Toukomussujen vauva-arkea

Joalla iski nälkä kesken kaiken, äiti sai jättää vatsalihastreenin väliin [:D][:D] Mutta Nelli jaksoi tosi hienosti koko jumpan! [:)]

Rauha, kätilöinä oli Susanna ja Heli. Parhaiten muistan Helin, joka siitä ponnistusvaiheesta eteenpäin oli mukana, kun taisin vedellä sitä ilokaasua niin reippaasti, että tuntuu ku olisin ollu tokkurassa koko sen muun ajan ennen epiduraalia. Kävi siinä joku muukin kerran kun ilmeisesti oli aika kiire osastolla. Muistaakseni ne sanoi, että saman 5 minuutin sisällä, kun meidän poika syntyi, syntyi myös 3 muuta lasta...
Siihen B ryhmään mekin ollaan tulossa, se kun on se myöhempi. Silti hieman huolettaa, kuinka väsykiukkuinen poika meillä siellä sitten on[&:] Varsinkin, kun turvaistuimen kanssa on usein niin, että siinä ei viihdytä, jos ei olla liikkeellä niin miten lie menee se suihku[:)]

Viihtyykö teillä kaikilla muuten muksut turvaistuimessa? Kun olen aina ajatellut, että vauvat tykkää niissä köllötellä mutta meillä kyllä varsinkin niiden vöiden laitto saattaa nostattaa sellasen huudon että oksat pois. Sitten kyllä, kun lähdetään liikkeelle niin ei mitään ja saattaa autossa sinne nukahtaakin... Tiedä sitten onko joskus siinä laittovaiheessa käynyt jotain ikävää niin että pelkää sitä[&o]

Kyllä meillä viihdytään...välillä jos herra on väsynyt niin tulee huuto mutta muuten ei oo ollu ongelmia.

Mä sain tänään hyvän vinkin (vastaavaa joku on tainnu jo kertoakin) jos teitä on kaksi vanhempaa tulossa; ota itsellesi kylpytakki mukaan. Altaalta poistuessa pese ja laita ensin vauva valmiiksi ja pukeudu itse kylpytakkiin ja vie vauva isälle tai kuka se toinen henkilö nyt sattuu olemaan niin aulaan. Hän on varmasti siinä ajassa ehtinyt laittaa itsensä valmiiksi joten sen jälkeen voi itse suihkutella rauhassa eikä vauvan tarvitse hengailla itsekseen siinä kaukalossa varsinkin jos ei viihdy [:)]

Viihdytään kopassa. Vyön laitto vaan on se mikä alkaa aina tyttöö potuttaa! Välillä iisa nukkuu ja välillä,nykyään se on alkanut vaan katsoa ikkunasta ulos tai välillä se tuijottelee minuu kun ajelen [:D] Mut jos oikein on nälkä tai jotaa niin sitten se on kyllä yhtä huutoo!

Voi kun vois pitää vauvaa etupenkillä [&:] eivät autohuollos suostuneet ottamaan turvatyynyä pois. Kyllä tuo kaupassa käynti vielä menee, mut pitemmällä matkalla ois kiva nähdä, onko vauva tukehtumassa vai kakooko muuten vaan. Luulis vauvastakin olevan mukava katsella äitiä kuin vain selkänojas möllöttävää lelua.

Niimpä! Meillä saa onneks toisesta autosta kytkettyä avaimella sen turvatyynyn pois päältä. Jos tarvii Joan kans pidemmälle lähtee ku tohon kylälle niin sit lähden sillä. Muuten se on miehen työväliautona.

Meillä sama juttu; ei mitää asiaa eteen ku on toi turvatyyny! Meki tultii viime viikol mökiltä ja ajomatka kestää sen pari tuntii ni ois ollu kiva ku Max ois ollu mun vieressä ni ois voinu lykkää tutin suuhun ku kävi kiukuttaa... Nyt piti pari kertaa pysähtyy ku se rupes takana äheltää..

