Varmasti läjä kirjoitusvirheitä ja huonoa suomenkielen käyttöä ja outoja lauserakenteita yms, mutta koittakaa kestää!
Alkuviikko oli ollut todella kiireinen ja keskiviikko iltana oltiin todella tyytyväisiä, että kaikki menot oli nyt hoidettu hetkeksi ja huomenna vietettäisiin lepopäivä. Valvottiin miehen kanssa myöhään ja syötiin hyvää ruokaa, ajateltiin nukkua pitkään. Joo ei.
Kun olin nukkunut pari tuntia, heräsin vessaan ja siellä tuntui että jotain holahti pönttöön. Vilkaisin ja tunnistin vaaleanpunaisen nesteen lapsivedeksi. (Sänky, sohva yms säilyi, jes!) Kutsuin miehen tuomaan pyyhkeen tai jonkun. Päätimme, että yritetään vielä levätä aamuun, kun ei vielä supistellutkaan. Aamulla olisi kivempi kutsua lapsenvahti ja kyyti muutenkin.
Eihän siitä nukkumisesta tullut mitään, kun puolen tunnin päästä alkoi supistella. Niitä tuli alkuun n. 10 minuutin välein, mutta jossain kohtaa väli oli viittä minuuttia. Menin suihkuun istumaan ja sanoin miehelle että nukkuu hetken. Näin tehtiin. Aamukuudelta olin jo niin kipeä, että päätimme soittaa synnärille. Sanoivat että saa tulla kun tuntuu siltä. Meni kuitenkin lähemmäs kymmentä, että oikeasti lähdettiin. Mä olin aika sulkeutunut jo siinä vaiheessa ja koko matka meni multa aikalailla ohi. Päästiin käyrille ja vauvan sydänäänet olivat hyvät ja mulla supisteli aika hyvin. Jossain vaiheessa, kun kätilö oli vilkaissut mun paperit tultiin vielä varmistamaan että en halua sektioon, kun takana on ne kaksi aiempaa sektiota. En halunnut. (Asia oli jo etukäteen ok ja sovittu lääkärien kanssa.) Vaihdoin omat sairaalavaatteiksi hankitut vaatteet päälle ja pääsimme saliin. Olin n. 4cm vasta auki.
Kokeilin jumppapalloilla ja pyörittelin lantiota yms. Mies paineli alaselkää, kun supisti ja antoi välillä juotavaa. Kivut kovenivat ja otin ilokaasun käyttöön. En oikein halunnut kommunikoida kuin miehelle ja hänellekin muutamalla sanalla. Jossain kohtaa seisominen sattui niin paljon, että menin sänkyyn kyljelleni. Kätilö katsoi kohdunsuun tilanteen jossain välissä, n. 5cm auki. Ja siinä viidessä oltiin monta tuntia. Sain jossain välissä hirveän itkukohtauksen ja itkin sitä, että eikö taaskaan onnistu ja taasko homma jämähtää noihin sentteihin. Itkuvalitin jotain omiani varmaan tunnin, sen lähemmäs lepoa en päässytkään koko synnytyksen aikana. Kätilö kannusti ja sanoi, että olin auennut jo melkein kuuteen senttiin, että kyllä se siitä. Olin niin kipeä, että hän suositteli epiduraalia, vaikka se pelottikin mua aika paljon. Aiemmassa sektiossa sen laitto kesti ainakin tunnin, sattui hirveästi ja myöhemmin siitä seurasi vielä se kuuluisa ns. spinaalisärky. Suostuin kuitenkin ottamaan puudutteen, ja se auttoikin hetkeksi selkäkipuihin. Täydellisesti puudute ei toiminut missään vaiheessa. Sain muistaakseni vielä yhden lisäannoksenkin ennen uutta itkuvalituskohtausta, jonka aikana taas itkin miten homma ei onnistu ja musta ei ole mihinkään yms. Kipujen takia en päässyt enää sängystä ylös tässä vaiheessa.
Torstai iltana joskus yhdeksän aikoihin tehtiin taas sisätutkimus. Itkin sitä tehdessä miten se ei kuitenkaan ole auennut, ihan turhaan tutkitaan. Mutta kätilö totesikin että olin 9,5 senttiä auki, vähän reunamaa jäljellä ja pian saataisiin varmasti alkaa ponnistaa. Itku meinasi päästä ja tuli taas sellainen fiilis että kyllä se onnistuu. Melko pian alkoi tulla hirveää ponnistamisen tarvetta ja kätilö sanoi, että oli ok mennä fiiliksen mukaan, vaikka ei vielä oltukaan kokonaan auki ja vauva ei niillä ponnisteluilla tulisi ulos ennen kuin olisin auki ja reunama olisi hävinnyt. Aina välillä yritin vähän työnnellä.
Kivut olivat hyvin sietämättömiä ja sain puudutetta lisää ties kuinka monia annoksia seuraavien tuntien aikana. Juu, siinä 9,5 sentissä jumittiin ainakin se kuusi tuntia! Koko tuon ajan ponnistutti hirveästi ja varsinkin alapäähän sattui järjettömästi. Puudute tosiaan ei missään kohtaa alkanut toimia erityisen hyvin, mutta se poisti selkäsäryn. Tässä kohtaa voisi olla hyvä mainita, että vauvan sydänäänet olivat koko ajan todella hyvät ja hän liikkui välillä. Pari tuntia vain itkin ja valitin ja olo oli todella surkea ja epätoivoinen. Mies lohdutti parhaan kykynsä mukaan, mutta mä en tajunnut mistään oikein mitään sen valituksen aikana, se toimi tosiaan vähän niinkuin lepo. Oli tosiaan perjantai aamuyö ja oltiin valvottu n. vuorokausi ja sitä ennenkin oli vaan tosiaan ne kahden tunnin yöunet... Puoli-istuva asento oli tosiaan ainoa jossa ei sattunut niin paljon, joten vietin siinä loppusynnytyksen.
