Toukokuun turinat.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Maiza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kylvetys: Meillä kylvetään 2x viikossa ja sitten joka aamu- ja ilta putsataan taipeet, kasvot ja kädet vanulapuilla.

Rytmi
on taas muuttunut. Nyt nukahdetaan, onneksi, iltaisin siinä 22-23 välillä. Herätään yöllä 3-6h unien jälkeen syömään ja sitten vielä nukutaan vaihtelevasti 1,5-3h. Yleensä aamutoimet teen 8-9 aikoihin. Päiväunet vaihtelee tosi paljo. Ei suostu enää nukkumaan ku korkeintaan tunnin putkeen ja päiväunia/torkkuja otetaan miten sattuu, mitään tiettyä kellonaikaa ei ole. Ei suostunut rauhoittumaan vaunuihinkaan viime viikolla.

Ja voi jessus, mitä tappelua tuo nukahtaminen on nykyään!! Ei millään meina rauhoittua, varsinkaa yöunille. Pienempänä rauhottui aina syliin kun käveli, nyt ei tietoakaan rauhoittumisesta. Ei tykkää yhtään "vauva-asennosta" vaan sylissä täytyy olla pystyssä kasvot menosuuntaan päin tai kantajaan päin niin että neiti tukee käsillään. Mahtaisko tuo ympäristö olla nyt niin kiinnostava ettei malta rauhottua? emoticon Iltasin käy välillä ihan ylikierroksilla ja itkee kyyneleet valuen jos laitat väärään aikaan sänkyyn tai lopetat pyllylle taputtelen tms.

Rokotukset:
Viime maanantaina neiti sai nuo 3kk rokotukset ja sen jälkeen ei kakkaa näkyny kun vasta perjantaina, kun normaalisti kakkaa sen 3-4kertaa päivässä. emoticon Tiedä sitten johtuiko rokotteesta vai jostain muusta?..
 Kuumetta ei tullu, mutta itkeskeli rokoteiltana, joten annoin kaksi suppoa sinä päivänä ja yhden vielä tiistaina, mutta tuskin niillä voi vaikutusta olla kakan tuloon?! Kovasti piereskeli koko kakan panttauksen ajan. Perjantaina kakkaa tuliki sitten vaipan täydeltä. Oli todella paksun limaista ja hieman voimakkaamman tuoksuista. Yhteensä kakkasi kolme kertaa perjantaina aikana.
Nyt on taas pantattu, kovasti tulee pieruja mutta kakkaa ei näy vaikka välillä selvästi koittaa vääntää. Neuvolasta kehotettiin antamaan vettä hiukan ja jos ei auta niin oraaliliuosta pieni määrä.

Itse oli kovassa vatsataudissa viime viikon keskiviikkona. Oksensin ja ripuloin kaiken ulos sinä iltana ja yönä. Kuivuin huomattavasti ja tämän näkyi myös vähentyneessä maidon tuotannossa. Olin niin heikkona etten pystynyt neitiä kantamaan, joten isoäitini tuli hoitamaan Jessicaa torstaina. Pieni heikotus jatkui eiliseen asti.

On mahtavaa nähdä kuinka Jessica kehittyy koko ajan. Nyt on ruvettu kovasti päristelyä harjoittelemaan, välillä pistää oikein naurattamaan kun toinen niin tohkeissaan yrittää kuola valuen päristellä. emoticon Peukalo eksyy koko ajan suuhun ja jos erehdyt sen suusta ottamaan ja tuttia tarjoomaan niin hepuli iskee. Muutenkin kädet tuntuu maistuvan tooosi hyvältä. emoticon Puuhamatolla Jessica jo repii leluja, mutta uskon ettei se ole vielä tietoista tarttumista vaan sattuu ne saamaan käteensä. Äidin hiuksiin tartutaan myös napakasti kun pusuttelen masua (mistä tykätään tosi paljon). Kyljelleen mennään jatkuvasti, mutta vatsalleen ei olla vielä käännytty. Välillä kyllä pyörähdetään vatsalta selälleen takas. Ja puuhamatolla mennään ympyrää, neiti vääntää itseään selällä ollessaan aina sivulle ja näin pääsee siirtymään hieman toiseen asentoon. Hetken touhuttuaan Jessica on jalat toiseen suuntaan kuin mihin ne laitoin emoticon

Piti kysyä, että puklaileeko teidän vauvat vanhaa maitoa ylös? .. Meillä nimittäin on ruvennu tulee vanhaa kokkareista maitoa takas ylös, jopa tunti syömisen jälkeen.