Meillä kans pystyy etupenkin turvatyynyn kytkee pois avaimella, ONNEKSI. Lyhyemmät matkat menee tyttö takapenkillä, mut sitte jos matkustetaan esim. mun porukoille kahdestaan, niin ennen jouduttiin melkein joka bussipysäkillä pysähtymään, kun tyttö huusi. Sit mun fiksu pikkuveljeni hoksas ton turvatyynyn kytkemisen pois päältä, ja matkat taittuu paljo paremmin tyttö vieressä [:)] Varsinkin kun neiti ei viihdy edes isänsä kanssa takapenkillä, nyt kun minä olen ollut se perheen ainut ajokorttilainen [:D]

Meillä poika viihtyy kaukalossa ja automatkoilla enimmäkseen nukkuu. Joskus tulee kiukku kun laittaa turvavyöt mutta rauhoittuu kun pääsee liikenteeseen ja kattelemaan maisemia. Kukapa sitä nyt tykkäis olla tiukasti köytettynä missään.. Poika on totutettu automatkoihin jo 2 vkon ikäisenä, kun mummoloihin on yli 200km matka ja eikä edes sorateillä ajo hetkauta poikaa..

Tuolla meillä vauvauinnissa on käytössä ryhmäpukuhuoneet, jonka kautta miehelle pystyi viemään muksun uinnin ja suihkussa käynnin jälkeen. Mies sai pukea vauvalle vaatteet sillä aikaa kun itse kävin suihkussa ja pukeuduin..

Meillä tulee itku ja kiukku yleensä pukiessa mut sit kun saa turvaistuimeen ja varsinkin kun nostetaan liikkeelle niin hiljenee. Autossa yleensä nukutaan ja keritään nukahtaa pienelläkin ajo-matkalla. Sit saa neiti kotona jatkaa unia turvakaukalossa niin kauan kuin nukkuu.

Hyvinkäällä on omat pukuhuoneet mutta mä ajattelin antaa Nellin isin matkaan. Mulla kun on pelko liukastumisesta märällä uimahallin lattialla niin turvallisempi mieli antaa miehen matkaan. Tää pelko johtuu että olen pari vuotta sitten liukastunut kotipihalla jäällä ja multa murtui nilkka ja pohjeluu ja nyt pohjeluussa on rautakappale 6lla ruuvilla kiinni ja nilkassa 2 kpl 5cm ruuvia. Samoin pelkään rappusia (siis emmä niitä välttele mut kammoan) koska kaaduin neljä vuotta sitten rappusissa ja samainen jalka murtui jalkapöydästä 4 eri kohtaa...

Mut anyway. mun kaveri joka vetää sitä Hyvinkään vauvauintia sanoi et miehillä on yleensä vauvat jotta naiset saa kerrankin käydä rauhassa saunassa jne.
joten ajattelin ehkä käyttää tilaisuuden hyväkseen...

Mut tosiaan huomen aamuna suuntaamme kohti Latviaa joten ensimmäinen vauvauinti jää väliin!

Niin ja siellä jumpassa oli ihan jees. Kyl tälle äipälle tuli ihan hyvä olo ja hiki. Ja Nellikin jaksoi melkein loppuun asti. Ihan lopus tais olla jo tylsää ku äippä venytteli ja joutu makoileen lattialla... [:D]

Eemeli on nyt keksinyt ettei viihdy autossa enää ollenkaan. Reissataan tosi paljon autolla ja ihan kauppamatkoihinkin menee reilu 40 kilsaa kun asutaan syrjässä. Ja ollaan reissattu ihan Eemelin syntymästä asti, ettei pitäis siitä olla kiinni etteikö ole tottunut. Ihan kauhee huuto päällä ja miulla meinaa pää hajota kun sitä kuuntelee ja yrittää pysyä tiellä!

