Toinen kolmannes

Mua on aina jotenkin ihmetyttänyt ja huvittanut, kun oon lukenu artikkeleita ja keskusteluketjuja joissa käsitellään sitä miten raskaana olevan olemus ja raskaus muuttuu kaikkien yhteiseksi omaisuudeksi josta voi esittää hyvinkin suoria kommentteja ja kysymyksiä. Oon ollu vähän niin että "yeah right, ei se nyt oikeesti voi niin mennä."
Hah!
Nyt on saatu hiukan omakohtaista esimakua asiasta. Eilen tiimipalaverissa kerroin uutiseni, ja työkavereiden reaktio (vain hieman liioitellen) oli verrattavissa Suomen ratkaisumaaliin lätkän MM-finaalissa. Yks kollega ihan hyppäs seisomaan, karjaisi "JESS" kädet ilmassa ja meinas kaataa pöydän, ja purskahti päälle vielä itkuun ilosta. En sitten tiedä, missä määrin reaktiossa oli osuutta sillä, että me kilpaillaan osin samoista projekteista, ja minun poistumiseni rivistä takaa hänelle isomman tilin... No, ymmärrettävää ilo siitäkin asiasta toki on, en mä sillä.

Paikalla oli myös äitiyslomalla oleva työkaveri joka oli tullut meitä moikkaamaan, ja hänhän sitten piti pienen pelottelu- / kannustuspuheen, ihan miten asiaa katsoo, siitä, miten sitä ei vaan kukaan voi etukäteen ymmärtää miten paljon lapsi muuttaa elämää ja millaisessa sumussa joutuu ekat kuukaudet kulkemaan. No, mua se puhe ahdisti. Kun ei oikeasti ole kokemusta eikä vertailupohjaa niin kauhukuvat ja asian mystifiointi ei auta valmistautumaan ja sopeutumaan vaan ainoastaan ahdistaa. Tulee fiilis, että olen varmaan tosi naiivi ja tyhmä kun en tajua enempää pelätä ja miten ihmeessä mä ikinä selviän.

Sitten alkoi tämä vatsan koon päivittely. Kävi ilmi että useampikin tiimikaveri oli just edellisenä päivänä kiinnittänyt huomiota vatsaani. (Joku oli helpottunut että kyse ei ollutkaan burnoutista jonka lääkitsemiseksi olisin aloittanut massiivisen roskaruoka- ja kaljakuurin, kuten hän oli pelännyt.) Kun kerroin että viikkoja on 16 ja risat, töksäyteltiin sieltä että "no siihen nähden sulla on kyllä jo aika huikeen kokoinen maha". Ööö.. thanks? Taisi olla osin ylimääräistä turvotusta viime viikonlopun pitkien automatkojen ja juhlamässäilyjen jäljiltä, mutta mistäs ne sen olisivat tienneet.
"Jos siellä on kaksoset?" Ehkä tietäisin jo, jos olisi. Luulin etukäteen ettei vatsan koon repostelu tuntuisi missään - sehän on kuitenkin asia johon ei itse voi mitenkään vaikuttaa - mutta niin vaan oma reaktio oli melkein kuin jos joku töksäyttäisi että "oletpas lihonut, on tainnut kesälomalla makkara ja siideri maistua".

Sanotaan nyt vielä että enempi huvittuneena olen näitä havaintoja tehnyt, eli ei oikeasti ole jäänyt mikään kalvamaan. :D

Miulle terkkari totes toisessa neuvolassa heti ensimmäisenä ku kävelin sisään että nyt on alkanu siulla mahakin kasvaa :p Olin ilahtunut, mutta samaan aikaan niin hämmentynyt, etten osannut sanoa siihen mitään. Miulla ei täällä paljonkaan ole sellaisia tuttavia jotka toisaalta olis niin läheisiä että tietäis ja toisaalta niin etäisiä että nähtäis harvoin (että huomais mahassa mitään eroa). Ni ei kukaan ollu ennen tollaista sanonut.

Nyt on alkanut vihdoin näkyä sitä puhuttua "raskauden hehkua" täällä päin, eilen hohti posket kuin omenat ja tuntui oikein kuin kuumottaa. Verenkierto on kyllä muutenkin lisääntynyt, alakerta on turvonnut ja nyt mustelmia tulee aiempaa herkemmin.

Itseäni ihan suoraan ärsyttää noi "ei sitä voi ymmärtää" puheet ihan kaiken suhteen. Tottahan se on että ei voi, mutta pakkoko sitä on niin kauheasti korostaa kun tulee sille ensikertalaiselle epävarma olo. Toisaalta kai sitä korostetaan just siks että kaikki on sen epävarmuuden aikanaan käynyt läpi niin kun siitä selviää on sitten vähän niinkuin maailman suurimpaan salaseuraan vihkiytynyt.

