Tarpeelliset ja turhat hankinnat

RadioGaGa

Piirimestaruustason postaaja
Huhtiäidit 2020
Helmikuiset 2024
Kirjoitellaan tänne hankinnoista ja myös näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitkä koetaan tai ovat osoittautuneet turhiksi tai tarpeellisiksi.

Meillä ollaan hankittu vasta joitain vaatteita ja sitteri, kaikki edullisesti käytettyinä. Etsinnässä on Swaddle up, jota kovasti kehutaan. Uutena aiotaan hankkia yhdistelmävaunut, turvakaukalo ja sänky sekä hoitoalusta ym. mutta vaatteissa haluan näin ensi alkuun suosia hyväkuntoisia käytettyjä, niitä tuntuu olevan niin paljon markkinoilla ja vielä tässä vaiheessa parhaimpien valikoimien metsästys käy mukavasta harrastuksesta.

Mitä tuumaatte kantoliinoista ja rintarepuista? Entä puuhamamatoista? Onko unipesä turvallinen ja tarpeen? Entä millaisia vaatteita huhtivauva tulee todennäköisesti tarvitsemaan?
 
Piti oikein googlata, että mikä on swaddle up.. Omaan silmää näytti aika järkyttävältä, että tuskin tulee hommattua. Meillä on ollu käytössä sellanen unipussi, missä kädet jää vapaiksi. Joskus on myös kääritty nukutuksen ajaksi peittoon. Näillä varmaan myös mennään seuraavankin kanssa.

Kantoliina ja reppu löytyy molemmat, ja reppu ollu tarpeellisempi (mun selkä ei oo liinan käyttöä kestänyt sen toispuoleisuuden takia). Leikkimatto ollu myös tarpeellinen heti 2 viikkosesta lähtien koska se oli hyvä alusta missä vauva sai harjoitella "liikkumista"
 
Kantoreppu- ja liina olivat meillä kovassa käytössä. Reppu laitettiin jo eteenpäin, mutta tarkoitus on ostaa uusi. Repuissa kannattaa panostaa ergonomiseen kantoreppuun, jossa asento on lapselle parempi kuin rintarepuissa (esim. Babybjörn).

Meillä ei ollut unipesää eikä ole tarkoitus hankkia. Vieressä nukkuu :)

Sitteri ja leikkimatto oli musta hyödyllisiä ja nyt saadaan kaverilta Tripptrapp syöttötuolin se newborn-set. Esikoisella sitä ei ollut, mutta tän toisen kanssa se vaikuttaa kätevältä :)

lisäksi rintapumppu oli musta tarpeellinen, sillä tykkäsin pumpata esikoiselle maidot, jos olin jossain.

turvakaukalo ja vaunukoppa rattaisiin tarvitaan myös.

Ei oo kyllä vielä ostettu mitään :)
 
Hankintoja, oo hankintoja! :D Mä oon ostanut vaan yhden normin mam-tutin onnentutiks alkuraskaudessa toivoen, että kaikki menee hyvin. Varmaan rakenneultran jälkeen jtkn pientä hankin toisellekin.

Meillä kans pääasiassa käytettyjä kaikki vaatteet olleet tai lahjaksi saatu joitakin uusia. Nyt ostin kalliimman ekan vaatteen talveksi pojalle, kunnon talvihaalarin kun kulutusta ja menoa alkaa 2-v:llä jo olla.

Kapaloliina saatiin (vähän vastaava ku swaddle up) lahjaksi, muttei koskaan totuttu käyttää. Helpointa oli meistä kääriä lämpimään peittoon alkukuina jos nukkui välillä pinniksessä ja pyjamaa päälle myös. Liinaan en oo tutustunut, mutta kantoreppu on ollut tosi kovassa käytössä vauvavuonna. Meillä on ergobaby, se ostettiin uutena ja monipuolisesti käytettävissä ja ergonominen.

Leikkimatto oli tosi hyvä, meillä oli yks yläkerrassa ja toinen alakerrassa. Ne oli sellaiset missä kaaret ja helistimiä tms. roikkui yllä, toisesta kuului jtkn rauhoittavaa musiikkia jos halusi ja valoja mut en kovin paljoa uskaltanut pitää päällä ettei tuu liikaa virikkeitä. Leikkimatto oli semmoinen siisti viihdytyspaikka minkä pystyi siirtää pois tai sen mukaan missä itse oli ja vauva sai masullaan oloa. Meillä on koirat eli ei aina ihan siisteintä niin se oli hyvä myös siinä mielessä.

