Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nopsaan vastailen mitä nyt muistan kysyttävän. Eli tosiaan nestemäinen iho-omega on siis mustaherukka-oliiviöljyä ja ne kapselit on ihan pelkkää mustaherukansiemenöljyä. Nestemäistä voi imetyksen päätyttyä antaa lapselle 1tl päivässä.
Tuote on täysin kasvipohjainen, kapselin kuorikin siis. Kovasti mainostavat että tuote on turvallinen ja testattu. Ainoa mikä voi joskus tulla on alussa se että vatsa reagoi jollain tavoin öljyyn, mutta tasaantuu pian.
Itse ostan aina luontaistuotekaupasta ja meidän kaupassa se pienempi paketti on 18 euroa, tuon ison en muista mutta nykyään ostan sitä kun kerran saa isommassa pakkauksessa.

Mitähän muuta mun piti sanoa. Niin joo sen verran että mua niin kyrsii valmisruuat ja se kuinka "patistetaan" neukussakin mahdollisimman käsiteltyä antamaan lapselle: "PIKAkaurahiutaleista vaan keittelet puuron.." jne sutkautukset mua ärsyttää. Mutta kai se vaan niin on, kokki kun on niin ei pysty käsittään ihmisiä jotka kokee mausteettoman muusatun ruuan valmistuksen niin kovin vaikeaksi. Niin ja siis mikäpä siinä, ne on turvallisia tuotteita ja jos rahat riittää antaan pelkkää valmisruokaa niin siitä vaan! Itse koen että ainoa milloin tarvisi niitä käyttää on ehkä jotkut reissut tms mutta muuten pärjää kyllä aika pitkälti itse tehdyllä. *päivän avautuminen*

Sori nyt Ang1, mutta: :DD Ihan loistava avautuminen. Ja siis puhut ihan asiaa, mutta sait kyllä ainakin minut nauramaan. Ihanaa tällaiset pään tuuletukset. :D Mä ajattelen tehdä soseet enimmäkseen itse, mutta en ota asiasta stressiä, eli annan kaupan soseita jos jonkun jutun valmistus tuntuu hankalalta, on kiire tai ollaan reissussa. Mutta kyllä mä tosiaan itsekin syön mielummin itsetehtyä ruokaa ja sellaista myös haluan lapselleni tarjota.

Niin, tää nyt kävi kauppareissulla ja osti Iho-omegaa ison pakkauksen ja MAM taikamukin (no joo, ehkä jotain muutakin...:D). Testataan nyt miten tuo muki toimis. Mua vaan ärsyttää kun meillä on vain yksi muki, Disney aiheinen pehmeänokkainen venttiilimuki. Se on kyllä oikein hyvä. En vaan jaksaisi sitä jatkuvasti olla tiskaamassa, että olis ihan kiva jos noita olisi useampia.

Ang1: minä taas kiitän luojaani, että on kaupan soseet ja valmiit ruuat lapselle olemassa. Kun, jos olet lukenut aiempia kommenttejani, olen tämän toisen raskauden alun vuoksi NIIN väsynyt, että hyvä kun tolpillani pysyn. Että vielä pitäisi alkaa stressaamaan jostain ruuanlaitosta tälle esikoisellekin... huhhuh. Juuri ja juuri saan itse syötyä, nekin osin valmiita ruokia kaupasta (ei siis niitä annoksia, vaan esim pakastekeittoa tms).
Mielelläni itse tekisin Olivialle ruokaa, ja aina kun satun keittämään vaikka perunoita tai tässäkin pari päivää sitten bataattia, niin aina otan sieltä sitten erikseen Oliviallekin muusattavaksi vähän. Mutta en kyllä mitenkään kykene vielä kaikkea itse tekemään.

Edelleen odotan että tää väsymys jo hellittäis. Ehkä vähän jo helpottaa, kun eilen sain jopa imuroitua ja lattiat pestyä!! Katotaan mitä tänään saan aikaiseks...

