Toukokuu ü

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Novemberille paaaaljon onnea ja peukut pystyssä :)
Naurattaa kyllä tuo "lapsesi ei opi ikinä syömään muuta kuin makeaa." Hyvin uppoaa se ei niin makeakin, perunat ja porkkanat sun muut. Parempi olla vissiin vaan hiljaa asioista :D Ei tartte purra hammasta yhteen :D Kyllä äidit lapsensa tuntee!
...Eikä se luumu mun mielestä edes niin makeaa ole ;)

Miimi, kiva kuulla että kahden kanssa on helppo käydä edelleen joka paikassa :) Mä olen tän esikoisen kanssa kyllä käynyt paljon tässä paikallisssa paikoissa, mut julkisilla on ollut vähän säätöä aina lähtee. Mut sen jälkeen kun oltiin Teneriffalla kuukausi sitten, niin mikä tahansa tuntuu helpolta :D Nyt kyl tuli sit vielä enemmän olo, et hitsit pitäiskö sitä alkaa koittaa sitä kakkosta heti (kun se ei välttämättä sit tule edes..ikääkin alkaa olla jo..) no menkat ei ole edes alkanut ja imetänkin vielä..

Oikein hyvää ja onnellista äitienpäivää kaikille marrasmammoille ja
tietenkin ihan kaikille mammoille :) <3

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille!! :)

Meillä vietettiin sitä ihka ensimmäistä äitienpäivää :) Sitä jota oo odottanu jo viis vuotta! Ihanaa :) Vaikkei mitään ihmeellisyyksiä tehtykään niin hyvä päivä oli. Sain aamulla aamupalan sänkyyn ja ison kimpun itse poimittuja valkovuokkoja, olen niiiiiin otettu :) Niin siis iskähän  ne tietty haki kun ei tuo neiti oikein vielä osaa :D Sitten tehtiinkin vähän pihahommia ja käytiin uinnissa. Pari sukellusta oli taas ja mukavaa kaikinpuolin. Muuten, tosta uinnista, pesettekö te vauvan jollain saippualla tai jollain uinnin jälkeen? Mä oon vaan huuhdellut suihkun alla mut nyt tuli mieleen että onko riittävä sen kloorin kannalta?? Ja oon jättäny pään huuhtomatta....en ees tajunnut ajatella asiaa aikasemmin... 

Ja sitten toinen kysymys. Mitä te puette nyt vauvalle kun lämmitä on jo 15-20 astetta? 

Me puettiin eilen vaunuilemaan (kun lämmintä oli varjossa 20), pelkkä body ja fleesehousut sekä sukat, pipo ja aurinkolasit. Ja silti Aleksi tuntui olevan hieman kuumissaan. Nyt sillä on sisällä body ja ohuemmat housut ja sukat. Vaunuissa kun nukkuu pussissa, niin aika samoilla mennään.
Mä sain aamulla myös aamiaisen valmiina päytään (jogurttia, lämpimiä voileipiä, juustoja ja hedelmiä ja kuoharia ja tietty kahvia). Lahjaksi sain siis jo aiemmin ne MM-lätkäliput, mutta meillä on myös perinteenä lahjoittaa yksi lapsivapaa vuorokausi. Eli sen vuorokauden mies hoitaa lapsia tai lähtee niiden kanssa jonnekin ja silloin mä saan olla vaikka vain kotona tai shoppailla :). Heh, tosin tää on enemmänkin sellanen symbolinen juttu, koska käynhän mä nytkin viikonlopun mittaisilla kursseilla ym. Muuten päivä meni ihan kuin normaali viikonloppu. Mun vanhemmat tulivat illalla tänne syömään.
Oon tänään menossa lekuriin siitä mun liitoskivusta, mikä säteilee jalkapohjaan asti ja meinaan samalla kysyä mitä tehdä tän yövalvomisen kanssa. Meillä on siis nukuttu tähän asti 6h putkeen viimeks puolitoista kuukautta sitten ja silloinkin vain kolme yötä. Muuten herätään 3-4 kertaa yössä ja herätään viimeistään viideltä sitten kokonaan. Alkaa olee takki tyhjänä tästä. Eikä meillä oo vaikuttanut mitenkään toi kiinteiden aloitus. Tällä hetkellä menee kuitenkin jo puurot ja lihat ym.
Oon myös aatellut, että taidan nyt lopettaa ton imetyksen kokonaan. Tähän asti se on tuntunut hyvälle, mutta nyt kun noi yöt on pelkkää tississä roikkumista, niin ei vain jaksa!