Yhdistelmävaunuina me ostettiin viimeks Britaxin Go Big ja ainut miinus niissä on ollu musta se ettei selkänojaa saa pystysuoraan vaan on hieman aina kallellaan taakse. Eikä oo ehkä kauneimmat mitä markkinoilla on, mut makuasioita... Muuten tosi näppärät maastossa ku maastossa ja myös kaupungissa ja aika pieneen tilaan menevät autoon jne. Nyt saadaan hyvin edullisesti lisävaunuiks välillä tarvittavat tuplat kavereilta vauvakoppineen.

Haluisin unipesän vauvalle vaikka se on vähän turhake kun tyynyillä tai peitosta saa tehtyä vastaavan. Samaten toinen tripp trapp pitää hankkia ja siihen kätevä olis se siihen liitettävä newborn set-sitteri niin olis vauva suojassa esikoisen juoksenteluilta ruoanlaiton aikana. Käytettynä löytyy varmasti :)

hoitopöytä oli kans loistava, nyt hankitaan joku vastaava (käytettynä) alakertaanki tai vain toinen vaipanvaihtopatja, siirreltävissä paremmin.
 
Meillä oli esikoisella tuo swaddle up, kun ei vauvana rauhoittunut yöunille muuten kuin kapalossa. Oli näppärä, kun ruvettiin harjoittelemaan poisoppimista kapalosta. Toivon että uuden tulokkaan kanssa ei kapaloa tai swaddle upia tarvita, mutta senpä näkee sitten.

Leikkimatto, sitteri ja manduca olivat meillä myös kovassa käytössä. Ja imetystyyny! Unipesää ei ollut, mutta sen hankkimista harkitsen nyt. Hyppykiikku oli meillä esikoisen aikaan täysin turha.
 
Mun kumpikaan vauva ei oo ollut kapalossa, enkä oo käyttänyt unipussia heillä. Unipesää ei olla myöskään käytetty.

Kantoreppu on meilläkin ollut käytössä molempien kanssa.

Sitteri jäänyt aika vähälle käytölle. Leikkimatolla pienempi viihtyi pitkiäkin aikoja.
 
Unipesä oli ihan paras, kapalointia kokeiltiin, esikoisella ei toiminut. Kantoreppukin ostettiin, oli turhake. Nyt mietin että voisi kantoliinaa ehkä kokeilla tän seuraavan kanssa. Leikkimatto oli hitti Esikoisen kohdalla, saa nähdä tykkääkö seuraava.
 
Mitä te olette käyttäneet, jos ei kapaloa tai unipussia? Onko vaavi nukkunut vain vaatteet päällä vai onko ollut jokin peitto siinä lämmikkeenä? Tämä on näitä juttuja, joita ensikertalainen ei hahmota :hilarious:

Onko ergonomisista kantorepuista jotain merkkisuosituksia? Ercobaby, Manduca? Yritän bongailla tätä käytettynä, niin ei ole iso tappio, jos jää käyttämättä.
 
Meillä vauvat on nukkuneet vaatteiden ja peiton kanssa, etenkin pienempi oli alusta asti tyytyväinen ja löysi rytmin nopeasti.

Noita kantoreppuja voi vuokrakin, siten ehkä pääsee kokeilemaan helpommin mikä itselle toimii/tuntuu helpolta? Mä sain kaverilta manducan, mutta sitä en oikein koskaan oppinut yksin pukemaan päälle, joten oli mulle hiukan vaikea.
 
Mitä te olette käyttäneet, jos ei kapaloa tai unipussia? Onko vaavi nukkunut vain vaatteet päällä vai onko ollut jokin peitto siinä lämmikkeenä? Tämä on näitä juttuja, joita ensikertalainen ei hahmota :hilarious:

Onko ergonomisista kantorepuista jotain merkkisuosituksia? Ercobaby, Manduca? Yritän bongailla tätä käytettynä, niin ei ole iso tappio, jos jää käyttämättä.

Joo, meillä nukkui yöpuvussa vaan. Peitto oli myös ja pysyi miten pysyi. Vieressä nukkuessa myös me vanhemmat lämmitettiin varmasti vauvaa :)

Ergonomisia reppuja on mm. Tula, Manduca, Ergobaby, Boba. Facessa on kantovälinekirppisryhmä, josta löytyy helposti käytettyjä :) Ipanaisella Helsingissä on ainakin ennen päässyt kokeilemaan reppuja ja taitavat myös vuokrata.
 
