Toinen lapsi tulossa

Mulla oli lapsilla tupla rattaat aikanaan ja tykkäsin! Kun ei ollu autoo käytössä niin joka paikkaan piti kävellä. Kauppa teissuilla sain toiselle istumapaikalle ostoskassit jos poika päättikin että kävelee kotiin :grin

ite en ois ilman niitä pärjänny. Tosin nyt ne kummittelee vielläkin tuolla mun varastossa. Oon aatellu jos lahjottaisin ne läheiseen päiväkotiin. Siellä niille olis ainakin käyttöö.
 
Meille myös tulossa toinen lapsi ja esikoinen täyttää tässä kuussa 2-vuotta. Uskon että meillä menee hyvin kahden lapsen kanssa, koska esikoinen rakastaa lapsia ylikaiken ja yksin leikkiminen on aina tylsää, joten uskon että hän tulee olemaan todella iloinen uudesta sisaruksesta ja leikkikaverista. :) Varmasti alku on vähän vaikeeta kun näkee äitiä paljon vauvan kanssa, mutta onneksi vauvat nukkuu alussa paljon ja se vapaa aikaa täytyy omistaa sitten esikoiselle. Ja onneksi esikoinen alkaa olee jo iso poika niin ymmärtää asioita ja tykkää hirveesti auttaa äitiä ruoanlaitossa ja siivouksessa ja varmasti myös vauvan hoitamisessa. :)

Rattaat on vielä kysymysmerkki, en yhtään tiedä vielä otanko tuplarattaat vai riittääkö pelkkä seisomalauta. Esikoinen kun kuitenkin on niin energinen ja aika vähän viimeaikoina viihtynyt rattaissa niin ehkäpä seisomalauta riittää. Sitä vielä mietitään. :)
 
Hoidosta vielä, niin esikoinen on ollut kotona koko ajan, koska itselläni aina joka toinen viikko on vapaata töistä. Työviikolla minun ihana siskoni on hoitanut esikoista ja samalla myös omaa lasta. :) On ollut todella ihana ja iso helpotus tämä hoitojärjestely, kun lastenhoitajana on oma sisko. :Heartred
 
Mä olen miettinyt, että varmaan jotkut tuplat tarvitaan, mutta koska niiden käyttöikä jäänee lyhyehköksi, niin voisi ostaa jotkut edullisemmat ehkä (koska nykyiset ei todellaakaan olleet), ja sitten taas kun tuplia ei tarvita, niin jatkaisi näillä esikoisen hyvillä rattailla kakkosen kanssa. Lisäksi nää nykyiset voisi olla kotona päiväunikäytössä kakkosella, esim. jos aamupäivällä tulisi ulkoiltua omalla pihalla esikon kanssa ja pikkusisarus nukkuisi aamupäikkäreitä. Ja liikkeelle lähtiessä olisi sitten ne tuplat, jotta esikkokin tarpeen tullen pääsee lepäämään.

Hoidosta oon juuri alkanut ajatella, että jospa esikoinen sittenkin olisi 2-3 päivää hoidossa esim. 6 tunnin päiviä, jolloin saisi kaipaamaansa virikettä ainakin noina päivinä (jos vauva-aikana on yhtä rasittunut olo itsellä kuin ekan kanssa). Tää asia ehtii varmaan hautua mielessä vielä monta kertaa.
 
Meillä tää toinen tulee, kun ykkönen 1v11kk...mahtaa olla draamaa sen jälkeen, kun nytkin on jo aika uhmis tuo tyttö. Tuplarattaat täytyy täälläkin hankkia. Itse olen aktiivinen vaunulenkkien tekijä, kun on 2 koiraa ja rattaat tulis olla tosi hyvät, ettei mene hermot säätöjen tms. kanssa. Teutoniat on nykyiset ja kyllä välillä on päässyt itku kun koirat kiskoo ja lapsi itkee, eikä turvavyöt oo kunnolla tai asento on huono..sitä taas odotellessa...
 