Tehtiin jälleen sisätutkimus. Kello oli suunnilleen viisi aamulla ja olin vihdoin auennut kymmeneen senttiin, sai alkaa kunnolla ponnistamaan. Meni hetki että suostuin uskomaan sen. Kun ei supistanut, kätilö laittoi sormet alapäähäni (äärettömän epämukavaa muuten!) ja niiden avulla koitti auttaa hahmottamaan ponnistussuunnan. Sitten ponnistettiin oikeasti ekan kerran, vauva kuulemma laskeutui ihan vähän. Jännitin kuulemma takapuolta liikaa ja se pitäisi rentouttaa tai homma ei etenisi. Mä huusin ja itkin etten mä pysty enkä osaa, mutta kyllä mä lopulta sain sen onnistumaan kun keskityin tarpeeksi. Hengitykseen oli tosi vaikea keskittyä, mutta mies tsemppasi siinä ihan älyttömän hyvin.
Muutaman ponnistuksen jälkeen vauvan pää kuulemma alkoi näkyä. Sattui ihan älyttömästi ja aloin jotain parkua siitä miten ei pysty ja sattuu ja polttaa ja repeää ja sellaista. Kätilöt ja mies rauhoittelivat ja muistuttivat vetämään syvään henkeä ja sitten laskemaan leuan alas ja pidättämään henkeä ponnistaessa, ja ottamaan vaan uudestaan ilmaa ja puskemaan niin kauan kun supistusta riittää. Itkin sitä miten mä en pysty ja kuolen siihen kipuun ihan varmasti. Vakuutettiin että en ole kuolemassa ja muistan että aloin itkeä sitäkin kun olisin halunnut vaan kuolla siihen.
No, en kuollut vaan tajusin yhtäkkiä miten mun pitää toimia (en osaa selittää, sen vaan tunsi) ja sitten työnsinkin monta kertaa todella hyvän matkaa vauvaa ulos. Mies kehui ja kätilötkin olivat tosi ihmeissään kun se meni yhtäkkiä niin hyvin. Tässä kohtaa (mies kertoi myöhemmin) kätilö oli alkanut höpistä jotain siitä miten tässä välivaiheessa kannattaa levähtää hetki tai jotain, mutta koska supisti yhä niin jatkoin ponnistamista, koska vauvan pää puolessamatkaa sattui niin älyttömästi että halusin sen vaan äkkiä ulos. Se oli sitten jollain 3-4 ponnistuksella tullut koko matkan ulos. Kätilö pyysi pidättämään hetken, varmaan siksi että pitää tarkistaa ettei napanuora ole kaulan ympäri ja sellaista. Muistaakseni karjuin ettei pysty, mutta kyllä mä hetken pystyin silti. Mutta heti kun sain jatkaa niin sieltä syntyi meidän ihana pieni tyttömme, 52cm ja 3650g. Päänympärys 34cm.
Päässä vähän humisi ja olin todella hengästynyt. Vilkaisin miestä vähän epäuskoisena, koska mä olin yhä varma että kuolisin.
Oli semmonen tosi outo olo. Ihan älyttömän hyvä kuitenkin, koska homma oli ohi ja mä pystyin siihen. Mä en oikein tiedä oonko vieläkään sisäistänyt sitä että mä oikeasti tein sen.
No, ehkä se fiilis tulee vielä. Ponnistusvaihe tosiaan kesti paperien mukaan huimat 19 minuuttia.
Pieni nostettiin mun rinnalle ja sitä sitten ihmeteltiin siinä ja odoteltiin milloin napanuora on sykkinyt loppuun. Sykki kuulemma tosi vahvasti ja kauan. Tuore isä sai katkaista napanuoran, oli ilmeisesti aika sitkeä.
Sitten vauva otettiin punnittavaksi yms kun odoteltiin istukan poistumista. Pelotti ihan hirveästi sattuuko se, mutta ei se tuntunut oikein miltään. Sellainen tosi inha olo kun se tuli. Pää syntyi niin vauhdilla, että sain toisen asteen repeämän, jota mentiin paikkaamaan leikkuriin kun oli epävarmaa oliko se syvällä. Leikkurissa laitettiin (taas!) epiduraalia ja todettiin pian ettei se toimi ja pitää nukuttaa. Väsytti sen verran että olin hyvin ok asian kanssa. Lääkäri laittoi sitä jotain esilääkettä kanylliin ja kuulin hänen sanovan jotain siitä että laitetaan kohta maski. Nukahdin tosiaan melkein heti kun lääkettä pääsi suoneen, taisi vähän väsyttää.
Heräämössä tarjottiin mehua ja siirryttiin sieltä sitten pikkuhiljaa osastolle. :) Mä olin heti todella hyvässä kunnossa, ja nyt kotonakin muuten voin tosi hyvin, mutta pieni hematooma vaikeuttaa vähän olemista. Sairaalassakin itkin (ilosta) kun en ole ikinä ollut niin hyvässä kunnossa lasten syntymien jälkeen. Siispä tosiaan mä olen ihan älyttömän onnellinen että mä pystyin yrittämään vielä alakautta niistä kahdesta sektiosta huolimatta ja että se onnistui.
Tosi kiva kun pystyn hoitamaan vauvaa enemmän itse tällä kertaa.
Nyt vaan vielä pitää popsia vähän rautaa. Hemoglobiini putosi 120:stä n.90:neen. Onneksi sain sitä vähän nostettua nestemäisellä raudalla ennen synnytystä.