Pyritään hankkimaan lähes kaikki käytettynä, ja välttämättömät uutena. Tavara kiertää nopeasti ja tietty rahansäästö on myös jäätävän suuri!

Meillä on syöttötuoli varastossa odottamassa, saatiin ilmaiseksi tuommoinen lapsen mukana kasvava. Hoitopöytä tulee kiinteästi lavuaarin yhteyteen kodinhoitohuoneeseen, toinen saadaan myös käytettynä makuuhuoneeseen Siihen tulee hoitoalusta ja päällinen mukana myös.
Kestovaippa-arsenaalin hommasin poistomyynnistä, jos siihen intoutuisi ja vain iholle sopivat.

Pinnasänky on tulossa, ja kevääseen mennessä vapautuu edelliseltä käyttäjältä.
Kehto olisi myös tyrkyllä, sen tarpeellisuutta vielä pohdin kun käyttöaika jää suhteessa aika lyhyeksi.
Onko jollain ollut käytössä rinnakkain kehto + pinnasänky?

Hankintalistalla on sitteri, rintareppu, rintapumppu, imetystyyny ja melkeinpä kaikki perustarvike vauvalle. :grin Unipesän ajattelin hankkia, siitä kuullut paljon hyvää. Joitain bodyja hommailin jo, mutta en pidä niiden kanssa hoppua, kietaisumallisia haluan ainakin ekalle puolelle vuodelle. Jääpalamuotit soseita varten myös, mutta ne nyt ehtii..
 
Imetystyyny oli kyllä meillä kovassa käytössä 2 v asti :grin ja yöpuvussa sekä peiton alla tuo on aina nukkunut, nykyisin ei tosin peitto kestä aina päällä. Unipesä kiinnostaisi, mutta saa nähä tuleeko hommattua.
 
Me ei olla hankittu vielä mitään paitsi läjä vaatteita :smiley-ashamed004 Eipä tässä nyt oikeesti toki oo kiirettäkään, varmaan vasta ens vuoden puolella tehdään enemmän hankintoja. Miehen sisko on tosin parin viikon päästä roudaamassa meille kaiken, mitä heidän vauvavuodesta on jäänyt annettavaa :laughing002

Suurin osa varmaan saadaankin käytettynä lähipiiristä, niistä otan kaiken vastaan miettimättä, tuleeko käyttöä. Toistaiseksi kun meillä riittää varastotilaa. Muutenkin hankinnat pyritään tekemään käytettynä, vuodenvaihteen jälkeen sitten varmaan näkee, mitä meille jää muualta kuin lähipiiristä hommattavaksi.

Olen vähän pohtinut, pitäisikö hommata pinnasänkyjä ja hoitotasoja kaksin kappalein. Eri kerroksiin nimittäin :grin Meillä on makkarit yläkerrassa, ja sinne tarvitsee ainakin sängyn, varmaan hoitotasonkin, kun vessa on matalakattoinen, niin siellä ei varmaan viitsi vaippoja vaihtaa. Oleskelutilat ja keittiö on keskikerroksessa, joten olin jo alunperin ajatellut, että joku nukkumapaikka vauvalle olisi hyvä olla sielläkin (missä eniten aikaa vietetään). Tässä yksi päivä tajusin, ettei keskikerroksenkaan minivessassa ole tilaa vaippojen vaihtoon. Mietinkin, kannattaisiko keskikerrokseen hommata toinen pinnasänky ja siihen liitettävä hoitotaso. Onko ihan tyhmä ajatus? :scratch Millaisia muita ratkaisuja on vauvaperhe-elämään monikerroksisessa talossa?
 
Me ei olla hankittu vielä mitään paitsi läjä vaatteita :smiley-ashamed004 Eipä tässä nyt oikeesti toki oo kiirettäkään, varmaan vasta ens vuoden puolella tehdään enemmän hankintoja. Miehen sisko on tosin parin viikon päästä roudaamassa meille kaiken, mitä heidän vauvavuodesta on jäänyt annettavaa :laughing002

Suurin osa varmaan saadaankin käytettynä lähipiiristä, niistä otan kaiken vastaan miettimättä, tuleeko käyttöä. Toistaiseksi kun meillä riittää varastotilaa. Muutenkin hankinnat pyritään tekemään käytettynä, vuodenvaihteen jälkeen sitten varmaan näkee, mitä meille jää muualta kuin lähipiiristä hommattavaksi.