mmj ekaks puklailusta. Meillä ainakin nousee ylös, tosin meidän pojalla tota refluksia johon syödään nyt ihan gavisconia (vai miten se nyt kirjoitettiinkaan). Mutta joo, saattaa oksentaa koska vaan ja ihan kokkareineen kaikkineen. Nukkumishommista, meillä sama homma. Kuukauden päivät ollu kauheeta vääntöä joka ilta ja päivisinkin. Ja sama homma että pitää olla pysty asennossa ja luoja jos menet laskemaan alas jonnekin tai laskemaan asennon. Niin kauhea raivo tulee, pahimmillaan nukutushommiin menee kolmatta tuntia... Ja meillä teki rokote sama homman ! oli kans 3kk rokotteet ja pari päivää panttas kakkaansa sen jälkeen, että johtunee kai niistä :D

Meillä tartutaan jo myös esineisiin, vahingossa suurimmaksi osin, mutta selkeesti alkaa asian tajuumaan. Kauhea papupata tuo pikkumies on myös, juttelee, huutaa ja kiljuu <3

nyt tulee komentoa iskälle sen verta sitteristä että meen pelastamaan pikkumiehen tylsistymiseltä :D tuo onkin aika vaativainen, ei pahemmin keskenään viihdy, aina pitäisi joku olla viihdyttämässä. Tämän takia hyvä jos vessaan ehtii päivän aikana (siis ilman huutoa:D)

puklailusta: juu, täälläkin tulee vanhaa kamaa ylös. En ole kauheen huolissani, luulen että se johtuu vaan siitä kun hän "riehuu" niin paljon, eli huitoo käsillä ja jaloilla niin paljon - näyttää kun olis lentoon yrittämässä emoticon

Raivokohtaukset: ihanaa kuulla että en ole yksin tämän ongelman kanssa! Huh huh, ihan korviin särkee. Onneksi ei ole illalla samanlainen, vaan päikkäreiden kohdalla. Olisko se just sen takia että olen yrittänyt jo siitä lähtien kun Casper oli 6 vkoa toistaa saman rutiinin: vaipanvaihto, iltapesu (nauraa muuten makeasti kun lapulla putsaan korvien takaa ja kaksoisleuan alta!), sitten siirto hämärään huoneeseen, body + unipussi päälle, sitten rintaa ja pulloa. Kaikki ilman mitään puhelua ja sitten poika sänkyyn, ja sängyn heilutusta. Ostin muuten Casperille unilelun, sellainen jossa on pää ja sitten vaan kangasta. Nukuin yhden yön sen kanssa että se tuoksuu minulta. Nyt kun nukutan vaunuihin ja illalla se on aina mukana siinä hänen nenänsä kohdalla. Hän hilaa ittensä aina ihan siihen kiinni - ehkä sillä on jotain virkaa?

Kakat: Täällä on normaalia että pantataan. Yritän nyt muistaa kuinka harvoin sitä tulee, ja nyt on ollut kolme päivää välissä. Se ei näytä vaivaavan poikaa, sitten kun se kakka tulee, niin on muuten aika mojova satsi :) Välissä sitten piereskellään - ja hyi miten ne pierut haisee!

Unirytmi: meillä on mennyt unirytmit taas uusiksi! Ennen kun nukahti klo 20 niin vasta klo 02 halus viereen. Nyt ollaan jo klo 23 marisemassa. Olen tilannut pari kirjaa netistä, Anna Wahlgrenin Nyt Nukutaan ja Gina Ford The Contented Baby's First Year. Molemmilla on omat tavat unikouluttaa, ja aika rajujakin, mutta soveltaen ehkä siitä saa jotain irti. Olen myös pitänyt unipäiväkirjaa, eli merkkaan yhteen lappuun viivalla aina kun poika nukkuu, niin että saan itsekin käsityksen paljonko hän nukkuu.

Ruoka: kohta ollaan viikon menty vellillä 2 viimeistä syöttöä. Ostin maissijauhoja josta teen maissipuuroa. Sitä lusikoin sitten muutama lusikallinen pulloon, täytän vedellä loput (n 1/3 puuroa, loput vettä). Sitten mikron kautta, ja päälle korvikepulveria joka vastaa sitä määrää mitä pullossa on puuroa+vettä. Pikkasen ehkä pojan vatsa on vaivannut, mutta ei pahemmin. En ole tosin saanut pitempiä öitä. Luulenkin että poika kaipaa läheisyyttä, eikä ruokaa. Myös ekat bataatti ja perunasosemaistiaiset on tehty ja pakkasessa. Ajattelin aloittaa maistelut ens viikonloppuna. Jännää! Ja olen myös ostanut yhden luumusosepurkin emoticon

Nyt pitää mennä nukkumaan, jos sa poika taas herää klo 23... ajattelin tänä yönä saada hänet tuuditettua takaisin uneen...

