Toukokuun turinoinnit

Voisko mun iltaani tulla jotain kivoja hymiöitä????

Tää tuntuu taas niin typerälle, tää perjantai-illassa yksin istuminen. Lapsen kummitädiltä tuli viestiä, että ovat jossakin mökillä täällä päin. Minuahan melkeen itketti, kun tajusin, että olisivat voinu tulla tyttöä kattomaan, kerta tännepäin tuivat. NO olkoot sitten siellä ja mallastakoot viinapäissään koko viikonlopun. Ihan sama! (antakee anteeks, tuli vähän pikkumainen ja paska olo)

Mies sai melkein kaikki ikkunaruudut siihen mun ihanaan ikiomaan kasvihuoneeseen rakennettua! Minä rupesin jo suunnittelemaan sinne "sadonkorjuu-valoja"!!! Semmosia jouluvaloja kattoon, että voin sateessa siellä istua tunnelmoimassa ja lipittää punaviiniä villasukat kumisaappaissa..... KUULEMA SAAN SELLASET VALOT!!!!! (antakee anteeks, onhan se vähän höpsöä) Sitten rupesin miettimään, että kannattaisko nuo pienent basilikan-taimet siirtää sisältä sinne, kunhan yölämpötilat nousee? hm.

SOTKUISESTA RUOKAILUSTA:(kätevä emäntä, vinkki)
minulla oli edellisellä sottapytty vauvalla parhaita ruokalappuja sellaiset hihalliset "laput". Niinkuin sairaalan auki-paidat. Kädet hihoihin ja nauhat taakse kiinni. Syöttötuloissa ite lusikan kanssa melskaavalla se oli tosi näppärä. Ei tajunnu ipana ollenkaan, että mutsi puki sille ruokalappua! Taidanpa ommella Venlallekin muutaman hihallisen ruokalapun! Taikka essun, jossa on ne hiat...

SUKAT HUKASSA: (sarjaa kätevä emäntä)
Vauvan sukat katoaa pyykkikoneeseen siinä missä isompienkin töppöset. NOh, ratkaisu pulmaan: pistää likaset (nuhruiset) vauvan sukat suoraan rintsikoiden pesupussiin odottamaan pyykkipäivää.  Sitten vaan pussukka koneeseen ja eipä muuten sukat mene hukkaan pyykkikoneen rummun koloihin.
------------------------

Oispa herkkuja!
-------------------------

Missä se Iona muten on? Ytenä päivän bongasin sut tuolta lukijoista ja näppäilin konetta eestaas, kun luulin, että sä kohta jotakin kirjotat.....

Pranametrille tuuletuksi uusien vaatteiden johdosta! Sait paljon kaikkea kivaa! Joko sait miehen pään pyörälle uudella kauniilla olemuksellasi?

Ja Elegian perheen allergia homma kuulostaa mysteeriltä? Luulen, että se lääkäri ei olisi "unohtanut" soittaa jos tuloksissa olis ollu jotakin poikkeavaa. Anteeksi vaan, mutta minä olen hiukan epäluuloinen moisiin unohduksiin!!! Välillä tuntuu, että pelkkä huoli ei riitä syyksi ottaa asioista selvää. Tai että ne lääkärit ei oikeesti tajua, miten paljon "tyhjänkin" tuloksen kuuleminen odotuttaa! Aattelevat, että ei kai sillä kertomisella ole mikään kiire, kun ei tuolla ole mitään "syytä"!!! ...

Sitten mun tuli mieleen, että missä sä kuivatat pyykkiä? Joskus rumpukuivattu vaate aiheuttaa ihottumaa... Taikka jos pyykkiin jää pesuainetta, tai kone ottaa huonosti huuhtelu vettä... Näähän on vaan arvailuja! Hm.. makuuhuoneessa ei kannata kuivattaa pyykkiä ainakaan, koska se ympärille leviävän pölyn määrä on suurempi kuin kosteus jota usein ilmaan kaivataan. (nenän tukkoisuutta?)
En tiedä.

Nyt menee jokelteluksi, jotenka moro!
 
Tääl ollaan tääl ollaan! Mutta olen monen muun tavoin täällä itekseni nyökytellyt, hihitellyt, nyyhkytellyt ja ollut messissä mutta näin ruudun takaa. Pari kertaa jo alotinkin kirjottamaan mutta jäi kesken kun tuli muita hommia. Melkein kaikki oon kyllä lukenut mutta ei oo kerennyt tänne kirjottamaan kun tuolla fb:n puolellakin on säpinää pk-mammojen kanssa. Jotka juuri nyt kiskoo ämpärillisiä margaritoja, veisaavat karaokea ja pistävät stadin sekaisin. Mä en saanu lapsenvahtia ku muutamaks tunniks niin en sitten menny ollenkaan, kävin ihan yssikseen Itiksen Prismassa perjantai-illan ratoksi... Ens kerralla sitten mäkin haluun mukaan! Tai katotaan päästäänkö mihinkään jos nuo saavat porttikiellon koko kaupunkiin, oli sen verran innostunutta mammaa lähdössä yöhön.. [:D]

Meillä menee Viggon kanssa hyvin, alotettiin kiinteet tossa muutama viikko sitten ja onneks on yötkin sen myötä helpottaneet, enää syödään 2-3 kertaa yössä. Viggolla on 2 hammasta, jotka tuli ilman itkuja ja aika yllättäen pari kolme viikkoa sitten. Eipä tuo muutenkaan juuri koskaan itke, tänään sai kaverin tenavalta avaimista päähän niin hetken nyyhki mutta muuten muistaakseni kolme viikkoa sitten viimeeks. Iloinen vekara tuo on, paljon hekotellaan ja hihkutaan innostuksesta millon millekin.

