Toukomussujen vauva-arkea

Mä olen ymmärtänyt, ettei sillä maidontuotannolla ja laihduttamisella sitten loppujen lopuksi ole niin kauheasti yhteyttä. Nälkäkuurille ei saa ryhtyä, koska siinä ei ole mitään järkeä. Energiantarve imetyksen aikana on jonkun mukaan +600kcal päivässä, kun se raskausaikana on +400kcal. Eli imettäminen kuluttaa joka tapauksessa enemmän kuin raskaana oleminen. Nämä siis tietenkin suuntaa-antavia keskiarvolukemia.

Se on aika vähän, kun ottaa huomioon, että normaali päivittäinen energiantarve on keskimäärin siinä 2000-2500kcal päivässä. Raskauden jäliltä sitä varavarastoa varmasti on aika monella, eli jos vain syö normaalisti imetysaikana, niin painohan tippuu varmasti. Eikä siinä oikeasti voi maidontuotanto heiketä. Ei kai sitä maidontuotantoa voi oikein millään lisätäkään? Luottaa vain omaan näläntunteeseensa. Ja kuumallahan harvoin tekee mieli mitään.

Summa summarum: syömällä ihan tavallisesti, imettämällä ja lykkimällä lasta vielä vaunuissakin saa varmasti painon tippumaan erityisemmin laihduttamatta. Ja monihan palaa raskauden jälkeen ihan huomaamattaan vanhoihin ruokatottumuksiin. Kenenkään ei taatusti tarvitse alkaa syödä ylimääräistä, jotta maitoa varmasti tulisi. Jos joku näin väittää, niin varmaankin perustelee sillä itselleen ylensyömisen.

Painonvartijathan ottaa synnyttäneen jäseneksi vissiin vasta puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Luulen, että tällä pyritään enemmänkin kontrolloimaan sitä, että naiset tajuaisivat synnytyksen jättävän jälkiä kroppaan, ja niistä muuotksista toipuminen on eri asia kuin laihduttaminen.

Eiköhän vauva ilmota, kun sillä on nälkä tuli se sitten tunnin tai viiden välein. Eilen meijän vauva söi kolmen tunnin aikana 290 ml vastiketta. Mies oli ihan ihmeissään kun ei saanut vauvaa rauhottuun ku tuttipullolla. Yöllä vauva ei sit paljoo syönykään ja edelleen yöunilla (siis silmät kiinni horroksessa makoillu, pari kertaa tissiä sille tuputtanu). Kai tuo kuitenkin tyytyväinen on eikä masua väännä. Torstaina pitäs lähtee ekaa kertaa ihmisten ilmoille neuvolaan. Eniten jännittää parkkipaikan löytyminen.   

Jospa minäkin näin päivän kotona olleena.. [:D] Nyt meinaan on mammalla "huoli" mitä tekisi..

Täällä on mennyt päivä vaan kitisten. Eka kotiyö meni niin loistavasti, tyttö vaan söi ja nukahti aina heti uudelleen. Alettiin nukkumaan miehen kanssa joskus ennen 12 ja noustiin ylös kympiltä! Tyttö piti oikein herättää neljältä syömään.. Kauankohan sitä pitää herättää syömään sen neljän tunnin välein?? Siis yleensä se kyllä herää itestään, mutta muutaman kerran sitä on pitäny sit herätellä.
No, sit puolesta päivin se ei oo nukkunu kunnolla! Syömisen jälkeen simahtaa vaan syliin hetkeksi, ja kun koittaa laittaa sänkyyn niin heti alkaa kitinä. Mahassa sillä kyllä kiertää aika kovin välillä, kakkamaakari se kyllä on.. <3 [:)] Mutta huutaa kyllä varmaan sitä mahaansa. Nyt sai mies sen nukahtamaan, ekaa kertaa sänkyyn kaheksaan tuntiin... Puoleksi tunniksi! Onko teillä muilla vauvaantuneilla ollut vastaavaa?? Ottaa äitiä niin koville kun näkee toisen pahan olon! [:(]  Kokoajan sen pitäis saada jotain suuhunsa, pitääkö mun vaan ihan jatkuvasti antaa sille tissiä? Ja siis tosiaan puolen tunnin välein??
Mulla nousi maitoa jo aika hyvin rintoihin, yöllä ne oli ihan kivikovat ja kivisti. Sit neiti söi ne yöllä tyhjäks niin tänään musta tuntuu, ettei niissä enää oo mitään. Eikä neiti sais niistä mitään irti. Äsken annettiinkin korviketta sille vähän. Muuten oon kyllä imettäny. Sairaalassa sai ihan pari kertaa tipan lisämaitoa.