Meidän neiti on vauvan syntyessä 4v8kk. Hän on jo pitkään puhunut että olisi ihanaa kun meillä olisi oma vauva joten uskon että ongelmia ei tule sopeutumisen kanssa. Ajateltiin kertoa hänelle vasta rakenneultran jälkeen, pienelle kun olisi vaikea selittää keskenmeno. Johon en siis ollenkaan usko! (Itsensä psyykkausta.. :wink )
 
Moi! Hyppään mukaan! Mä itse uskon että vaikka kahdenkeskinenkin aika on tärkeää niin vielä tärkeämpää on mukavat hetket joissa myös vauva on mukana. Uskon että esikoinen oppii silloin paremmin yhdistämään asiat niin että tuo vauvahan on ihan mukava ja saan huomiota yms. silti vaikka vauva onkin paikalla. Että ihan järjestää hetkiä, kun vauvalla on kaikki tarpeet täytettynä ja vauva voi vaikka loikoilla vieressä ja siinä samalla itse leikkii tai pelaa jotain esikoisen kanssa.
Ettei aina ole niin että kun vauva tarvitsee huomiota niin silloin esikoisen on syrjässä ja kun vauva taas vvaikka nukkuu niin sitten ollaan esikoisen kanssa. On varmaan parempi ottaa alusta saakka vauva mukaan touhuilemaan jotta tulee hyvä assosiaatio esikoiselle. Kahdenkeskiset hetket voi liikaa muistuttaa isompaa niistä ajoista kun ei ollut vauvaa ja sitten taas harmittaa kun vauva astuu kuvioihin.
Pitäisi antaa esikoisen myös olla yhä se "vauva" mitä oli ennen sisarusta, ettei vaadi häneltä yht äkkiä ihan liikaa. Muutenkin sijoittaa kaikki suuremmat muutokset elämässä johonkin muuhun hetkeen kuin vauvan tuloon.
 
Millon sun esikoinen on syntyny tinttumaaria? Meillekkin näyttäa pienellä ikäerolla tulevan jos vaan kaikki hyvin menee. Esikoinen synty elokuussa 14 u ja tän la olis ilmeisesti 20.11.2015.
Hyvät ja huonot puolensa pienellä ikäerolla.. Aika hurjaa! :)
 
Muokattu viimeksi:
Täällä sit kanssa toooosi pieni ikäero :D melkein tasan se 13 kk. Ekan la oli 13.10. syntyi siis 16.10., nyt sit kakkosen on la 14.11. saas nähän millä viikoilla sit tupsahtaa :D

Täytyy nyt sanoa, kun oon viikon pureskellut tätä asiaa, niin enpä oikein negatiivisia asioita keksi pienestä ikäerosta. Toki jaksaminen, kuitenkin kaksi vaippapeppua :D ja kyllä mua synnytys vähän jänskättää tai ylipäätään kuinka kroppa kestää raskauden... ei oo ollut kauhean pitkä palautumisaika.

Itselläni tätä rakkautta ja energiaa riittää, joten en vielä kamalasti stressaa tulevasta vauva-arjesta. Tää ykkönen on ollut kyllä maailman helpoin vauva, joten oon nyt varautunut vaativampaan yksilöön :D Saa sit marraskuussa nähdä kuinka sekaisin tää huusholli on :D ja onneksi on hyvät tukiverkostot ja kaupungilta saa mahdollisesti apua (kotipalvelu).
 
No onpa pieni ikäero teilläki! :D Varmaan ainaki ekasta vuodessta tulee aika rankka, mutta sittenhän niist on toisile seuraa.. Mutta ihana kun on sitten kaksi pientä :Heartred
Meillä myös esikoinen tooodella helppo vauva ollut, ja itse myös alan varautua siihen että toisen kans ei näin helpolla pääse!..
Varmaan saa alkaa miettiä mitä kaikkea pitää hankkia kuten esimerkiksi jonkilaiset sisarusrattaat jne. Vielä ei tosin uskalla ajatella kauhean pitkälle kun vasta 4+3.. Ei auta kun toivoa parasta..:)
 