5kk mitat melkein kuukausi sitten olivat 69,2cm ja 6960g eli pitkä ja hoikka, nyt on kiinteiden myötä kyllä pyöristynyt ja kotimittauksella oli 7500g pari päivää sitten. Ja on taas pituuttakin tullut, vaatteet on jo 74-86cm.

Me edelleen reissataan paljon, huhtikuussa käytiin Espanjassa äidin luona ja tiistaina lähdetään ekaks työreissulle Hollantiin ja sieltä sitten taas Budaan.

Ailimelta halusinkin kysyä että millanen vauvanruokavalikoima siellä on? Me ei oikeen olla löydetty sopivaa korviketta, toistaiseks Semper on ollu paras vaihtoehto. Saako sitä sieltä? Taitaa olla tanskalainen. Imetän kyllä vielä eli ei se maata kaada, mutta en varmaan pysty siellä pumppaamaan (tai siis säilömään maitoa) niin korvike vois olla kätevä puurojen kanssa. Mulla on siellä eka päivä aika kiire, saako huoltoasemilta ruokia vai pitääköhän ottaa jotain mukaan jos ei kerkee kauppaan? Espanjassa oli tosi surkee, tai sitten en osannu ettiä oikeista paikoista. Me ei lihaa olla vielä syöty ja ajattelin säästää sen sitten reissun jälkeen.

Harmi että me ei päästä ens viikolla kaffittelemaan kun Marianna, Sinttu ja Amppu on maisemissa.

Hauska tuo kauhugalleria! [:D] Pitääpä kaivaa meidänkin kansioista noita horror-otoksia!

Bunnillekin tervetuloa! Veikeä jätkä tuo Sampo!

Nyt tää menis nukkumaan, perjantai-iltaa joka kotiin!
 
No moikka Iona, just mun pitikin kysellä sua, kun mietin että mitäköhän teidän rauhaan kuuluu!
 
Maariselle ja Ailimelle piti kommentoida, että no arvatkaas onko noita aamulöhöjä ja unien jatkamisia yritetty mutta ei niin ei. Pienen hetken saattaakin viihtyä siinä vieressä ja itekseen jotain tuumia mut sit jossei äiti reagoi ja vaan tyhmä nukkuu niin ensin tulee kitinä ja sit kunnon huuto. Oon koittanu sekä suoraan heräämisen jälkeen, syötön jälkeen, pienen valveillaolon jälkeen, ihan kaikkia tapoja mutta ei. Jos tää tyyliin kuudelta herää ja sen päättää tehdä, niin sitte ollaan useimmiten se puolisentoista tuntia hereillä ja leikitään kunnes väsymys vie takasin aikasille päikkäreille. Ja tosiaan tätä puolitoistatuntista tämä äippä ei handlaa ilman KAHVIAAAAA. Eli kade oon kyllä teille aamunukkujille...
 
Nyt jo lopettelen kun tää ryhmä rämä lähtee rannalle meren!! Jihaa!!
 
Amppu olipa kivan kuuloinen uintireissu ja pahoittelut vaikket niitä toivonutkaan.

Moikka Iona pitkästä aikaa[:)]

Elegia bussissa me matkustamme ihan vauva sylissä, mutta tämä meidän onkin jo isompi kuin teidän ja pitkä matka voi olla aika raskas, malttaisiko sylissä edes nukkua? Oletko kokeillut kantoliinaa (itse en mutta tulipa vain mieleeni), siinä makoilisi ja sinulla olisi kädet vapaana bussissa ainakin. Kaukalo voisi olla hankala kuskailla, ellei teillä ole sellaista rattaisiin kiinnitettävää. Matkarattaat ehdottomat laivalla, mutta niillä mukulakivillä ei, aikamoista kolistelua, on kokeiltu kaupungilla[:D] Tuo maitovesien lämmittely sujuu varmaan laivalla, kun jossain kahvilassa/ravintolassa käy pyytämässä, vaikka enempi kerrallakin niin kuin kotoa lähtiessä päiväreissulle? Nämä ovat vain mitä mieleen tulee, vaikka kokemusta ei olekaan. SannaKoota kuunnelleena tuli tällaiset mieleen, se kun keksii kaikkea kätevää ja osaa organisoida[:)] Mukavaa reissua teille, eiköhän se suju ongelmitta.

