Teetkö käsitöitä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei käsityöihmiset! Te, jotka harrastatte vaatteiden ompelua joko alusta loppuun tai vaatteiden korjausompelua, niin mitä suosittelette ompeluharrastuksesta kiinnostuneelle: pelkkää ompelukonetta, ompelukonetta ja saumuria vai pelkkää saumuria?😅 Mistä olet itse tykännyt ja kokenut hyväksi?
Pelkällä ompelukoneella pystyy tekemään kaiken, pelkällä saumurilla oikein ei. Paras on tietysti saumurin ja ompelukoneen yhdistelmä, koska saumuroitavat hommat ovat ompelukoneella hitaampia ja vaativat mun mielestä isompaa huolellisuutta.

Mä en valitettavasti ole ommellut yhtään yli kahteen vuoteen, mutta omistan kummatkin. Jos ompelee joustamattomista materiaaleista, eli esimerkiksi verhokangasta tai pellavaa, ei tarvitse saumuria. Lasten tai aikuisten trikoovaatteita en ainakaan enää saumuriin tottuneena jaksaisi pelkällä ompelukoneella tehdä.

Ja koska ompelu on tosi välineurheilua valitettavasti, tulee sitten pian mieleen peitetikkikone. 🫣

Pelkällä ompelukoneella pystyy tekemään kaiken, pelkällä saumurilla oikein ei. Paras on tietysti saumurin ja ompelukoneen yhdistelmä, koska saumuroitavat hommat ovat ompelukoneella hitaampia ja vaativat mun mielestä isompaa huolellisuutta.

Mä en valitettavasti ole ommellut yhtään yli kahteen vuoteen, mutta omistan kummatkin. Jos ompelee joustamattomista materiaaleista, eli esimerkiksi verhokangasta tai pellavaa, ei tarvitse saumuria. Lasten tai aikuisten trikoovaatteita en ainakaan enää saumuriin tottuneena jaksaisi pelkällä ompelukoneella tehdä.

Ja koska ompelu on tosi välineurheilua valitettavasti, tulee sitten pian mieleen peitetikkikone. 🫣
Kiitos kattavasta vastauksesta! 😊 Täytyy perehtyä aiheeseen vielä reippaasti enemmän ja miettiä sitten millä hankinnoilla lähtee eteenpäin🧐

Hei käsityöihmiset! Te, jotka harrastatte vaatteiden ompelua joko alusta loppuun tai vaatteiden korjausompelua, niin mitä suosittelette ompeluharrastuksesta kiinnostuneelle: pelkkää ompelukonetta, ompelukonetta ja saumuria vai pelkkää saumuria?😅 Mistä olet itse tykännyt ja kokenut hyväksi?
Ompelukoneella voi tosiaan tehdä kaiken ja saumuri on vaan lisä jos haluaa tehdä kaikenlaista huolittelua… 😃

Kaavoja saa nykyään kuvallisiin ohjein ja myös video- ohjeita löytyy! Ne on mulle tärkeitä, koska mulla on hahmottamisen vaikeus. Eli ompelu on nykyään tehty kaikille helpoksi!

Ompelukoneella voi tosiaan tehdä kaiken ja saumuri on vaan lisä jos haluaa tehdä kaikenlaista huolittelua… 😃

Kaavoja saa nykyään kuvallisiin ohjein ja myös video- ohjeita löytyy! Ne on mulle tärkeitä, koska mulla on hahmottamisen vaikeus. Eli ompelu on nykyään tehty kaikille helpoksi!
Okei, kiitos vinkistä! 🤩

Täällä yksi virkkaaja. :Relieved Face: Pari kassia ja torkkupeitto kesken tällä hetkellä. Lainasin pari virkkauskirjaa taas kirjastosta, mutta en voi aloittaa uutta työtä ennen kuin joku noista aiemmista valmistuu. :tears: On mun paha tapani, että keskeneräisiä on monta.
Mummuni vanha ompelukone mulla on vaatehuoneessa ollut useamman vuoden odottamassa inspiraatiota. Hän teki aikanaan vaatturinkin töitä, joten kone on oikeasti vanha, kestävä ja luotettava.
Muuten pidän paljon paju- ja risutöistä. Ovikransseja, pari koria ja pannunalusia tähän mennessä on tullut tehtyä.

Täällä neulominen jatkuu.
Taapero tarvitsee lisää villasukkia tai oikeastaan vain niiden varsia😁 Hän harjoittelee niillä omatoimisesti pukemista ja riisumista...
Aioin antaa niitä nyt vapaaseen käyttöön ja sitten aikanaan neuloa niihin ne sukkaosatkin.
Hän haluaa pukea niitä myös minulle, eli kai se itselle yhdet säärystimet tehtävä.

Sain lapselle villasukat valmiiksi. Ihan tavalliset raidalliset sukat seiskaveikasta, oli kyllä tylsää neulottavaa 😅 varsinkin kun jouduin ekan sukan kertaalleen purkamaan, kun muistin että noi vanhat kerät ois ollu nallea (jolla neuloessa silmukoita tulee enemmän) ja sukasta tuli ihan liian lörppö 🙈 täytyy etsiä joku kiva kirjoneulekuvio seuraaviin.

Tällä hetkellä toisilla puikoilla sen sijaan on kiinnostavampi projekti, josta neljäsosa neulottu 🤩 en malta odottaa että saan sen valmiiksi!