Mies on ollut ihan mahtava! Se on tosi paljon tytön kanssa, melkein enemmän kun minä! Auttaa muutenkin ihan kaikessa! <3

Lyydia- rauhottuuko sitteriin paremmin, ootteko kokeillut? Meillä poika unittelee päivällä enimmäkseen sitterissä, välillä sängyssään, mut ne unet sängyssä yleensä jää hiukan lyhyemmiksi.
Öisin välillä rauhoittuu sänkyynsä nukkumaan pitemmäksikin aikaa mutta aika usein nukutan vieressä jossa vetää 5h unet parhaimmillaan.

Tissittelystä, Paavolla on ollut muutamaan kertaan jo noita tiheämmän imemisen kausia jolloin tuntuu että vauva on tissillä koko ajan. Perustuu siis siihen että vauva lisää äidin maidontuotantoa imemällä useammin. Itse olenkin antanut tissiä aina kun vauva haluaa. En lähtisi antamaan korviketta näin alussa sen pelossa että vauva on nälkäinen koska silloin voi käydä juuri niin päin että oma maidon tuotanto vähenee koska vauvalla ei ole yhtä suurta tarvetta olla rinnalla. Painon noususta ja kasvustahan näkee sen että saako vauva tarpeeksi ruokaa, siksi ei kannata heti alkaa epäilemään omaa maidon tuotantoa jos vauva vaan haluaa syödä usein.
Välillä on mustakin tuntunut että tissit on ihan tyhjät mut annan silti imeä ja vaihdan vaan puolta välillä. Maidon tuotantoa ylläpitämään kannattaa muistaa juoda reilusti ja muistaa syödä itsekkin. 

Me käytiin tänään mittauksilla. Ei voi uskoa että pojalla on jo ikää 3 viikkoa! Paino oli noussut hyvin 4594g (1 vko 4218g) ja mittaa syntymästä tullut lisää 7cm! Eli pituus nyt 57cm. Kyllä sen huomaakin kun 0-3kk ikäisille tarkoitetut vaatteet alkaa jäädä pieneksi. Taitaa meidän Pavelitsiuksesta tulla ISO mies... [:D]

Meilläkin on ollu pari sellasta iltaa ettei oikein meinaa millään rauhottua, tissiä oon antanut aina kun on halunnut. Lisämaitoa vauva sai sairaalassa ja kotonakin parina ekana päivänä. Eilen oli ensimmäinen päivä kokonaan ilman <3

Tää ilta meinas olla just sellanen ettei poitsu rauhoitu millään. Mun tissillä nukkuu niin kauan et ite siirryn pois. Mutta veikkaan et tää on nyt johtunut ihan tän mamman omasta mielentilasta...On ollut kaikenkaikkiaan tosi vaikea päivä...