Maarinen välillä sitä on pikkusieluinen, ei voi mitään. Onneksi ei koko ajan! Minä meinasin eilen mennä raamit kaulassa naapurin kavereita ojentamaan kun luukuttivat poppia ikkunan takana ja minä Valo nukutin. Olen jo kerran isännöitsijälle ystävällisesti kommentoinut auton parkkeeraamista oven edessä. Täällä on ihan parkkipaikka ja matkaa varmaan 10 metriä.. Muuten naapurin nuori mies on ok, mutta kaverit tuppaavat ajamaan melkein rallia tuossa edessä. Kierukka on aiheuttanut sen että olen PALJON herkempi hermostumaan kuin ennen. Nollasta sataan sekunnissa, tarvittaessa. Ei ole kivaa. Onneksi auto ehti lähteä kun olin jo avaimet kourassa ja käsi ovenkahvalla.
  Vaatteet oliva myös ukkoni mieleen[:)] Odota vielä niiden basilikojen kanssa, ovat kauhean vilunarkoja. Tunnelmalliset valot kyllä saat kasvihuoneeseesi. Lisäksi joku lyhty sitten syksyllä..ihanaa!

juupa juu. POikamme on ottanut muutamana aamuna tavaksi herätä vasta yhdeksän aikaan, jippii! Eli nukkuu kellon ympäsi ja lopun aamua siitä kanssani sohvalla. Päiväunia parit pitkät, nytkin on 2,5 tuntia hujahtanut ja odottelen heräämistä että pääsemme lenkille ja kauppaan.

Kiinteiden syömisestä. Luin että alle vuotiaalla kiinteiden syöminen on vasta harjoittelua, eli ei mitään stressiä määristä!

Kissa ja Valo. Ovat kavereita. Valo ilahtuu kun kisu tulee kohti ja antaa silittää. Valo myös mielellään puskee naamaansa turkkiin ja nuhjaa poskiaan pehmoiseen karvaan. Niin kovin sydäntä lämmittävää<3 On siinä suru puserossa, kun kisu joskus vaihtaa hiippakunta, hehän ovat käytännössä kasvaneet yhdessä lähes parikymmentä vuotta siinä vaiheessa. Kissa on nyt 3-4v. Tarkkaan emme tiedä.
 
Vinkki  mamma täällä.... ;) heippa!

Elegian perhe, matkalla Ruotsiin ja takaisin:
*Vauva syliin bussissa. ihan turhaa repimistä raahta kaukaloa. Teidän käsillä on varmasti paljon muutakin kannettavaa! Ja voihan se vauva keikkua isin jaksavilla käsillä, niin saat sinä isomman pojan kanssa katsella laadukkaasti maisemia pillimehujen ja karkkipussien suloisessa sähellyksessä. (porkkananpalat minigripissä+mehukattia limupullossa+punainen ja keltainen pilli a'la ikea) niitä pillejä voi ottaa erillliseen hammasharja koteloon mukaan useammankin... on meinaa mukavan retkeellistä imutella omalla pillillä, vaikka vettä...

*vauvan maidot. Itse ottaisin kaupanhyllyltä kuplatonta lähdevettä. Sehän on steriiliä joka tapauksessa. Tuntuu hullulta raahata kotoa litratolkulla keitettuä vettä. Yhdestä pikkupullosta tulee vauvalle oma annos ja äippä juo loput, tai isioveli, sillä pillillä. Maitojauheet pakkaisin sensijaan joka satsi mitattuna erikseen pieniin litteisiin minigrippeihin. Ja laivalla löytyy tosiaan niitä mikroja. Ja lähdevettä on jokaisen kadunkulman kioskissa.

*rattaiksi ehdottomasti matkarattaat. Kyllä ne mukulakivikadut hoituu.Se on vaan yks reissu ja kuuluu asian tuommoset vieraan maan erilaiset kadut! Pankaa isoveli välillä antamaan vauvalle hurukyytiä ja ottakaa paljon valokuvia!!!! Ainiin.. ellei teillä jo ole, niin koita jostakin saada semmoinen verkkokassi siihen kärryjen aisaan ja reput selkään joka iikalle kaupunki kävelylle. Kannettavaa tulee kauheesti, vaikkei luuliskaan....

Ja jonnekin kassiiin päälimmäiseksi isopaketti vauvojen kosteuspyyhkeitä. Niistä isikin iloitsee!!! käsipyyhe, pyllypyyhe, suupyyhe, kainalopyyhe, siivousrätti, pikapyykkiväline....

HEI MÄ OLEN NÄKÖJÄÄN JOITAKIN KERTOJA REISSANNUT EDELLISESSÄ ELÄMÄSSÄ!!!!! Ja jos oikeesti on ihan hiton vähän rahaa ja matkalla kuitenkin aina janottaa, niin on tosi näppärää pistää sitä mehukatti tiivistettä vaikka pieneen muumilimu pulloon... Siitä sitten lantrailee äipälle vissyyn ja isolleveljelle veteen. mukana vaikka vauvan kannellinen nokkamuki. Mitä sitten? Hauskaa ja leppoisaa!
----------------------------
MEILLÄ: "laihdutusviikon" huipentuma: päiväkahvit kera "särkynyt sydän"-nimisen suklaakakun!




 
Heippa!

Eilen tosiaan käytiin viihteellä sitten pitemmän kaavan kautta! Taisi meitä alkuunsa se tusina olla (+1 vauva) syömässä Amarillossa, sieltä sitten drinkkibaarin kautta karaokea hoilaamaan, ja lopulta vielä toiseen baariin tanssimaan. Kovasti koitettiin saada känniä päälle, mutta ainakin allekirjoittanut väittää olleensa siinä tilassa, että olis melkein uskaltanut jopa venettä ajaa, eikä olis haittanut venepoliisien pyynnöt hönkiä hämeenlikan soselusikkaan. (tosin kyllä ne nuo muutkin akat väittivät, että ei viuna nouse, vaan uskallan olla eri mieltä ;) Kyllä sitä humalaa oli ilmassa, että ehkä mäkin sitten olin päissäni, enkä vaan tajunnut? :D) Krapulasta ei siis tietoakaan, tosin enpä mä niitä hirveesti oo muutenkaan harrastanut! Facebookin keskusteluista päätellen sitä krapulaakin on eksynyt joihinkin koteihin ;)

Huippua nähdä siis Mariannaakin ens viikolla! Jee!