OLIIVIöljyä... hitsit se siitä aikomuksesta sitten. Eipä kokeilla tytölle ei. Tosin tuo varmaan jo nielisi kapselitkin, pitää suurennuslasin kanssa tutkia tuoteseloste kuitenkin ennenkuin alan kokeilemaan.

... ja minä ajattelin tuon Ang1:n purkauksen suuntautuvan enemmänkin sellaisiin ihmisiin kuin nuo meidän naapurit. Eilenhän kerroin tytön ihmetelleen, kun Leevi söi pottua, että SAAKO vauva syödä perunaa, kun heidän vauva SAA syödä vain niitä SOSEITA (siis kaupasta ostettuja). ... ja kerran kun meillä oli pizzaa ja lapset intoilivat asiasta (saivat valita kaupasta täytteet) niin tyttö kysyi haemmeko pizzeriasta vai onko se Grandiosa (kirjoitetaanko noin?) ja minä kun teen tomaattikastikkeesta alkaen itse... juuri tässä mietin, että ovatkohan lapseni jääneet paljosta paitsi, kun eivät ole pakastepizzaa koskaan maistaneet.

Olen edelleen laiska, enkä jaksa maissisosetta vääntää. Mutta ehkä sen saan anteeksi, kun kerron, että muuten teen joka päivä ruoat perheelle. Tytön allergioiden takia aterioilla on aina vähintään kaksi ruokalajia ja JOS teen liharuokaa miehille niin siinä tapauksessa teen sitten kolme eri ruokaa, kun olen itse kasvissyöjä.... Jos ei ole aikaa muuhun niin tehdään puuroa. Ja ihan totta puhuen, olen minä noita muitakin maistiaisia vauvalle antanut purkista. 

Peekay, käytä vain hyvällä omallatunnolla perkkiruokia, kun ei jaksa niin ei jaksa. Mutta kun on hyperenerginen niin silloin jaksaa... vaikka sen maissisoseenkin vääntelyn.

Peekay, nope: en ole lukenut aiemmempia tekstejäsi ja jos olisit lukenut MUN aiempia tekstejä kirjoitin että pitkän, todella pitkän paluun jälkeen tänne oli niin paljon tänne tullut tekstejä etten edes yritä pysyä kärryillä kun pää menisi siitä sekaisin. Ni.
tättärä <3 Juurikin noin. Tasan tarkkaan puhuin ihmisistä joilla on normaalit voimavarat muttei tahtoa sen vertaa että yrittäisi edes. Antaa lapselle purkkiruokaa koska ei itse tee itselleen edes normaalia ruokaa eli opettaa lapsen vauvasta pitäen syömään huonosti. Aluksi purkkiruokaa (joka siis se ei ole huonoa) mutta hetken päästä siirrytään syömään sitä mitä aikuiset eli helppoa (lue käsiteltyä) ja nopeaa (lue pika tai valmisruokaa).
Itse ja mieheni söimme kaksin asuessa mitä sattuu, joskus oli kausia ettei tehty paljon mitään ruokaa, johtuen ehkä siitä että tein päivittäin 350 ihmiselle ruokaa töissä.
Kun sain kuulla olevani raskaana muuttui asiat heti. Ja nyt se on itsestään selvyys että lapsi syö hyvin ja oikein. Ja samalla myös me.
Yksi asiakkaani (7v. pikkutyttö) tuli kahden viikon ulkomaanmatkalta. Juttelimme hänen kanssaan matkasta ja sitten kysyin että no, opitko mitään sen maan kansallisruuista tai ruuista mitä meillä ei suomessa näe? Tyttö katsoi silmät pyöreänä että no en, minä söin kaksi viikkoa ranskiksia!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Itse olen lihava ihminen, ollut koko ikäni paino-ongelmainen johtuen osittain siitä kun äitini oli kolmen lapsen yh ja teki kolmivuorotyötä samalla, eli syötiin mitä syötiin eli just aika shittiä välillä. Joten minä tiedän, lapsuudesta ne tavat opitaan.