Meille tulee ikäeroksi 2v2kk. Uskon sen olevan aika sopiva :) poika on nyt perhepäivähoidossa 11 päivää kuukaudessa ja ehkä jatketaan hoitoa ainakin nyt vuoden loppuun kun poika viihtyy hoidossa niin mahtavasti ja saisi sitten virikkeitä eri tavalla kuin kotona jos vauva on kuvioissa. Vuoden alusta voisi sitten lähteä jo kerhoihin ja muihin kahden kanssa.
 
jos aattelen esikoisen vauva-aikaa, en oikein hahmota että miten kahden lapsen hoito onnistuu. :) mutta kai se jotenkin. esikoinen nukkui hirmu pitkät yöunet, eikä päivällä ottanut kuin ehkä puolen tunnin torkut. että varaudun siihen, ettei kakkonenkaan nuku päivällä sen kummemmin.
sitäpaitsi esikoisen sai nukutettua vain pitkällä vaunulenkillä ja sehän ei onnistu jos on toinenkin siinä. en usko, että vilkas 2,5-vuotias jaksaisi joka päivä lähteä istumaan mukaan tuplarattaisiin pitkäksi aikaa ja suht hiljaakin pitäisi olla. että vähän nää nukkumiset ihmetyttää....
ja muutenkin eka vauva vaati ihan kaiken huomion koko ajan ja viihtyi rinnalla jopa 1,5h kerrallaan, että miten voi huomioida ja hoitaa toista samalla?? mutta niin mulle on vakuuteltu, ettei se seuraava lapsi vaadi yhtä paljon, kun se ei sitä huomiota totu saamaan samalla tavalla.
esikoinen menee elokuussa tarhaan ja tarkoitus olisi, että jatkaa siellä 3 pvää viikossa lyhyet päivät sittenkin jos/kun pikkusisarus syntyy. tietysti, jos hän ei viihdy hoidossa niin sitten saa olla kotona.
 
Täällä kanssa toista odotellaan. Ikäeroa tulossa näillä näkymin vähän alle kaksi vuotta, mikä varmaan ihan hyvä ikäero. Esikoinen tykkää vauvoista kovasti, saa nähdä mitä sitten tykkää kun siitä ei enää pääsekkään eroon.. Jännittää tosi paljon vauva-aika ja sen takia tänne liityin, että saan sitten tukea arkeen. Esikoinen oli vaativa vauva. Hän nukkui todella huonosti (yöt katkonaisesti ja päivälläkin vain 20 min pätkiä) ja ekat n. 3 kk oli iltakoliikkia klo. 6-1.00... Vasta n. vuoden ikäisenä yöt rauhoittuivat. Huh! Toivottavasti tämä toinen olisi hieman helpompi :)
 
Nostan kyllä hattua teille, kenellä esikoinen on ollut haastava. Meillä oli eka vauva silleen helppo että nukkui hyvin eikä ollut itkuinen, vaikka paljon huomiota vaatikin, eikä muutenkaan ollut kaikki mitenkään mutkatonta (mm. toi nukuttaminen)... Silti mietin tosi pitkään, haluanko toisen ylipäätään. Mutta niin vaan tuli vauvakuume! :)
 
Meilläkin odotellaan toista. Jännittää aika paljon, nimenomaan tuo miten saa esikoisen ymmärtämään ja tuntemaan, että yhäkin hän on äitille maailman tärkein, samalla lailla kuin uusi tulokaskin sitten. :love7 Ikäeroa meillä lapsille tulee noin 2v 3kk, mikä toivottavasti myös on ihan sopiva ikäero. Itselläni ja siskollani on pikkaisen vajaat 3 vuotta eroa, ja voi herttinen sitä tappelun määrää :grin Niin itse ajattelin, että jos suinkin mahdollista, tekisin lapset parin vuoden erotuksella jos näin onnekkaasti voisi käydä. Nyt kovasti näyttäisi siltä :happy:

Tuo nukuttaminen kanssa mietityttää - meillä ei neiti osaa vielä itse jäädä sänkyyn eli nukutetaan vielä lauleskelemalla. Vaihdettiin normaaliin sänkyyn muutama kuukausi sitten, joten neiti sieltä kipsuttaa hyvin onnellisena pehmolelu kainalossa olkkariin takaisin jos hänet jättää sinne yksin nukahtamaan :rolleyes: Onko tähän jotain vinkkejä?