-- tähän asti pääsin "aamusella" eli joskus iltapäivällä. Heräsin vasta yhdeltä! <3 Ja sitten olikin aika syödä grilliruokaa ihanan mieheni valmistamana :)

Poika höpöttelee toisinaan enempi, toisinaan vähempi. Sen kummemmin en tähän nyt osaa sanoa... vieraissa ympyröissä on enempi sellanen touhuuva tarkkailija, eli ei välttämättä höpise, mutta tutkii kyllä kiinnostuneena (eikä yhtään pelokkaana) kaikkea uutta ja jännää!

sintulle, tai Venlalle, tsempit taas unikoulun jatkoon ja sitten tohon päivähoitohommaan!! TOIVOTTAVASTI saatte paikan ihanalta perhepäivähoitajalta!

Elegialle onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä ;) Jee! Söpöjä pulleropalleroita!! (ja vaik tää ei ookaan hauva-foorumi, niin pls, laita ees yks kuva sit palleroista!!) Ja ihanaa, että allergioita ei löytynyt! Toivottavasti lekuri soittaa, että pääsette sitten keskustelemaan siitä ihosta muuten.
Omaan silmään osui tuo, että käytät huuhteluainetta vauvan pyykkiin... Ootko kokeillut, jos et käyttäis? Näin oon käsittänyt suositeltavan! Vähän kovakshan ne jää, mutta käsittääkseni rumpukuivaus pehmittää kyllä... ja nopeasti ne käsissä vähän "vetvuuttaa" just ennen päälle laittoa, niin eipä Joonan vaatteet oo ainakaan ollut mitenkään meidän aikuisten huuhteluaineilla pestävistä vaatteista eroavia.

Ja uuh, Pranametri on käynyt shoppaamassa! Kiva kun mieskin tykkäs!
Meki kävästiin eilen päivällä pikaisesti Sellossa Halipossun kanssa etsimässä mulle eilisiin hippoihin farkkuja... Piruvie, ei ollut farkkutarjontaa just niin mitään! ÄRSYTYS! En sitten saanut mitään uutta kivaa, Possunen sen sijaan taas käytteli rahojaan meidän molempien puolesta ;) Muistelen joskus aiemminkin käyneen näin, että oon houkutellu Possusen mun seuraks vaateostoksille, ite oon lähtenyt tyhjin käsin ja naapurinrouva tartteis suunnilleen kotiinkuljetuksen ostoksilleen ;)

Kivalta ei tosiaan kuulosta Hollannin koulu- ja päivähoitosysteemit! HUH! :S Toivottavasti asiat järjestyy... On niin väärin odottaa, että pieni lapsi tajuaa vielä panostaa koulutukseen. Ite oon jo Suomessa taivastellut noita valinnaisaineita... tärkeitä valintoja tiettyjä kouluja tai lukioita varten, mutta kuinka moni kuudesluokkalainen valkkaa yläasteelle jotain JÄRKEVÄÄ jos voi valkata jotain pääasiallisesti KIVAA? Vaan onneks se ei oo täällä mikään maailmanloppu, vaan tulevaisuudessa (tai vaikka aikuisenakin!) pystyy helposti vielä muuttamaan tilannetta ja opiskella kun itselle sopii :)

Elegia, bussissa kai voi matkustaa ihan sylissäkin, mutta ite oisin kyl mieluummin noissa pitkän matkan välineissä turvakaukalon kanssa.... Se vaan on tosiaan hankala roudailla ympäriinsä, jos sitä ei saa kytkettyä rattaisiin - ja silloinhan ei tosiaan tartteis miettiä ees vaunujen/rattaiden valintaa. Matkarattailla, rimpulammillakin, pystyy kyllä mukulakivilläkin kulkemaan, vaikka ei se kovin miellyttävää oo. En oo siis pitkää matkaa bussissa matkustanut, vaan noita lähibusseja käyttänyt, missä vauva luonnollisesti on vaunuissaan ja seistään vaan siinä vaunun keskikohdassa vaunupaikalla. Pranametrin ehdottama kantoliina voisi olla kyllä hyvä! Jos on itellä turvavyö kiinni ja vauva kantoliinassa niin pitäisi olla kai kohtuu turvallista kolarin/äkkijarrutuksen sattuessakin?
Tosta maidosta sitten taas, että kyllä sen jauheen kanssakin pärjäätte! Pyydät vaan jostain kahvilasta isoon pulloon sitä keitettyä vettä, käyt vaikka sitten parikin kertaa päivässä vaihtamassa sitä uudestaan lämpösämpään, niin ei mee lämmitykseen niin kauan (ja pullo villasukkaan, pitää kauemmin lämpösänä ;) Tai sitten se termari?). Kotoa varaat vaikka jonkun korkean pakastusrasian/tuopin/minkä vaan matkaan, ja siinä saat kuumavesihanan alla lämmitettyä veden hytissäkin, jos ei Eemeli suostu juomaan huoneenlämpöistä maitoa tai sille tulee siitä masu kipeeks. Tai matkaa varatessa voi kysyä, että saisitteko hyttinne jotenkin läheltä sellasta paikkaa, missä voi mikroa käyttää, ettei tarvii toiselle puolelle laivaa hiihtää!
Ja tavalliseen hyttiin kyllä mahtuu neljä+vaunut, etenkin kun lapset on noin pieniä kuitenkin molemmat. Pitää vaan sen toisen alasängyn yläasennossa, ja vauvahan nukkuu hyvin sitten joko vaunuissaan tai vanhemman kainalossa yöt. Eikä siellä laivalla kuitenkaan hytissä kauaa jaksa peuhata, kun on paljon muitakin jänniä paikkoja! :)