Seuraava haave on neuloa itselleni imetysvillapaita 😊

Imetysvillapaita! 🤩 Onko sulla jo mielessä jotain @litranmitta ? 😊

Mulla on miehelle villapaita tulossa. Sitä piti kyllä ensin vähän purkaa, nyt pitäisi jaksaa ottaa taas työn alle. Jotenkin viime aikoina käsityöt tökkineet, mutta ehkä sitä taas innostuu kun vaan ryhtyy hommiin. Yleensä kudon paljon kaikenlaista, niin hassua kun hetkeen ei ole tullut tehtyä mitään 😄

Imetysvillapaita! 🤩 Onko sulla jo mielessä jotain @litranmitta ? 😊

Mulla on miehelle villapaita tulossa. Sitä piti kyllä ensin vähän purkaa, nyt pitäisi jaksaa ottaa taas työn alle. Jotenkin viime aikoina käsityöt tökkineet, mutta ehkä sitä taas innostuu kun vaan ryhtyy hommiin. Yleensä kudon paljon kaikenlaista, niin hassua kun hetkeen ei ole tullut tehtyä mitään 😄
Mä oon instagramista bongannu kivan neulontatilin nimeltä kaksosflikat (nettisivukin on missä myyvät ohjeita, kaksosflikat.fi ), ja ne on suunnitelleet semmoisen! Kun saan ton tän hetkisen työn valmiiksi ni sit käyn ostamassa siihen ohjeen 😁 Ravelryä en oo kyllä hoksannut selata vielä, onko siellä ilmaisia kivoja ohjeita imetyspaitaan, mut tykästyin niin paljon tohon noiden ohjeen ulkonäköön ni taidan ostaa sen 😊

Projekti valmistui eilen. Kyseessä oli siis onteloneuleena neulottu vauvanpeitto joka meni lahjaksi, siitä syystä ei voinut aiemmin kirjoittaa mitä teen ettei yllätys vahingossa paljastu 😂❤️ siinä oli 12 ruutua, 3*4 joista puolissa oli eräänlainen lumihiutale- tai tähtimäinen kuvio ja lopuissa eri eläimet 😊

Seuraavaksi otan sen imetysvillarin puikoille 🤩 lankaostoksille ensin, kun sopivan vahvuista ei suoraan varastoista löydy 😁

Just nyt puikoilla Novitan Kukkapolku-sukat ja Dropsin Hello Kitten-myssy. Paha tapa että on monta projektia kerralla kesken 😝

Joululahjatehdas siis käynnissä! Ollut jo.....syyskuun lopusta ehkäpä? Listalla vielä parit sukat, myssy ja kauluri.🫣 keskeneräisten lisäksi tietenki 😁

Tein isänpäiväkakun vaikkei oo ihan käsitöitä…. Ihan hieno tuli kotitekoiseksi ja päällä mustikkaa. 😍 Villasukat valmistuu taas ja tarkoitus ois ommella patalappuja.
IMG_4651.jpeg

Tilasin satasella Dropsin lankoja kun oli -30%. Niistä tulis itselle paita, ystävän tulevalle vauvalle peitto ja otsapannat päikyn hoitajille ja itselle. Lapselle olisin halunnut myös pipolankaa, mutta ei löytynyt sopivaa väriä niistä mitä oli jäljellä.

Nyt puikoilla puolison työkaverin tuoreelle vauvalle villasukat, ja lapsen joulukalenteria väsään ahkerasti myös (neulon jokaiselle päivälle oman pussukan).

Upea kakku @Pingviiniemo 😊

Täällä puikoilla kuopukselle villasukat. Ensimmäinen on valmis ja toisessa menossa varsi. Mun käsitöiden teko on vähän kausittaista, niin katsotaan kuinka kauan menee saada valmiiksi. 😅 Lisäksi yritän virkata joulupalloa. En ole varma ymmärränkö ohjetta oikein, mutta kyllä se palloa alkaa muistuttaa. Seuraavaksi etsin jonkin aloittelijaystävällisemmän ohjeen...

Tilasin satasella Dropsin lankoja kun oli -30%. Niistä tulis itselle paita, ystävän tulevalle vauvalle peitto ja otsapannat päikyn hoitajille ja itselle. Lapselle olisin halunnut myös pipolankaa, mutta ei löytynyt sopivaa väriä niistä mitä oli jäljellä.

Nyt puikoilla puolison työkaverin tuoreelle vauvalle villasukat, ja lapsen joulukalenteria väsään ahkerasti myös (neulon jokaiselle päivälle oman pussukan).
Big merinoa tarttui mullakin tänään ostoskoriin tarjouksen takia 😆 ja Air-lankaa myös, vaikkei se ollutkaan myymälässä alessa. Teen varmaan ekan villapaidan siitä Airista 😁

Lapsiarki kyllä syö kieltämättä aikaa käsitöiltä. Itse yritän tehdä niitä silloin, kun lapset katsoo lastenohjelmia (tai esikoinen saattaa vaikka pelata Minecraftia). Ei siinä lukemaankaan pysty, mutta käsitöihin riittää keskittyminen. 😊 Tämä tosin ei ehkä auta @Myrsky21 vielä, mutta ehkä tulevaisuudessa. Riippuu toki myös projektista. Virkkuu tai neulomistyötä pystyy jatkamaan Ryhmä Hau jakson ajan, jotain isompaa ei ehkä kannata edes ottaa esiin siinä ajassa.

Takaisin