Kotiinlähtötarkastuksessa sairaalassa lastenlääkäri ei nähnyt poitsun silmissä sitä punaheijastetta ja laittoi näin ollen lähetteen samantien silmäklinikalle. Sanoi ettei välttämättä mitään mut on pakko tutkia ja lohdutteli et muutaman päivän päästä näkyis muutenkin paremmin eikä hänellä ole kunnon välineitä tutkia. Noh...tänään sit käytiin siellä silmäklinikalla ja diagnoosina oli synnynnäinen harmaakaihi molemmissa silmissä [:(] Poitsu erottaa tällä hetkellä ainoastaan kirkkaita valoja muttei mitään selkeää. Varasivat leikkausajan kesäkuulle juhannuksen alle. Sillon leikataan kaihi molemmista silmistä (ihan kirurginen toimenpide noin pienille) ja sit alotetaan jälkihoito. Kortisonitippoja piitkään ja sit pitää opetella laittamaan nuin pienelle piilolinssit [:(] Vasta aikaisintaan vuoden ikäiselle voidaan asentaa silmiin tekolinssit ettei tarvii noiden irrallisten kans säätää mut tämäkin vain jos on tarpeeksi isot silmät...Leikataan näin aikaisin jotta saadaan näköaisti kehittymään normaalisti. Jos venyttää niin leikkauksesta ei ole mitään apua kun näön ja aivojen välille ei ole kehittynyt yhteyttä.

Ollaan siis oltu aikalailla hajalla miehen kanssa tänään...nyt alkaa pikkuhiljaa helpottaa ja löytyä se oikea asenne. Mutta ajatus silmäleikkauksesta noin pienelle on kyllä jotain hirveetä [:(][:(] Onneksi ne siellä rauhoittelivat että näin pienillä ei ole ikinä leikkauksessa käynyt mitään vaikka riskejä tottakai on. Tässä tapauksessa siis se paraneminen alkaa vasta leikkauksen jälkeen kun taas vanhemmalla iällä se on se leikkaus ja kaikki on ok...Nyt sitten odotellaan et millon mennään lastenlääkärille selvittämään että mistä tämä on tullut. Kaihi oli tosi tiivis ja lääkäri sanoi että se on tullut jo ihan alkuraskaudesta. Pakko oli sielläkin kysyä että olisko ollu jotain mitä itse olis voinut tehdä toisin että tämän olisi voinut välttää, ei kuulemma mut itsesyytökset on aika kovia. Lisänä tuohon se vaikea synnytys niin pakko vaan miettiä kuinka paljon meidän pienen pitää kestää [:(] 

Tottakai siis mamman mieliala vaikuttaa poitsuunkin. Nyt sit annettiin vähän vastiketta et saatiin rauhottumaan. Oli niin hirveen levoton ettei onnistunut toi tissin syöminen ollenkaan ja nälkää huutaa kuin syötävä. En viitsinyt kiusata enää enempää vaan annoin vastiketta ja ajattelin kokeilla tuota rintapumppua että saan omat tyhjennettyä.

Voi miten ikävä lukea,  Mimmu86, teidän pikkuisen silmäongelmasta [:(]
Voimia teille ja koittakee jaksaa vaikka kliseehän tuo lause on.

mimmu86- Voi kun harmillisia uutisia teidän pikku-miehelle! Aina rassaa kun jotain joudutaan näin pienille operoimaan [:(] . Mut tietysti hyvä että heti huomasivat kun muuten ei ois näkö päässyt kehittymään. Voimia teille ja enkeleitä mukaan leikkaukseen, toivottavasti kaikki onnistuu parhain päin ja poika alkaa nähdä normaalisti.

Meilläkin jännitetään heinäkuuhun asti mitä saadaan tietää Paavon toisesta munuaisesta, silloin on sille uusi ultra-aika ja sen jälkeen aika lastenlääkärille. Ei välttämättä oo mitään pahempaa vikaa mutta sittenhän selviää...

Mimmu voi että. Tuntuu nyt oma murhe niin pienelle. Paljon voimia!!

Mä olen nyt itkeny vaan monta tuntia. Oon nyt vaan antanu ja antanu tissiä. Lopettaa ite aina jossain vaiheessa ja torkahtaa. Kun siirryn pois se nukkuu sen pari minuuttia ja alkaa huuto. Tätä se on ollu oikeestaan koko päivän. On ihan tyytyväinen kun sitä kantaa pitkiinsä eikä sillon itke, mutta muuten joo. Mä vaan purskahdan itkuun kun toinen alkaa itkemään. Mikä ihme sillä on??