Puklailusta: Meillä Onni on siis korvikkeella. Ja vanhaa maitoa tulee ylös. Ei nyt joka kerta, mutta aika usein. Varsinkin kun on mahallaan lattialla.
Neuvolasta suosittelivat ostamaan maidonsakeuttajaa. Noh, ostin sitä tänään ja kokeilin. Normaalisti maitoa menee semmoset 200ml, niin sillä kerralla, kun oli sakeuttajat maidossa ei mennyt kuin 100ml ja aikamoista taistelua oli sekin. Iltamaitoon en sitten sitä viitsinyt edes sekoitella.

Raivokohtaukset: Juu, meilläkin! Onni haluais olla vaan pystyasennossa, sylissa kyljellään tai sitterissä.

Kestovaipoista: Olikos täällä muuten kestoilijoita...? Mä oon pikkuhiljaa hurahtanut kestoiluun, kun kaveri omepelee itse taskuvaippoja ja myi mulle vanhoja käytettyjäkin todella edullisesti.. Ollaan osakestoiltu lähes päivittäin.. Vaippoja meillä on vain 10, joten ei niillä ihan täyskestoksi vielä pääse :D Rupes hirvittään se kertakäyttösten vaippojen määrä, jota roskiin raijas.. huhhuh! Nooh.. Ompahan itsellä parempi fiilis, kun ei niin saastuta tätä palloa :) Liivinsuojatkin on meillä kestoja, kun ne vaan yksinkertaisesti ovat sata kertaa parempia kuin kertsit.. Liivinsuojatkin on tehnyt kaveri.. Äp:n suojat ei toiminut mulla jostain syystä.. Tulee vissiin maitoa liikaa sen imukykyyn verrattuna..?
Puklailusta: Juu meillä kans puklaillaan niiiiiiin paljon, että harsoja saa pestä koneellisen lähes joka päivä. Vähintään joka toinen.. Ja vaatteita saa olla kans vaihtamassa jatkuvasti.. Omia ja pojan :( , mutta poikaa ei tunnu vaivaavan lainkaan tuo puklailu.. Yhtä hymyä kokoajan.. Ja monta tuntia syötön jälkeenkin tosiaan puklaillaan.. Nooh.. Täytynee kysyä tänään neuvolassa. et mikä on vielä normaalia..? Paino kun nousee kuitenkin ja sintti on tyytyväinen..
Rokotuksista: Meillä meni pojan maha jo ekan rota-satsin jälkeen tommoseks.. Eli ennen sonti 3-4 kertaa päivässä.. Nyt noin 4 päivän välein. Ja se sonta haisee kyllä aika hirveelle.. Ja myöskin ne paukut, jota sit paukuttelee :D Mut ei tuo kakkakaan häntä vaivaa.. Ei oo vatsa kovalla ollenkaan..
Ruoka: Mä ostin cittarista jo muksu-hedelmäsoseita, kun oli alennuksessa.. Mut en oo ajatellut vielä hetkeen antaa niitä :P Ehkä syön itte :D Hehe.. Täytyy katsoa miten tämä imetys sujuu.. Josko täysimettäis sinne 5-6kk saakka...?
Raivarit: Meilläkään ei meinannu poika illalla rauhoittua, kunnes hoksasin, että hän kaipaa omaa rauhaa rauhoittuakseen.. Eli eka sylitellään ja tissitellään.. Sit siirrän pojan omaan sänkyyn, jossa hän rauhoittuu ja nukahtaa.. Toisinaan saa laittaa tutin suuhun kymmenkunta kertaa ennenkun uni tulee, mut raivoaminen ja kiemurtelu kyllä loppuu ainakin meillä noin.. Ymmärrän tokia, et kaikilla ei ole näin "helppoa"..
Rutkasti jaksamisia vaan teidän kaikkien vauva-arkeen :)

Kestot: no juu, meillä sillee semikestoillaan. Kotona pyrin kestoilemaan, joskus vaan menee hermo kun poika on muutenkin kiukkuinen. Muistathan, Rötkis, että pissavaipat voit vaan huuhdella ja kuivattaa ja käyttää uudelleen. Kakkavaipat tietty huuhtelun jälkeen pesuun Ja ettet käytä huuhteluaineita kun peset niitä, tai että pesuaineessa saa olla liikaa saippuaa (<5%).