Vauvaahan ei suositella kuljettamaan etupenkillä, oli turvatyynyt tai ei.
On turvallisuusriski laittaa ajaessa tuttia tai muuten vaan vilkuilla vauvaa vieressä.
Ja kaipa se on muutenkin turvallisempaa takapenkillä.
Ja Starletti, autoihin löytyy "vauvapeilejä", laitetaan kiinni takapenkin niskatukeen ja suunnataan niin että taustapeilin kautta näet kaukalossa olevan vauvan.
Ilmeisesti turvallisempaa katsella taustapeilin kautta kun siihen viereen [:D]

Mutta joo, sama juttu meillä kun EevaLiisalla, tyttö huutaa jostain syystä nykyisin autossa -ja ei ole meilläkään kyllä kyse siitä ettei olis tottunut.
Ja meinaa todella oma pää hajota kun joutuu kuuntelemaan, huutaa nimittäin niin että meinaa henki loppua...
Aikaisemmin nukkui autossa, ei enää.
Ja pahenee vaan jos pysähtyy ja nostaa syliin (muulla ei huuto lopu), koska takaisinhan se on laitettava ja sit sitä vasta ollaan kiukkuisia.
Inhottavaa, ei tee hirveästi mieli mitään turhanpäiväisiä reissuja tehdä.

Rauha saas nähdä saanko mä sitten venytellä ollenkaan [:D]
Neiti viihtyy ainakin kotona tosi huonosti lattialla makoilemassa, varsinkin vähänkään väsyneenä.
Tosin voihan se olla siellä eri juttu kun on eri ympäristö ja uutta katseltavaa.
Täytyy kokeilla pari kertaa miten se lähtee menemään, meillä kun ne hyvät unet tosiaan ajoittuu just sinne aamupäivään.
Ja vaarana on et tyttö nukahtaa muutamaksi minuutiksi matkalla sinne, ja samoin matkalla takaisin (Hyvinkäälle on just niin hyvä matka, että kiukkuilee vartin ja nukahtaa just kun ollaan Hyvinkäällä -ja tietenkin herää heti kun auto pysähtyy) eli on sit jo yliväsynyt kun päästään kotiin eikä sitä saa taas millään nukkumaan.

Meillä on muuten alettu pelätä jotain juttuja ihan viimeisen viikon sisään.
Kahtena viime kertana kylpy on ollut vähän kauhistus (ennen on ollut yhtä hymyä) ja eilen kun miehen vanhemmat kävi, tuli mummon sylissä itku (kertaakaan ei ole aikaisemmin vierastanut ketään).
Tänä aamuna meinasi tulla itku hiustenkuivaajasta, mies oli tytön kanssa aamutoimilla ja mä kuivasin hiuksia.
Ja on tosiaan sen kuivaajankin kuullut ja nähnyt useamman kerran.
Ei kuitenkaan itkuksi mennyt, mutta mun piti jutella koko ajan samalla.
Taisi luulla raukka että paha kuivaaja syö äidin [:D]

Meillä on aika vaihtelevat nuo autossa viihtymiset, välillä viihtyy, välillä ei. Ollaan nyt minun vanhempien luona, tänne on kolmisen sataa kilometriä matkaa. Onni nukkui koko välillä ehkä 45 min, muun ajan hereillä, mutta viihdyttää piti melkeinpä koko ajan. Ei kiukunnu juurikaan, mutta vois se vähä enempi nukkua :D.

Meilläki ollaan alettu jotain juttuja säikkymään. Kävin tätini luona tuossa vast'ikään ja Onnin hänen sylissään säikähti jotaki (en tiä mitä), muttei kuitenkaan itkemään alkanu. Tätini sanoi sitte siihen, että meän pitäs pitää radiota kotona päällä.. No joo'o..kyllähän se on päällä, aina kun vain muistetaan laittaa, ja iltasin sitte televisio.. Että ei pitäs kyllä hiljasuuesta säikkyminen johtua..