Meillä mukava äitienpäivä päättyi siihen, että yöllä Benjaminin henki meni niin ahtaalle ( flunsssassa ollu taas ja on edelleen) ja piti lähtä ensiapuun spiiraan. antovat myös kortisonia suun kautta. Diagnoosina kurkunpään tulehdus. Kauhia kuunnella ku toinen pieni raukka yskii koiranyskää ja henki ahtaalla..

Voi Melela, ikävä kuulla että flunssa ottaa noin koville. Toivotaan että helpottaa pikkuhiljaa!

Meillä alkoi kanssa vähän oleen takki tyhjä öiden suhteen ja nukkuminen oli ihan kamalaa kunnes sain oivalluksen. Eli siis poikahan on kova nieleskelemään ja röyhtäilemään ja toisinaan myös pulauttelemaan. Nyt ollaan siirretty poika omaan huoneeseen ja nautittu muutama päivä Gaviscon-närästyslääkettä ja kaikki sujuu taas älyttömästi paremmin.

Viime yötä kaksi (nopeaa) syöttöä ja sen jälkeen takasin unten maille, kun aiemmin heräiltiin parin tunnin välein tai alle pitkin yötä ja syötön jälkeen meni monesti tunti, että saatiin uudelleen unen päästä kiinni.

Että pikkuisesta vaivasta se meillä oli kiinni, vaikka minä soittelin jo unikouluun ja kaikkea...

Aurinkoista kevättä vaan, ihanaa kun voi mennä pukematta pihalle!!

Elikkäs.Olin  jonku aikaa pois täält koska virus sekotti niin pahast koneen että meni korjauksee.Oli joku troijalainen ollu joka alko kopioimaa itteää ja teki tuhoi mut nyt kone kunnos.Ninnin 4kk neuvolas mitat oli 65cm ja paino 7.430kg :) iso tyttö jo.Vappuaattona plussailin raskaustestiä ja keskiviikkona lähtis 7 raskausviikko käyntii.Ja jos kaik menee hyvin ni laskettu aika ois 3.1.2012 :)

Onnea muillekki plussanneille :)
jännitän että miten mun viikot muuttuu ultrassa.. :)

Onnea fjanskulle! 

Niitä pikkukakkosia sitten tosiaan alkaa tuleen :) Hauskaa :) 

Meillä oli sinnalla tänään vaunuissa nukkuessa vain body, collegehousut, sukat, ohut myssy ja oli kuuma! Ja siis ei mitään peittoa tai pussia tms. Varjossa varmaan ois ollukkin ihan ok ehkä mutta kun oltiin lenkillä niin auringossa tuli tooooosi kuuma... 

Ja tänään oli sitten SE päivä :) Ensimmäinen maistiainen sosetta! Aamulla tein bataattisosetta pakkaseen  ja annettiin siitä sitten teelusikallinen maistiaiseksi. Koko lusikallinen ei ees menny kun ehkä vaan puolikas.. Siitäkin ilme oli vähän epäileväinen -mitä te oikein mun suuhun laitatte?! :D Sitten kun tarjosin loppu lusikallista niin pisti vaan suun kiinni eikä ottanu enää :D No, eipä meillä kiire ole asian suhteen. Olin aatellu että vasta viikon päästä alotettas mutta nyt sit kumminkin maistellaankin jo. Eipähän tartte niin nopeesti sitten edetä. Hih...millähän sitä muistas tästä eteenpäinkin tarjota niitä soseita :)

Onnea plussanneille!! :)
Huvittaa tuo neuvolatätien paasaus. Ne on jotenkin niin "tärkeitä" ja sit moni ajattelee mielessään "kuka nyt noin tekee". Mä ainakin monesti vaan nyökyttelen ja hymyilen kauniisti vaikka oon ihan eri mieltä. Tyhmää, mut en uskalla ruveta kinaamaankaan. Joskus ottaa niin päähän ne "ei niin saa tehdä".