Yöllä ja kun mennään kaupungille mennään kertiksillä. Mielestäni emme kuluta niin paljon kertokäyttövaippoja. Päivän aikana menee ehkä 4-5 kpl. Ne on niin imukykyisiä ja pintakuivia nykyään. Niin, ja tää yksilö kakkii vaan joka 4:s päivä :)

Puklailusta vielä. Me käytämme kankaista ruokalappua Casperilla, niin pahimmat puklut menee niihin eikä tarvitse koko ajan vaihtaa bodya.

Raivarit: tänään ei olla vielä raivottu! Jee!! Vaikka kahdelle pienellä päikkärille olen jo nukuttanut. Herättiin tänään n 4:20, viideltä oli pakko nousta. Ekat päikkärit 6:15 (45 min) ja tokat 9:00 (45 min). Huh huh...

Jenni: Joo mä oonkin tarkkaan tavannut nuita saippuapitoisuuksia nyt.. Ja huuhteluainetta en käytä muutenkaan, kuin petivaatteissa.. Mä oon jotenkin ehkä vähän neuroottinen ton pyykin puhtauden kans, joten pesen koneessa kestot pissojenkin jälkeen.. Meilläkin on kertis öisin, kun pelkään et iho hautuu kestoissa enempi.. Aamusin on yleensä kyllä ihan kuiva vaippa ja edelleen pissatan poikaa silloin :) Sekin säästää sen yhden kertiksen sit.. Tai vaihtoehtosesti yhden keston :D

joudutaan pojan kanssa lähtemään toistamiseen lääkäriin sen yskän takia. Alkuu tossa rupes rauhoittuu yskä mutta nyt se taas paheni.. yöllä rupes yskimään niin ettei itsekään saanu unta. jospa nyt sais jotain droppia kun toi on pitkittyny yskä. Itelläki vieläkin yskää ja nenä tukossa vaihtelevasti.. on kyllä sinnikäs flunssa. 
Jepjep ja ens viikolla ois viel muutto.. en oo viel pakannu oikeestaan mitään :D laiska olen.

Kestoilusta: Meillä kestoillaan kotioloissa. Matkalle otan kertikset mukaan ja samoin öisin on kertis, koska kestovaippa olisi aivan litimärkä ja en viitsi kauheeta kasaa lisäimuja taskuun tunkea. Luulisi, ettei se vauvastakaan tuntuisi mukavalta. Mä olen käyttänyt tytöllä alussa ImseVimsen flanellivaippoja, mutta siinä 1,5-2kk iässä alkoi pissaa tulla sen verran, että ne oli heti märkiä. Nyt käytetään Babylandin taskuvaippoja ja  ne on meillä toimineet. Ainoa tietty on, että ne on 3-13kg välille, joten vielä tuntuu, että eteen jää hurja kaistale sitä vaippaa. Mutta ihan mukavasti ne on imeneet ja toimineet, joten nou hätä :) Meillä on noita vaippoja 10kpl ja olen onnistunut kotona kestoilemaan ihan ok. Laitan vaipat pyykkiin iltaisin ja joko illalla tai aamulla kuivumaan. Samaan satsiin laitan myös rättejä ja vaatteita, jotka kestävät 60 asteen pesun. Mä käytän pesuaineena LV:n värillisen pyykin hajusteetonta ainetta. Pesen sillä sekä vauvan että meidän aikuisten pyykit.

Puklailusta: Meillä meni hetki, ettei pukluja oikeastaan tullut ja ajattelin jo, että liekö syöntitapa muuttunut tai jotain. Nyt sitten oli tiheen imun vaihe ja tämän jälkeen on taas puklusirkus alkanut. En tiedä tuleeko maitoa sitten taas jotenkin eri paineella tai jotain... Tosiaan röyhtäsee ihan hyvin syönnin jälkeen ja silti saattaa puklailla tosiaan tunti syömisen jälkeen!! Tosi ärsyttävää, kun bodyt kastuu ja koko likka haisee oksennukselle. Noh, onneksi on pesukone keksitty ja kraanasta tulee lämmintä vettä, jolla pestä pikku puklupelle :)

Rokotuksista: Meillä tyttö sai tänään 3kk neuvolassa rota kakkosen ja sitten ne piikit. Voi hitto, et tuli taas inhottava fiilis, ku itki niin kovin niitä piikkejä. Hyvä, ettei itteä alkanu itkettää... Kävi nopeesti nukkumaan ja heräsi äsken vain hetkeksi syömään ja jatkoi sitten unia. Rota-rokote ei meillä aiheuttanut kuin kakan löystymisen eli ennen panttailtiin useita päiviä ja sitten rokotteen jälkeen teki muutamana päivänä joka päivä ja sitten jatkoi taas panttailua. Meillä tuo panttailu alkoi d-vitamiinin syöttämisestä. Tyttö syö Rela-tippoja + D3.