Purkkiruoka on tosi hyvä juttu, se on puhdasta ja hyvää. Mutta syyt millä niitä käytetään on pahimmillaan ihan hirveitä.
Tosi paha jos nyt jotain loukkasin, ei ketään tarkoitettu loukattavan mutta kerron mikä MINUA ärsyttää ja nämä on MINUN mielipiteitäni.

meemi nyt tietää musta jotakin enemmän kuin täällä monet ja veikkaan että hän allekirjoittaa sen kun sanon että hei, olen minäkin pikkaisen väsynyt äippä. Vaikka lapseni onkin maailman helpoin lapsi, mitä olen saanut kuulla koko ajan..

niin ja siis tättärän tekstin takia alunperin otinkin koko ärsyynnykseni purkkiruokia kohtaan esiin.

ja vielä ps. tättärä kun on kerran tehnyt pitsan ALUSTA asti itse niin nam, ei sitä edes halua valmispitsaa enää :) Meillä oli mieheni kanssa kaksin ollessamme aina pitsaperjantai, joka tarkoitti että aloitettiin kokonaisista tomaateista keitteleen tomaattisose. Kun minä keittelin sitä sosetta vaivasi mies pitsataikinaa. Joka perjantai. Oli hyvää ja oikeesti, oli terveellistäkin siinä samalla :) Enää ei ole kyllä sitä perjantaita, monesti on ollut perjantaina ohraryynipuuroa ja sitten on naurettu miehen kanssa että on tää vähän eri nykyään kun yhdet vetelee itse tehtyä mustikkakarpalosoppaa ohrauunipuuron kanssa kun vertaa siihen pitsaperjantaihin :D

Juu, en mä hetkeäkään uskonut, että Ang1 tahtoisi arvostella ketään joka käyttää aiheesta purkkiruokaa lapselle. Toki on tärkeämpää, että lapsella on mahdollisimman hyvävointiset vanhemmat kuin, että saa kotiruokaa joka päivä. Peekayn tilanteen esimerkiksi varmasti kaikki ymmärtää oikein hyvin. <3 Anna ihmeessä purkista ruokaa jos se on voimavaroillesi parempi. Kerkeät vielä moneen kertaan muuttaa kotiruoalle myöhemmässäkin vaiheessa. :)

ps. mä en edes osaa tehdä itse tomaattikastiketta (häpeän!) eli sen verran kyllä lintsaan ruoanlaitossa. :)

Jännittää aikas paljon huominen synnytyksen läpikäyminen...

Mä luulen, että tärkeintä on se, että lapsi saa monipuolista ruokaa, oli se sitten itse tehtyä tai purkista. Eräs ystäväni antoi pienelle lapselleen, siis noin vuoden ikäiselle aina pitsan reunat ruoaksi, kun ei yhdelle ihmiselle jaksanut puuroa ruveta keittämään!! Hitusen oli vaikeaa vierestä katsoa niitä ruokailutottumuksia. 
Me varmaan tullaan antamaan tytölle sekä oma tekemiä että purkkiruokia. Tehdään päivittäin ruokaa kotona, koska molemmat tykätään ruokaseikkailuista, joten se typylle kokkaaminenkin tuntuu luonnolisesta. Varmasti on kuitenkin päiviä ja aikoja, jolloin ei jaksa tai voi tehdä ruokaa itse, jolloin kaupasta purkkeja kouraan ja hyvällä omalla tunnolla safkaa naperon naamaan. Hedelmä- ja marjasoseita varmasti ostetaan valmiina, ainakin näin alkuun. Onko muuten joku teistä tehnyt jo kiisseliä tms. vauvalle? Toinen mitä mietin, on ne maissinaksut.. milloin niitä uskaltaa ruveta pikkuiselle tarjoamaan? 

