Terveydet/Sairaudet

Viis vuotta sitten lääkärit mietti mulle estolääkitystä ja silloin neurologi tokas että yks hyvä keino estolääkkeeksi on raskaus, joopa joo helpommin sanottu kuin tehty. Mulla on nykyisin vain myöhäinen syksy ja kevät pahinta aikaa kun aurinko paistaa matalalta, kevät pahempi kun on valkoset hanget.
 
Mullakin on migreeni tullut aina juuri raskauksien alussa, viikoilla 5-7. Ja jotenkin tuntuu, että on ehkä kaikista pahin aika tulla kun alkion keskushermosto on ihan kehitysvaiheen alussa ja haluaisi välttää hieman kaikkia lääkkeitä, puhumattakaan migreenilääkkeistä. Mutta poikaa odottaessa tosiaan toinen ja viimeinen kolmannes sai olla rauhassa. Ja sama juttu tuon auringon kanssa, syksy ja kevät pahimpia.
 
Täälläkin on Imigran määrätty, mutta olen ottanut sitä vaan "äärimmäisissä" tapauksissa. Saa nähdä miten raskaus vaikuttaa migreenin esiintyvyyteen. En kyllä aio ottaa Imigrania tai muutakaan (grammanen Panadol auttanut lievissä tapauksissa).

Ylipaino on myös ongelmana. Yritän välttää raskausajan diabeteksen jättämällä herkut vähemmälle. Ei kait sen luulisi olevan niin vaikeaa, kun kerran tupakoinninkin lopetin. :P
 
Onko joukossa muita jotka ei oo sairastanu vesirokkoa? Mä en oo sairastanu ja luin että raskausaikana se on vaarallista sikiölle. Meidän esikoinen 2,5 v ei oo vielä sairastanu mutta voi tuoda sen meille milloin vain.
 
Multa testattiin vesirokon vasta-aineet esikoista odottaessa koska sairastin lapsena niin lievänä, vain pari näppyä, ja olisin ilmeisesti saanut rokotteen jos vasta-aineita ei olisi ollut.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miten onko porukka syöny omega-3:sta lisänä raskauden aikana? mä tiedän ettei sitä missä A-vitamiinia saa syödä, mutta mietin tota lisä omega3:sta kun ei tuu tuota kalaa syötyä oikeastaan ollenkaan.
 
^ mä syön, esim. Lysin omega-3 on sallittu ja jopa suositeltu raskaana oleville.

Mulla tutkaillaan autoimmuunisairautta, epäilyksenä SLE, mutta diagnoosi vielä auki...joten sinänsä ei ainakaan vielä vaikutusta raskauteen. Otettu kyllä nuo hyytymisarvot, koska noita keskenmenoja on ollut, mutta niissä ei onneksi häikkää.
 
piikkimatosta: ite käytän tosi usein, myös nyt alkuraskauden aikana. loppuraskaudessa en pysty selällään makaamaan niin jää tauolle pakosti. mun teoria on et kaikkee liikuntaa yms. voi tehä mitä on aiemminki tehny, ja pitää lopettaa jos ei tunnu hyvältä :)
 
Mulle tuli ennen plussaa käteen semmonen kohta, mitä luulin eka, että sinne on menny tikku. No annoin sen olla viikon pari ja kun mitään ei tapahtunut, niin aloin sit sörkkiin neulalla, että nyt lähtee tikku tulehduttamasta kättä. No eihän sieltä mitään tikkua tullut. Nyt se on semmonen ehkä 3mm läpimitaltaan oleva punanen kohta, ei oo yhtään kohollaan ihosta, mutta ihan kuin siellä ihon alla ois semmosta jotain punasta, ei kuitenkaan veren näköstä. Olin niin tyhmä, etten tajunnut kysyä sitä terkkarissa, että mikäs tää vois olla. Mun mies epäilee, että se on syylä, mutta googlettamalla (:grinaina hyvä ratkasu) ei ainakaan kuvahaun mukaan näytä kyllä yhtään syylältä. Mulla ei myöskään koskaan ole mitään syyliä ollut, edes muistaakseni pienenä. Se ei siis oo mitenkään kipee ellei sitä sörki ja se tuntuu vähän semmoselta kovalta möllykältä tuolla ihon alla.

