Terolut

Nyytti

Asioista perillä oleva
Tein nyt tänne lapsettomuuspuolelle oman terolut ketjun, kun haulla löytyi pääosin vanhoja keskusteluja ja sellaisia, joissa terot määrätty säännöllistämään kiertoa, joka ei minua taas koske.
Meillä siis tilanne sellainen, että neljättä yritetty 2v8kk, jonka aikana 5km. (1kkm ja 4km)
Kävin viikko sitten gynellä, joka suositteli keltarauhastukea toistuviin keskenmenoihin.
Määräsi terolutit kp15 eteenpäin 10 päivän kuurin ja lugesteronit jos raskaus alkaa rv12 asti.
Mulla on säännöllinen kierto, keskimäärin 28-30 päivää ja ovis yleensä kp 16-18. Luteaali ei siis ole pitkä, mutta ei nyt tolkuttoman lyhytkään. 11-13 päivää.
Googlailu osoittaa että aika monelle määrätty nimenomaan kp15 alkaen, mutta toisaalta moni kirjoittaa, että pitäisikin aloittaa vasta oviksen jälkeen.
Tekisi tietty mieli uskoa lapsettomuusasioihin perehtynyttä lääkäriä ja mennä ohjeen mukaan, mutta kieltämättä häiritsee nämä lukuista keskustelut, jossa sanotaan että ennen ovista otettuna voi jopa estää koko ovulaation ja pitäisi aloittaa vasta muutama päivä oviksen jälkeen.
Joten kertokaapas nyt kokeneemmat miten on. Miten teitä on ohjeistettu jos terolutit määrätty keltarauhastueksi?
 
Mulla ei terolutia ole ollut, mutta primolut ja Lugesteron luteaalin tukeen kyllä ja niiden aloitus aina dpo 3.

(paitsi silloin kun primolut on ollut kierron säönnöllistämiseen, silloin oon syönyt kp 15-24).
No tämä just vähän hämää, kun itellekkin tullut mielikuva että kierron säännöllistämiseen kp15 alkaen, mutta me nimenomaan juteltiin siitä, että on mulla on säännöllinen kierto ja kysyin erikseen, että aloitanko silti vaikkei ovis ole tullutkaan ja vastaus oli kyllä, oviksesta riippumatta aloitus kp15. Huoh.
 
Mulle on määrätty terolutit käyttöön vasta sitten jos raskaus joskus alkaa eli kun testi näyttää plussaa. Mulla oli progesteroniarvot sen verran hyvät, että ei ole kuulemma tarvetta aloittaa aiemmin. Mutta jos ne olisi olleet huonot, niin lääkärin mukaan olisi aloitettu aina vasta ovulaation jälkeen (esim. just dpo 3), ei tiettynä kiertopäivänä. Kierto on mullakin yleensä ihan säännöllinen. Meillä on 3,5v yrityksen aikana ollut neljä keskenmenoa, joista kolme alkuraskaudessa, niin terolutit olisi nimenomaan tukilääkkeeksi alkuraskauteen, ehkä johonkin rv 10 asti. Mulle ne määrättiin tukilääkkeeksi lähinnä sen takia, koska niistä ei ole lääkärin mukaan haittaakaan.
 
Mulle on määrätty terolutit käyttöön vasta sitten jos raskaus joskus alkaa eli kun testi näyttää plussaa. Mulla oli progesteroniarvot sen verran hyvät, että ei ole kuulemma tarvetta aloittaa aiemmin. Mutta jos ne olisi olleet huonot, niin lääkärin mukaan olisi aloitettu aina vasta ovulaation jälkeen (esim. just dpo 3), ei tiettynä kiertopäivänä. Kierto on mullakin yleensä ihan säännöllinen. Meillä on 3,5v yrityksen aikana ollut neljä keskenmenoa, joista kolme alkuraskaudessa, niin terolutit olisi nimenomaan tukilääkkeeksi alkuraskauteen, ehkä johonkin rv 10 asti. Mulle ne määrättiin tukilääkkeeksi lähinnä sen takia, koska niistä ei ole lääkärin mukaan haittaakaan.
Ok, hmm. Mulla taas luget alakautta heti jos raskaus alkaa sinne rv12 asti. Multa ei oo progeja edes mitattu, tää on ihan vaan kokeeksi jos keltarauhastuki auttaisi toistuviin keskenmenoihin.
 
