Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta...

Koululaiset hoideltu aamun osalta ja pienet nukkuvat... Ihan pakko tulla taas höpöttämään omiani. Meidän "naapurityttötarinaa" tulin kertomaan vaihteeksi. Tilanteeseen on toivoakseni tulossa muutosta ja parannus. Nimittäin eilen tyttö tuli meille ja jonkin aikaa täällä oltuaan alkoi sitten puhella:" Mulla on salaisuus, jota en saa kertoa." Sen verran tuota hoki, että paljasti käyvänsä koulukuraattorilla ja siellä "puhutaan kotiasioista, jotka eivät kuulu muille", eli kuten olemme nähneet ja aavistelleet, selvästi kaikki ei ole kunnossa. Kun tyttö oli pihassa lapsille vielä puhellut, äitinsä kuulemma oli huutanut tieltä, että ei saa puhua. Myöhemmin vielä uteli meidän lapsilta, onko meillä perheen sisäisiä salaisuuksia, joita ei saa kertoa ja nuo totesivat topakasti ettei ole. 

Kun tyttö eilen oli lähdössä meiltä ruoka-aikaan, muusasin Leeville juuri perunaa (eka kokeilu) ja tyttö kysyi ihmeissään:" Saako Leevi syödä perunaa?" Vastasin, että kokeilu menossa, jos on allergiaa niin lopetetaan. Tyttö:"Meidän vauva (8kk) ei saa syödä kuin soseita (kaupan)." 

Helpottavaa tättärä oli kuulla tuo. Ihan tytön itsensä takia on tuntunut kurjalta. Miten voi olla noin välinpitämättömät vanhemmat. Hyvä jos koulukuraattorin kautta tulee apua.

Mekin tosiaan voitais kyllä kokeilla noita kapseleita. Joskus aikanaa testasin noita jättihelokkiööjykapseleita. Ihan jees oli nekin. Pajunkissa: käytetäänkö koirille siis ihan noita samoja ja samalla annostuksella kuin ihmiselle?

Juu, toivotaan, että vielä ei ole liian myöhäistä muuttaa asioiden kulkua. Ikävää on ollut vierestä katsoa menoa perheessä, etenkin kun se toinenkin lapsi nyt piti sitten vielä hommata. Äidin peruste toiselle silloin aikanaan oli, että "lapsi tarvitsee sisaruksen, jottei aikuisena jää ihan yksin kun meistä aika jättää" ja minusta tuo on jotenkin kummallinen perustelu....... ja etenkin, kun on joutunut näkemään, miten yksin lapsi on nyt ollut, kun tarvitsisi vanhempiaan. Tosi usein olen kiinnittänyt huomion siihen, miten vastahakoista kotiinmeno on, niin paljon mieluummin tuntuisi jäävän meille, vaikka kieltämättä meilläkin toisinaan varsin tylysti ollaan lasta kohdeltu. Toisinaan sitten (kun en ole kamalan väsynyt ja kiireinen) olen tuollekin tytölle yrittänyt antaa hieman huomiota ja aikaa, kun hänestä huokuu se, miten kaipaa aikuista, ihan fiksu ja kivakin hän osaa olla... niin sääliksi käy tytön mantra"Äidillä ei ole aikaa, äiti hoitaa vauvaa.(...joka nukkuu kolmen tunnin päiväunia...)" Silloin äitienpäivänäkin oikein pahaa teki, kun me lähdimme porukalla mökille ja tyttö jäi pihaan seisomaan...

aika kurjaa kohtelua tättärän naapurin tytön vanhemmilta. oon  aikasemminkin lukenu kun tättärä on kertonu tytöstä. onneksi koulukuraattori on ottanut asian hoitaakseen. kamalaa jos oma äiti ei välitä. :/ vaikka ymmärrän  ettei tättärälläkään oo aina intoo ja mielenkiintoa vahtia jatkuvasti toisenkin lasta kun on omiaki siunaantunu 5.