Voihan hemmetti taas noita rokotteiden jälkiseuraamuksia. Itellä päivä ihan sekasin kun pikku-herrallakin! Ensinnäkin me nukuttiin "pommiin", ei meillä menoa ole minnekään mutta verraten normi-rytmiin. Sit kitistään kun maha ei taas toimi - luumusosetta ja mallasuutetta on taas syöty ihan kiitettävissä määrin - ja kunnollisten päikkäreiden nukkuminen on aivan yli-arvostettua. Leevi nukku peräti tunnin unet 12-13 sängyssään, kun en viittiny ulos viedä koska sataa. Normaalisti päikkärit on 3,5 - 4 tuntii. Nyt sit laitoin uudestaan nukkumaan, ja tällä kertaa vein ulos sateesta huolimatta. Jätin aikasemmin sisälle nukkumaan kun pelkään et tulee kylmä kun on niin kostee keli. Vaikka on ihan kunnolla päällä ja vielä makuupussikin vaunuissa mutta kun se kosteus tunkee niin helposti läpi... Katoksessa tietty on vaunut mutta..... Ite korvakierteen läpikäyneenä ja siitä muistona melko paha lääkärikammo yritän välttää flunssaa ja etenkin korvatulehduksia, joten saatan olla hieman turhankin varovainen... Jotain muutakin mun vielä piti, kommentoida teidän muiden juttuja, mut nyt kyllä väsyttääkin niin paljon etten enää muista mitä piti kommentoida... =/

Mette nukkuu kaikista parhaiten vesisateessa. :) Sadesuoja vaan vaunun päälle ja sinne alle sitten sopivasti vällyjä. Ei se hyvä ole liikaakaan topata... Sateenropinassa on mukava nukkua. Itsekin tykkään ja kostea ilma tekee keuhkoille hyvää välillä.

hei, en tiedä mihin äskeinen pitkä kirjoitukseni meni,,,voi kökkö. Hävisi  jonnekin bitti avaruuteen? tai sitten vika on tuolin ja koneen välissä;)..Meemi kirjoitit että vauvasi nukkaa vesisateessa;), pääsin lapsesi nukkumistunnelmaan, tuntuu hyvältä. Itse meinaan muistan lapsuudestani aitassa nukutut kesät ja öiset vesisateen rauhoittavat ropinat;).

Valitettavasti en ole ehtinyt vastaileen tänne ja luulen et tääl ois paljo hyödyllistä kokemusta,,,pittää yrittää lukaista...

Onko tääl muute ollut juttu hiustenlähdöstä? onko kellään vinkkei siihe, jotn vitamiinei tai jotn? pittää yrittää lukaista,...ajan kanssa..

täällä kasvellaan kovasti, ens pe 27.5 täytetään 5 kk.Rintamaidolla mennään ja neiti kasvaa.,.. 4kk nlas painoo jo 7.830, tänään käytiin kotivaa'alla ja kyllä toi 8 kg on mennyt jo rikki. Mammalla vaan kantamista;)..

Ihanaa tää kesä mut toisaalta haasteellista pukeminen, meil tosin hikoileva lapsi, ja tuntuu että vaunuissa ei nukuta enää  niin sikeitä kuin aikaisemmin.

Yritetäänpäs lähettää...

Taisinpa itsekin avautua taannoin aiheesta "kuinka vaikeaa on tehdä itse perunamuussia?!" Mutta joo, oon aika vahvasti samalla linjalla Angin kanssa. Itse olen tehnyt lähes kaiken itse, luumusoseesta alkaen. Nyt mökillä, jossa keittiövarustus on heikko, tarjosin vauvalle purkista kukkakaalia ja mangoa. Mangososeen valmistaminen tähän aikaan vuodesta on hieman haasteellista, joten voi olla että sitä annetaan purkista toistekin. Kukkakaalia yritin etsiä äsken kaupasta, mutta meidän S-marketissa ei ollut sitä myynnissä!! No ostin sitten toisenkin purkin valmista sosetta, mutta kunhan kukkakaalisesonki alkaa, niin sit tehdään kyllä itse, sillä se jos mikä on helppoa. Ja meidän neidille kukkakaali maistui erinomaisen hyvin :)  Puuron tekeminen pienissä määrin on kyllä ärsyttävää, vaikka siis joo, puuro säilyy pari päivää jääkaapissa, mutta silti annos on monesti liian suuri. Silti olen tehnyt senkin itse.

