Toukokuun turinat

mulle kans jäi jonkin verran raskausarpia ekalta lapselta vatsaan, kylkiin ja tisseihin, eikä haittaa yhtää, oon jopa ollu ihan ylpee niistä esim. uidessa käydessä  saattaa kuulostaa tyhmältä mut totta se on :) Laura T: lle, minä ainaki joudun ottamaan pojan mukaan neuvolaan, ku kans sellanen tilanne et ei oo ketää joka kattos sen aikaa :) hyvin se onnistuu varmasti ja meidän neuvolan täti ihan sano erikseen et ota poika mukaan jos et saa mihinkää, koitetaan saaha se viihtymään sen aikaa :D poika on alle 2 v ja melekonen viliperi et saapa nähä malttaako olla kunnolla :D ..toiveissa on et mies ehtis kävästä töistä mukaan ainaki tuolle ekalle käynnille ku sitäki kiinnostaa mitä siellä näkyy ja kuuluu :) mut senpä näkee sit huomenna pääseekö mukaan.. en etes muista mitä eka neuvolassa katotaan??
 
meillä ainakin sanotaan et vaasan keskussairaalan äitipolilla tehtäviin kahteen ultraan ei saa ottaa muksuja ja mukana saa olla korkeintaan yks aikuinen. Sama sitte ku on synnyttäny, niin vieraita ei saa käydä, muuta kuin lapsen sisarukset ja isä.

mä sain ekassa neuvolassa kamalan nipun lehtisiä, kaikki oli tuttua, ei siis mitää uutta. täytettiin äitiyskorttia, punnittiin ja sain ne pissanäytepurkit ja paprut labraa varten. labrassa kävin erikseen, siellä otettiin ne hiv yms testit ja sitte se veriryhmä ja vasta-aineet.
sydänäänet kuunnellaan ekassa lääkärineuvolassa myöhemmin ja neuvolassa ei ultrata.
 
eli ihan kaikki ne perus jutut.. mut meidän neuvolassa on myös tuo ultra ja sillä kattovat joka kerta :) se on aina mukava.. voihan se toki olla et äitipolin ultraan (meillä Oulun yliopistollinen) ei saakkaan ottaa lapsia mukaan mut ainaki tuonne terveyskeskuksen neuvolaan missä me käydään on lapsetki ihan tervetulleita :)
 
joo neuvolassa kyllä tykkäävät muksuista, otan pojan kyllä sinne sitte ku ei oo lääkärineuvolaa ja sisätutkimusta :D
 
7+4:ssä mennään.
Eka neuvola oli viime viikolla ja tänään malttamattomana varhaisultra, joka oli liikuttava tilanne, siellä se papu sykki ihan oikeassa paikassa ja kaikki siis hyvin!  
Aiemmin kerroin, etten ole parisuhteessa, mutta vauvan tuleva isä on exäni ja renttu, silti rakas ihminen, ja minua jännitti ihan hulluna hänen mahdollinen täysin epärealistinen suhtautumisensa asiaan. No jännitys on toistaiseksi ollut turhaa, mies on kyllä hyvin hämmentynyt, halunnut miettiä omalla tahollaan asiaa, mutta välillä ollaan löydetty huumorinkukkiakin kaikesta tästä. Hän oli mukana tänään tuolla ultrassa, jonka jälkeen kyynelehditty ja halattu pitkään, onniteltu ja heitetty ilmaan kysymys: mitä nyt tapahtuu (meille)? Sen kun tietäisi, paljon on pohdittavaa tässä... 
Omille vanhemmilleni ajattelin nyt ultran jälkeen kertoa, taidan malttaa jättää uutisen teeman mukaisesti äitienpäivään. 
Viikonloppuna juoksin kuin juoksinkin puolimaratonin edeltävän viikon epävarmuuden hetkistä ja kaiken maailman oloista huolimatta. Maalissa itketti, että tein sen tosiaan! Mutta tämä jääköön toistaiseksi viimeiseksi näin raskaaksi urheilusuoritukseksi!
Onnellinen olo päällimmäisenä, vaikka joidenkin asioiden järjestyminen mietityttää kovasti.

Tuo on kyllä erikoista, että joissakin neuvoloissa on ultrat ja joissakin ei, ja me malttamattomat, joiden neuvolat eivät ultraa, joudumme maksamaan sievoisen summan yksityisestä varhaisultrasta. No, kyllä se kannatti!
 