Voi lapsiraukkaa, kun tuollain! :/ Tuntuu niin uskomattomalta, että jotkut joilla on lapsia niin ei välitä niistä ja huolehdi! ja toiset jotka niin haluais lapsia niin eivät saa millään. :/ Se on jotenkin niin epäreilua.
Itsellä nimittäin 3 ystävää, jotka eivät monen vuoden yrittämisen jälkeeen ole saaneet, siksi tuo asia niin mielen päällä ja ei voi kun ihmetellä..
ja ymmärrettävästi todellakaan Tättärä sulla ei voimia varmastikkaan riitä huolehtia toisen lapsesta eikä tarvikaan olla, omissas on varmasti enemmän ku tarpeeksi tekemistä ja huolehtimista.
TOivotaan, että tuo kuraattori puuttus kunnolla asiaan.

Niin ja vaikka voimia tai aikaa olisikin niin on kyllä varmasti tosi hankalaa kasvattaa toisen lasta. Siis kun pitää kuitenkin kunnioittaa lapsen omia vanhempia ja heidän rajojaan... Tässä tapauksessa varmasti hankalaa kun omat vanhemmat eivät tunnu tuntevan sanaa kasvatus ja huolenpito. Omille lapsille on varmasti helpompi luoda rajat ja pelisäännöt.

Mustaherukansiemenöljy (Iho Omega) kapseleita on täälläkin käytetty, yhden paketin söin raskauden loppupuolella, toista nyt, tosin en muista ollenkaan enää joka päivä ottaa.. Mut pojalla on tosi hyvä iho ollu, terkkaki kehu. Itellä ja suvussa iho-ongelmia taas on ollu. Mut siis tutkimushan on tehty Turun yliopistossa, tässä vielä toinen linkki ja tuossa erityisesti kohta "Kliininen näyttö" Iho Omega eli ihan todistetusti toimii! :)
Ja oon ostanu apteekista ja Sokokselta.

Mut kyllä täälläkin on ihan hurjan helpolla päästy loppujen lopuksi. Kertaakaan ei olla sairastettu, kumpikaan. Ja loppujen lopuksi meidän ongelmat on ollu/on pieniä, kun vertaa sit vaikka meemiin (kaikki sympatiat meemi sulle!) tai sit jos ois joku sairaus vauvalla. Isoin "ongelma" on ollu alusta asti tuo nukkuminen - se ei vaan kiinnosta! Mut valveilla on niin pirtee ja ilonen poika että! Ja kauhee kiire on joka hommaan! Kolmekuukautisena rupes kääntymään mahalleen ja nelikuukautisena syömään varpaitaan, meillä on nykyään aina puolipotkarien varpaat märät! emoticon Ja joo, sukkia on täysin turha yrittää jalkaan, pysyy ehkä noin 7 sekuntia... Kohta varmaan ryömii, ei tunnu olevan kaukana. 4kk neuvolassa lääkäri ei eka uskonu et varpaat menee suuhun, sano et se on isompien poikien juttuja, noh, poika otti ja näytti: katos täti, näin! :D

Huippu pikku-ukko täällä siis, vaikka ei varsinaisesti "helppo", kun on niin vilkas (sylissäkin koko ajan puskee johonkin suuntaan, tällä hetkellä pitäis koko ajan roikottaa kainaloista ja "kävelyttää") ja herkkäuninen, mutta kun terveinä ollaan pysytty ja muutenkin opittu tuntemaan toisiamme, niin hienosti me kuitenkin pärjätään!emoticon Uuvelo-äiti ei varmaan tajuu/osaa/jaksa/viitsi montaakaan hommaa, mut siitä huolimatta poika kehittyy hienosti! Ja ihmeen hyvin mm. tätä pikkupätkissä nukkumistakin jaksaa, kai ne on jotkut äiti-hormonit, jotka auttaa!? Ja kun unohtaa kaiken siivoomisen, leipomisen, hiusten harjaamisen, meikkaamisen, oman elämän, niin mikäs tässä... ;) (no joo, en oo ihan kokonaan unohtanu, mut siis you know?)

