Toukokuun turinat

Tuplaonnittelut helykeijulle tytöistä emoticon emoticon !
Täällä kuulostellaan tarkasti omaa oloa. Toivottavasti rupeaisi jo ensi yönä tapahtumaan. Vuotoa jatkunut nyt koko päivän, menkkajomotusta ollut sekä selässä että alavatsalla. Toivottavasti lenkkeilyt koirien kanssa, haravoinnit ja saunominen olisi laittanut vähän vauhtia tähän hommaan!!!
 
Juu, turha toivo. Yö meni nukkuessa, pari napakampaa supistusta, ei kuitenkaan kivuliasta.
 
Tsemppiä Kaisa79! Kyl se sieltä ulos tulee. Minä lähetän täältä voimahalin kaikille teille keiden pikkuiset edelleen yksiöissään viihtyvät emoticon  Vaikka turhauttaa niin enää ei mee kauaa, koittakaa jaksaa! 

Mun on ihan pakko hehkuttaam mein neiti väläytti mulle tänään ensimmäisen kunnon hymynemoticon  

Jossain oli tuttikeskustelua, minä kans yritin viimeseen saakka että pärjättäis ilman, etenkin kun on tuo imetys niin alussa, ettei imuotteeseen vaikuttais, mutta viikon ikäsenä piti luovuttaa ja ottaa tutti käyttöön. Neitillä kun alko mennä sormi suuhun, niin ajattelin että tutista on sit joskus tulevaisuudessa helpompi luopua ku sormien imeskelystä... 
 
Mesore : täällä kans tuli koettua rintatulehdus, että se voi ottaa kipiää! :s
Meille tutti iskettiin jo laitoksella, kun ei siellä uskottu jotta sillä on niin kova nälkä... lääkärikin laittoi sokerilitkua tuttiin jotta tutti pysyis suussa... 
Meidän Paukku on aivan mahdoton kuolaamaan ja nyrkkiä yrittää koko ajan mussuttaa :o Täällä alkaa jo 62cm vaatteet käymään pieniksi, tai lähinnä bodyt, miten voi kasvaa näin vauhrilla ?? :) Menee ristiäisvaatetus uusiksi kun tuota vauhtia kasvaa :)
Jolane: Ensihymyn saanti on jotain sanoin kuvaamattoman ihanaa :) se lämmittää syräntä emoticon
 
Moikka! Pitäsköhän tännekin joskus vaikka kirjotella.. Ei oikein oo ollut aikaa istuskella pidempiä aikoja koneella, fb mulla saattaa olla koko päivän auki ja sinne oon kirjotellut enemmän kun on paljon nopeempaa :)

Meille siis syntyi pieni suloinen tyttö 29.4 klo 19.50, jonka varmaan kaikki onkin lukenut tuolta syntyneet-listasta. Voi sitä kyynelten määrää mitä mun silmistä tuli kun kätilö sanoi että se on tyttö emoticon  Oli niin epätodellinen olo, meille oma pieni tyttö <3 Ja molempien mummit ihan innoissaan ja sekasin, tais miehen isäkin olla. Mun äidille nyt toinen tyttö-lapsenlapsi, poikia onkin jo kuusi ja miehen vanhemmille ensimmäinen tyttö-lapsenlapsi ja siellä ei muutenkaan ole kuin poikia. Taitaa tää typy saada lellittelyä elämänsä aikana ;)

Synnytys meni vallan mainiosti, ei sattunut, ku vähän ku ponnistin pään. Puudutukset kesti koko synnytyksen loppuun asti, eikä tullut kuin pari pikkuista repeämää limakalvolle mitä ei paikkailtu ja mitkä on jo parantunut. Salissa synnytyksen jälkeen oli semmonen olo että lähetäänkö kotiin :D Sairaalassa alkoi imetys hyvin, oli koko ajan vierihoidossa ja sai tissistä maitoa ja vielä viikon kotonakin onnistui mutta sit huomasin että maidon tulo vaan lakkaa koko ajan! Olen imettänyt ja pumpannut ja nyt ei tuu pumppaamallakaan enää ku parikyt milliä molemmista rinnoista :P Ja neitonen juo desin kerrallaan maitoa. Korvikkeita olen joutunut antamaan. Näin taas tais käydä että maitoa ei vaan heru! Mutta äiti sanoi että sillä oli ihan samanlainen homma sillon kun meitä siskoksia on imettänyt. Maito ei vaan riitä. Mutta, en ota stressiä! Oon kaks poikaakin kasvattanut korvikkeella, niin eiköhän yks tyttökin niillä kasva :)