Katki, äläkä vain anna jäädä tommosten asioiden kalvamaan mieltä. Joo siis jokainen raskaana ollut ja äiti voi jakaa kokemuksiaan, mutta se ei kerro yhtikäs mitään siitä kuinka juuri sinä esim. raskaus ajan ja vauvan kanssa pärjäät ja elät. Ja mä en ymmärrä noita pelottelupuheita, en alkuunkaan.. Mulle/meille jaaritellaan nyt siitä että voi teitä, miten te jaksatte sitten niin monen pienen kans.. No eikö me jakseta ku kerran uusi pieni ollaan haluttu. ;)

Joo ja tuntuu et ihmiset jauhaa aina jotain ihan itsestään selvää asiaa... Ei ne sitä pahalla tarkoita vaik sit ittee voikin alkaa tympiä kun kuulee sen saman asian sadannen kymmenenen tuhannen kerran viikon sisään. Yrittävät vaa olla ystävällisiä ja jutustella jostain siuun liittyvästä aiheesta eikä ne pysähdy miettiin mitä ne sanoo tai miltä se siusta saattais tuntua. On se elämäntilanne mikä tahansa ni aina tota saa kuunnella ja sit kun on itselle uus tai jos ei uus ni ehkä herkkä ja epävarmuutta aiheuttava asia ni siitä ottaa nokkiinsa. Tai sit vaan ku tarpeeks samaa kuulee ni alkaa suoraa jo ärsyttää vaikka ite asian ois ite jo ajat sitten unohtanu.

Ite oon keräilly tatuointeja tässä sen kymmenisen vuotta tähän mennessä ja silti oli varsinki alussa ihan tutukin joka kerta yhtä ihmeissään. (Lähteeks ne pois? Sattuiks se? Ootsä ajatellu miltä noi näyttää ku sie oot vanha? jne. ihmiset on uteliaita eikä tarkoita mitään pahaa mut käy se vanhaks itelle ku kuudetta vuotta kysytään samaa... Nyt on onneks kysely vähentyny ku näitä alkaa olla jo niin paljon että sama ois lykätä vielä se teksti "menetetty tapaus" otsaan :p )

Joo en mä ainakaan vielä ole aidosti suistunut raiteiltani noiden kommenttien takia. Tuskin suistunkaan. Onneks on myös niitä lähipiirissä jotka toimii vastavoimana liialle pelottelulle. Esim mun äiti, joka on äärettömän rauhallinen ja realistinen suhtautumisessaan asioihin ylipäätään, eikä lisääntymiskysymykset tee siihen minkäänlaista poikkeusta. Tilanteet on yksilöllisiä, lapset on yksilöitä, ja realismilla ja maalaisjärjellä pärjää. Suorittamispakkoa ei ole. Jne. Ja ahdistavien artikkeleiden ja blogikirjoitusten lukemisen voi lopettaa ihan ite koska vaan.

Tuo salaseuraan jäseneksi vihkiminen on jotenkin varmaan niin osuva vertaus... kun voi tietää tiedon ja järjen tasolla aika hyvinkin mitä tuleman pitää, mutta omia tunteita ja jaksamista ja sitä millainen yksilö vaatimuksineen sieltä on tulossa ei voi millään etukäteen tietää. Silti sitä toivoisi etenkin näin ekan kohdalla että oppisi immuuniksi sille pelotteluvaikutukselle.

Minä en kanskaan käsitä noita mahan koon arvostelukommentteja, tuli mulle ekassa raskaudessa yllätyksenä kuin paljon niitä kokoon liittyviä kommentteja sai kuulla. Suurimman osan niistä kuulin toki töissä ja, kun baaritarjoilijana toimin niin humalaiset ihmiset ei sen koommin ajattele mitä suustansa päästävät. Monesti kysyttiin laskettua aikaa ja, kun ystävällisesti vastasin niin kommentit olivat tyyliin"Oho! Iso poika on tulossa." tai "Vasta sillon! On kai sulla jotku viitoset tuolla!" Vaikka tiesi, että ne pitää todellakin jättää omaan arvoonsa niin tuli silti välillä pahoitettua mieli ja jossain välissä lopetin LA-kyselyihin vastaamisen kokonaan ja siitä viisastuneena teen nytkin :)

Joo varsinkin baaritöissä humalaiset tuntuu kyselevän todella henkilökohtaisia asioita ihan pokkana ja yleensä kovan ääneen :p Iteltä kysyttiin monen monta kertaa, että onko siun tissit aidot. Lopulta aina vastasin tiputtamalla leuan auki, sit näyttämällä häveliäältä ja pienen tauon jälkeen sanomalla hiljaa "voi että ja sie et oo kysyny ees miun nimee vielä." Yleensä kysyjä nolostui ja kaverit nauroi. Vaan kyllä osa alkoi reippaana kyyläämään sitä nimeä sit vaan niinku ei ois kuittailtu ollenkaan. Silloin selitin nätisti että tuollaiset asiat on yksityisasioita ja yleensä on tapana tutustua ihmisiin ensin ennen kuin noin henkilökohtaisia kysellään. Eipä miuu ois sinällään haitannu vastata mut jos se tuli tolla asenteella et oon niille vastauksen velkaa ni piruuttanikaan en kerro ku ollaan kerta töykeitä.

Takaisin