Ja näitten omien pölötysten jälkeen en taas muista, mitä piti vielä kommentoida... :/ Jepjep..

Moi

Pitkä viikonloppu poissa koneen äärestä ja täällä on taas tolkuttomasti luettavaa! :D
Kaikkea, mihin pitäisi kommentoida ei edes muista kun loppuun pääsee, mutta pariin juttuun nyt ainakin. Eli ekaksi kiitti tuosta Iho omega -vinkistä, Ang! Meikäläinenhän on täällä avautunut iho-ongelmistaan, jotka muuten jatkuu edelleen, nyt taitaa olla kasassa reilu 7 kk tätä taistelua ja kortisonilla läträämistä. Uutena muuten valohoito ihan valohoitolaitteella, kun ei kehtaa tissit paljaana vielä tuolla pihalla juosta ;)   No näyttääpä siltä, että tyttönen on perinyt minun atooppisen ihoni sillä kuivuutta ja karheita ihottumaläiskiä on jaloissa ja käsissä. Ja tietyt ruoka-aineet aiheuttavat ärsytystä suun ympäristössä ja kaulassa eli esim. peruna ja porkkana ovat nyt ainakin tauolla. Ja oikeastaan kaikki ruoka ja kosteus aiheuttaa pientä allergisointia kaulan ja suun aluella. Ja yritäpä sitä sitten välttää kun kiinteitä maistellaan...

Varpaat, ja oikeastaan koko jalkaterät, meillä menee suuhun, ja nyt on treenattu istumistakin. Tosin syöttötuoli on vieläkin ostamatta! Mutta olen tukenut tytön lattialla imetystyynyt ja viltin avulla istumaan. Mies lähtee käymään eteläisessä Suomessa ensi viikonloppuna ja tuo syöttötuolin tullessaan. Saatiin nimittäin hyvä alennuskuponki Stockmannille ja käytetään se nyt sit siihen Tripp trappiin.
Mutta mahallaan olo ja ryömiminen... Ei tuu mitään! Tyttö alkaa kiljua pää punaisena kun on pari minuuttia ollut mahallaan. Ei elettäkään, että alkaisi viihtyä saati että lähtisi liikeelle. Ei nosta edes itseään suorien käsien varaan. Olen yrittänyt houkutella leluilla mutta ei. Kiljutaan vaan. Luen täältä ihmeissäni kuinka toiset, nuoremmatkin, jo liikkuu vaikka kuinka ja meillä vaan kierähdetään mahalleen yhtä kautta ja sit kiljutaan.

FB:stä vielä. Jos ryhmään liittyy, niin näkyykö kaikille ryhmäläisille myös koko oma profiili? Vai miten tuo ryhmäjuttu menee? Entä voiko ryhmä olla vaikka alkuun hetken joten löydettävissä FB:stä, jolloin liittyminen ois helppoa, ja myöhemmin ois salainen?

Joup. Paljon unohtui mutta pitää jatkaa myöhemmin. Nyt pitää mennä purkamaan laukut.

Pikapikaan vastaan Jiulle tuosta fb ryhmästä. Jotta voit liittyä ryhmään, tulee sinun olla jonkun ylläpitäjän kaveri fb:ssä (minä, Bluerose ja peekay). Muiden "kaveri" sinun ei tarvitse olla ja näin ollen muut eivät myöskään näe sinun profiilia. Jos vaikka minä pyydän sinut kaveriksi fb:ssä, voit kaveripyynnön hyväksymisen jälkeen tehdä heti rajauksen yksityisyysasetuksista, etten myöskään minä näe sinun profiilistasi sellaisia asioita joita et halua. Periaatteessa voit rajata kaiken muun pois paitsi tuon ryhmän jos vain haluat. :) Eli ei sen puolesta tarvi pelätä yksityisyytensä puolesta.