Pranametri, mulla myös oli "elinikäinen" kissa. Samanikäisiä muutaman kuun heitolla oltiin, rankkaa oli kun kissa kuoli n. 20 vuotiaana. Pitkä ja hyvä elämä kissalla olikin!

Heeeei, telkusta tulee Tuttisoturi! Tää on ihan loistava komedia! <3 Siirryn sen pariin :)
 
Moroti,

pikahuikkailu täältä Ionalle koskien vauvanruokia:

kävin tänään shoppailureissulla kurkkimassa hyllyjä, kun en oo itse sen kummemmin vielä ehtinyt tutustumaan tarjontaan muuten kuin sen verran, että tiedän, että täällä myydään monenkinlaisia lastenruokia. [:)] Semperiä en oo täällä nähnyt, mutta kotimaassakin tuttua Nestleen N.A.N.:ia täällä ainakin on. Sitten on Friso- ja Nutrilon-merkkisiä maitojauheita. Soseita on jos jonkinmoisia. Ja sitten täällä on suurehkot valikoimat valmiita puuroja ja vellejä purkeissa myytävänä myöskin. Saattais olla teille aika käteviä matkalla? Uskon, että huoltoasemiltakin saattais voida ostaa ruokia, mutten mene vannomaan. Ruokakaupat (ainakin Albert Heijn) on täällä auki viikolla ja lauantaisin kymmeneen illalla, ja sunnuntainakin kuuteen.

Tällainen pikaviesti tällä kertaa. Huomenna tuun taas paremmalla ajalla kirjoittelemaan, nyt Gossip Girlin pariin. :)
 
*meinasin viksuna sanoa että se Tukholman elukkapuisto on djur-----------jotain!!!! Voi äly!!!! Siis on siellä semmonen!!!

HEI, se vauvan hedelmä/marja ym. kiisseli oli Venlasta älyttömän hyvää!  (tietenkin) Paan tähän ohjetta.
Perunajauho kiisselipohja ihan vaan sen takia, että marjojen syöttäminen tuommoselle hölttä-huulelle on ihan mahoton homma! Ja tärkkelystä niissä kaupan pilteissäkin on.

Sosekiisseli-pohja
2 d vettä
2 rkl perunajauhetta (tosi tasaset lusikat)
-sekoita KYLMÄ vesi ja perunajauho kattilassa ja hämentele kuumentaen. Kypsää on kun seos pulpahtaa pari kertaa! Vedä kattila syrjään levyltä.
Lisää:
valmiiseen pohjaan lisätään
n- 2dl marja taikka hedelmäsurvosta.
Eikä sitten enää keitellä.

SE on siinä. Minä soseutin pakastemustikoita tuon paridesiä ja tää likka vaan maiskutteli innoissaan. Sitten jos haluaa itekin syödä siitä terveellistä "laihdutus" ruokaa, niin aikuiselle varmaan passaa laittaa vähän sokeria päälle. (ja kermavaahtoo...)

JA lapsen naama kannattaa rasvata etukäteen. Tuo mustikka ainakin värjäsi puolet naamasta siniseksi. Näytti aika viluiselta tyttö....
 
Parahin vauvagoogle, auta minua ongelmassani!

Meillä on nyt ens kuussa hetki, jolloin siirrytään turvakaukalon käytöstä turvaistuimeen. Meidän pieni poika kuitenkin on silloin vasta sen puoli vuotta, joten olis ehdottomia kriteereitä, joita haluan istuimelta! Nyt sitten nämä esikkovanhemmat on täällä huulet pyöreenä kaiken valikoiman keskellä!

Tässä ois nää speksit, joita vaaditaan:

* 9kg+, mieluummin ikämerkintä 6kk+ kuin 9kk+
* Painoraja sais olla vähintään 25kg asti, mieluusti tietty vaikka sinne 36kg saakka
* Malli pitää voida kiinnittää sekä selkä että kasvot menosuuntaan
* Istuinta pitää saada kallistettua lepoasentoon, HELPOSTI!
* Sivuillakin sais olla törmäyssuojaa, mutta kuitenkin hengittävyys ois jees myös kuppimalleissa
* EI saa olla isofix-kiinnitys, vuostuhannen alun Fordit kun ei sellaisia tue :(
* Ei mitään hulluja telakkakiinnityksiä, vaan se pitäis saada tarvittaessa kohtuu näppärästi autosta toiseen
* Selkä menosuuntaan kiinnityksessä pitää olla riittävästi jalkatilaa, se on suurin syy kaukalosta istuimeen siirtymisessä tällä hetkellä. Myöskään etupenkkejä ei voida hirveesti siirtää edemmäs, kun me pitkäjalkaiset vanhemmat joduutaan pitämään penkit aikalailla taaimmassa mahdollisessa asennossa!