Rytmistä: Meillä on rytmi muuttunut. Illalla käydään nukkumaan 22-23 aikaan. Aamulla herätään syömään 5-6:30 aikoihin, jonka jälkeen jatketaan unia 8-9 tietämille. Sitten syödään ja tehdään aamutoimet. Joskus, jos äitiä väsyttää, nukutaan vielä hetken aikaa. Joskus tietty tyttö on erimieltä ;) Siinä 11-12 aikoihin käydään unille, jotka ei enää olekaan pitkät. Käydään vaunulenkillä ja tyttö nukkuu n. 1-2h, joskus hieman pidempään. Hän herää virkeänä, joten sitten seurustellaan ja ollaan puuhamatolla, jne. Uudestaan otetaan tirsat siinä 14-16 aikoihin, riippuu taas että miten muuten on päivän rytmit menneet. Nämä tirsat ovat 30-60min. Sitten illalla ennen nukkumaan käyntiä saatetaan ottaa vielä yhdet saman mittaiset unet. Jonain päivinä nukkuu enemmän, liekö sitten kasvuspurtti käynnissä :)

Kestoista: Meillä on tosiaan tee-se-itse taskuvaippoja, jotka on yhdenkoon mallia.. ImseVimsen flanellivaippoja käytän taskujen sisällä imuina! :) Ja toimii muuten hyvin.. Muuten sullon taskuun ite tehtyjä froteeimuja.. Täytyskin kaivaa ompelukone esiin ja ommella niitä lisää.. Kummallisesti toi kestoilu vaan koukuttaa! :) Tekis mieli ostaa uusia vaipoja, mut jospa olis maltillinen.. kerkeäähän tuota ja jos vaikka kahtelis käytettynä, kun ei tiedä et minkä mallisia nää "tehdasvalmisteiset" on.. Et käykö sintille vai ei..
3kk neukku: Mekin tänään käytiin rokotettavana.. Pikkusen sintti itki siellä ja ilta on mennyt ihan ok.. Nyt kuuluu vähän kitisevän isin sykyssä tuolla olkkarissa.. Täytyy kuulostella vielä tässä ennen unille menoa, et tarviiko antaa rohtoa..

Hei vain kaikille! Enpäs olekaan tänne vielä kirjoitellut, sivusta seurannut vain :)
Meillä tyttö nyt 3kk, ja imetys on nyt kokonaan loppunut.
Iltakorvikkeen myötä alkoi tissillä lakkoilu ja jäi sitten kokonaan.
Yhtä huutoa oli vain kun nostikin tuohon imetysasentoon. :/
Pumppailin jonkin aikaa maitoa, että edes pullosta saisi omaa maitoa, mutta niin se maidontulo alkoi hiipumaan ja lopulta loppui kokonaan. Harmittaa niin vietävästi..
Mutta näin on nyt,joten korvikkeella mennään ja huomenna neuvolassa meinasin kysäistä pitäisikö kokeilla nuita vellejä koska maitoa menee päivässä niin paljon.
Mites teillä jotka korviketta annatte, kuinka paljon päivässä menee?
Kylvetys:Meillä nautitaan siitä aivan suunnattomasti, ja joka toinen päivä kylvetään eli 4 kertaa viikossa. Oonkin tuota vauvauintia miettinyt, mutta uinnit alkavat seuraavan kerran syksyllä ja tyttö on silloin 6kk, että onkohan sitten liian "vanha" jo silloin.
Puklailu: Melko vähän puklaillaan, kunnolla kun röyhtäyttää niin ei puklautella.
Kakka:Meillä on viimeinen kuukausi kakattu tasan 2 kertaa päivässä, aamulla ja illalla. :)
Rytmi:1.5kk iästä ollut aikalailla sama. nukkumaan 20.00, syönti klo 3.00-5.00 väliin, herätys klo 7-8. 1. unet klo 9-10 väliin kestoltaan n.1h 2. unet 11-12 väliin kestoltaan n.2,5 tuntia. 3. unet klo 17 kestoltaan n. tunti.
Ja typy on alusta asti nukahtanut itekseen pinnasänkyyn, ei muuta kuin maha täyteen, tutti suuhun ja harso kainaloon ja sitten nukkuu :)
Päikkärit nukkuu vaunuissa, joko käydään kävelyllä, tai jos äitiä laiskottaa niin sitten ihan vaan pukataan vaunut terassille ja nukahtaa sinne.
Leikit:Viihtyy kyllä tosi hyvin leikkimatolla ja sitterissä. Äitin reisien päällä on alkanut kääntymään mahalta selälleen pienellä avustuksella ;)