Tuosta iho-omegasta... uskaltaisiko sitä kokeilla allergikolle? Meillähän tytölle siis nuo herukat sopivat, eli sikäli ei ole ongelmaa... En nyt ehdi katsella niitä tutkimustuloksia tarkemmin, mutta onko tuota siis testattu ihan allergiaperäisiinkin atopioihin vai ainostaan "normaalin" atooppisen ihon hoitoon?

Itsellä oli tarkoitus raskausaikana kokeilla tuota valmistetta, mutta kun sitten tuli se sairaalassamakoilu ja kaikki muu niin koko juttu unohtui.

Pitää rientää ruoanlaittoon, että ehditään syödä, täällä on jalitsukausi potkaistu käyntiin, eilen oltiin ilta kuskailemassa 14-vuotiasta harkkoihin ja tänään kuudelta on pikku-Messin ekat harkat... 

Jättihelokkiöljykapseleista: Olen ostanut niitä ihan tavallisesta kaupasta ja koiralle (7kg) annoin yhden päivässä. Ihmisen annostus on muistaakseni 2 kps aamuin illoin.

Se on ainoa luontaistuote, johon minä skeptikkona olen uskonut, kun olen omin silmin nähnyt tulokset. Sitä pitää vain jaksaa syödä pitkään, sillä vaikutus ei ala ihan heti. Mutta oli se ihme, kun pennusta asti aina karvattomaksi ja verille raavittu koiraparka muuttui kutiamattomaksi.

Kiitos Pajunkissa. :) Mä voisin itselle ja miehelle kokeilla sitä iho-omegaa ja koiralle tuota jättihelokkia. Meidän koira on jotain 27 kg, joten varmaan sitten tuon perusteella pitäis 2 kapselia antaa päivässä, ainakin alkuun.

Kävin nyt ostaa tuota iho-omegaa. Sitä on siis nestemäisenä että kapseleina. Kapseleita 60kpl ja 150kpl pakettina. Ostin tuon 60 kapselin paketin, vaikka kahessa viikossa se jo menee, ku alkuun syö sen neljä kapselia päivässä. Ja kun mieski aiko syyä, ni pitää käyä kohta lisää ostaa. Oli nyt Life-kaupassa tarjouksessa 16,90e. Normaalisti 20e. Netistä sais jollai 18 eurolla, mut sit tulee postikulut..pidemmän päälle kuitenki netistä tulee kuitenki halvemmaks tilata, ku tilaa paljo kerralla. Ja varmaan kantsii alkaa sit ostaa isompaa pakettia, luulis kilohinnan olevan halvempi.

Josko huomenna jo pääsis liikenteeseen. Oon nyt vaan potenut sisätiloissa monta päivää. Alkaa tulla mökkihöperöksi. Vieläkin oon tosi nuhainen, mutta enää ei hengitystä ahdista niin kovasti. Mettekin alkaa olla toipumaan päin. Sillä oli tänään nukkumispäivä. Ei se ollut paljoakaan hereillä tänään. Eli sinänsä mulle helppo päivä.

Jos huomenna uskallan ulos niin voisin lampsia tuonne täkäläiseen Life-myymälään. Josko sieltä löytyis iho-omegaa. Ja jos hyvin kävis niin tuo sama tarjous olisi täälläkin. Ollaan alettu miehen kanssa kiinnittää huomiota, että Metellä on aika lailla ilmaantunut punaista näppylää. Kasvoissa, selässä, kyljissä jne. Ei oo mitenkään kovin pahan näköstä, mutta ei tuollasta ole ennen ollut. Sitä on kuitenkin aika paljon. Mahtaako olla atopiaa äitinsä tapaan vai allergiaa... enpä tiedä. Ei kuitenkaan tunnu erityisemmin kutisevan tai mitään.

