Verikokeen perusteellahan ei tehdä vielä mitään keskeytyspäätöksiä. Me jäimme viimeksi kiinni sikiöseulonnoissa verikoearvojen perusteella. Nt-ultrassa ei ongelmat näkyneet. Tämän perusteella jatkotutkimukset tehtiin HUSin sikiöntutkimusyksikössä (niistä olisi voinut kieltäytyä), jossa ultrattiin pari kertaa uudelleen ja tehtiin istukkabiopsia, josta taas tehtiin soluviljelmä ja otettiin vielä uudet verikokeet. Lopputuloksena oli kromosomipoikkeama ja vaikeahko sydänvika ja istukan toimintahäiriö, ja vauvan elinmahdollisuudet häviävän pienet edes raskauden loppuun. Me päädyimme keskeytykseen. Minulle oli huojentavaa saada lopulliset tiedot jo tulloin rv 16 viikolla, jolloin keskeytys pystyttiin tekemään rv17. Varmasti sikiön ongelmat olisivat tulleet esiin viimeistään rakenneultrassakin, mutta nytkin kokemus oli niin rankka, että olen tyytyväinen, että saatiin mahdollisimman ajoissa selville. Jokainen tekee päätökset omalle perheelle sopivimmin omien voimavarojen ja maailmankatsomuksensa ja elämäntilanteensa mukaan. Itse haluan uudelleen seulontoihin, ja näin varmistaa, että mahdollisien ongelmien ilmetessä, pääsemme mm tarkempaan tarkkailuun ja vauvalle voidaan heti syntymän jälkeen taata mahdollisimman hyvä hoito. On hienoa, että tutkimuksiin on vapaaehtoista osallistua ja vielä tulostenkin varmistuttua on ainoastaan perheen oma päätös, jatketaanko raskautta ja jos päätetään jatkaa, perhe saa kaiken mahdollisen tuen ja seurannan.