Mulle on henk.koht. suurempi turvallisuusriski jos herra huutaa takapenkillä kurkku suorana kuin se että se on vieressä. Ei meinaan tarvii siinä vieressä edes sitä tuttia mutta yksin takapenkillä ihan varmasti...mm. välillä Jyväskylä-Mäntsälä piti pysähtyä 7 kertaa laittamaan tutti paikalleen kun herra ei yksinkertaisesti viihdy yksin takana. Lyhyet matkat tosiaan menee vielä mutta pidemmille matkoille otan suosiolla siihen viereen. Voi sekä äiti että poika paremmin ja poikakin nukahtaa yleensä 5min sisään siinä viereisellä penkillä. Yksin takapenkillä ei toivoakaan [;)] Mutta varmasti jos kiukkuisena on vieressä ja joutuis ajaessa keskittyy vauvaan niin onkin turvallisuusriski...siinä vaiheessa ottaisin ite varmaan stopin enivei [:)]

Eiköhän se oo ihan yhtä suuri turvallisuus riski katsoa taustapeilistä vauvaa joka huutaa takapenkillä tai vilasta siihen viereen ja lykätä tutti suuhun...

No taustapeiliin joutuu joka tapauksessa ajaessaan katsomaan vähän väliä (tai ainakin on suotavaa, autokoulussa opetettiin [:D]).
Siitä kai se että on turvallisempaa.
Ja kai sillä yritetään estää se että keskittyminen ei mene vauvaan vaan ajamiseen.
Onhan ne varmaan joskus sen jossain ihan tutkinutkin että on turvallisempaa kuljettaa vauvaa (ja isompaakin lasta) takapenkillä (ja mä olen käsittänyt että vauvankin turvallisuuden kannalta takapenkki on parempi).
Mutta tutkimukset on mitä on, niinkun suosituksetkin, ja taas vauvat ja me aikuiset ollaan omia persoonia.
Joku pitää vauvaa edessä ja lepertelee, hassuttelee ja laittaa tuttia ja keskittyy enemmän vauvaan kun ajamiseen, ja jollain riittää vauvan rauhoittamiseen se että on siinä vieressä, jos tarvii tuttia tms. niin pysähtyy sen laittamaan.
Joillakin taas on koiratkin irrallaan etupenkillä, josta loikkivat kuskin syliin, takapenkille, polkimille jne [:D]
Mikä kellekin on turvallisuusriski [;)]

Meillä ei turvatyynyä etupenkiltä saa kytkettyä pois ja kai se on onneksi, koska mä luulen kuuluvani niihin joilla se keskittyminen menis sit vauvaan.

Oon samaa mieltä Mimmun kans, vieressä ollessa tyttö vaan katselee, on tyytyväinen että äiti on lähellä joten ei tarvi kiukuta. Mut jos yksin pitää olla takapenkillä, niin itku on satavarma juttu. Ja KisMet oot kyllä oikeessa siinä, että turvallisinta on lasta kuljettaa takapenkillä, eihän siitä pääse mihinkään. Mutta kyllä minä omasta mielestäni kyllä keskityn ihan siihen ajamiseen, koska ei tyttö tartte huomioo kunhan se vaan näkee mut. Tyttö voi hyvin, äiti voi hyvin. 

oon aika samaa mieltä KisMetin kanssa, mutta jokainenhan tietää pystyykö keskittymään siihen ajamiseen.

Meillä saa tyrvatyynyn "pois päältä", mutta turvaistuin aina takana. Ollaan aika lyhyitä matkoja kahdestaan ajettu, ja yleensä melko rauhallisesti on autossa.

Niin siis itekkin tarkoitin sitä että ku meiän poika kiukkuaa takana ku on yksin nii ehkä olis rauhassa ku näkis mut siinä vieressä.. Ainaki silloin on rauhallinen takanakin ku oon sen vieressä..

Mä mietin sitä,että sitten kun on siirryttävä siihen isompaan istuimeen ja se täytyy olla takapenkillä ja selkä menosuuntaan,niin mitäs sitten,kun ei näe äitiä ollenkaan..[8|] Kuinka lapsi sitten kiukkuaa,vai kiukkuaakohan ollenkaan? Toisaalta on sitten isompi,mutta kuitenkin..se täytyy sitten kestää.

Takaisin