Mä oon pikkuhiljaa antanut maistiasia, jos oma ruoka on ollut jotain mitä vauvakin voi syödä. Lähinnä porkkana, kurkku yms tikkuja ja smoothieista makuannoksia. Meillä syödään rintamaitoa 2h välein, mut suhteessa se on aika vaivatonta, kun kerta kestää max. 5min. Yöunille mennään nykyisin 22.00 sitten syödään klo. 1.00-2.00 ja siitä sitten taas 2h välein. Aamulla herätään 8-9.00 aikoihin. Poika syö joka kerta ja nukahtaa saman tien. On siis varsin yksilöllistä toi rytmi. Toiset tarvii yöllä vielä ne maitoannokset niin ku meidän vauva ja me ollaan menny lapsentahtisuuden periaatteella. Jaksan hyvin päivisin, mutta en siis ole mikään "tehoäiti" vaan otan aika rennosti päivät.

Nyt tuli eka flunssa, jos sitä voi flunssaksi kutsua. Poika on nukkunut levottomasti ja klo 2.00 jälkeen nousee kuume, joka laskee sitten supoilla ja päivällä ei ole mitään! Näin ollaan menty siis kaksi yötä. Ärsyttää kun flunssa tuli kaverin mieheltä todennäköisesti, kun se ei voinu sanoo et oli laskenut kuumetta buranalla ja ehkä poskiontelotulehdus. Annoin sen sylitellä vauvaa ja vast myöhemmin kysyin, et onks se täysin toipunu! Jotkut ei tajuu vaik vauva itellääki.

Meillä oli ihan huippu hammashygienisti. Antoi tietty perus infon vauvan suun hoidosta ja sitten puhui prosessoitua ruokaa vastaan aika pitkästi. Sitten oli vähän sitä mieltä, et rasvaton maito ja margariini ei oo oikein terveellistä. Muutenkin tuntui olevan aika maalaisjärkinen :D

Me saatiin kalmette rokotus tuberkuloosia vastaan sairaalassa, kun tarkoitus oli lähteä tänäkesänä suorittamaan miehen ulkomaan harjoittelu vähän alkeellisempaan maahan. Pneumokokkia ei puolestaan otettu, kun katsoin sen olevan vielä niin uusi ja muutenkin tuntui turhalta, mut noita juttuja on niin vaikee perustella asiallisesti. Pitää mennä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.. vähän niinku toi ruoka-asia ja kaikki muukin vauvanhoitoon liittyvä.

Onnea taas plussanneille, nopeaa toimintaa kyllä :) Onko teillä ollut menkkoja ollenkaan välissä?

Tänään oli vaunuissa vain body ja kuuma oli! No meillä ruskeat vaunut ja vaunukoppa edelleen käytössä + sellainen suoja siinä edessä ettei häikäise, et aika lämmin tosiaan siel. Meillä olikin 22 astetta Klaukkalassa. Huomannu sen et päikkärit ovat lyhentyneet kuumalla. Talvella vain yhdet 3-4h ja matkalla ja nyt sit 2x45min ja mennään aikaisemmin sit yöunille.

Kestoilu lähti hienosti käyntiin ja huusin huuto.netistä kestoja lisääkin. Nyt käytän jo 2-3vaippaa/pv ja yöksi +-kerhoihin kertikset enää :) Ainoastaan jos laitoin pelkän harson+kuoren, niin poika rupesi itkemään 2h jälkeen ku harso aivan märkä. Ei ole koskaan itkenyt vaipan takia. No en käytä enää pelkkää harsoa vaan muita systeemejä tai sit lisäimu siihen.