Painoa on lähtenyt pois nopeemmin ku edes osasin kuvitella. Tiesin että palaudun nopeasti kun pojistakin niin kävi, mutta että näin nopeesti!?! Seuraavana aamuna synnytyksestä painoin saman verran kuin ennen raskautta ja kohtukin oli supistunut jo lantioluiden kohdille (jälkisupistukset oli kyl ihan järkkyjä taas!!!) Ja nyt, 12 päivää synnytyksestä olen yhteensä laihtunut 9,7 kg. (5,7 tuli raskauden aikana) Enää kaks kiloa niin olen tavoitepainossa, ihan mahtava olo! Maha on ihan littana, mitä nyt vähän on istuessa löysähkön puoleinen, mutta se on nahkaa mikä siitä pikkuhiljaa kiinteytyy kun pääsee tekee lihaskuntoa. Vaatteet mahtuu päälle, semmosetkin mitkä ei ennen raskautta mennyt :D Oioi, ihana kun ei tartte olla enää raskaana, mahaa ei oo yhtään ikävä!!! Ja meidän lapsiluku jäi nyt tähän koska se tyttö sieltä saatiin <3 Vaikka kotiinlähtiessä sairaalasta hoitaja sanokin että tervetuloa uudestaan :DD Tokasin siihen hymyillen että kiitosta vaan, mutta en oo tulossa. Kolme vierailua sillä osastolla riittää mulle :D

 
Enkuli, sinultahan on paljon painoo tippunu! :) Mulle tuli koko raskaudessa 16kg, ja ne kaikki lähti 2 viikon aikana. Ihana tosiaan mahtua taas vanhoihin farkkuihin ja toppeihin! Tosin meidän lapsiluku ei jää tähän yhteen vaan lisää tullaan vielä lapsia hankkimaan. :) Minun vanhemmat on nyt innoissaan kun tuli ensimmäinen poika sukuun! Minulla on 3 siskoa ja mun isällä on 3 siskoa. :D Ei ole poikia tässä suvussa paljoa. Että tämä poika tulee saamaan hemmottelua ja paljon. :D Varsinkin mun isältä. Mun isä jo ihan innoissaan suunnittelee että mitä kaikkea meinas pojalle ostaa. Nyt lauantaina olis tarkoitus mennä miehen kanssa Kuopioon shoppailemaan kesävaatteita, jihuu! :) Ja toki myös pojalle vois ostella jotain tyylikkäitä kesävaatteita. <3

Mut tosiaan, aika hiljaista on nyt tässä meidän foorumilla. Vaikka ymmärtäähän sen, kun on vauvat varmaan jo kaikilla...? :)
 
^tai sitten porukka on kyrsiintynyt tähän VAUn tökkimiseen - kun tuolla FB:ssä näyttää olevan hyvinkin vilkasta!
 
Mä täällä ihan katkerana luen noita painonpudotuksia.. Mulla painoa tuli suunnilleen 15 kiloa raskauden aikana. Siitä on jäljellä vielä puolet. Pariin viikkoon ei ole paino liikahtanut mihinkään. En siis mahdu yksiinkään housuihini raskausvaatteita lukuun ottamatta. Kauhea itseinho päällä aina, kun pitäisi jonnekin mennä. Kotona voi lojua trikoissa sun muissa venyvissä vaatteissa, mut mihinkään ei tee mieli mennä, kun ei ole mitään vaatteita. Mut turvotusta mulla ei raskausaikana ollut oikeastaan lainkaan, joten kaikki paino ihan ehtaa läskiä... Vielä mä kuitenkin toivon, että se tästä imetyksen myötä lähtis palautumaan lähemmäs entistä. Vaunulenkit oon menny sellasta vauhtia, että hiki valuu ja tanssitunnitkin aloitin jo uudelleen. Toivossa on hyvä elää, jospa tämä olo tästä vielä kevenisi...
 