Mites teillä muilla nuo kaulapoimut,  onko pysynyt hyvässä kunnossa? Tuntuu että vaikka miten hyvin putsaa, kuivaa ja talkkaa nii punottaa silti.. Ja talkki kerääntyy semmoiseksi mössöksi poimujen väliin. :/

Moikka moi!

Tervetuloa päpätin juttuun mukaan!

On vähän vaikeaa ollut tämä kirjoittaminen tänne, kun jokin aika sitten näitä sivuja taas päiviteltiin niin sen jälkeen Opera-selaimella ei pääse vastaamaan viestiin, lukee vaan loading... ja juttu ei siitä etene. Sitten Explorerilla taas jää hirveesti tyhjää rivien väliin ja ennen tickeriä. Voi, voi! No, mutta yritetään nyt kuitenkin.

Kylvetyksestä... Meillä kylvetään 2kertaa viikossa ja tytsy tykkää kovasti. Meillä on sellainen kylvetystuki, joka säästää omia käsiä kovasti. Näin viitsii pitää kylvyssä pidemmänkin aikaa. Suihkussa ei olla vielä käyty, mutta täytyis sitäkin kokeilla joku päivä. Ja nyt kesällä varmaan kylvetyksetkin lisääntyy, jos oikein hellettä pukkaa. En ole pahemmin tytön ihoa joutunut rasvailemaan, eikä käytetä kylpyöljyäkään kuin ehkä kerran kuussa. Naama meinaa välillä kuivaa, mutta muuten iho (ja poimut) on pysynyt hyvänä.

Puklailu... Meilläkin joskus tulee paksua puklua parikin tuntia syömisen jälkeen ja joskus heti syönnin jälkeen. Mutta tää ei ole mitään verrattuna esikoiseen, jolla meni monta vaatekertaa päivässä ja myös minun vaatteita sekä harsoja. Eipä tarvii pyykkiä pestä niin usein.

Kestoilusta... Täällä myös kotona osakestoillaan. Eli noin 1-2 kestovaippaa käytän päivässä. Minulla on monen merkkisiä ja itsetehtyjä taskuvaippoja. Jotkut on parempia kuin toiset, aika monesta tulee pissat läpi. En tiedä johtuuko siitä että on liian vähän imua, vai valskaako lahkeesta? No, hyvältä tuntuu joka tapauksessa säästää luontoa edes pikkasen!

Kakka-juttuja... Meidän neiti kakkailee toosi harvoin. Melkeinpä vaan kerran viikossa. Pari kertaa olen joutunut antamaan Levolacia, kun on huomannut että selkeästi on jo kärttyinen, kun mahaa kivistää. Muuten en ole huomannut että tyttöä haittaa tuo pitkä väli. Eikä kakkaa tuu mitenkään reilummin sitten viikon tauonkaan jälkeen. Esikoinen taas kakki kerran päivässä... On ne niin erilaisia.

Kiinteiden aloitus... Esikoisella aloitin kiinteiden maistelun nelikuisena ja vasta puolivuotiaana syöminen alkoi sujumaan. Alkuun se oli yhtä lusikallista per päivä ja välillä oli kausia milloin suu vaan ei auennut ja sitten oltiin viikkokin pelkällä tissillä. Mutta kun sitkeästi tarjosi joka päivä lusikkaa niin lopulta alkoi uppoamaan. En tiedä oliko liian aikaista aloittaa jo silloin 4kk:n iässä vai kestikö uuteen totuttelu vaan niin kauan. Jos olisin aloittanut kiinteät vasta 6kk:n iässä niin olisiko syöminen lähtenyt sujumaan heti hyvin, vai olisiko mennyt sen pari kuukautta sen opettelussa? Vaikeita juttuja. Sitähän sanotaan että lapselle pitäisi alkaa antamaan ruokaa siinä vaiheessa kun hän selvästi on kiinnostunut ruuasta ja hapuilee esim. äidin lautaselta jotain. Nyt ajattelin odotella kaikessa rauhassa, kun rintamaidolla hyvin kasvaa ja varmaan siinä 5kk:n iässä aloittaa maistelun.