Mielenkiintoista... Mulla ollut Lugesteron käytössä myös dpo3 alkaen, 12 päivän ajan. Plussan tullessa kysyin polilta, jatkanko Lugeja, mutta sanoivat että ei pidä jatkaa. Kuulemma ei ole mitään näyttöä, että siitä olisi hyötyä raskauden jatkon kannalta.

Aion kyllä kysyä tästä taas ensi kerralla uudelleen, kun viime hoitokierrossa tuli kemiallinen ja nyt vahvempi plussa, mutta tämäkin keskeytyi / keskeytymässä. En ymmärrä miksen voisi käyttää Lugeja pidempään, koska selvästi näin tehdään muiden kohdalla usein, ja tuskin ihan täysin syyttä.
 
Mielenkiintoista... Mulla ollut Lugesteron käytössä myös dpo3 alkaen, 12 päivän ajan. Plussan tullessa kysyin polilta, jatkanko Lugeja, mutta sanoivat että ei pidä jatkaa. Kuulemma ei ole mitään näyttöä, että siitä olisi hyötyä raskauden jatkon kannalta.

Aion kyllä kysyä tästä taas ensi kerralla uudelleen, kun viime hoitokierrossa tuli kemiallinen ja nyt vahvempi plussa, mutta tämäkin keskeytyi / keskeytymässä. En ymmärrä miksen voisi käyttää Lugeja pidempään, koska selvästi näin tehdään muiden kohdalla usein, ja tuskin ihan täysin syyttä.
No onpa hassua miten erilaisia ohjeistuksia tulee! Mulle tää gyne sano et heti jos yhtään tuntuu siltä et ois tärpänny, vaikkei menkat ois myöhässäkään niin heti luget käyttöön ja sinne rv12 asti. Et kyllä hän ainakin ajatteli et se nimenomaan tukis raskauden jatkumista! Tää vanhempi herra on töissä felicitaksen lapsettomuuslääkärinä, joten luulis jotain tietävän.
 
No onpa hassua miten erilaisia ohjeistuksia tulee! Mulle tää gyne sano et heti jos yhtään tuntuu siltä et ois tärpänny, vaikkei menkat ois myöhässäkään niin heti luget käyttöön ja sinne rv12 asti. Et kyllä hän ainakin ajatteli et se nimenomaan tukis raskauden jatkumista! Tää vanhempi herra on töissä felicitaksen lapsettomuuslääkärinä, joten luulis jotain tietävän.
Lapsettomuuspolilta (HUS) sanottiin, että Luget tukee alkion kiinnittymistä, ja siksi käytetään oviksen jälkeen. Jos alkio on jo kiinnittynyt, ei Lugejen jatkosta ole enää tutkimusten mukaan hyötyä vaan voi lopettaa.

Vaikea luottaa enää mihinkään, kun näin ristiriitaista tietoa annetaan eri tahoilta. Kysyn tuleviin kiertoihin luvan jatkaa Lugeja varmuuden vuoksi, jos uusi plussa vielä joskus tulee. Ei niistä takuulla voi olla haittaakaan!

Nyt vaan harmittaa, jos tää meneillään oleva keskenmeno olisi voitu välttää keltarauhastuella :sad001 Vaikka tuskin se olisi niin suuresti vaikuttanut… Mutta ei sitä tiedä, ja asia vaivaa mieltä.
 
Mä olen myös lukenut ja kuullut monenlaisia eri ohjeistuksia näistä. Omalla kohdallani olen sitä mieltä, että eri vaihtoehtoja on hyvä kysyä lääkäriltä, mutta itse menen kuitenkin oman lääkärin ohjeiden mukaan. Tai no, täytyy kyllä myöntää, että muutaman kerran ihan kokeilumielessä otin terolutit oma-aloitteisesti käyttöön jo heti oviksen jälkeen - ei kyllä auttanut ainakaan raskaaksi tulemisessa. Jatkossa taidan mennä ihan lääkärin ohjeiden mukaan eli aloittaa vasta jos tulee plussa.