Voi Sista81, sun vauvelis on vielä alle 1kk vanha! Kyllä ne kilot tippuu pikkuhiljaa, varsinkin jos imetät.   Ei sitä heti laitokselta lähtiessä tarvii olla missin mitoissa! Ne on niitä Hollywoodin tähtösten juttuja ne.  Ollaan ylpeästi äitejä ja palaudutaan rauhassa. 

Mullakin on vielä 5 kg extraa, mut osa siitä on kyl maitona tisseissä, ne on ihan hurjan isot ja raskaat!  Varmaan kilo/puoli extraa. 
Ihan tyytyväinen olen kroppaani, ison työn se on tehnyt ja päiväpäivältä masu pienenee...
 
Mulla on myös jäljellä viitisen kiloa alkupainoon. Mutta tota vaan mietin että miten te uskallatte alkaa liikkua noi rivakasti jo nyt, sillä riskinähän on kohdun ulkonema... tuttavalleni kävi tuo kun olo tuntu hyvältä ja alkoi heti liikkumaan rivakasti, tekemään pihahommia yms.... olkaa varovaisia. Periaatteessa tehokkaat hommat sais alottaa vasta jälkitarkastuksen jälkeen. Sitä ennen normi kotityöt on raskaimmasta päästä.
 
Mulla jäi kolme kiloa roikkumaan... Ja oon kyllä ihan samaa mieltä, kun Reetta80. Nyt oon käyny koiran (+vaunujen)  kanssa lenkillä. Juosta en viitsi / pysty edes, ku heti alapäässä tuntuu kummalle.. Kunta järjestää kolme kertaa palautusvoimistelua, missä oon nyt kerran käyny. Se on sellasta kepeetä fysioterapeutin pitämää. Oon miettiny, että millon uskaltais alkaa "oikeen" liikunnan ja lihaskunnon harjottamisen. Mut varmaan tosiaan ainakin jälkitarkastukseen kannattaa odottaa. Vaikka kyllä joka päivä ottaa päähän tää lihominen, ku ei kesävaatteet istu ja ei voi liikkuu kunnolla. Eikä asiaa varmaan paranna tää jäätelön ja sipsien mättäminen....
 
 
Kävin tänä aamuna vaa'alla ja olen nyt lähtöpainossani. Edellisen kerran kävin puntarilla sairaalasta tultua, ja silloin oli jäljellä kaksi kiloa niistä kymmenestä, jotka raskausaikana ehdin kerätä. Nyt jos tippuisi imetyksin myötä vielä viitisen kiloa niin olisi kyllä tyytyväinen, minulla kun jäi aloitettu painonpudotus vähän vaiheeseen ennen raskautta. :D
Minä en ole uskaltanut (viitsinyt) tehdä mitään lantionpohjanjumppaa kummempaa.. Vaunulenkeillä on tietysti käyty, ja minäkin olen käsittänyt ettei sen rankempaa liikuntaa oikein saisikaan harrastaa ennen kuin tuo vatsanseutu on palautunut raskaudesta ja synnytyksestä. Onneksi tuo paino näkyy tippuvan imettämälläkin, minä kun en mikään himoliikkuja ole koskaan ollutkaan :p Ehkä joskus heinäkuussa voisin harkita kaivavani rullaluistimet kaapista. :D
 
Minä kysyin neuvolasta tuota liikunta-asiaa ja että millon voi alkaa lihaskuntoo treenaamaan. Terkka sano, että oman voinnin mukaan saa liikkua/treenata (mulla siis synnytyksestä nyt 4 viikkoa), mutta täytyy muistaa jännittää lantionphjalihaksia juurikin sen kohdun vuoksi. LP-lihaksia oon jumppaillu synnytyksestä lähtien päivittäin. 