Käytin tuossa myös äsken vauvaa lastenlääkärillä, koska neiti on yksinyt kuivaa yskää jo kuukauden päivät, aina flunssasta saakka. Epäilin, että onko keuhkoihin jäänyt jotain. No keuhkot, korvat ja nielu olivat puhtaat, mutta lääkäri epäili minun ja mieheni allergiataipumusten vuoksi sekä astmaa että siitepölyallergiaa. Nyt sitten testaillaan astmalääkettä pari viikkoa. Hyvällä tuurilla köhä onkin vain flunssa jälkeistä supistelua, mutta huonolla ei... No toivotaan parasta!

Ja ginger, ei hiusten lähtöön auta mikään, kun se on raskauden jälkeistä. Täällä on jatkunut 3 kk ei loppua näy. Ehkä joskus vielä...

Ai juu. Apteekissa juttelin atopian hoidosta ja suosittelu Gefilusta! Ostinkin kapseleita jotta voin syödä itse ja sirotella vauvan ruokaan.

mie täällä vielä, mie yritän pikku hiljaa suuntautua vauvan ensi ruokiin valmiiksi.Katsotaan, et pääsenkö vauhtiin itse tekemäl vai purkeil...Jiu mitä puuroa valmistat pienelle? yritän saada vinkkejä tulevaa varten...

Hiusten lähtö on kyl ihme juttu, en meinannut uskoa kun siitä oli puhetta et tulee lähtemään raskauden&imetyksen seurauksena, mutta nyt pakko uskoa...ja sekin ihme et sitä riittää vaikka tuntuu et irtoaa hurjasti.

Relax vaan ginger, ei sitä tukkaa pitkällä aikavälillä tarkasteltuna lähde yhtään enempää, kuin tavallisestikaan, eikä se tukanlähtö johdu imetyksestä.

Hiukset kasvavat tietyn ikäisiksi ja putoavat sitten. Eli hiuksiä lähtee tasaisesti kokoajan. Raskauden aikana hiuksen kasvukausi pitenee, eli hiuksiä lähtee vähemmän, mutta kun raskaus on ohi, palataan normaaliin ja silloin lähtevät ne hiukset, jotka normaalistikin lähtisivät, mutta lisäksi lähtevät myös ne, joiden olisi pitänyt muuten lähteä jo aiemmin, mutta eivät ole lähteneet raskauden vuoksi. (Kuinkahan monta lähteä-sanaa tässä kappaleessa oli. :D)

Hetkellisesti siis ollaan vähän vähempitukkaisia, mutta kun toi raskausajan hiustenlähtemättömyys on kompensoitu, niin tukka palaa normaalin paksuiseksi. Mulla on lähtenyt paksuudesta varmaan kolmannes, mutta onneksi on mistä lähteä ja nyt on pitkien, ponnarilla olevien hiusten lisäksi sellainen "hullu-tohtori"-nöyhtätukkapilvi uusia, lyhyitä hiuksia "ilonani".  

Ginger, teen ihan tavallista kaurapuuroa veteen. Haudutan pitkään, mutta ajan vielä sen lisäksi valmiin puuron hienommaksi sauvasekoittimella. Yritin jauhaa hiutaleita ennen keittämistä, mutta päädyin tekemään saman uudelleen keittämisen jälkeenkin eli nyt sitten hienonnan sitä vain yhden kerran. Kunhan on totuteltu puuroon ja karkeampaan ruokaan yleensä, niin jätän tuon hienontamisen.

Puuroon voi lisätä äidinmaitoa tai korviketta keittämisen jälkeen ja/tai marja-/hedelmäsoseita. Meillä syödään puuro hedelmäsoseen tai marjasoseen kanssa ja ihan hyvin on alkukankeuden jälkeen alkanut upota.

Lisäys vielä eli ihan samalla tavalla voi valmista vaikka neljänviljan puuroa tai muita puuroja.