Ja sitten ne mallit, mistä mieluusti kuulisin kokemuksia tai ajatuksia:

Britax:
Evolva 1-2-3
Multitech
Two-way Elite

Brio Zento

Toisaalta olisin myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia itelle tuntemattomasta Cybex Pallas -istuimesta, jonka saa tosin asennettua vain kasvot menosuuntaan... (mm. täällä: http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2484)

Laitanpa saman vielä tonne turvaistuin-keskusteluun, mutta siellä aika heikonlaisesti on ollut taas keskustelua!

Tarkoitus on tässä pikimmiten tietysti mennä liikkeeseen vertailemaan, mutta aattelin kysellä täältäkin ihan oikeita käyttökokemuksia!
 
SannaKoo - meillä on tuo Cybex Pallas, tosin ei vielä käytössä, kun tuo pikkumies on niin pieni. [:D] Siinä on varmaan puolensa kuten jokaisessa istuimessa ja monia varmasti kauhistuttaa se, että pieni matkustaa siinä naama menosuuntaan. Niin muakin hieman, koska pientenhän kuuluu matkustaa selkä menosuuntaan... MUTTA meillä on nuo vanhemmat alkanut pienen pieninä matkustaa naama menosuuntaan oksentelun takia, joka loppui samantien kun käänsi kasvot menosuuntaan.

Joten sitten tultiin, pitkällisen harkinnan ja vertailujen jälkeen, siihen tulokseen että tuo istuin on turvallisempi kuin sellainen missä vyöt kolaritilanteessa saa aikaan vaikka mitä tuhoja.

Se on nopea kiinnittää, mutta aika painava, että jos sitä joutuu joka kerta roudata jonnekin, niin e-ei...
 
Kiitos Maarinen reseptistä! Jotain marjoja on vielä pakkasessa, pitäää testata. (ainakin mustaherukkaa ja tyrniä, saakohan tyrniä jo maistattaa, vaikka ihan vähän?)

Tuiksille olen unohtanut lähettää onnittelut talon löytämisestä! Onnea tulevaankin kotiin[:)]

Mikä siinä on, että illalla poika nuokkui jo puurolautasen äärellä ja sylissä tissillä jo ihan torkahti, mutta sänkyyn siirtäessä on virtaa taas? Kiemurtelee ja hölisee, repii pehmusteita ja kääntyilee mahalleen. Muutaman kerran saa käydä kääntämässä muksun ympäri ja silittämässä päätä. Sitten se rauhoittuu ja nukahtaa. Valolla on hassu tapa nukuttaa itseään. Yninän lisäksi heiluttaa päätä puolelta toiselle. Nyt jo niin vimmalla että pinnasänky nitkui[:D] Joskus muutenkin tekee tota ja katselee hymyillen kuinka maailma pyörii silmissä. Huvinsa kullakin!
Ei tässä nyt muuta..
 
Prana - ainakin kaupan hedelmäsoseissa on tyrniä(on muuten hyvvää!!) joten varmasti saa myös pakkasesta antaa. [;)]
 
Kiitos Ailime! Otanpa varmuudeks ekan päivän safkat mukaan jos en kerkee kauppaan. Ja vissiin pitää ottaa vähän Semperiä kun Nan ei käy, eikä toi Nutrilonkaan niin saa aamu- ja iltapuurot varmasti tehtyä.

APUA VAUVAGOOGLE! Tissimaito on aihe. Ollaan siis syöty pari viikkoa noita kiinteitä säännöllisesti; aamu- ja iltapuuro äidinmaitoon (100ml) ja jälkkäriks 1 hedelmäsose, lounas vihannesta plus jälkkäriks hedelmää. Pojalla on kauhea ruokahalu ja oonkin antanut syödä niin paljon ku uppoo. Mutta maito ei enää maistu. Kunnon imetyskertoja on ennen yöunia, 2-3x yöllä ja päivällä yks. Muuten saattaa oottaa huikan kerran tai pari päivässä ja nää huikat on oikeesti ihan minihuikkia, veikkaisin 10-20ml. Kiinteiden yhteydessä ei mene yhtään, ei tissistä eikä pullosta. Onkos nyt niin että noista ruoista tulee niin paljon energiaa ettei tarttee maitoa lisää? Vettäkään ei oikeen mene, maksimissaan pari kulausta vuorokaudessa nokkamukista. Pitkä sepustus lyhyesti, että riittääkö tuo nestemäärä? Vaipat kyllä kastuu jos ei ihan niin melkein entiseen tahtiin. Ja toinen pointti oli, että mahtaako tuo maitomäärä lisääntyä vielä, oon nyt pumpannut ylimääräiset pakastimeen jo senkin takia kun maito'lakko' alkoi niin yllättäen niin olis sitten taas tarjolla jos kelpaa mutta jos ei kelpaakaan niin helpommalla pääsen jos annan määrien pienentyä.

Niin Elegia saikin jo vinkkejä, mulle tuli mieleen että jos teillä on pieni termari niin siihenhän vois ottaa vettä mukaan, pysyis lämpimänä (jos ei ilmanlämpöinen uppoa Akselille) jos ei heti pääsekään kahvilaan tms. ja täytellä sitä tarvittaessa.
 