Huoh, pientä stressireaktiota, väsymystä ja supistelua havaittavissa mutta nyt ehkä jo paremman puolella.. Perjantaina edessä muutto entiseen anoppilaan, josta muutto ulos tapahtui eilen. Hieman huonosti talo tyhjennetty, josta tietysti meinasin hermostua. Tän lisäks ensi viikon työmatkalle aiheutti lisäjännitystä konkurssiin mennyt paluulennon yhtiö, jonka johdosta piti matkatoimiston kanssa neuvotella. Ja tietysti hieman ylikierroksilla omaa muuttoa odottaen..

Eipä kannattaisi, sillä eilen illalla vatsa ihan kireenä (eli neuvolan tädin mukaan supisteli, ja vasta siis 10.viikko menossa) ja aivan puhkiolo. Sain määräyksen neuvolasta toimia muuttopäivän vaan työnjohtajana ja siihen asti ottaa rennosti! Helpommin sanottu kun tehty, mutta eiköhän se oma mies osaa siitä muutosta vastata ja ohjeistaa tarpeeks kavereita muuttoavuksi.. Pakko nyt ajatella omaa & vauvan hyvinvointia, ja laskea niitä kierroksiaan. Onneks on loppuviikko vapaata ja torstaina pääsen ekstrakäynnille neuvolaan tarkistamaan & rauhoittumaan että kaikki hyvin.
 
Heipsuli!

Arg mä en kestä mun niska/päänsärkyä joka vaivaa mua jatkuvasti. Lihasrelaxanteja (ei saa?) en halua ottaa ja paratabseja en viitti kokoajan syödä. Mutta onneksi viikonlopuksi pääsee kylpylään rentoutumaan :) Jospa kulta kustantaisi minulle niskahieronnan tulevan äitienpäivän kunniaksi.

rv 10+0 tänään <3
 
Nyt alko neiti positiivistaki pelottaa. Mitä jos kaikki ei olekkaa hyvin!!? Yöllä kävin vessassa ja verta jäi paperii sillee kunnolla. Aamulla ei ollu siteesee suurempia veritahroja jääny mut vessaa ku taas menin niin kunnolla jäi verta ja pari pientä hyytymääki oli mukana. Neuvolassa ei siis kuunneltu sydänääniä ja ultra on vasta 5.6 eteenpäin joskus puolessa välissä kesäkuuta.

Mulla on kyllä ollu koko alkuraskauden veristä tiputteluvuotoa, yleensä värinä ollu sellain rusehtava. Nyt oli yöllä kännykän valossa ihan kirkkaan punasta sekotettuna valkovuotoon. Ja aamulla tummaa rusehtavaa missä niitä pieniä hyytymiä. Maha ei ole ollu kipeä ollenkaa ja raskausoireitaki on vielä. Rinnat kipeät ja paha olo.

Huhhuh, kestäisinköhä mie huomisee ja sit menisin tarkastaa tilanteen...
 
Moikka!

Ekassa neuvolassa pääsin käymään yksin, kun mies suostui siksi aikaa vahtimaan tuota poikaa. Ajattelin, että näin olisi parempi, että saisi sitten rauhassa jutella asioista terkan kanssa, kun tuo poika on sen verran menevä tapaus, että olisi juosten joutunut asioita selittämään, kuten kävi pojan omassa neuvolassa. :D Ultriin ei Tampereellakaan lapset ole tervetulleita, joten joku hoitaja on pojalle siksi aikaa saatava, että mieskin pääsee mukaan. Ensimmäisen raskauden ajan mies oli mukana ehkä yhtä kertaa vaille kaikilla neuvolakäynneillä, myös niillä lääkärikäynneillä. Saa nähdä miten nyt menee, että onko lähinnä pojan vahtina, vai mennääkö sitten koko konkkaronkka... :)

Paapukka: Onnittelut puolimaratonista! :) Upea suoritus!

Tintti12: Kannattaa varmaan uskoa tuota neuvolan määräystä ja ottaa ihan rennosti, ettei sitten vaan tule rehkittyä liikaa, varsinkin kun supistuksiakin on jo ollut. :) Tsemppiä muuttourakkaan!

LauraT: Kannattaa varmaan käydä tarkastuttamassa tuo tilanne! Toivottavasti kaikki on hyvin. Tulehan sitten kertomaan, mikä on tilanne! :)

Tänne ei mitään ihmeempiä. Itselläkin oli tuossa joku yö sitten semmoinen tunne, että supistaisi. Koko alavatsa tuntui kiristyvän melkoisesti. Sen jälkeen ei kyllä ole ollut mitään tunteita, joten eiköhän kaikki ole ihan kunnossa. Pitää vaan malttaa noiden pihatöiden kanssa... :D Ultraa odotellessa...

Nyt tarttee lähteä laittamaan ruokaa ja sitten lenkille! :) Heipat!

 
Laura T Tsemppiä kovasti, toivon niin, että kaikki sinulla hyvin!

