikaa, eikä vaippoja vaan halua vaihtaa (mikä ei mua kyllä rassaa ollenkaan)! Ehkä kun poika tosta kasvaa niin ei pelkää toista rikkovansa sitten [:D]

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko täällä muita jotka nukuttaa vauvaa omaan huoneeseen, vai onko kaikki muut nukuttaneet vauvaa vanhempien makkarissa? Meillä poika nukkuu talon toisessa päässä omassa huoneessa, on nukkunut alusta asti! Mies kun tekee kolmea vuoroa, niin helpottaa meidän kaikkien elämää kun mies saa nukkua rauhassa mihin tahansa aikaan ja me voidaan täällä muualla elellä ihan vapaasti [:)] Hyvin on poika nukkunut, ja kun hälärissä on kamera niin aina voi vilkaista mitä pojalle kuuluu [:D]

Meillä on vain kolmio ja toinen makuuhuone on miehen poikien toistaiseksi. Eli siitä syystä Nelli nukkuu meidän huoneessa. Vaik luulisin et jos oma huone oliskin niin nukkuis näin alkuun myös meidän kanssa.

Ja meillä taas mies hoitaa kokonaan kylvetyksen ja vaipanvaihdot meillä menee melko lailla puoliksi.
Mies yleensä pukee ulkovaatteet ja hoitaa ton turvakaukaloon pakkaamisen ja kantamisen. Ja yleensä tuppaa noita vaunujakin työntelemään...

ja monesti ehdottaa mulle aikaista nukkumaan menoa et hän hoitaa neidin. Mut yleensä menen neidin kanssa samaan aikaan nukkumaan.

Varmasti tuo että ei saa mieheltä apua tuntuu vaikealle varsinkin jos tarve on suuri eli vauva on tyytymätön oloonsa ja herää monesti yön aikana. Itselläni onneksi vauva on tosi helppo, nukkuu yön usein jo nykyään vain yhdellä heräämisellä ja muutenkin vetää kunnon unia päivälläkin että voi sit touhuta kaikkea. Vaikka meillä tämä on toinen vauva ja ekaa mies jäi hoitamaan kotiin 6kk iässä kun aloitin työt (sillä siis kyllä kokemusta vauvan hoidosta ja niillä on nyt aivan ihana suhde keskenään!) niin eipä hän ole tullut nyt hakemaan vauvaa syliin ym. hoitohommaa tekemään montaakaan kertaa vaikka aikaakin on koska duuni on kotona. Tarvetta apuun ei kyllä ole ollutkaan nyt kun mulla on ollut äiti käymässä, mutta uskoisin et jos miehillä ois sama tarve hoitaa vauvojaan niin kyl ne omaaloitteisemmin sitä tekisi. Toisaalta koskaan ei tuo ole apua kieltänyt jos olen pyytänyt. Eli muistakaahan nyt PYYTÄÄ kanssa sitä apua eikä vaan odottaa että toinen tajuaisi... siitä on muakin aina muistutettu kun olen kärtsännyt lopulta kun ei apua tarjota.

Paavo on alkanut hymyilemään takaisin [:D] ja kovasti tillittelemään leluja, kasvoja ja muuta kiinnostavaa.
Päätäkin nostaa jo reippaasti ja kääntää puolelta toiselle vatsallaan. Ikää on vasta 2kk mut nyt on jo pakko pitää 3kk-6kk vaatteita kun muut on pieniä.

Heips!
Meil oli mies kyl kaikessa mukana ku kotiuduttii,saa nähdä mitä on nyt,kun on ollu lähes 3 viikkoo pois kotoo ja tänää tulee illal! Harmitteli kun ei voi matkal ryypätä kun on lääkekuuril...hmh. Miks pitäis ryypätä ja olla kännis ku tulee kotii?
Meil on menny ihan mukavasti tääl pojan kans kaksin,poika on nii kiltti. Ja nukkuu mainiosti. Nyt tosin mul jymähti hartiat yöllä. Pää ei käänny mihkä eikä käsiäkä voi liikuttaa juur mitää. Kaikki sattuu... Ilmeisesti syötin huonos asennos tai jotai.
Poika saa nyt vallan vastiketta,mul loppu maito jokunen päivä sitten. Mutta eipä se kai äitiä huononna. Poika vaikuttaa silti hyvin tyytyväiseltä!
Paino on noussu 3000g:sta 4190g:aan ja pituutta tullu lähes 5cm! Siis reilus kolmes viikos. Pään ympäryskin oli kasvanu 5cm.
Poika nukkuu omassa sängyssä meidän sängyn vieres, en oo vielä halunnu siirtää omaan huoneeseensa nukkuu. Totutellaa siihen sit vähän myöhemmin..

Voimia jaksamiseen kaikille!

Takaisin