Elegia, no siis noi painot ei oo mitenkään "loogisesti ajateltuja", vaan ne on suoraan nettisivuilta kattomieni turvaistuinten painorajoja :D Ja toivomus olisi siis nimenomaan selvitä tolla seuraavalla istuimella siihen saakka, kunnes Joona istuu korokkeella, ja olin vaan jostain käsittänyt, että se tapahtuisi vasta tossa 6-7-vuotiaana. Riippuu tietty hirveesti, jos toi tolla pituuskasvulla jatkaa, niin korokkeen käyttöönhän voidaan varmaan siirtyä jo 5-vuotiaana, mutta sittenhän se on niin. Ei kuitenkaan haluta ostaa nyt turvakaukalon jälkeen (Joona ei siis oikeesti enää mahdu matkustamaan kaukalossa niin, että jalat ois mukavasti!) jotain seuraavaa vauvaistuinta, joka kuitenkin on iso rahallinen sijoitus (kun haluan ostaa hyvän ja turvallisen, enkä ainakaan käytettynä jostain randomisti!), ja sitten esim. pari vuotiaana pitäis ostaa se seuraava malli vielä ennen koroketta.

Oon nyt yhä enemmän innostumassa tosta Cybexistä, kunhan näen sen livenä ja saan kokeiltua, voisko se toimia jo Joonalla. Vaikka sitten sillä "uhalla", että ei voi matkustaa selkä menosuuntaan, niinkuin on suositeltu. Mutta mistä se suositus johtuu? Siitä, että kolarin sattuessa/äkkijarrutuksessa lapsi (tai kuka tahansa...) singahtaa nopeasti eteenpäin, eli silloinhan tuo Cybex tois eritavalla tukea kuin tollaiset "turvatyynyttömät" (tai mikä ikinä onkaan se kaari tossa eessä :D) istuimet? Mietin myös sitä, että onko toi kuinka hankala oikeesti käyttää? Että saako lapsen (sen painavankin!) sinne sitten laitettua kätevästi?

Kiitos kovasti Riikalle ja Elegialle kommenteista, nää esikkovanhemmat ihan oikeesti ois aika pihalla tän homman kanssa! Etenkin kun tietysti olin ajatellut, että Joona matkustaa tossa kaukalossa lähemmäs vuotiaaksi...
 
SannaKoo - niskathan ne on, miksi on turvallista matkustaa selkä menosuuntaan.. Se Pallas-istuin on sellainen, että se "turvakaari" lähtee siitä irti(on siis irrallainen mötikkä) ja sitten muksu istuimeen ja turvakaari takas. Se turvakaari vaan laitetaan siihen paikoilleen, ei ole mitään "kliks"- lukitusta. Eli siitä menee sitten auton vyö ja pitää sen kaaren paikoillaan. Argh, en osaa selittää... [:'(] Tule meille katsomaan ja testaamaan. [:D]

Iona - sinuna en olisi huolissaan nesteen määrästä, kun kerran jotain menee. Tarjoaa vaan usein maitoa/vettä. Aika monet alkavat huonommin juomaan, kun ikää tulee lisää ja kiinteämpi ruoka astuu enemmän kehiin. Nuo kaupan soseet ovat aika nestepitoisia, että jo niistäkin sitä nestettä hieman saa.
 
Teree!

Saksa meni sitten voittaa ne EUROVIISUT! Hyvä. En kyllä kattonu koko ohjelmaa, mutta viikolla näin vilauksen keppaleesta ja ajettelin, että TÄÄÄ SE ON tänävuonna!

Siten pikaiset:

-Pranametri. täällä talossa lapsosella ihan samanlainen tapa nukkuttaa itseään. Aluks luulin, että hitto, nyt se sai jonkun aivohalvauksen.... Siinä se ottaa vauhtia untenmaille. Välillä raiuhoittuu kuuntelemaan ympäristöä ja sitten taas muutama leiskautus. On se hassua!

-Iona. kuulosta hyvin terveesti siltä että Viggo-poika alkaa ihan itsekseen luopumaan tissistä. Joillekin se käy noin kivuttomasti. Ensin kiinteiden yhteydessä jää tissittely. Sitten pikkuhiljaa se suloinen lohtu imuttelukin vaihtuu unilelun kanssa näpertelyksi. Ja jonain päivänä sitä huomaa vilkuttavansa kouluunlähtevän, reppuselkäisen lapsensa perään keittiön ikkunasta. Silloin hipaisee kyyneleen silmäkulmastaan ja katsoo haikeana muutaman valokuvan.... Sanoisin, etä voit onnitella itseäsi, että olet luonut lapsellesi turvallisen maailman, jossa voi vähän tissistä löysätä! Katso sen lapsen silmiä... siellä on jo jotakin sellaista mitä ei isi ja äiti tiedä. Oma maailma, joka kasvaa päivä päivältä!
 
....KIISSELISTÄ, tai soseesta, ihan miten vaan.

Sitä voi tehä marjojen puutteessa myöskin esim. tosi hienoksi raastetusta omenasta tai päärynästä. Tölkki ananas oli muistaaksen hyvää, samoin tölkkistä persikat, apsikoosit.... Tietysti jos tuoretta raastaa tai soseuttaa, niin onhan se aina parempaa, kun tölkki kama.