Olen vähän pohtinut, pitäisikö hommata pinnasänkyjä ja hoitotasoja kaksin kappalein. Eri kerroksiin nimittäin :grin Meillä on makkarit yläkerrassa, ja sinne tarvitsee ainakin sängyn, varmaan hoitotasonkin, kun vessa on matalakattoinen, niin siellä ei varmaan viitsi vaippoja vaihtaa. Oleskelutilat ja keittiö on keskikerroksessa, joten olin jo alunperin ajatellut, että joku nukkumapaikka vauvalle olisi hyvä olla sielläkin (missä eniten aikaa vietetään). Tässä yksi päivä tajusin, ettei keskikerroksenkaan minivessassa ole tilaa vaippojen vaihtoon. Mietinkin, kannattaisiko keskikerrokseen hommata toinen pinnasänky ja siihen liitettävä hoitotaso. Onko ihan tyhmä ajatus? :scratch Millaisia muita ratkaisuja on vauvaperhe-elämään monikerroksisessa talossa?

Ei ole mun mielestä hassu ajatus, parasta on tehdä niin kuin tuntee itse arkea helpottavan!

Meillä yhdessä tasossa, mutta ajattelin siitä huolimatta makuuhuoneeseen oman hoitopöydän ja kodinhoitohuoneessa kiinteä hoitopöytä.. Ajatuksena ettei tarvitse yöllä lähteä vaihtamaan huonetta (jos ei tarvitse pestä) ja laittaa kirkkaita valoja nostamaan sen puolesta vireystilaa, vaan yön hämärissä pystyis hoitamaan ja lyhyillä siirtymillä jatkamaan yötä.
 
Jess, löysin kirppikseltä Manducon kantorepun ja läjän lakanoita eilen iltapäivällä! Muutama asia pois listalta...
 
Pitäisi löytää hyviä kirppiksiä, olisiko jollain vinkata Helsingistä jotain paikkoja? Tori on kätevä mutta veikkaisin, että enemmän ja edullisemmin tulisi tehtyä täsmälöytöjä ihan livenä. Arabiassa taitaa olla joku lastenkirppari? Facebookiin kuulumattomana sen kirpputarjontaa en pysty hyödyntämään, joten pakko tyytyä vähän perinteisempiin ostopaikkoihin.

Mistä muuten saisi edullisimmin uusia vaatteita? Tykkään ulkonäöllisesti tosi paljon H&M:n valikoimista, se taitaa olla halvimmasta päästäkin? Newbie vaikuttaa kalliimmalta, muita en ole oikein uusina tutkaillutkaan. Name Itiltä olen ostanut pari haalarisettiä Zalandon aleista hyvin kohtuulliseen hintaan mutta tuon merkin yleisilme ei ehkä ole se mieluisin.
 
No nyt on ergonominen kantoreppu ostettu pikkurahalla käytettynä. Rakastan kaikenlaisia listoja ja Excelöintejä ja olen tehnyt budjettisuunnitelmankin kaikkien hankintojen suhteen. Nyt jo ollaan ns. plussan puolella pelkän sitterin ja kantorepun vuoksi. Tällaiselle organisoituneelle mielelle saa varmaan lapsen myötä heittää heipat, joten nautin vielä pikkutarkkojen taulukkojeni kanssa kun voin :hilarious:
 
No nyt on ergonominen kantoreppu ostettu pikkurahalla käytettynä. Rakastan kaikenlaisia listoja ja Excelöintejä ja olen tehnyt budjettisuunnitelmankin kaikkien hankintojen suhteen. Nyt jo ollaan ns. plussan puolella pelkän sitterin ja kantorepun vuoksi. Tällaiselle organisoituneelle mielelle saa varmaan lapsen myötä heittää heipat, joten nautin vielä pikkutarkkojen taulukkojeni kanssa kun voin :hilarious:
Ei tarvii heittää heippoja! Mä teen edelleenkin kaikesta mahdollisesta excel taulukon :hilarious: Nytkin on tämän raskauden aikaiset kulut taulukossa ja vauvan hankinnat myös. Muiden juttujen lisäks
 
Mistähän saisi edullisesti harsoja? Katsoin muutaman verkkokaupan ja aika jänniä hintoja niistä pyytävät. Varmaan jostain löytyisi järkihintaankin?
 
Mistähän saisi edullisesti harsoja? Katsoin muutaman verkkokaupan ja aika jänniä hintoja niistä pyytävät. Varmaan jostain löytyisi järkihintaankin?
Prismassa näkyi olevan 5kpl 11,90€. Varmaan löytyy marketeista muutenkin ok hintaan :)
 
Takaisin
Top