Mutta nyt siis olen huolissani asiasta siksi, että jos se on syylä, niin silloinhan se on viruksen aiheuttama, niin voiko se virus joutua alkioon? Nyt rv 9+3 eli kohta on ollut kädessä varmaan noin 2 kuukautta. Pitäiskö mun toi nyt hoitaa ihan asap vai antaa olla vai soittaa huomenna terkkarille vai mitähän tässä nyt pitäs?? :anyone
 
Soittele terkalle huomenna ja kysy mitä mieltä hän on, tuskin vaikuttaa mitään käytkö tänään vai vasta huomenna lekurissa kun kuitenkin jo 2kk ollu
 
Mua on alkanut mietityttää edellisen synnytyksen jälkeen jalkaan tullut tromboflebiitti, eli jonkin sortin tulehdus/tukos suonessa, tai siis järkyssä kohjussa joka mun jalkaani tulla tupsahti odotusaikana :S Se kyllä pahasti silloin kipeyty ja tietysti ultrattiin että ei ole mistään syvästä tukoksesta kyse. Laitoin sitten verenohennuslääkettä 6viikkoa synnytyksen jälkeen. Nyt neuvolassa mietittiin että pitääkö mun jossain vaiheessa raskautta alkaa pistämään ohennuslääkettä uudestaan. Toivottavasti ei, koska se ei ole mikään ihan halpa lääke (se kuuden viikon setti makso kelakorvauksen jälkeen lähemmäs 400€)
Nyt ainakin toistaseks pitää vaan seurailla ettei tuu mitään tuntemuksia. Niin nyt mietityttää et jos myöhemmässä vaiheessa kun vauva alkaa taas painaa pahemmin noita suonia niin tuleekin jotain.. Höh. Tiedän ettei pitäs liikaa stressata, mut tää on mulle jotenki kauhean arka paikka ja sitä mietin koko ajan.. Myös toi kamala kohju ei anna mun oikeen asiaa unohtaakaan.

Mulla on alkanut taas ilmojen viilennyttyä myös henkeä ahdistamaan ulkoillessa.. Taitaa olla aika taas kaivaa astmalääkkeet esille. Ne on onneksi sallittuja odotusaikanakin, ettei viel tukehtumaakin pääse. :)
 
Minä sain viimeisen raskauden aikana ihan tasan itseasiassa laskettuna päivänä halvauksen toiseen puoleen kasvoja. Kävin magneettikuvissa ja neurologilla, mutta mitään järkevää syytä tähän ei löydetty ---> vauva aiheutti jo turvotuksia sen verran, että painoi sitten lyttyyn jonkun kasvohermon. Ei tuo sinänsä haitannut mitään, kun ei syömiseen vaikuttanut, näytti vain ehkä vähän hassulta kun jos heilutteli sieraimia niin vain toinen puoli heilui. :D Ohi tuo meni heti pian synnytyksen jälkeen.
Jälkeenpäin sain vaivakseni kolmoishermosäryn, eli kasvojen yksi isoista hermoista sai tavallaan "turhaan" kipuärsykkeitä. Kohtaukset olivat kamalia, ja sain niihin syötäväksi puolen vuoden ajan hermosärkylääkettä, jota en kyllä enää ikinä halua syödä. Kumma kyllä, tuo vaiva ei ole palannut tuon puolen vuoden lääkekuurin jälkeen. Hyvä niin. Toivottavasti tässä raskaudessa ei tule esiin mitään näihin viittaavia kummallisuuksia...
 
Minun akupunktaaja sanoi, että hän ei suostu piikittämään raskaanaolevaa, koska voi herkällä käynnistää synnytyksen (poikkeuksena tästä siis tietty, jos haluaa synnytyksen käynnistyvän, eli lasketun ajan jälkeen :D), ja sen ohjeen mukaisesti en uskaltaisi myöskään piikkimattoa käyttää, varsinkaan alaselkään. Mutta muuta en siis tiedä kuin mitä akupunktaaja sanoi.
 
Täällä on kans yks kilpparivajis mulla nostettii heti pos. Jälkee 0.25 annosta :) ja labrat näytti enemmän ku hyvältä ku ikinä liekkö olis syy lapsettomuuteen ollu tossa kilpparissa ainakin osaksi :sad001 no nyt on sit käyty nt ultrassa ja kaikki oli hyvin :Heartred
LA on 7.5 nyt siis mennää 12+2 :Heartred
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Takaisin
Top