Raskauskiloja mulla kerty 8kg eka neuvolakäynnistä katsoen, laitokselle jäi niistä 7 ja nyt on paino pudonnu imetyksen myötä vielä 4kg. Vielä kun 6kg putois niin vois hyvillä mielin astella elokuussa alttarille :)

Minä oon sitä mieltä, että ruokavaliolla ja päivittäisellä liikkumisella paino kyllä putoo, enkä imetyksen aikaan meinaa laihduttamalla laihduttaa, tärkeintä  on että vauva saa hyvin ravintoa eikä se että äiti  saa laihdutettua.
 
Tääl on aika hiljasta meininkiä :D Turistaan tuolla meijän omassa facebook-ryhmässä ja yhessä ollaan mietitty mitä kuuluu Cava:lle ja Vesimelonille??? :) Tulkee tekin sinne meijän seuraks ja kaikki muut jotka siellä ei vielä oo!! Tai jos ette haluu ni kertokaa mitä teille kuuluu??!!
 
Hei just satuin tuleen tänne pitkästä aikaa...
Meillä on ollu vähä vaikeeta. Ens alkuun luultiin että on koliikkia, mut alkoi tuleen sen verran paljon muita oreita kuin huuto ja ilmavaivat mukaan, et kelattiin et tän on pakko olla jotain..
Neuvolassa ja terkkarissa ei otettu mitään kantaa vaikka itse esitin että pojalla on refluksitaudin oireet tai allergiaa, yksityisellä vasta otettiin tosissaan...
Eli poikanen on kovin kipee.. Nyt syödään kahta lääkettä ja mä oon tiukalla imetysdieetillä ja vauva saa maidotonta korviketta lisäks... Viikon päästä maitoaltistus...
Kahteen viikkoon vauva ei nukkunut päivällä ollenkaan ja huusi monta kertaa päivässä äänensä niin käheäksi ettei sitä enää kuulunut ja alkoi vain kakoa. =( Nyt onneks jo vähän helpottanu.

Mut ihana rakkauspakkaus on.. Minulla paino tippunut jo 18kg eli painan vähemmän kuin ennen raskautta ja olo on hutera! Eihän tässä ensin ehtinyt syödä ja nyt kun ehtis niin kaikki on kiellettyä =)
 
Kiva kuulla susta Vesimeloni :) mutta kurjuus teidän vaivoja :(

Meilläkin yritettiin aloittaa maidoton kokeilu kun sellaista yleistä kitinää on ollut yleisesti. Mutta eipä tuo onnistunut, poika ei suostunut syömään sitä. Joudutaan siis antamaan korviketta kun oma maito ei riitä.Miten teillä suostuu syömään sitä? En tiedä onko se niin erimakuista vai mitä. Sai suorastaan hysteerisen kohtauksen toisena päivänä kun yritettiin. Ja se ilta jona sitä söi, niin huudettiin puoli kolmeen yöllä ja kakka oli sen jälkeen vihreää.

Toivottavasti teillä helpottaa pian.

 
Moni korvike muuttaa kakan kuulemma tummaksi, vihertäväksi ja erikoiseksi koostumukseltaan. No, meidän vauva juo/syö ihan hyvällä halulla sitä altheraa minkä lääkäri määräsi (ei ole maito- eikä soijapohjainen), et näköjään se vetää mitä vaan?! Se varmaan on ihan vauvasta kiinni... Kaikki noi lääkketkin (gaviscon, zantac ja lactulose) se syö hyvällä halulla, mikä on aika huvittavaa... :)

Jos susta vähäkin tuntuu että vauvan vointi ei oo normaali, mee suosista yksityiselle lääkärille, jos mahd niin allergologille, niin tulee kunnolla tutkittua. Me saatiin kuulla turhan monta kertaa et "vauvat itkee" tai "vauvat kakkii paljon, sellasta se on" "ihan normaalia, menee itsestään ohi", kun vauva tosiaan oireili kakkimalla KOKO ajan ja monta kertaa se uloste oli ihan vetistä, monta kertaa se oli vihertävää ja limaista ja koko ajan vauvalla oli paljon ilmavaivoja ja vauva kitisi, ähki, puhisi tai huuti suoraa huutoa lähes jatkuvasti. Se EI ole normaalia, jos toinen on silmin nähden KIPEÄ.