Meillä ei

Joo täälä ainaki on kyllä muutamat aivan säännölliset menkat ollu plussan välissä.
Mulla alko menkat jo ennen jälkitarkastusta eli jotain reilu kuukausi synnytyksen jälkeen! Sillon olin kyllä aika pettyny et eikä... ois saanu väähä kauemmin pysyy poissa! 
No mutta nyt kun aattelee nii hyvä niin :)

Ja vielä kun olin uskonut siihen kun sanotaan että synnytys helpottaa menkkakipuja.. ja pah sanon minä.. mulla ainaki ihan yhtä kipeet ku aina ennenki jos ei kipeemmät!
No toivottavasti niitä ei nyt sitten näkyisi ainakaan seuraavaan 9-kuukauteen.

fjanskulle paaaaaaaljon onnea! Perustakaa nyt tännekin raskautuneiden oma ketju, jotta voidaan taas seurata teidän raskauksia :).

Mä kävin eilen siellä lekurissa ton mun lantion takia. Synnytyksessä siis se häpyliitos napsahti auki ja on kipuillut siitä asti. Mutta eipäs ollutkaan onneks siinä vika! Mulla on siis jännityslantio eli kaikki lihakset mitkä kiinnittyy lantion eri kohtiin on niin jumissa, että kuumettakin pukkaa. Nyt sitten venyttelyä, hierontaa ja tulehduskipulääkkeitä. Ei muuten ollut järin mukava tutkimus, kun se tehtiin tuolta alakautta :(.

Aleksin kanssa aloitettiin unikoulua eilen. Ensimmäinen yö takana ja herättiin siis samaan malliin kuin muinakin öinä, mutta syötiin vain kerran. Eli nukkumaan meni klo: 20. Ensimmäinen herätys klo: 22, toinen klo: 00.30, syötiin klo: 03 ja vika herätys klo: 04. Tassuttelua noin pari minuuttia ja poika jatkoi nukkumista. Ainut mitä en onnistunut tekemään oli se, että syöttöön ei sais nukahtaa.

Huh, tää viikko on yhtä lentoa. Joka päivä on jotain työkuvioita viikonloppua myöden. Mutta onneks kesä- ja heinäkuun saan olla suht rauhassa. Mua kyllä kauhistuttaa mennä elokuussa töihin ja olla Aleksista erossa kolme päivää (ja ne on tosi pitkiä päiviä).
Jaahas, nyt pitää alkaa valmistautua hierontaan. Luvassa olisi puolitoista tuntia käsittelyä :)))

Kiitoksii kaikille onnitteluist :) Tääl on nykyää Ninnil niin kova meno päällä et huirvittää ku koittaa se aika ku neiti kävelee :s Sitterii ei voi laittaa sitä enää ilman et laittaa sen siihe kiinni niil sitterin vöillä ku neiti kääntyy aina mahallee ja ois tulos sielt yli.Ja kauhea jutteleminen ja kurlaaminen ja kiljuminen sil koko aika päällä.Voi ku korvat kärsii mut neidil taas on hauskaa :) Ja sit jos Ninnin laittaa lattialle lelukaaren alle ja käy keittiös,se on kierin ovi aukkoo asti.Kyl meinas kerran silmät tippuu ku ihmettelin et mitä se siin tekee emoticon  Miehel ois tänää työhaastattelu.täytyy vaan toivoo et sais paikan ku olis suoraa vakituinen paikka.Tälläki hetkel se on sen enon firmas viel kirjoil mut ei suostu sinne enää töihin menee ku ois viikot saares ja näkis Ninnii vaa viikonloppusin.Elikkäs tät nykyy se on vaa lomautettuna.Ens tiistain ois sitte isotooppilabras Ninnin munuaisten tutkimukset..Ninnille kuulemma ruiskutetaa jotain säteilevää ainetta munuaisii ym.ja mä en saa reppanaa edes sylis pidellä ku se säteilee :( Neuvolas jo ihmettelivät sairaalan touhuja ku on vaa tutkimust tutkimuksen perää ja aikoi siirretää koko aika myöhemmäks ja sit taas lastenkirurgi oli menny tilaa väärän tutkimuksen.No sitte ku sairaalaa päästää ni sanon niille hoitajille suoraa kaiken et tukivat nyt hyvin ja et toi pelleily saa riittää..samaa sanon lastenkirurgille ja uhkaan tehä jo valitust jos ei mitää ala selviää :(