Tsemppia Mimmu86. Kyllä ne onneksi sairaalassa tietävät, mitä tekevät ja voitte luottaa heihin. Silmät saadaan varmasti kuntoon.

Toivottavasti Lyydia yötä kohti sujui paremmin. Vauvalla ei varmaankaan hätää ole, jos syliin rauhoittuu: sitä se varmaan kaipaakin. Toivottavasti jaksat itse.

Vastikään synnyttänyt ystäväni sanoi, että kun heidän vauvansa saa itkukohtauksia, hän antaa sen miehen syliin, jonne rauhoittuu. Joku oli sanonut, että äidissä vauva vain haistaa maidon ja huutaa väsyneenä sitä.

Lyydia, imeminen on vissiin raskasta puuhaa. Vaiks maitoo tuliskin, niin vauva voi olla liian väsynyt imemään ja jää aina nälkäiseksi. Ehkä siksi ei kunnolla nukutakaan. Yöllä ja usein päivälläkin, jos vauva ei rauhotu, me syötetään sillä pullolla lämmintä maitoo niin kauan että on varmasti täynnä. Siinä vaiheessa uni tuleekin noin vain, pää nyökähtää ja voi hyvillä mielin itsekin käydä nukkumaan. Meilläkin usein vauva herää heti, kun joutuu pois sylistä. Sillon mää kellahdan vauvan viereen, makoillaan siinä kunnes vauva rauhottuu. Sit myös unia tuntuu haittaavan (niin yöllä kuin päivälläkin), jos vaipassa on vähänkin ylimäärästä. Yöllä vaihdan vaipan aina kun vauva on hereillä omia hermojani säästääkseni. Vaiks opaslehtisissä sanotaankin, että yöllä ei pitäs vaippaa vaihtaa, ettei vauva virkisty liikaa. Minusta kyllä täysi vaippa virkistää liikaa. Sit mietin sellastakin, että kun nois vauvan vaatteis on niissäkin niskalaput, niin voihan nekin ärsyttää ja hangata. Vaiks sitä ei aina tuu ajatelleeksi. Espritin vaatteis ainakin on kovin teräviä lappujen reunat. Ja mitä muuta...kapaloista puhutaan, että jos vauva tuntee olonsa turvattomaksi sylin ulkopuolella ni vois sitä kapaloo kokeilla. Meillä se on pariin otteeseen toiminut. Sit mulla on keittiös viltti, välillä lattialla välillä pöydällä. Siinä vauva makoilee ja näkee meidät, eikä niin hermostu jos muut asiat on kunnos ja usein nukahtaa siihen vaiks me pölistään koko ajan. Sehän on melkein kun se ois sylis jos tos vieres pöydällä makoilee. Tos aiemmin tein hätäsiä ratkaisuja vauvan kitinästä. Ostin apteekista tippoja ja sit luultiin niiden aiheuttavan jotain ylimääräsiä oireita. Vaan eilen tajuttiin, että kyllä tipoista onkin hyötyä, kun usein vauvan masu paisuu kivikovaksi syönnin jälkeen. Tipat laukasee tilanteen ja vauvan olokin rauhottuu. Ja semmonen yöllinen röhkintä ja vispaaminen käsillä ja jaloilla naama vääränä onkin normaalia kuukauden ikäisillä vauvoilla.

Voi kaameeta Mimmu.
eihän sitä vastasyntynyyllee toivois vielä mitään leikkauksia. [:(] En oo ennen edes kuullu synnynnäisestä harmaakaihista.. Onneks sen voi silti leikata ja toivoa on et näkö paranee. Helposti sitä syyttää ittees, vaik sill ei voikkaan mitään. Joskus  sitä vaan on nii huono tuuri et omalle lapselle käy jotain. Voimahalit sulle ja miehelles. Koittakaa jaksella ja iloita silti pikku prinssistä.
Kyllä se toipuu <3 <3