Täällä vaikuttaisi, niin kuin pahoinvointi olisi helpottamaan päin. Kunhan muistaa syödä tarpeeksi usein eikä syö liikaa kerralla. Keskiviikkona olisi ultra. Kyllä voi odottavan aika olla pitkä!!!! Kaksikin vihjailua on tullut kaksosraskaudesta (terkkari ja sit kaveri oli nähnyt enneunta ennen kuin tiesi edes mun olevan raskaana). Tuntuu kyllä aika epätodennäköiseltä, vaikka äitini sisaruksissa on kyllä kaksoset...
 
Täälä suunnalla öklö olo on vaan pahentunu, tuntuu niinku ois koko ajan krapula päällä, vaan kyllä tämän kestää ku tietää että joskus tää öklötys loppuuki! Banskut, vauvojen hedelmäsoseet ja jugurtit on ollu mun lempiruokia viime päivät. Lämpimät ruuat, voileivät sun muu tuhti muona ei tällä hetkellä vois vähempää kiinnostaa...varmaan tilanne muuttuu, jahka äklöpeikko väistyy;)
 
mulle ei kans tuo tuhdimpi ruoka tahtos millää maistua mut pakko syödä vähä, muuten ei jaksa :/ vaalea leipä kurkkuviipaleitten kanssa maistuu kyllä et onneksi jotai sentään :) ja hedelmät maistuu myös minulle.. ja tuoremehu.. äsken tuli todella huono olo ku paistoin nakkeja! aivan kamalaa.. luulin jo hetkellisesti et äklö olo ois mun osalta jo väistymässä mut kyllä se vaan edelleen jatkuu.. luin tuossa sellasta raskaus "päiväkirjaa" ja sinne olin kirjottanu et esikoisen kohdalla pahoinvointi meni ohi noin viikolla 13, et jos nyt menee samoin nii onhan tässä vielä viikkoja.. nyt siis rv 9+1 :)
 
Hyvää äitienpäivää meille! Mä ainakin ajattelin että oon oikeutettu äitienpäivä kakkuun ;) Aurinkoista päivää teille kaikille!
 
Oikee hyvää äitienpäivää kaikille niillekkin kellä on esikoinen masussa!!!!  emoticon 
 
Mä kanssa kuvittelen jo olevani ansaittu kakkuihin ja muihin hemmotteluihin

Ja tänä aamuna mies herätti klo 7 (töihin lähtiessään) ja toivotti hyvää Fantinpäivää (meillä kun on Fantti työnimenä) ja antoi pienen pienet sukat ja tumput mulle. Koska lie käynyt nekin ostamassa kun yleensä sitä ei kaupoille saa ollenkaan :D

Osaa noi miehetkin siis joskus yllättää <3
 
ihanaa äitienpäivää upeat äidit ja myös teille esikoisen odottajat! saatiinpa ihana auringonpaiste!
 
LauraT: Mikä tilanne siellä? Toivottavasti kaikki hyvin!

Meikä ei oo oksentanu vielä kertakaan! Esikoisen aikana jo tähän aikaan oksenneltiin lahjakkaasti. Etovaan oloa on kyllä, jos ei pitkään aikaan oo mitään syöny.

Jotenki tuntuu, että kohtu ois jo herkkä. Esikoinen nimittäin rymysi eilen sohvalla mun päällä ja sattu potkasemaan pahasti masuun. Tuntu tosi ilkeeltä, ei ollu mitenkään normaali kipu. Joten ehkä siellä joku kasvaa. ;)
 
No verenvuoto loppu sillo samana päivänä ku kirjotin ton eikä mitää kipujakaa tuntunu, ja sama etova olo on edellee että tuota.. Soitin kyl neuvolaa ja sanoivat sielä että ei tarvi hätäillä että se hyytymä mikä tuli jos se ol pien niin voi olla hyytyny yön aikana. Sanoi että kuullostelee tilannetta ja omaa oloa ja menee sen mukaa lääkärii.

Joten en ole käyny lekurissa, ja nyt viikonloppunakaa ei ole mitää tullu. Edellisessä raskaudessa oli kans verenvuotoa samoihi aikoihi. Joten oman olotilan mukaa ei ole mitää hätää. Kyllähä se säikäytti ihan kamalasti mut sit mies rauhotteli ja neuvolassa oltii kans aika rauhallisin mielin ja uskoivat että oli vain sellasta verenvuotoa mitä saattaa tulla ilman mitää paniikkia.

Saap nyt nähä. :) Rennosti koitan ottaa ja en nostele mitää painavaa, poitsu nyt on eri asia mut muuten koitan ottaa rennosti. :)
 
Takaisin
Top