Kaveri vinkkas mulle tällasesta lastentarvikekirppiksestä: Minipoppoo Vaikuttaa tosi hyvältä, sinne suunnataan kunhan toivutaan. Vinkiksi teille muillekin pk-seutulaisille. Facebookissa on muuten myös lastentarvikekirppissysteemi: Pikkukammari. Tosi kätevä sekin systeemi.

Ai niin: jostain luin, ettei imetysaikana saa käyttää tuota jättihelokkiöljyä!?

Pää ihan tyhjä kun vihdoin pääsen kirjoittamaan! Piti kommentoida vaikka mitä...

Meillä on nyt perjantaina ne allergia testit, tosi kiva huudattaa siellä poitsua sitten kun niissä ei välttämättä näy mitään. Kiitos tättärä muuten kommentista, näin olen itsekin ajatellut. Jos olisi allergiaa niin tod.näk. suljettais kissat makkarista pois mutta ei me niitä mihinkään anneta, ellei oireet olisi sietämättömiä. Mutta anoppihan oli lahtaamassa kissoja jo raskausaikana, nyt mulla on lisäargumentti tuosta tättärän kertomasta.

Aloitin tänään sitten maidottoman vihdoin, on ollut niin vaikeaa kun syön litratolkulla maustamatonta jogurttia ja herkuttelen rahkoilla yms. En vaan itse usko että se maito sitä ihottumaa tekee, kun oireet tuli vasta nyt. Poika ei huuda mahaansa, kakka on normaali (harva mutta normaali), ihottumaa on vaan mahassa ja selässä eikä se näytä kutiavan. Noh, mikä minä olen sanomaan; en tiedä allergioista mitään! Ihan uuno näissä asoissa kun ei itsellä ole koskaan mitään ollut. Joskus seisoin keskellä kukkivia pujoja ja aivastin kerran. Että sellainen hurja allergia...Mutta kaikkeni teen että selviäis mikä pojalla on ja voiko siihen jotenkin vaikuttaa.

Nyt on nukkumaan menosta tullut jotenkin levotonta. Menee mielellään nukkumaan ja nukahtaa, mutta sitten alkaa levottomuus. Näyttää siltä ettei ole hyvä olla, mutta en tiedä mikä vaivaa! Voiko se olla kutinaa, kun ei edes yritä raapia mistään? Tissille kyllä rauhottuu aina.

Mutta onnistumisiakin kuuluu tähän päivään, pikkumies nukkui SISÄLLÄ kolmen tunnin unet! Tämmösiä on vedetty viimeks ihan vastasyntyneenä. Jeah.

Minkälaisia nokkamukeja teillä on käytössä? Onko ne venttiilillä vai ilman? Oletteko tykänneet? Olen kuullut monelta, että esim. Aventin taikamukista saa imeä posket lommollaan tosissaan, että mitään saa tulemaan... en tiedä pitääkö paikkaansa. Vähän samaan olen kuullut Ainun mukista. Onko teillä kokemuksia?

Mä ostin Leeville vesi-mukiks sen MAM:in taikamukin. Se on kyl hirmu jämäkkä, itekin saa imee ihan tosissaan jos sieltä meinaa jotain saada... Oli nimittäin testattava kun alko ekalla käyttökerralla tuntuun ettei poika saa mukista mitään. Mä sit hölläsin vähän sitä venttiiliä, eli en paina sinne nokkaan menevää osaa pohjaan asti, ni on paljon kevyempi imeä. Nyt on vaan käyny niin, että Leevi alko käyttään puruleluna sitä nokkaa. Meillä on ala-etuhampaat tulossa, ja se nokka on ilmeisesti Juuri sopivan nihkeä että auttaa kunnolla siihen ienten kutinaan. Mutta, joskohan se taas muki joskus palautuis alkuperäiseen käyttötarkotukseensa, hyvä että jostain saa apua inhottavaan oloonsa. =)

Hyvä kuulla, että tuon MAM mukin saa tuollain skulaamaan. Tuota siis tarkoitin Ainun mukilla... Olen vähän sen ostamista just miettinyt. Onko muilla asiaan kommentteja?