Hmmm... Minä taas en ole koskaan kokenut tuota purkkiruokaa jotenkin huonoksi vauvalle... Oikeastaan minun karvoja nostaa pystyyn kyllä juurikin äitiyden arvottaminen uhrautumisen ja suorittamisen kautta, josta viimeisimmän Kaksplus-lehden pääkirjoituksessakin puhuttiin. Et varmaankaan aivan sitä Ang1 tarkoittanut, mutta niinkin sen voisi tulkita: hyvä äiti tekee kaiken itse jne. Se kuuluu niihin mantroihin, joilla minun mielestä taas aivan turhaan syyllistetään - ja väsytetään - äitejä. Minun mielestä olennaista on vain, että lapsi saa terveellistä ruokaa - se, miten, on aivan epäolennaista.

Itse en vaan lähtisi toisten ratkaisuja niin herkästi tällaisissa asioissa tuomitsemaan. En vielä ole kiinteitä omalle vauvalle alkanut antamaan, mutta kyllä minä purkkisoseitakin voisin puolustaa – sitä nyt en kuitenkaan jaksa tehdä. Luulen, että purkkisoseilla lähden aivan suruitta liikenteeseen, itsetehtyyn ruokaan panostan mieluummin sitten kun koko perhe syö yhtä ja samaa ruokaa (toivottavasti!). Purkkiruokien syöttäminen vauvalle kun on minun mielestä aivan eri asia kuin jatkossa pelkkien eineksien syöttäminen.

Joo, nyt en ehdi taas enempää...

Meillä on maisteltu pitemmän aikaa banaania, perunaa, porkkanaa ja kaurapuuroa. Alkuun tuntui maistuvan ihan hyvin mutta nyt on kieli tiellä. Eli aina kun avaa suutaan niin työntää kielen lusikan tielle. Ja sormiruoka palojen tarkoitusta neiti ei ymmärrä ollenkaan.

Mitäs mieltä olette nyt kun puolivuotta on jo kohta lähellä niin kannattaako enää alkaa yrittää saamaan neitiä syömään tuttipullosta maitoa? Jos äiti tahtoisi lähteä pitemmäksi aikaa pois tai vaikka olla illalla pitempään menossa niin mitenkä saisi vauvan syömään tissimaitonsa ilman tissiä? Ja jos maitoa suostuisi syömään jostain muualta kuin tissistä niin miten tuo pumppaus tulisi suorittaa?

Ja vielä tättärälle, kuinka teillä siirrytään perhepedistä omaan sänkyyn? Jos saa udella vinkkejä..

No kylläpäs tuli kiukkuinen vastaus takaisin (tai siltä se näytti minusta).

Itse kirjoitin omasta tilanteestani ihan vain informaatio-mielessä ja juurikin niin kuin tuossa yllä muutama muukin mainitsi, että on eri tilanteita, joissa eri ruokavaihtoehdot ovat välttämättömiä.

Ja olen lukenut Ang1 sinun aiemmat viestisi, eli tiedän, että et ole seurannut näitä juttuja pitkään aikaan, mutta ajattelin, että jos vaikka olet jotain ehkä selaillut tuon viestin kirjoittamisen jälkeen esim tämän kuun ajalta tulleista viesteistä.

Anyways, ei ollut tarkoitus suututtaa.

En mä ainakaan tässä vaiheessa yrittäis pullolle enää opettaa. Nokkamuki käyttöön. Sitä täälläkin opetellaan. Minä myös haaveilen, että jos oppisi nokkiksesta kunnolla juomaan niin voisi joskus pumppumaitoakin siitä juoda. Pumppausta tässä vaiheessa on alkua hankalampi tehdä kun tarjonta vastaa jo kysyntää. Itse olen todennut, että on paras pumppailla maitoa päivänmittaan useammalla kerralla. Sitten kun on reissussa tms. ja jää syöttö väliin niin silloin on hyvä tilaisuus jossain välissä pumpata maitoa seuraavaa tarvetta varten.

Tuosta banaanista muuten: annatteko siis raakana? Kuulostaa tyhmältä kysymys... mutta joka paikassa vaan sanotaan, että keitettyjä kasviksia vauvalle... Tuntuis kyllä ihan hullulta alkaa banaania keittelemään.

Takaisin