Toukokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annsku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luultavastikin juuri näin. Mä oon 30v ja lähisuvussa ei oo diabetestä ja mun pitää silti mennä sokerirasitukseen

Terveyskirjaston sivuilla (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168) luki näin:

Tutkimuksen aiheita siis ovat: sokerin esiintyminen aamuvirtsassa (yksikin havainto riittää), ylipaino (BMI yli 25 kg/m2), aiempi yli 4 500 g painoisen lapsen synnytys, yli 40-vuotias synnyttäjä tai raskauden seurannassa todettu kookas sikiö (makrosomia). Sokerirasituskoe suositellaan siis tehtäväksi valtaosalle raskaana olevista. Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa.

Sokerirasituskokeessa määritetään 12 tunnin paaston jälkeen verensokerin paastoarvo, sen jälkeen juodaan 75 g sokeria sisältävä liuos ja verensokeri mitataan 1 ja 2 tunnin kuluttua. Raskausdiabetes on kyseessä silloin, kun kahden tunnin sokerirasituksessa yksikin arvo on poikkeava eli liian korkea. Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot, joiden alapuolelle verensokerin pitää jäädä, ovat 5.3 mmol/l paaston jälkeen, 10.0 mmol/l tunnin ja 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta.

Terveyskirjaston sivuilla (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168) luki näin:

Tutkimuksen aiheita siis ovat: sokerin esiintyminen aamuvirtsassa (yksikin havainto riittää), ylipaino (BMI yli 25 kg/m2), aiempi yli 4 500 g painoisen lapsen synnytys, yli 40-vuotias synnyttäjä tai raskauden seurannassa todettu kookas sikiö (makrosomia). Sokerirasituskoe suositellaan siis tehtäväksi valtaosalle raskaana olevista. Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa.

Sokerirasituskokeessa määritetään 12 tunnin paaston jälkeen verensokerin paastoarvo, sen jälkeen juodaan 75 g sokeria sisältävä liuos ja verensokeri mitataan 1 ja 2 tunnin kuluttua. Raskausdiabetes on kyseessä silloin, kun kahden tunnin sokerirasituksessa yksikin arvo on poikkeava eli liian korkea. Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot, joiden alapuolelle verensokerin pitää jäädä, ovat 5.3 mmol/l paaston jälkeen, 10.0 mmol/l tunnin ja 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta.

Okei eli mulle se taitaa tulla vaan iän puolesta koska ei oo ylipainoa tai muitakaan nuita.

Jee sain tänään Postissa kutsun rakenneultraan. Kesäkuun 18. päivään asti pitäisi malttaa odottaa. <3

Jorviiin tai naistenklinikalle? :) Minäkin haluaisin jo!! Kävin Np-ultrassa kaksi viikkoa sitten.

Varmaan itse käyn välissä jossain ylsityisellä ultrassa koska en malta odottaa kesäkuuhun saakka :D

Jorviiin tai naistenklinikalle? :) Minäkin haluaisin jo!! Kävin Np-ultrassa kaksi viikkoa sitten.

Varmaan itse käyn välissä jossain ylsityisellä ultrassa koska en malta odottaa kesäkuuhun saakka :D

Olen käsittänyt, että Jorvi menee kesäksi kiinni, äitiyspoli siis. Tekevät ultrat joko naistenklinikalla tai Bulevardilla. Menen itse jälkimmäiseen.

Olen käsittänyt, että Jorvi menee kesäksi kiinni, äitiyspoli siis. Tekevät ultrat joko naistenklinikalla tai Bulevardilla. Menen itse jälkimmäiseen.

Joo mullekin sanottiin että saan Bulevardille ajan. Sitä odotellessa <3 Meillä lähes sama laskettu niin ajattelin että josko se meidänkin aika tulisi pian :)

Joo mullekin sanottiin että saan Bulevardille ajan. Sitä odotellessa <3 Meillä lähes sama laskettu niin ajattelin että josko se meidänkin aika tulisi pian :)

Ehkä ollaan siellä ultrassa peräkanaa. :D

Mäkin sain postitse ultra-ajan, mutta jouduin matkan takia siirtämään sitä. Onneksi onnistui:). Odotan kauhulla tota sokerirasituskoetta. No kunhan tulokset ois hyvät...

Mulle sanottiin Naistenklinikalla NT-ultrassa, että kaikki sikiöseulonnat siirtyy Bulevardille toukokuun lopussa. :)
Ja alle viikko meni nt-ultrasta kun tuli aika seuraavaan seulaan. Nyt pitäis puoltoista kuukautta odotella :)

Edit. Hus-alueen seulat tietysti.. :D

Rakenneultra ois heti juhannuksen jälkeen 26.6. Miten jaksaa odottaa niin kauan :)

Muksut kysyy joka päivä minkä kokoinen vauva nyt on :) Ihania. He hoitavat tällä hetkellä vauva uutisen kertomisen. Alkaa yleensä sillä, että molemmista tulee isoveli.

Pregnancy+ sovelluksessa (philips avent) on kiva viikko viikolta koko osio, näyttää sen hetkisen koon siis hedelmänä, eläimenä ja makeisena :)

Pregnancy+ sovelluksessa (philips avent) on kiva viikko viikolta koko osio, näyttää sen hetkisen koon siis hedelmänä, eläimenä ja makeisena :)

Kuulostaa hauskalta :) Mulla ei mahdu uusia sovelluksia enää kännyyn :( Pystytkö laittamaan vaikka muutaman lähiviikon kokovertauksen tähän? ;) Itsellä nyt viikko 13 menossa.

Ompa hauska toi hamsteri! :D En löytänyt itse tota sovellusta Google Storesta, ja mun pregnancy + -sovelluksessa on vain hedelmiä (ja se näyttää erilaiselta). Onkohan toi vain esim iPhonelle vai mistä se löytyy?

Minusta taas tuntuu että nuita käyntejä neuvolassa on jo liikaakin. Eka oli pari viikkoa sitte ja ens viikolla taas. Välissä NT-ultra ja neuvolan jälkeen viikko ja sitten neuvolalääkärin tarkistus. Koko ajan saa ravata jossain. Ja meiltä ku on matkaa joka paikkaan :/

Iphonelle juu on ainakin :/ Tosi hauska kyllä, auttaa hahmottamaan vauvan kokoa :)
Miten teillä kattili noin paljon on neuvoloita, ootko ensisynnyttäjä en nyt muista? :) Meillä täällä on about kerta kuukauteen, saa venytettyä onneksi pidemmäksi ajan välillä, lopussa myös vaan kahden viikon välein. Jos tarve niin saa käydä useammin tietty ja avoin neuvola on kerran viikossa jos tarve verenpainetta yms seurata.

Annsku, kiitti :) Onpa hauskoja. Tekee asiaa taas vähän konkreettisemmaksi. T: Kiivinpuolikkaan kokoisen pikkuisen mamma ;)

Takaisin