Vitsit tää on hankalaa kun mä en oman flunssani takia meinaa saada imettyä Meten röörejä. Astmakohtaus on ollut useemman kerran lähellä imemisen jälkeen. Keuhkoihin sattuu ihan tosissaan tuollainen urheilu. Mutta pakkohan sitä on yrittää auttaa kun toinen on ihan tukossa. Mies siis imee kyllä silloin kun kotosalla on, mutta senkin täytyy välillä käydä työkavereita moikkaamassa. Tosin nyt alkaa vaikuttaa siltä, että mieskin on tulossa kipeeksi.

Tänään uhmaan terveyttäni ja lähden tytön kanssa pihalle. Mette toki on päivittäin nukkunut ulkona kun ei mitään kunnon kuumetta ole ollut. Käydään ainakin ostamassa lisää noita suolaliuostippoja ja sitten jos löydettäis tuota iho-omegaa.

Meillä on ollut useita erimallisia nokkamukeja ja tuo MAM-silikonimuki on kyllä meillä ollut ihan ykkönen. Niitä taitaa tällä hetkellä olla kaapissa seitsemän kappaletta. Ja silikonin kanssa ollaan käytetty (kaksivuotiaskin juo siitä usein sen takia, että tavalliset mukit tuppaavat usein kaatua ja aina ei jaksa siivota keittiötä sataa kertaa päivässä). Sitä silikonia ei kannata löysentää, lapsen imuvoima on kyllä melkoinen ja hyvin saa siitä mukista juotua. Ainakin meillä tosi tykättyjä ovat olleet. Juomatekniikka vain pitää lapsen ensin tajuta, kun siitä pitää imeä vähän eri tavalla kuin tisusta tai pullosta.

Aventin mukikin meillä joskus oli,  mutta se ei toiminut yhtä hyvin kuin tuo MAM. Myös yksi Disneyn Autot aiheinen venttiilimuki on ollut... Siinä vain se nokka oli pehmeää kumia ja lapsi järsi sen rikki.

Aivan ensiksi: Ihan huippu, ku noin monta vanhaa "tuttua" on tehny paluun ja uusiakin on saatu mukaan!

Sitten asiaan.. Vauvan flunssa on kyllä ikävä tauti, minä sen tiiän jos kuka. Kasperihan on ollu kuukauden ikäisestä asti jatkuvasti flunssaa tyyliin kaks viikkoa, flunssassa yks terveenä, kaks viikkoa flunssassa jne. Ja nyt on toinen korvatulehdus ja antibioottikuuri meneillään, flunssa alkaa olla taas hetkeksi selätetty. Näyttää menevän herkästi korviin meiän pojalla. :/ Allekirjoitan kyllä tuon, että vauvan röörien imeminen käy välillä ihan työstä, varsinkin jos itelläki on flunssaa. Minäki oon nukuttanu Kasperia ulkona flunssasenaki, kun ei oo kunnon kuumetta ollu. Eihän tuo muuten pääsis ulkoilemaan juuri koskaan. :P

Meillä on kans tuo MAM:n taikamuki. Ei oo kyllä vielä kokeiltu, joten en osaa sanoa millanen on käytännössä..

Ja mitähän mun vielä piti.. Oli niin pitkästi taas uutta juttua, ettei muista mitä kaikkea täällä oltiinkaan juteltu. Ai niin. Varpaat meilläkin löydettiin aikaisessa vaiheessa tuossa lähes kuukausi sitten ja sen jälkeen peitot ei ookkaan enää pysyny päällä, kun varpaita pitää koko ajan maistella. Eilen poika näytti vihdoin hoksaavan, miten mahalta pääsee takaisin selälleen. Ainakin mentiin monta kierrosta ympäri. Saa nähä muistaako taidon vielä tänään. :)

Takaisin