Ihan hinonhieno porkkana-raaste on joskus kanssa suikattu tuonne samaan soppaan....
 
Täällä ollaam väsyneempiä kuin koskaan. kiitos unikoulun. Mielummin syöttäisin vaikka sen kahden tunnin välein ja nukkuisin loppu ajan, kuin että syötän nyt kaks kertaa yössä ja sit paijaan ja hyssyttelen loppu ajan. okei, en tiedä johtuuko Veeran yö levottomuus tosta uudesta syömis rytmistä, vai vaikuttaako valoisat yöt tai joku muu... tuntuu vaan että kaiket yöt vaan laitan tuttia takas suuhun ja silittelen neidin selkää kun levottomana ähisee, puhisee ja kiemurtelee sängyssä. Vaikka otan viereen niin tilanne on sama... mitään kipuilua tuskin on kun ei itke. levoton ja rauhaton vaan. isi nukkuu edelleen olkkarissa sohvalla joten mitään häiriötekijöitä ei pitäisi olla unia häiritsemässä. ensimmäinen unipätkä noin 19.30-23.30 menee ihan hyvin, mutta sen jälkeen on ihan mahdotonta. *HUOKAUS*

IONA:Meillä loppu imetys melkein heti kiinteiden alotuksen jälkeen. päivä päivältä huoli vähemmän rintaa, ja se tuntu sit aika luonnolliselta lopetukselta. tuli mielenkiintosempaa syötävää niin ei tissi enää kelvannut.
Edelleen juo todella vähän. Neuvolan ohjeiden mukaan meillä siis joka aterialla tarjotaan sosetta ja päälle maitoa. Todella harvoin päälle juo. maksimissaan päivässä ehkä yhteensä se 100ml, jos sitäkään. Yöllä sit menee velliä 2x140ml. eli eiköhän se soseista saatu neste sitten riitä. koska kyllähän nyt luulis neidin juovan jos on jano?!?! Vesikään ei kelpaa.

Ja nyt tuntuu ettei sosekaan kelpaa niin usein kuin ennen. määrät on pysyny samoina ellei jopa vähän pienempinä. noin 2-3tunnin välein tarjoan sosetta, ja joskus saattaa mennä jopa 6tuntia ettei syö. Miten se pärjää jos on esim edellisellä syötällä huolinut vaan muutaman lusikallisen...? [:o] tekis mieli vaan ottaa takas se vanha tapa että joka toinen ateria sose ja joka toinen maito. mut saanko mennä muuttamaan kun neuvolasta käskettiin tekemään näin? kun se pituus oli jotenkin laskusuunnassa??? APUA!!!! parina viime päivänä vaan tuntunut ettei mene sosetta eikä maitoa... kai tää on vaan joku vaihe ja mä panikoin ihan turhaan...

Voiskohan noita kiisseleitä maissi-jauholla suurustaa? vai onko se perunajauho parempi? maissista taitaa kyllä tulla enempi puuroa eikä kiisseliä. tyhmä minä!

Mites raparperi? minkä ikäselle saa antaa? nyt olis nimittäin pakkasessa raparperia niin että riittää!!! [:D]

Perjantaina bongasin pari asuntoa netistä. Heti soitin ja tiedustelin. molemmat oli jo menny! HÖH!! [>:]

Me tässä kanssa suunniteltiin TALLINNAN REISSUA. Pitääkö Veeralle hankkia passi? eikös sinne joku henkkari pidä olla? ei oo tullu muutamaan vuoteen käytyä...
 
Sinttu - sinä olet sen lapsukaisen äiti, ei neuvolantäti, joten teet kuten parhaaksi katsot. [:)] Noi neuvolan kasvukäyrät ovat mitä ovat ja en mitään paniikkia ottais, vaikka menis hieman alakäyrillä. Kyllä se siitä tasoittuu jossain vaiheessa. Toiset ovat ihan hirveän huonoja syömään ja kun vielä tuijotellaan kasvukäyriä, niin johan siinä stressi-soppa on valmis.

Lapsi syö, kun sillä on nälkä, mutta jonkinlaisista ruoka-ajoista kannattaa pitää kiinni, koska se on kuitenkin ihan jokaisen etu. Ei kello kaulassa pidä syödä, mutta noin suurin piirtein samoihin aikoihin samat jutut, niin lapsellakin on turvallinen olo.

Varmaan tosi rankkoja nuo teidän yöt, mutta en vielä luovuttaisi, siinä vaiheessa kaikki sun ponnistelus on ihan hukkaan mennyt. Helppohan se mun täältä on huudella, tiedän, mutta olen myös kahden vanhemman lapsen äiti joista vanhemmalla tuo nukkuminen otti koville... Mutta kun vaan sinnikkäästi jatkoin, väsymyksestä ja vitutuksesta huolimatta, niin siitä se autuus alkoi, kun lapset menivät ajoissa nukkumaan ja nukkuivat heräämättä läpi yön. [:)]

Joten tsemppiä sinne!

Passia tuonne Tallinnaan ei enää tartte, mutta joku henkilöllisyystodistus on oltava.

Kiisseleistä - ainakin noissa ohjeissa, missä lapsille evästä väännetään, mainitaan vaan pottujauhe. En sitten tiedä... [:)]
 
Takaisin
Top