Säde se on kyllä niin ärsyttävää kun ihmiset ei oikeesti tajua ettei kipeenä ole mitään asiaa vauvan lähelle! Kun se tarttuu kumminki ja se ei tod ole kivaa kattella ku pieni sairastaa... Tuntuu että ihmiset on niin itsekkäitä että väkisten vaan tulee katsoon vauvaa ajattelematta seurauksia ja että malttais odottaa kunnes parantuu!

Meillä kans syödään päivisin ehkä parin tunnin välein, tai riippuu vähän päivästäkin. Mutta se on kans niin nopee juttu ettei mua ainakaan haittaa :) Nyt oli meillä taas viime yö hyvä, tyttö nukkui aamuun asti hiljaa sängyssään :) En tiä oisko noi muutaman yön heräilyt ja itkut ollu ehkä hampaista kun se yks hammas mikä on puhjennut, oli nyt tullut kokonaan ikenestä läpi. Muuten, kysymys hampaisiin liittyen... Laitatteko te vauvakirjaan sen päivämäärän kun se hammas on alkanu pikkusenkin näkyyn, vai sen kun se sit joskus on kokonaan kasvanu ylös asti? emoticon

Iines, mä laitoin vauvakirjaan ainakin päivämääräksi sen, kun ensimmäinen kulma pilkisti selkeesti ikenestä. Eli kun sormella tuntui.
Fjansku, on varmasti raskasta käydä noissa kaikissa kokeissa ja toimenpiteissä. Mikään ei oo niin kurjaa, kuin vauvan sairastaminen ja epätietoisuus. Tosin eihän mulla ole kokemusta siitä, mutta osaan kuvitella miltä se tuntuu. Toivottavasti munuasista ei löydy mitään uutta.

Meillä on siis toinen unikouluyö takana. Nyt Aleksi nukkui 20-01.30, eli tunnin pidempään kuin ekana yönä. Sain jo pari kertaa hänet silittelyllä rauhottumaan, mutta heräili aina uudestaan. Tunnin jälkeen annoin sitten rintaa ja sen jälkeen nukkuin neljään ja silittelyllä sain nukkumaan viiteen. Yleensä viideltä Aleksi sitten herää kokonaan, mutta tällä kertaa imetyksen jälkeen nukkuin seiskaan! Halleluujaa, tällaista ei ole ollut pitkään aikaan!  Siis vaikka edelleen syödään yöllä, on yöt levollisempia ja nyt myös unet jatkuvat viiden jälkeen. tiedän, että takapakkia varmasti tulee, mutta yksikin hyvä yö on aina plussaa :).

Ihanaa, huomenna meillä on kotipäivä. Saan siis hönöttää Aleksin kanssa kahden pitkästä aikaa vain kotona. Illalla menen vetämään kaksi treeniä, mutta se on sitten vasta kun lapset ovat jo iltatoimissa.