Minä koitin torkkua puolen yön jälkeen, ei oikein tullut mitään. Sit kahdelta kysyin mieheltä, että kokeillaanko viimesenä vaihtoehtona edes autokyytiä, että nukkuis vaikka tunnin siinä. Mies meni toiseen makkariin hetkeks lepäämään jos oltas lähdetty ajelemaan. Se oli muutenkin yöllä ihmeen pirteä. Mä olin ihan puolikuollut. Tietty se itkeminenkin vaikutti. Mies meni unille ja mä kanniskelin tyttöä. Se vaan huuti ja huuti. Sit mä vaan laitoin sen sängylle selälleen(mistä ei sillon illalla tykännyt yhtään) ja jumppasin sen jalkoja(niinkun sairaalassa neuvottiin) vaikka meinas alkuun jängätä kokoajan vastaan. Sen jälkeen hieroin varovasti mahaa sivuilta sormilla jollon rauhottu. Mahassa sillä kiersi siis ihan koko illan. Sit mä syötin sitä ja se nukahti!! Röyhtäytin vielä jollon vähän virkos, annoin vielä pari minuuttia tissia ja kun simahti taas niin ajattelin etten enää herätä röyhtäyttämällä parin minuutin takia ja annoin nukkua siinä samassa asennossa meidän sängyssä! Kolmelta se siis sit simahti! En tosiaan sit herättäny neljän tunnin päästä kun toinen ei ollut nukkunu oikein koko päivänä! Ysiltä me alettiin sitten syömään taas ja nyt on siitä lähtien taas nukkunut. Neuvolan täti tulee kohta käymään, pitää kysellä siltä noista tipoista mitä vois antaa.
Mies oli kyllä taas eilen niin korvaamaton että.. <3

supernova ei olla vielä kokeiltu sitteriä. Vaunuja ja kaikkea mahdollista kyllä kokeiltiin sillon illalla/yöllä, mutta tuota ei.

Quara kiitos! Niin minäkin ajattelin, että kun sylissä pääsääntöisesti rauhottu, niin ei sillä mitään hirmu hätää ehkä ollut. Mahassa vaan kiersi. Ja totta, meilläkin eilen neiti rauhottu ehkä paremmin miehen sylissä kun mun!

starletti mä en ole saanut pumpattua vielä omaa maitoa. Pitäiskö mun jo pumpata vaikkei sitä kauheasti tihku yli, paitsi toisesta tissistä kuten äsken kun oli pitkään "käyttämättä" kun neiti nukku niin hyvin.

Neuvolan täti kävikin tässä välissä jo. Neidillä oli noussut paino 100g sairaalasta lähdön jälkeen ja oli enää 40g syntymäpainoa jäljessä neljän päivän ikäisenä! Hienoa! [:)] Ja ei tosiaan tartte aina kytätä sitä neljän tunnin syöttöväliä, että joka ikinen väli on maksimissaan sen.. Neiti simahti taas syömisen jälkeen. Niinköhän illalla taas huudetaan..

Lisää "ongelmia".. Episiotomian pari ekaa tikkiä on revenny. Onko teillä muilla? Tikata niitä ei voi kuulemma uudelleen kun on niin vanha haava. Nyt siihen on alkanu taas kivistää. Pitää soittaa huomenna tk:seen aamulla aika. Soitin äsken kaverille jolla oli revenny kans ja sitten tulehtunut. Multahan pääs hirmunen paniikki itku, että nyt toi ei mee kii ikinä ja toosasta tulee ihan hirveä ja käyttökelvoton jatkossa, mutta onneks soitin tolle kaverille. Se lohdutti, että kyllä se siitä vielä paranee ja käski tosiaan aamulla varata ajan, ihan siksikin että ne näkee paremmin että on revennyt toivottavasti vaan päällimmäisen kerroksen tikit. Ja tuolla kaverilla oli revenny kaikki päällimmäisen kerroksen tikit! 

No onpa sulla nyt Lyydia vastoinkäymisiä. [:@] Onneksi repeämiset, samoin kuin nuo leikkaushaavat ja niiden repeämiset, saadaan poikkeuksetta korjattua.