Rytmi... Meillä se on pysynyt aika samana. Eli aamulla heräillään tai herätän kahdeksan aikaan. Ja viimeistään klo10 lähdetään esikoisen kanssa puistoon ja laitetaan pikkusisko vaunuihin päiväunille. Nämä unet ovat sitten 4-5 tuntia. En tiedä nukkuisiko vielä pidempäänkin, mutta yleensä herätän viimeistään kolmen aikaan. Loppu päivä ja ilta menee hereillä. Pieniä tirsoja n.10-30min ottaa illan aikana sitterissä tai sylissä. Ja jos lähden vaunuja työntämään niin voi nukkua pidempäänkin. Illalla yhdeksän jälkeen nukahtaa, mutta ei vielä kokonaan yöunille vaan herää syömään ja viimeistään klo 23 mennään molemmat sänkyyn ja unille. Jännä homma että vaikka tyttö nukkuu omassa sängyssä. Hän ei nukahda kunnolla ennen kuin minä tulen myös nukkumaan. Pinnasänky on ihan kiinni meidän sängyssä ja hän tietty "haistaa" että nyt äippä on siinä vieressä ja voi rauhallisesti käydä nukkumaan. Yöllä herää sitten kerran tai kaksi syömään.

Oh-hoh, tulipas tekstiä. Mutta eipä siinä tuli kai nyt sitten kaikki kommentoitua mitä pitikin. Nyt päiväkahvin keittoon! Mukavaa viikon jatkoa!

päpätin: Meillä poika syönyt korviketta alusta asti. Ensin meni Nan:ia, mutta nyt olen vaihtanut Semperiin. Tosiaan poju syö 6 kertaa päivässä ja nykyään pullossa on 200ml, eli sellanen pieni tetrallinen. En sit tiedä onko tuo määrä liikaa? Vai liian vähän? Hyvin näyttää maistuvan. Ja poika on tyytyväisen oloinen.  

puklailusta vielä: Ollaan nyt käytetty sitä maidonsakeuttajaa pari päivää. Nutrilon nutriton nimeltään, apteekista. Ja näyttäis auttavan puklailuun! Hieman ollut pientä takeltelua, mutta nyt tuntuu jo menevän paremmin. Ainakin näin pulloruokittavalla-vauvelilla kätevä käyttää, en sit tiiä miten toimittais jos imetetään.

MaD: Voin kertoa, että huonosti toimii sakeuttaja jos imettää. Hirveetä taistelua aina sen kanssa. Lypsää ensin vähän kuppiin ja siihen sekotella jauheet. Ja pojalla niin kova nälkä, että sen "puuron" syöttäminen on hirmu vaikeeta, menee väärään kurkkuun jne. :( Nyt oon vähentäny sen antamista, meni niin hermot. Lääkettä refluksiin käytetään kuitenki vielä toistaseks.

Hui 200 ml.. meil menee vasta 100ml. Jos laittaisin enemmän niin puklais varmaan pois. Mut meillä jo syötetään sosetta ja velliä niin ei tarvi enää niin paljon kylläkään maitoa. ihanaa syöttää pojalle jo jotain muuta kuin pelkkaa äidinmaidonkorviketta.. eipä tartte terkkarin kitistä että painoa pitäis tulla lisää :D 

No meillä kans menee kerralla tuo 100ml, mutta niitä kertoja onki päivän aikana 8-10, niin tuntuu paljolta. Mutta jos teilläkin MaD menee päivässä 1,2L niin ei varmaan syytä huoleen :D
Viimeyönä annoin 150ml mutta sittenpä puklailtiin joten tais olla vähän liikaa. :/
Neuvolassa tosiaan tänään käytiin ja unohdin tuosta asiasta kysyä, mutta kiinteistä kysyin ja sanoi että kun pysyy maidolla tyytyväisenä eikä heräile yöllä niin voidaan sinne 4kk odottaa ja sitten aloittaa maistelu perunalla, ja pikkuhiljaa lisätä porkkanaa. Ihan pienellä määrällä (1tl) aloittaa jne.
Ja hyvillä mielin lähdettiin neuvolasta kun se meidän neuvolatäti on todella mukava ja ymmärtäväinen, imetysasiastakin sanoi että sillä ei ole tarkoitus itseään stressata että parempi vaan lopettaa jos menee vaikeaksi homma eikä tosiaan vauva suostu imemään. Rokotuksetkin otettiin vastaan hymyissä suin, mutta enempi alkoi kiukututtaan kun väkisillä pidettiin paikoillaan. :( Toivottavasti ei tule reppana kovin kipeäksi.