Minäkin välillä mietin, että mitä jos olisin saanut nämä aiemmin käyttöön, että olisiko voitu estää alkuraskauden keskenmenoja :disappointed-face: Tuskin olisi, mutta kyllä sitä mielessä pyörittää kaikenlaista, kun yrittää keksiä syitä keskenmenoille.
 
Mulla myös terojen ja lugejen aloitus ohjeistettu dpo2 muistaakseni.

Ja pakko vielä sanoa että kyllä oon ymmärtänyt että sillä progella on merkitystä, että on riittävä, alkuraskaudessa etenkin. Muistaakseni luin joskus hiiritutkimuksesta että jos keltarauhaset poistettiin niin hiiret sai keskenmenon. Muuta en kyllä muistakaan tästä et esim missä vaiheessa raskautta yms. Toki eläinkokeita ei voi suoraan ihmiseen verrata ja eipä ihmiseltä yhtäkkiä nipsnaps vaan keltarauhanen poistu, mut ois outoa jos oltais niin erilaisia ettei vaikuttaisi. Kai sitten kun istukka ottaa kokonaan raskauden ylläpidon itselleen, niin proge ei enää niin merkittävässä roolissa mutta eikai se istukka ihan heti dpo14 ole täysin ohjaksissa. Toki ajattelis että lapsettomuuspolilla tiedettäis parhaiten.
 
Täällä myös määrätty jos jonkinmoista keltarauhashormonia toistuviin keskenmenoihin. Hassua tosiaan, miten erilaisia ohjeita on vallalla.

Mulla ohjeistettu aloittamaan sekä terolut että luonnollinen emättimen kautta annosteltava cyclogest 3 päivän päästä positiivisesta ovistestistä. Mulla nostettiin nyt vielä annosta seuraavaan raskauteen niin, että terolutia yhteensä 4 x päivä, cyclogestia 2 x 400mg ja jos plussaan, niin vielä suonensisäisesti alan pistämään prolutex nimistä keltarauhashormonia. Ja muistaakseni tarkoitus jatkaa rv12 asti. Lääkärinä dextran toistuviin keskenmenoihin erikoistunut lääkäri.

Mun keltarauhasarvoja myös monitoroidaan plussasta alkaen. Viime keskenmenossa oli hematooma, joka voi johtua keltarauhasvajeesta. Lääkäri kertoi myös, että jos sairastaa endometrioosia (vaikka tietämättään täysin oireetta), voi se aiheuttaa progesteronresistenssin, eli että vaikka olisi progesterontukea käytössä, kroppa ei pysty käsittelemään sitä. Parhaillaan harkitsen menenkö tätä selvittävään kokeeseen...
 
Mulla myös terolut käytössä lyhyehköön luteaaliin ja tuhrutteluun. Progearvohan mulla oli vaan just ja just ovulatorisen puolella. Ohjeistus että LH+sta neljäntenä päivänä aloitus ja 10 päivän kuuri.
 
Onko teillä ollut minkälaisia sivuoireita keltarauhastuesta?
Mulla ei ekassa kierrossa ollut yhtään mitään. Tässä kierrossa alotin terolutit vasta dpo2 kun viime kierto meni tuhrutteluksi. Tosin ovis aikaistui kolmella päivällä, että ehkä hyvä että kokeilin kuitenkin ensin sen kp15-24 jos sai tän aikaan että ovis oli jo kp16.
Tässä kierrossa tärähti nännit kipeiks dpo5. Sittemmin koko rinnat ollu arat ja pinkeät. Ei muita oireita. Rintojen arkuus vissii yleistä terolutien käytössä, joten eiköhän tää ole vaan sitä. Ihanaa tietty jos olis raskausoire, mutta luulis sitten kyllä olevan muitakin oireita.
 