Lyydia, kyllä pumpata voi niin usein kun haluaa. Mut pitää lopettaa, jos sieltä ei kunnolla ala tulla mitään, siis turhaa pumpata tyhjää tissiä. Voipi nännialue ruveta vuotamaan verta, kokeiltu on. Mää syötän tytölle yleensä vastiketta, kun eihän mun omaa maitoa riitä pulloon asti ku joka kolmas päivä. Tuokin on hassu juttu. Sillon kun tulee, ni voi tulla jotain 80 ml. Sit joskus en saa pumpattuu ku 10 ml jos sitäkään. 

Mimmu.. Ikävä uutinen mutta hyvä vaan että nykypäivänä huomataan tuommoset viat jo ihan pieniltä ja että ne pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Yhdellä tutulla oli syntymästään (yli 30 vuotta sitte) asti kuulossa jotain vikaa, mutta ongelma huomattiin vasta kun poika oli muutaman vuoden ikäinen. Sai sitten kuulolaitteen mutta huonokuuloisuus ehti vaikuttaa puheenkehitykseen ja sen huomaa selvästi hänen puhuessaan.. Hänen elämä saattaisi olla hyvinkin erilainen, jos vaiva olisi huomattu heti syntymän jälkeen...

Eipä sitä mitenkään voi ennustaa mitä synnynnäisiä vaivoja vauvalla saattaa.. siskon nuorimmaisella tytöllä (4v) ei kasva kynnet kunnolla, vaan ne on sellaset ihan pienet vaan ja ne painautuu ihoon sisälle jos kasvaa liian pitkäksi. Eipä lekuritkaan tienny mistä moinen voi johtua. Joku geenivirhe jossain..

Lyydia - oletko kokeillut antaa korviketta vauvallenne? Toki imetys on hieno homma, mutta ei se jos vanhemmat uupuvat ja vauva vain itkee. Itse liputan RELA-tippojen puolesta, meillä poika ei ole kärsinyt koskaan vatsanväänteistä.. eli olen antanut niitä kaksiviikkoisesta joka päivä. Ne eivät ole mitään "täsmätippoja", vaan lakavat vaikuttamaan jonkin ajan kuluttua, siksikikin tärkeää antaa päivittäin. Voihan olla, että meillä on vain ollut tuuria matkassa, mutta uskon että jokin juju tipoissa on. Lisäävät myös vastustuskykyä.

Korvikkeista NAN on vatsaystävällisempi, mutta kokeilemalla se paras vaihtoeto omalle vauvalle löytyy.

Kiitos kaikille tsemppauksesta! <3 Kyllä tämä vielä voitetaan [:)]

Me käytiin eilen neuvolassa, pikkuiselle ei ollut tullut kotiutumisen jälkeen kuin 60g lisää painoa [&o]
Luulin et olis oma maito alkanut riittää kun tuntu niin paljolta mitä iteltä alko maidonnousun jälkeen tulla mut eipä riitä lähellekään. Parii otteeseen oon nyt pumpannut et näkisin kuinka paljon noista omista oikeesti irtoo. Nippanappa 30ml molemmista yhteensä yhdelle syötölle.  Th sanoi et 70-80ml pitäs muutaman tunnin välein syödä et kasvais tarpeeks, eli ei mikään ihme et rinssi ollu vähän uninen eikä kakka oo kulkenut! Onneksi on tosiaan NAN. Neuvolan jälkeen ollaan sit sitä annettu enempi ja poitsu on virkistynyt kummasti! Ja se kakkamoottorikin lähti käyntiin [:D] Ekan syötön jälkeen oli oikeasti tyytyväinen. Oli kiva vihdoin saada konkreettisesti tietää et kuinka paljon sitä ruokaa pitää saada. En ota omantunnontuskia tuosta NANnin käytöstä, kun oli ihan tiedossa et mitä todennököisemmin oma ei vaan riitä.

Huomenna mennään sit uudestaan kattomaan onko paino lähteny kunnolla nousuun.