Tammikuisista huutelen. Oululaiset (+ tietty muutkin), käykääpäs kurkaan tammikuu 2011 Oulun mammamiitit - keskustelua.

Meillä ei oo vielä soseita maisteltu eikä vellejä kokeiltu. Eli pelkällä korvikkeella mennään. Onni on hieman isomman sorttinen kaveri (pari viikkoa sitten neuvolassa 65cm, 7,2kg ja ikähän näkyy tuossa tickerissä), että ehkä selittyy tuolla tuo meidän maitomäärä emoticon 

Niin, ja piti sitten lopettaa se maidon sakeuttajakin. Tuli ripulia. Pöh! Noh, nyt vaan ollaan sitten pystyasennossa maidon jälkeen jonkin aikaa tai en ainakaan anna kääntyillä lattialla. Toistaiseksi puklua ei oo niiiiiiin älyttömästi tullu.
Sakeuttajahan on maissipohjainen, joten toivottavasti maissivelli sitten käy, kun sitä alamme kohtapuoliin kokeilemaan!

Heipähei kaikille taas pitkästä aikaa :) olipas taas lukemista ja tuli mielee asioita moneenkin kommenttiin nii saa nähä muistanko kaiken mitä ajattelin vastailla :)

mutta ensin vähän omaa :) meillä oli äitienpäivänä ristiäiset ja mies oli mua stressin keskellä silti muistanu ihanilla kukilla <3 pojan koko nimeksi tuli Gabriel Juhani ja poitsu sai sitten isänsä sukunimen <3 tilaisuus meni toosi hienosti ja poika nukkui kokoajan heräsi pikkasen ku vesi tuli päälle mut muuten oli tyytyväinen :)

syöminen: meillä poika syö noin 200ml kerralla ja noin 3h välein päivisin, ei kauheesti puklaa niin taitaa olla sopiva määrä (eilen neuvolassa poika 54,5cm ja 6650g) pikkuhiljaa ois tarkotus lisätä velliä joukkoon ja ehkä toi maidonmäärä sitte vähenee...

rytmi: nyt on pariviikkoa ollu pojalla semmonen rytmi että nukahtaa 20-23 välillä yöunille ja heräilee ekaa kertaa 5.30-7.30 välillä syömään pullollisen ja sit nukahtaa tyytyväisenä uudestaa ja heräilee 8-9-30 välillä sitte ihan kunnolla...tämä sopii minulle tosi hyvin :) päivällä torkkuu sitten aina välillä leikkien välissä ja siinä 12-15 nukkuu sitten pidemmät päikkärit... välillä nukahtaa jo 11 aikaan ja parvekkeella jos ei oo liian kuuma nii välillä nukkuu jopa neljään ...

Poika viihtyy tosi hyvin lattialla puuhamatolla ja lelukaaren alla :) on se niin ihanaa katottavaa kun poika siinä temmeltää ja harjottelee kääntymistä, ei oikeen vielä saa kättä taivuteltuu mutta muuten melkeen jo kääntyykin, neuvolatäti tossa totesi että ihan lähipäivinä varmaan tapahtuu jos vaa jaksaa pitää häntä lattialla harjottelemassa ja vähän avittaa houkuttelemalla lelun perään esim :)... mahalta selälleen on helpompi :) mahallaan kun poika on niin korottaa ittensä jo pystympään ja kattelee ihmeissään ympärille :) muuten poika leikkii käsillään tosi paljon...maistelee ja katselee jos sattuu esine osuakäteen niin hän työntää senkin suuhunsa :)

ei meijänkää poika vauva asennosta tykkää... jos on sylissä niin pystyssä pitää olla... sesiten se sitte tassuttelee mahallani :D ei malttais ollenkaa makoilla siinä ku kokoajan yrittää vetää ittensä istumaan ja ylös :') heh

Unilelu: Meki ostettiin semminen "rätti" jossa eläimen pää ja poika nukkuu se kainalossa... jos se on kadoksissa niin ihan harso sopii...poika siis puristelee sitä ja rauhottuu kun saa sillä leikkiä hetken :)

Kakkailua: vähän on vaihtelevaa mutta nyt lähiaikoina poika on kakannu joka toinen tai joka kolmas päivä... satsi ollu kyllä sitte aika muikee ja parikin kertaa päivässä... tämä alka sen ekan rokotuksen jälkeen... ennen sitä oli jokapäivä montakertaa... saas nähä miten noi eiliset rokotukset vaikuttaa ...

Ihanaa Kesää teille ihanille!!!

Takaisin