Esikoinen myös tulee yöllä viereen, ja ollaan annettu hänen tulla. Meillä oli pitkä jakso tuossa että tytöllä oli ilmeisesti jotain kauhukohtauksia ja juostiin yöllä pinnasängyn laidalle monta kertaa rauhoittamaan toinen takaisin uneen. Ehkä vähän väärin, en tiedä, mutta helpommalla ja paremmilla unilla ollaan itse päästy, kun vaihdettiin normaaliin sänkyyn eikä tarvitse ravata alvariinsa tytön huoneessa, nostaa vaan neidin sängyn laidalta heilumasta väliin nukkumaan. Mutta tästä pitäisi kyllä vauvan tuloa ajatellen päästä varmaan eroon, tulee ahdas sänky muuten yösyöttöjen yhteyteen :singing: Hyviä vinkkejä siis otetaan mielellään vastaan tässäkin, jos sellaisia täältä löytyisi!:anyone
 
Muhveli, meillä on aika samanikäinen lapsi. Meillä nukahtaminen oli ihan kamalaa aiemmin, mutta yhtäkkiä poika vaan alkoi jäädä sänkyyn ja nukahtaa yksikseen. Emme mitenkään opettaneet saati huudattaneet lasta, hän alkoi vaan nukahtaa yksin kun oli valmis :) meillä tosin ollaan vielä pinniksessä. Kesällä viimeistään täytyy siirtää junnusänkyyn, saappa nähdä millainen operaatio se on. Meillä myös heräillään öisin, mutta eiköhän aika auta siihenkin!
 
Meilläkin nukahtaa 1,5-vuotias vielä äidin tai isän avustuksella. Sängyn vieressä pitää olla, usein myös pitää kädestä kiinni. Huuto tulee, jos kättä ei anna, saati jos lähtisi huoneesta pois! Päiväunet osaa nukkua vain rattaissa, sisällä ei osaa rauhoittua nukkumaan päivällä. Illalla onneksi rauhoittuu kohtuuhelposti, siis kunhan vaan siinä on vierellä.

Täytyy yrittää kesän aikana parantaa noita nukkumistapoja. Hän alkoi kuitenkin itse nukkua ehkä kuukausi sitten putkeen 12-tuntisia öitä, siinä missä ennen heräiltiin monta kertaa yössä. Joten toivon, että seuraavakin kehitysaskel nukkumaanmenossa tulisi häneltä itseltään.
 
Juu aika varmaan auttaa kyllä, ainakin toivon että tyttö alkaisi taas nukkua yöt läpeensä, mielellään ennen kuin uusi tulokas syntyy. :dummy1: Emmu_ma, meilläkin typy nukkui oikein nätisti itsekseen sänkyyn, mut sit kun vaihdettiin tuo sänky ja hoksasi että haaaa, täältähän pääsee pois, niin täytyy kyllä odottaa unta vieressä. Onneksi tyttö on suht helppo nukahtaja. Meilläkin Ellu lähinnän riittää, että on paikalla ja pitää kättä kyljen tai massun päällä, alkuun aina lauleskellaan ja hyräillään hetki ja sitten vain ollaan hiljaa. Jännä seurata täällä sitten kunnon samanikäisiä esikoisia tai muitakin lapsia, et miten missäkin näistä toisen vauvan kanssa arjen haasteista kukin selvitään :happy: Uusin tulokas varmasti sopeutuu kun ei muusta tiedä, mut juurikin esikko kun on tottunut saamaan jakamattoman huomion, jänskää että miten hän suhtautuu. Onneksi täälläkin ollaan vauva fani, et sen puoleen tuskin ainakaan vauvasta itsestään harmistunut, enempi varmaan just äipän ja isin huomiosta jos on harmistuakseen.
 
Minkä ikäisenä ootte laittanret lapsen pinnasängystä normisänkyyn nukkumaan?
Ajattelin jo hetken että joutuuko sitä toisen pinnasängyn ostamaan kun tuo esikoinen vajaa 7kk tuossa nyt nukkuu..:D
Ihan hassu ajatella että siitä on tulossa isoveli..
 
Takaisin
Top