Oon aika pettynyt neuvolaan monessa asiassa.
 
Ja vielä lisäys... Olen lukenut monia keskustelupalstoja, missä on tullut ilmi että neuvolat ja terkkalääkärit ei oikeen tunne/puutu kauheen helposti suolistoperäisiin allergioihin tai refluksiin ja näiden diagnosointi on monella TURHAAN venynyt siihen asti kun lapsi ollut jo jotain vuoden - koko vauvavuosi siis mennyt oireillessa :(

Silent refluksi ei ole helppoa heti tunnistaa, jos ei siis entuudestaan tiedä tätä vaivaa. Vauva ei nimittäin välttämättä pulauttele ollenkaan, mikä on refluksivauvalle muuten tyypillistä. Silent refluksissa vauva nielee suuhun nousevan puklun. Takaisinvirtausta voi tapahtua koko ajan, mutta vauva aina nielaisee. Näin ollen vauvan ruokatorvi on tosi kovilla, kun siellä on jatkuvasti polttelevaa nestettä. Tämän oireita ovat:

yskiminen, aivastelu, rohiseva hengitys,
jatkuva nieleskely ja kurlaaminena ja muut erikoiset äänet,
oksennuksen haju hengityksessä,
sitkeä ja kipeä usein toistuva hikka jonka mukana suuhun nousee nestettä,
vauva riuhtaisee itsensä irti rinnasta yhtäkkiä ja kiljaisee/huutaa/yrittää nostaa päätään ylöspäin,
kipuitku (vetää selkää kaarelle ja sätkii jaloilla ja käsillä),
äänen käheys,
nukkuu vain lyhyitä pätkiä,
hereillä ollessaan levoton,
ei viihdy makuuasennossa,
pulauttelee silloin tällöin ja pulautus voi tulla vaikka 2h syömisestä (normaali puklu tulee lähes heti syönnin jälkeen)..


Vauva saada esim keuhkokuumeen kun vetää puklua väärään kurkkuun ja vauvan ruokatorvi voi tulla niin kipeäksi, että menettää ruokahalun.

Silent refluksissa vauvan painonkehitys ja kasvu pysyvät pitkään normaaleina. Tämän takia siihen ei niin helposti kiinnitetä huomiota kuin normaali reflukusiin, jossa vauva siis oksentelee ihan olan takaa ja oksu voi lentää ihan kaaressa kymmenenkin kertaa päivässä.

Refluksi voi olla rakenteellinen tai johtua ruoka-aineallergiasta.

Jokaisella vauvalla on jonkin verran refluksia, koska se joku mahan läppä ei ole vielä kunnolla kehittynyt ja tämä menee ajan kanssa ohi. Kyllä vanhemmat huomaa vauvasta, kun puklailee LIIKAA tai oireilee muuten "enemmän" kuin terve vauva! Luottakaa vaistoihinne!

Meille terkkari sanoi että ei vauvalla mitään vaivaa ole, kun sen paino on kehittynyt normaalisti, eikä mitään allergiaakaan voi olla kun iho on hyvässä kunnossa. Meidän vauva onkin syönyt tosi paljon tissiä, koska äidinmaito on vauvalle kipulääkettä: yksi merkki vauvan kipuilusta voi olla myös se että vauva haluaa tissiä ihan koko ajan koska se lievittää kipua! Ja allergiat ei aina näy iholla, monet vauvat oireilee pelkästään suolistolla.
 
Takaisin
Top