Meillä liputetaan myös muuten sen kapaloinnin puolesta! Jo saikussa tokana yönä kun toinen ei meinannu millään rauhottuu niin vihdoin sit pyydettiin hoitsu kapaloimaan poika. Poika kapaloitiin ja pistettiin omaan sänkyyn (missä ei ollu suostunu olee ollenkaan) ja nukahti sinne samantien ja nukku 4h varsin tyytyväisenä. Kotonakin ollaan nukkumaan mennessä pidetty kättä poitsun käsien päällä et voi nukahtaa rauhassa eikä havahdu kesken nukahtamisen niihin omiin säpsähtelyihin. [:)] Syliin poitsua saa yrittää nukuttaa mut varmempi konsti on toi [:D]

Mimmu - eikä saakaan ottaa omantunnontuskia tai mitään tuskia korvikkeen antamisesta! Se on lapsen ja vanhempien etu, että vauva saa mahansa täyteen. Imetä vaan sitkeästi aina ennen lisämaidon antoa, niin sun oma maitokin lisääntyy ja muista juoda PALJON! [:)]  Niin mä sain oman maidon lisääntymään ja korvikkeen anto vähentyi.

Tosin ihan senkin takia annoimme korviketta, että sain itse pidempiä uniaikoja ja pääsin ihan rauhassa omille menoille ilman vauvaa(ja ilman hätää/kiirettä takas kotiin), helpottaa kummasti arkea, kun mieskin(tai joku muu hoitaja) pystyy antamaan vauvalle evästä. [:)]

Ikäviä uutisia Mimmu86, ja ei sullakaan ihan lystiä tunnu Lyydia~olevan [&o]
Tänään kävi neuvolatäti opiskelijansa kanssa kotikäynnillä. Jännitin sitä pikkase, niinku yleensäki
tämmöisiä kotioloissa tehtäviä käyntejä.. sitä heittäytyy niin vainoharhaseks, että kuvittelee niiden tulevan tänne urkkimaan mimmonen on lapsen kasvuympäristö.. [:D]

Neiti "läpäisi" kaikki testit, painoakin oli tullut kiitettävät 410g! kun kotiinlähtö päivänä paino oli 3090g, syntymäpaino 3220g. Eli tytsy painaa nyt 3,5kg! [:)] Hienosti on oma maito siis riittänyt. Enkä sitä epäilytkään, mutta että noin hienosti.

Meillä kans Lyydia~:n tavoin tyttö kaipaa sylissäoloa melkein koko ajan. Omassa sängyssään nukkuu kylläkin yöt, mutta päivällä on melkein turha edes omaan sänkyyn laittaa, tykkää kellotella meidän sängyssä. ÄP-laatikossakaan ei enää oikeastaan viihdy ollenkaan, hyvin pieniä pätkiä kerrallaan. Huomasin myös yhtenä yönä kun tyttö ei meinannut millään asettua enää nukkumaan, että kun pitää kättä selän/niskan takana, niin lapsi tuntee olonsa ilmeisesti turvalliseksi, kun rauhoittuu heti. Sitteriä en oo vielä kokeillu, joko ihan pientä vauvaa voi sitteriin laittaa? Tiedä vaikka tyttö tykkäisi! [:)]

Vähän jännityksellä odotan sitä kahden viikon ikää, kun silloin kuulemma tulee juuri supernovan mainitsema tiheämpi imemiskausi. Nyt kun sitä on tottunut kerran pari heräämään yössään, niin mitenkähän sitä sopeutuu siihen että pitää nousta tunnin välein [&:]

Noista D-vitamiinitipoista, mitä merkkiä käytätte/olette ajatelleet käyttää? Meillä alkaa olla ajankohtaisena kohta noi tipat. Neuvolatäti anto esitteen D-tipat d3-vitamiinivalmisteesta. Aattelin testata niitä ensin, jos ne ei kävi vatsaan, kun on kuulemma aika yleistä että vatsanpuruja noista tipoista voi saada.

Takaisin