moikka moi !
kiva kun on täällä tuulisessa kaupungissaki alkanu päivät lämpiään. vielä ei tarkene kuitenkaan ihan t-paidalla ulkona.
benjamin pikkuhiljaa alkaa toipua räkätaudista, kauanhan tuo on ollukki jo.
semmosta mietin, et ootteko te kylvettäny vaikka vauvalla on ollu nuha ? mun oli jo pakko pistää poika kylpyyn ku alko olla niin likanen vaikka joka aamu teen pikkupesut lapuilla. ei onneksi ainakaan pahentunu nuha, tosin lämmitin vähän saunaa ja annoin olla saunan oven auki et tuli kylppäriin lämmin. :D mut varmaankaan sitte ei kande viiä kylpyyn jos on kuumetta.
meijän ukkeli on niin kauhia hikoileen, että senki takia oli pakko kylvettää vaikka oli flunssaa..
mitä mieltä ootte siitä, et neuvola antaa rokotteet vaikka vauvalla ois nuha mutta ei kuumetta? mä itte jotenki vierastan sitä ajatusta et antasin pistää piikit jos on nuha.
mun äiti on joskus sanonu, että hän huomas sillon ku kotona oli pikkusia, et jos flunssaiseen lapseen pistettiin piikit, niin siitä se lähtiki sitte se jatkuva kierre, korvatulehdukset, lämmöt, flunssat.. ja varmaan johtu siitä et ei-terve lapsi sai rokotteet !?! mene ja tiedä sitte...
joko teillä vauvat osaa ryömiä ? meillä ei..
benjamin oppi kunnollä kääntyileen kun oli 5,5kk. nyt siis on 6kk.
syöttötuolissa oon istuttanu syöntien ajan, selän takana tyyny tukemassa. ihan hyvin osaa siinä napottaa :) mutta muuten ei osaa vielä eikä varmaan tarttekkaan istua.. esim lattialla pitää itte olla selän takana tukemassa. muuten keikahtas mihin suuntaan tahansa :) hampaita ei oo vielä tullu, mutta kovin pullottaa ikeneet ja nyrkki/sormet on kokoajan suussa ja selvästi kutittaa...
mun mielipide tosta hyppyyttämisestä on se, et turhan tarkkoja nykyään ollaan neuvolassa kaiken suhteen! mä en todellakaan usko, et esim hyppykiikku tekee hallaa lapselle jos sitä pitää siinä esim 5-10min / pvä !? sylissä oon antanu pojan hyppiä koska tykkää siitä niin valtavan paljon. eipä benjamin juuri muuten viihy sylissä ellei saa hyppiä.
yöt on niin ihania nykyään ku saa nukkua ! kohtahan sitä taas valvotaan sitte pikku nyytin kans :D

Kyllä mä oon ainakin mein jätkää kylvettäny nuhassakin ja ollaan muutenkin eletty ihan normaalia elämää.. käyty ulkona jne. Kuume olis sitte eri asia ton ulkoilun kanssa.. mut nuhaselle nenälle musta toi ulkoilma on tehny pelkkää hyvää. Ja kylvystä kanssa, saa siellä paremmin räkänöölit irtoomaan ja jos lämpöökin olis, ni uskoisin et ihan pari astetta normaalia viileempi kylpyvesi vois vähän laskea lämpöä ja helpottaa oloa.. Mä ainakin henk. koht. voisin kipeenä ollessa asua suihkussa ja musta tuntuu et tuo meidän jätkäkin tykkäs nuhassaan kovasti kun pääs lämpöseen kylpyyn. :)

Me siirrettiin poitsu nyt vihdoin omaan huoneeseen nukkumaan.. ja samalla ihan yllättäen jäi sitten yösyöminenkin pois. Ekana yönä yritin puolen yön maissa tarjota, kun heräili muttei suostunu syömään ja nukahti heti uudestaan.. siitä sitten nukkuki puol yhdeksään ja heräs jokellellen eikä vieläkään ollu mikään kiire syödä! En oo nyt sitte ees öisin tarjonnu maitoa.. käyny vaan laittaas tuttia ja silittäny vähän päätä jos on heränny ni on nukahtanu aina uudestaan.. ja kerran tarjosin vähän vettä kun ei uni meinannu tulla millään ja nukahtikin sit samantien. Ja aivan ihanaa se, ettei meillä enää herätä itkien aamulla! Poitsun huoneesta kuuluu vaan naurunpyrähdyksiä ja jokeltelua ja äiti saa leveät hymyt aina kun tulee sängyn vierelle :) itekkin saa niin paljon paremmin nukuttua, kun ei yöllä herää jokaiseen kyljen kääntämiseen :)

Takaisin