Mulla ei oo terolutista tullu oikein mitää oireita. Tai ehkä olin itkuinen, mut en kyl tiiä johtuko niistä vai ylipäätään olinko jotenki herkillä koko ton lapsi asian kanssa ja se vaa sattu samaan aikaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Toivotaan et sul ois raskausoire! :Two-hearts:
 
Mulla on ollut Terolutin kanssa ohjeistuksena se perinteinen kp 15-24. Välillä oon itse testaillut vaihtaa myöhemmäksi, kun tuntui, että ovista ei aina ehdi tulla muuten. Oon tullut raskaaksi sekä tuolla kp 15-24 ajoituksella että kp21-30 ajoituksella. Itse kyllä testaisin oviksen ja aloittaisin vasta sen jälkeen.
 
Onkohan tämä ketju enää aktiivinen 🙈

Onko kellään kokemusta, jos terolut-kuurista huolimatta kuukautiset ei ala? Nyt neljäs päivä menossa, eikä mitään merkkejä alkavista menkoista. Söin 10 päivän kuurin 1 tabletin päivässä, onkohan nyt oma vaste terolutiinkin heikennyt eikä menkat ala siitä huolimatta 😞 jännittää että kuinkahan pitkäksi tämä kierto venyy kun anovulatorinen kierto. Onko mitään mitä voisi tehdä? 😢
 
Onkohan tämä ketju enää aktiivinen 🙈

Onko kellään kokemusta, jos terolut-kuurista huolimatta kuukautiset ei ala? Nyt neljäs päivä menossa, eikä mitään merkkejä alkavista menkoista. Söin 10 päivän kuurin 1 tabletin päivässä, onkohan nyt oma vaste terolutiinkin heikennyt eikä menkat ala siitä huolimatta 😞 jännittää että kuinkahan pitkäksi tämä kierto venyy kun anovulatorinen kierto. Onko mitään mitä voisi tehdä? 😢
Ei niiden kai heti kuulu alkaakaan? Yleensä menee 3-4 päivää kuurin lopusta kunnes kuukautiset alkavat, ja tuokin on siis "yleensä", eli joskus alkavat aikaisemmin, joskus myöhemmin.
 
@Kwv mulla alkaa yleensä pari päivää viimeisestä pilleristä, jos ei ovulaatiota kierrossa tai sit kesken kuurin yleensä kahdeksannen pilleripäivän kohdalla. Joulukuussa oli semmonen kierto, että letroilla ei ultran mukaan ollut vastetta (tai siis erittäin hidas vaste) ja alotin terolutit, mutta ovulaatio tulikin niiden napsimisen aikana (tein sattumalta digitestin, ku oli oireita), joten menkat tuli sit ovulaation mukaan. Ja muutenkin siis tulleet ovulaation mukaan, semmosissa kierroissa missä se on ollut. Ootko varma ettei sitä ovulaatiota sit tapahtunu kuitenkin, vaikka hidasta oli se kasvu ultrassa? 🤔

Mut se yleinen ohje tais olla että viimeistään 10 päivää viimeisestä pilleristä pitäis alkaa? Ootko tehny raskaustestiä? 😊
 
Muokattu viimeksi:
Onkohan tämä ketju enää aktiivinen 🙈

Onko kellään kokemusta, jos terolut-kuurista huolimatta kuukautiset ei ala? Nyt neljäs päivä menossa, eikä mitään merkkejä alkavista menkoista. Söin 10 päivän kuurin 1 tabletin päivässä, onkohan nyt oma vaste terolutiinkin heikennyt eikä menkat ala siitä huolimatta 😞 jännittää että kuinkahan pitkäksi tämä kierto venyy kun anovulatorinen kierto. Onko mitään mitä voisi tehdä? 😢
On mahdollista että Terolut ei saa menkkoja tulemaan. Silloin voidaan määrätä Primolut-kuuri, jonka hormoni muuntuu osittain estrogeeniksi, niillä mulla on tullut varmimmin menkat silloin kun omaa kiertoa ei ollut.
 
Takaisin
Top